MFF v Cannes

MFF v Cannes 2015: nominace a vítězové

68. ročník

Předávání cen: 24. 5. 2015

Zlatá palma pro nejlepší film

Vítěz
  • Dheepan
    Dheepan
    • Edison

    Uprchl před konfliktem na Srí Lance, ale válka si ho našla na předměstí Paříže. Dheepan je bojovník za nezávislost, tamilský tygr. Když se občanská válka na Srí Lance blíží ke konci a porážka se zdá být neodvratná, uprchne do Paříže, kde začíná psát novou kapitolu života jako správce domu na předměstí. Iluzi, že dokáže uniknout konfliktům a vybudovat rodinu, ale záhy rozbije násilí, které je ve velkoměstě na denním pořádku. Tamilský tygr tak znovu musí použít své válečnické instinkty, aby ochránil to, na čem mu záleží.

    Jacques Audiard patří mezi nejvýznamnější a nejoceňovanější současné francouzské filmaře. Ač pochází z vážené filmařské rodiny (otec Michel byl známý scenárista a režisér), původně se natáčení věnovat nechtěl. Postupně se ale přes psaní scénářů dostal až k režii. Jeho filmy charakterizuje zájem o sociální témata, různé formy zločinu i násilí a neobvyklé vztahy mezi mužem a ženou (Tlukot mého srdce se zastavil, Čti mi ze rtů, Na dřeň). Mezi jeho nejvýraznější úspěchy se dosud řadilo syrové vězeňské drama Prorok (2009), které ovládlo francouzské filmové ceny César, z Cannes si odvezlo Velkou cenu a dostalo se do užší nominace na Oscara. Nový film Dheepan, který spojuje žánrovou kinematografii a výrazný sociální i geopolitický přesah, ovládl překvapivě v silné konkurenci letošní canneskou hlavní soutěž a odnesl si z ní nejvyšší cenu – Zlatou palmu. (Film Europe)

    Žánry:DramaKrimiGangsterka
    67%

    Uprchl před konfliktem na Srí Lance, ale válka si ho našla na předměstí Paříže. Dheepan je bojovník za nezávislost, tamilský tygr. Když se občanská válka na Srí Lance blíží ke konci a porážka se zdá být neodvratná, uprchne do Paříže, kde začíná psát novou kapitolu života jako správce domu na předměstí. Iluzi, že dokáže uniknout konfliktům a vybudovat rodinu, ale záhy rozbije násilí, které je ve velkoměstě na denním pořádku. Tamilský tygr tak znovu musí použít své válečnické instinkty, aby ochránil to, na čem mu záleží.

    Jacques Audiard patří mezi nejvýznamnější a nejoceňovanější současné francouzské filmaře. Ač pochází z vážené filmařské rodiny (otec Michel byl známý scenárista a režisér), původně se natáčení věnovat nechtěl. Postupně se ale přes psaní scénářů dostal až k režii. Jeho filmy charakterizuje zájem o sociální témata, různé formy zločinu i násilí a neobvyklé vztahy mezi mužem a ženou (Tlukot mého srdce se zastavil, Čti mi ze rtů, Na dřeň). Mezi jeho nejvýraznější úspěchy se dosud řadilo syrové vězeňské drama Prorok (2009), které ovládlo francouzské filmové ceny César, z Cannes si odvezlo Velkou cenu a dostalo se do užší nominace na Oscara. Nový film Dheepan, který spojuje žánrovou kinematografii a výrazný sociální i geopolitický přesah, ovládl překvapivě v silné konkurenci letošní canneskou hlavní soutěž a odnesl si z ní nejvyšší cenu – Zlatou palmu. (Film Europe)

    Žánry:DramaKrimiGangsterka

Velká cena poroty pro druhý nejlepší film

Vítěz
  • Saulův syn
    Saulův syn
    • Edison
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)
    74%
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

