Benátský filmový festival

Benátský filmový festival 1960: nominace a vítězové

21. ročník

Předávání cen: 11. 9. 1960

Zlatý lev

Vítěz

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Rocco a jeho bratři
    Rocco a jeho bratři
    • KVIFF TV
    Italský film vynikajícího režiséra Luchina Viscontiho Rocco a jeho bratři patří k stěžejním dílům současné světové kinematografie. Je to film hluboce lidský. Vypráví o osudech pěti bratří, kteří přicházejí z venkova do velkého města hledat obživu. Visconti mistrovsky vykreslil jednotlivé charaktery. Dobrý až neskutečně dobrý Rocco nelituje ani největší oběti pro svého bezcharakterního bratra Simona: vzdá se lásky, přijme na sebe téměř neúnosné finanční závazky a nakonec se pokouší krýt Simona před policií, třebaže ví, že je vrahem dívky, kterou miloval. Je někdy až těžké pochopit takovou bratrskou lásku. Proto je divákům nejbližší z bratří mladý Ciro, jdoucí cílevědomě za správnou představou poctivého života. V jeho závěrečných slovech vidíme poslání filmu: lidé musí znát a plnit své povinnosti. Kdo se jim zpronevěří, sám se vyloučí z lidské společnosti, jako právě Simon. A poctiví lidé nemohou ztratit víru, že nový svět bude lepší. Porota benátského bienále 1960 jej vyznamenala Zvláštní cenou a současně získal cenu FIPRESCI. Na XII. FFP 1961 byl film poctěn cenou v kategorii filmů bojujících za sociální pokrok.
    Žánry:DramaKrimiSportovní
    81%
    Italský film vynikajícího režiséra Luchina Viscontiho Rocco a jeho bratři patří k stěžejním dílům současné světové kinematografie. Je to film hluboce lidský. Vypráví o osudech pěti bratří, kteří přicházejí z venkova do velkého města hledat obživu. Visconti mistrovsky vykreslil jednotlivé charaktery. Dobrý až neskutečně dobrý Rocco nelituje ani největší oběti pro svého bezcharakterního bratra Simona: vzdá se lásky, přijme na sebe téměř neúnosné finanční závazky a nakonec se pokouší krýt Simona před policií, třebaže ví, že je vrahem dívky, kterou miloval. Je někdy až těžké pochopit takovou bratrskou lásku. Proto je divákům nejbližší z bratří mladý Ciro, jdoucí cílevědomě za správnou představou poctivého života. V jeho závěrečných slovech vidíme poslání filmu: lidé musí znát a plnit své povinnosti. Kdo se jim zpronevěří, sám se vyloučí z lidské společnosti, jako právě Simon. A poctiví lidé nemohou ztratit víru, že nový svět bude lepší. Porota benátského bienále 1960 jej vyznamenala Zvláštní cenou a současně získal cenu FIPRESCI. Na XII. FFP 1961 byl film poctěn cenou v kategorii filmů bojujících za sociální pokrok.
    Žánry:DramaKrimiSportovní

Volpiho pohár pro nejlepšího herce

Volpiho pohár pro nejlepší herečku

Nejlepší debut

Vítěz

Cena FIPRECSI

Cena OCIC

Vítěz

Pasinettiho cena

Vítěz
  • Stíny
    Stíny
    Cassavetesův první celovečerní film předkládá svěží, energií nabitý portrét tří černých sourozenců, žijících během beatnické éry na Manhattanu. Nejstarší Hugh se těžce ohání jako bavič v nočním klubu a podporuje ostatní tím, že rozehřívá diváky ve striptýzovém baru. Jeho světlejší bratr Ben je náladový trumpetista, skrývající emoce za tmavými brýlemi a pózami hippíka. Věčně se někde potlouká, pije s přáteli, balí holky a koleduje si o potíže. Nejmladší Leila je temperamentní kráska, která zkouší, co vše zmůže její přitažlivost. Když ji svede hezký, ale nezralý mladík, který zařadí zpátečku, jakmile zjistí, že není bílá, Leila zjišťuje, že je zranitelnější, než si myslela. Stíny, natáčené přes dva a půl roku (1957 - 1959), vznikly na základě improvizací, které Cassavetes organizoval ve svém semináři dramatického umění. První verze filmu se veřejně promítala koncem roku 1958, ale Cassavetes v předtuše neúspěchu natáčel dalších 20 dní, z nichž přidal mnoho nových scén a zároveň odstranil téměř dvě třetiny původního snímku. Ačkoli závěrečné titulky tvrdily, že co jste právě viděli, byla improvizace, konečná podoba byla ve skutečnosti pečlivě napsána a plánována. Tuto kopii restauroval Filmový archiv Kalifornské univerzity v Los Angeles.
    Žánry:DramaNezávislý
    72%
    Cassavetesův první celovečerní film předkládá svěží, energií nabitý portrét tří černých sourozenců, žijících během beatnické éry na Manhattanu. Nejstarší Hugh se těžce ohání jako bavič v nočním klubu a podporuje ostatní tím, že rozehřívá diváky ve striptýzovém baru. Jeho světlejší bratr Ben je náladový trumpetista, skrývající emoce za tmavými brýlemi a pózami hippíka. Věčně se někde potlouká, pije s přáteli, balí holky a koleduje si o potíže. Nejmladší Leila je temperamentní kráska, která zkouší, co vše zmůže její přitažlivost. Když ji svede hezký, ale nezralý mladík, který zařadí zpátečku, jakmile zjistí, že není bílá, Leila zjišťuje, že je zranitelnější, než si myslela. Stíny, natáčené přes dva a půl roku (1957 - 1959), vznikly na základě improvizací, které Cassavetes organizoval ve svém semináři dramatického umění. První verze filmu se veřejně promítala koncem roku 1958, ale Cassavetes v předtuše neúspěchu natáčel dalších 20 dní, z nichž přidal mnoho nových scén a zároveň odstranil téměř dvě třetiny původního snímku. Ačkoli závěrečné titulky tvrdily, že co jste právě viděli, byla improvizace, konečná podoba byla ve skutečnosti pečlivě napsána a plánována. Tuto kopii restauroval Filmový archiv Kalifornské univerzity v Los Angeles.
    Žánry:DramaNezávislý

Nejlepší první práce

Vítěz

Lev Svatého Marca

Vítěz
  • Muzikanti
    Muzikanti
    Portrét skupiny tramvajáků, které spojuje láska k hudbě. Když končí jejich pracovní den, místo odpočinku jdou na zkoušku. Kamera pozoruje soustředěné obličeje dělníků, kteří nacvičují různé skladby. Pod vedením trpělivého dirigenta se tak skupina nadšenců mění v dechový orchestr. Snímek získal cenu Zlatého lva na festivalu v Benátkách a řadu dalších ocenění. (NFA)
    65%
    Portrét skupiny tramvajáků, které spojuje láska k hudbě. Když končí jejich pracovní den, místo odpočinku jdou na zkoušku. Kamera pozoruje soustředěné obličeje dělníků, kteří nacvičují různé skladby. Pod vedením trpělivého dirigenta se tak skupina nadšenců mění v dechový orchestr. Snímek získal cenu Zlatého lva na festivalu v Benátkách a řadu dalších ocenění. (NFA)

Cena Svatého Jiří

Vítěz
  • Lidský úděl 1.: Čistá láska
    Lidský úděl 1.: Čistá láska
    Po předložení zprávy o zacházení s čínskými koloniálními dělníky je Kajiovi nabídnuta pozice šéfa pracovních sil ve velkém hornickém podniku v Mandžusku, což mu také zajišťuje osvobození od vojenské služby. Nabídku přijímá a stěhuje se do Mandžuska se svou novomanželkou Mičiko. Když se však pokouší uvést své myšlenky o humánnějším zacházení do praxe, dostává se do konfliktu s intrikujícími úředníky, krutými dozorci a vojenskou policií.
    83%
    Po předložení zprávy o zacházení s čínskými koloniálními dělníky je Kajiovi nabídnuta pozice šéfa pracovních sil ve velkém hornickém podniku v Mandžusku, což mu také zajišťuje osvobození od vojenské služby. Nabídku přijímá a stěhuje se do Mandžuska se svou novomanželkou Mičiko. Když se však pokouší uvést své myšlenky o humánnějším zacházení do praxe, dostává se do konfliktu s intrikujícími úředníky, krutými dozorci a vojenskou policií.