Cena poroty

Vítěz
  • Humr
    Humr
    • HBO Max
    • iTunes
    • SWEET.TV
    Budoucnost nepřeje singlům: všichni muži a ženy bez partnera jsou zatýkáni a odváženi do zařízení zvaného Hotel, v jehož prostředí si mají během 45 dnů najít spřízněnou duši. Komu se to nepovede, ten bude proměněn ve zvíře podle vlastního výběru a vyhnán do lesů. Tam žijí vzbouřenci, kteří si říkají Samotáři, a na ty jsou občas pořádány hony. Účast na honech je jedním z rituálů, jež jsou povinni sdílet nedobrovolní hosté Hotelu s ostatními. David (Colin Farrell) se dal odvézt do Hotelu smířen s osudem. Útěchou je mu pes, jehož smí mít s sebou v pokoji, netuše, že ne nadlouho. Bezbřehá imaginace řeckého tvůrce a jeho scenáristy dá Davidovi ještě okusit svobody v náruči lesních rebelů, poznat konečně lásku a zjistit, že si vůbec nepolepšil. Tak jako ve svých předchozích filmech i tady vrší Yorgos Lanthimos vtipně absurdní situace s příznačnou ironií a černým humorem a sdělení příběhu, jakkoliv se zdá nereálný, není zcela bez souvislostí s dneškem. (Falcon)
    68%
    Budoucnost nepřeje singlům: všichni muži a ženy bez partnera jsou zatýkáni a odváženi do zařízení zvaného Hotel, v jehož prostředí si mají během 45 dnů najít spřízněnou duši. Komu se to nepovede, ten bude proměněn ve zvíře podle vlastního výběru a vyhnán do lesů. Tam žijí vzbouřenci, kteří si říkají Samotáři, a na ty jsou občas pořádány hony. Účast na honech je jedním z rituálů, jež jsou povinni sdílet nedobrovolní hosté Hotelu s ostatními. David (Colin Farrell) se dal odvézt do Hotelu smířen s osudem. Útěchou je mu pes, jehož smí mít s sebou v pokoji, netuše, že ne nadlouho. Bezbřehá imaginace řeckého tvůrce a jeho scenáristy dá Davidovi ještě okusit svobody v náruči lesních rebelů, poznat konečně lásku a zjistit, že si vůbec nepolepšil. Tak jako ve svých předchozích filmech i tady vrší Yorgos Lanthimos vtipně absurdní situace s příznačnou ironií a černým humorem a sdělení příběhu, jakkoliv se zdá nereálný, není zcela bez souvislostí s dneškem. (Falcon)

Cena za nejlepší režii

Cena za nejlepší scénář

Cena za nejlepšího herce

Cena za nejlepší herečku

Un Certain Regard - Cena za nejlepší film

Vítěz
  • Berani
    Berani

    Kiddi pije a rád střílí. Gummi nepije a nestřílí. Zarostlí jsou oba stejně. Kiddi a Gummi jsou bratři, kteří spolu už 40 let nepromluvili ani slovo, a jediné, co oba sdílejí, je láska k ovcím. Jednoho dne Gummi pojme podezření, že Kiddiho výstavní beran je nakažen smrtelnou klusavkou. Nad rodinným plemenem ovcí, životní pýchou obou bratrů, se začnou stahovat mračna. Film citlivě vypodobňuje bratrské pouto, které i po desetiletích vzájemných neshod zůstává silné. Nechybí mu nic, co mají fanoušci islandských filmů rádi: syrové prostředí, ironie a absurdní humor, umně vklíněný do žánru dramatu. Snímek absolventa FAMU Grímura Hákonarsona si z Cannes odnesl hlavní cenu sekce Un Certain Regard. (Aerofilms)

    Žánry:Drama
    72%

    Kiddi pije a rád střílí. Gummi nepije a nestřílí. Zarostlí jsou oba stejně. Kiddi a Gummi jsou bratři, kteří spolu už 40 let nepromluvili ani slovo, a jediné, co oba sdílejí, je láska k ovcím. Jednoho dne Gummi pojme podezření, že Kiddiho výstavní beran je nakažen smrtelnou klusavkou. Nad rodinným plemenem ovcí, životní pýchou obou bratrů, se začnou stahovat mračna. Film citlivě vypodobňuje bratrské pouto, které i po desetiletích vzájemných neshod zůstává silné. Nechybí mu nic, co mají fanoušci islandských filmů rádi: syrové prostředí, ironie a absurdní humor, umně vklíněný do žánru dramatu. Snímek absolventa FAMU Grímura Hákonarsona si z Cannes odnesl hlavní cenu sekce Un Certain Regard. (Aerofilms)

    Žánry:Drama

Un Certain Regard - Cena poroty

Vítěz

Un Certain Regard - Cena za výjimečný talent

Vítěz
  • Poklad
    Poklad
    • DaFilms

    Americký filmový deník Hollywood Reporter u příležitosti uvedení snímku Poklad napsal, že jím režisér Corneliu Porumboiu definitivně potvrdil svou roli “vtipálka rumunské nové vlny”. Poklad je komorní komedií s jemně sarkastickým humorem a překvapivým koncem. Jeho jednoduchá stavba, založená na pozorně připravených, postupně gradujících dialozích, opatrné práci s načasováním a autentickými hereckými projevy, nese beze vší nadsázky odkaz tvůrčí skupiny Forman-Passer-Papoušek ze šedesátých let.

    Třiatřicetiletý Costi vede klidný život. Večer rád čte pohádky svému šestiletému synovi, jejich oblíbencem je Robin Hood. Costi vidí i sám sebe jako hrdinu – ochránce utiskovaných a bijce nehodných. Jednoho večera ho soused poctí nečekanou návštěvou a svěří mu tajemství: je přesvědčený, že na zahradě jeho babičky je zakopán poklad. Jestli si Costi vypůjčí detektor kovů a pomůže mu poklad najít, dá mu polovinu toho, co najdou. Costi je nejprve skeptický, nakonec ale neodolá. Dva komplicové mají víkend na to, aby poklad vypátrali. Navzdory všem překážkám se Costi nenechá odradit. Pro svého syna a ženu je opravdový hrdina – nikdo a nic ho nezastaví… (Artcam)

    Žánry:Komedie
    65%

    Americký filmový deník Hollywood Reporter u příležitosti uvedení snímku Poklad napsal, že jím režisér Corneliu Porumboiu definitivně potvrdil svou roli “vtipálka rumunské nové vlny”. Poklad je komorní komedií s jemně sarkastickým humorem a překvapivým koncem. Jeho jednoduchá stavba, založená na pozorně připravených, postupně gradujících dialozích, opatrné práci s načasováním a autentickými hereckými projevy, nese beze vší nadsázky odkaz tvůrčí skupiny Forman-Passer-Papoušek ze šedesátých let.

    Třiatřicetiletý Costi vede klidný život. Večer rád čte pohádky svému šestiletému synovi, jejich oblíbencem je Robin Hood. Costi vidí i sám sebe jako hrdinu – ochránce utiskovaných a bijce nehodných. Jednoho večera ho soused poctí nečekanou návštěvou a svěří mu tajemství: je přesvědčený, že na zahradě jeho babičky je zakopán poklad. Jestli si Costi vypůjčí detektor kovů a pomůže mu poklad najít, dá mu polovinu toho, co najdou. Costi je nejprve skeptický, nakonec ale neodolá. Dva komplicové mají víkend na to, aby poklad vypátrali. Navzdory všem překážkám se Costi nenechá odradit. Pro svého syna a ženu je opravdový hrdina – nikdo a nic ho nezastaví… (Artcam)

    Žánry:Komedie

Un Certain Regard - Zvláštní cena za slibnou budoucnost

Vítěz

Nominace

Un Certain Regard - Cena za nejlepší režii

Zlatá kamera

Vítěz
  • Země a stín
    Země a stín
    Alfonso, starý farmář, se vrací domů, aby se postaral o svého vážně nemocného syna. Znovuobjevuje svůj starý dům, kde stále žije jeho bývalá žena s jeho snachou a vnukem. Krajina, která ho čeká, připomíná pustinu. Dům obklopují rozlehlé plantáže cukrové třtiny, které neustále produkují oblaka popela. Sedmnáct let poté, co je opustil, se Alfonso snaží zapadnout zpět a zachránit svou rodinu.
    Žánry:Drama
    69%
    Alfonso, starý farmář, se vrací domů, aby se postaral o svého vážně nemocného syna. Znovuobjevuje svůj starý dům, kde stále žije jeho bývalá žena s jeho snachou a vnukem. Krajina, která ho čeká, připomíná pustinu. Dům obklopují rozlehlé plantáže cukrové třtiny, které neustále produkují oblaka popela. Sedmnáct let poté, co je opustil, se Alfonso snaží zapadnout zpět a zachránit svou rodinu.
    Žánry:Drama

První cena Cinéfondation

Vítěz

Druhá cena Cinéfondation

Vítěz

Třetí cena Cinéfondation

Vítěz

Cena FIPRESCI - Hlavní soutěž

Vítěz
  • Saulův syn
    Saulův syn
    • Edison
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)
    74%
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

Cena FIPRESCI - Un Certain Regard

Vítěz

Cena FIPRESCI - týden kritiků

Vítěz
  • Paulina
    Paulina
    Paulina, mladá právnička s kariérou v Buenos Aires, se vrací do rodného města. Její otec Fernando je uznávaný soudce. Paulina se proti jeho vůli stane učitelkou na střední škole na předměstí v rámci inkluzivního programu. Po dvou týdnech ji brutálně napadne gang. Navzdory nesouhlasu okolí se vrací zpět do práce, do čtvrti, kde k útoku došlo, aniž by tušila, že její útočníci jsou možná blíž, než si myslí.
    Žánry:DramaThriller
    63%
    Paulina, mladá právnička s kariérou v Buenos Aires, se vrací do rodného města. Její otec Fernando je uznávaný soudce. Paulina se proti jeho vůli stane učitelkou na střední škole na předměstí v rámci inkluzivního programu. Po dvou týdnech ji brutálně napadne gang. Navzdory nesouhlasu okolí se vrací zpět do práce, do čtvrti, kde k útoku došlo, aniž by tušila, že její útočníci jsou možná blíž, než si myslí.
    Žánry:DramaThriller

Cena ekumenické poroty

Vítěz
  • Mia madre
    Mia madre
    • Edison

    Intimní rodinné drama s prvky komedie o přijetí smrti a pochyb, inspirované režisérovými vlastními zážitky. Margherita je režisérka, která se právě nachází uprostřed natáčení poněkud neoriginálního sociálního dramatu o vzpouře v továrně. Vedle trablů s herci, především nesnesitelně sebestřednou hvězdou Barry Hugginsem (John Turturro), prožívá Margherita i těžkou osobní krizi – její matka umírá a filmařka svádí vnitřní souboj nejen s režií filmu, ale především s režií vlastního života. Nakonec pochybuje o všem, o všech a především sama o sobě. Dohánějí ji následky vlastních sobeckých rozhodnutí? (Film Europe)

    66%

    Intimní rodinné drama s prvky komedie o přijetí smrti a pochyb, inspirované režisérovými vlastními zážitky. Margherita je režisérka, která se právě nachází uprostřed natáčení poněkud neoriginálního sociálního dramatu o vzpouře v továrně. Vedle trablů s herci, především nesnesitelně sebestřednou hvězdou Barry Hugginsem (John Turturro), prožívá Margherita i těžkou osobní krizi – její matka umírá a filmařka svádí vnitřní souboj nejen s režií filmu, ale především s režií vlastního života. Nakonec pochybuje o všem, o všech a především sama o sobě. Dohánějí ji následky vlastních sobeckých rozhodnutí? (Film Europe)

Cena ekumenické poroty - zvláštní cena

Zlatá palma za krátkometrážní film

Vítěz
  • Waves '98
    Waves '98
    Omar, znechucený životem na předměstí Bejrútu, které je rozdělené, učiní neobvyklý objev, který ho vtáhne do hlubin města. Ponoří se do světa, který je tak blízko, a přesto tak izolovaný od jeho reality. Zjišťuje, že se snaží udržet si své vazby a svůj pocit domova.
    Režie:Ely Dagher
    69%
    Omar, znechucený životem na předměstí Bejrútu, které je rozdělené, učiní neobvyklý objev, který ho vtáhne do hlubin města. Ponoří se do světa, který je tak blízko, a přesto tak izolovaný od jeho reality. Zjišťuje, že se snaží udržet si své vazby a svůj pocit domova.
    Režie:Ely Dagher

Zvláštní uznání za krátkomentážní film

Vítěz
  • P.S. I Can't Breathe
    P.S. I Can't Breathe
    Newyorské ulice zaplnily tisíce lidí během protestu Million March NYC, požadující spravedlnost za smrt neozbrojených černochů, jako byli Eric Garner, Michael Brown a Akai Gurley, kvůli policejní brutalitě. Akce, spojená s hnutím #BlackLivesMatter, ukazuje sílu pokojné revoluce a odhodlání mladých lidí bojovat za rovnost a spravedlnost. Film P.S. I Can't Breathe nabízí syrový pohled na tuto realitu a důsledky nerovnosti.
    Newyorské ulice zaplnily tisíce lidí během protestu Million March NYC, požadující spravedlnost za smrt neozbrojených černochů, jako byli Eric Garner, Michael Brown a Akai Gurley, kvůli policejní brutalitě. Akce, spojená s hnutím #BlackLivesMatter, ukazuje sílu pokojné revoluce a odhodlání mladých lidí bojovat za rovnost a spravedlnost. Film P.S. I Can't Breathe nabízí syrový pohled na tuto realitu a důsledky nerovnosti.

Cena Françoise Chalaise

Vítěz
  • Saulův syn
    Saulův syn
    • Edison
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)
    74%
    Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor“ a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

Čestná Zlatá palma

Vítěz