MFF v Cannes

MFF v Cannes 1995: nominace a vítězové

48. ročník

Předávání cen: 21. 5. 1995

Zlatá palma

Vítěz
  • Underground
    Underground
    Ve válečném Bělehradě v roce 1941 se furiantští přátelé Marko a Blacky zabývají obchodem se zbraněmi a jinými lumpárnami. Protože své nepříliš čestné kšeftování obratně spojují s partyzánskými nájezdy, získají v krátké době reputaci hrdinných bojovníků za svobodu. Když se Blacky musí jednoho dne začít skrývat, Marko ho ukryje spolu s dalšími uprchlíky ve sklepě svého dědečka. Válka pokračuje, uprchlíků přibývá, rodí se děti a ve sklepě se pomalu vytváří autonomní svět. Když se v roce 1944 vrátí mír, udržuje Marko ostatní obyvatele sklepů v nevědomosti - jednak proto, že s pověstí hrdiny dosáhl v titovské Jugoslávii vysokého politického postavení, jednak proto, že se s Blackym nechce dělit o krásnou Natálii, kterou oba milují. Uplyne patnáct let, než se první sklepní lidé dostanou na povrch - tím však celý příběh zdaleka nekončí...
    77%
    Ve válečném Bělehradě v roce 1941 se furiantští přátelé Marko a Blacky zabývají obchodem se zbraněmi a jinými lumpárnami. Protože své nepříliš čestné kšeftování obratně spojují s partyzánskými nájezdy, získají v krátké době reputaci hrdinných bojovníků za svobodu. Když se Blacky musí jednoho dne začít skrývat, Marko ho ukryje spolu s dalšími uprchlíky ve sklepě svého dědečka. Válka pokračuje, uprchlíků přibývá, rodí se děti a ve sklepě se pomalu vytváří autonomní svět. Když se v roce 1944 vrátí mír, udržuje Marko ostatní obyvatele sklepů v nevědomosti - jednak proto, že s pověstí hrdiny dosáhl v titovské Jugoslávii vysokého politického postavení, jednak proto, že se s Blackym nechce dělit o krásnou Natálii, kterou oba milují. Uplyne patnáct let, než se první sklepní lidé dostanou na povrch - tím však celý příběh zdaleka nekončí...

Cena za celkovou režii

Velká cena poroty

Vítěz
  • Odysseův pohled
    Odysseův pohled

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

    76%

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

Cena poroty

Vítěz
  • N'oublie pas que tu vas mourir
    N'oublie pas que tu vas mourir
    Xavier Beauvois zůstává až dodnes režisérem, jehož jedni zatracují a druzí obdivují. Ve svém celovečerním debutu otevírá téma nemoci AIDS. S pomocí citlivé kameramanské práce své kolegyně, vlastního scénáře, vlastní režie i hereckého výkonu se mu podařilo natočit vizuálně působivý snímek.

    Většina filmů od tvůrců, kteří získali Cenu Jeana Viga, je odrazem světa, ve kterém žijeme. Tato tendence je patrná také ve snímku Xaviera Beauvoise Nezapomeň, že zemřeš, natočeném deset let po výskytu nemoci AIDS ve Francii a během obléhání Sarajeva. V rozhovoru pro časopis Les Cahiers du cinéma v lednu roku 1996 režisér řekl: Zajímám se jednoduše o svět a chci točit filmy o současné době, nechci adaptovat Pagnola nebo Shakespeara. A nejsem koneckonců sám, stačí shlédnout filmy Desplechina, Kahna, Corsiniové, Lvovské a jiných filmařů mé generace. (pozn. autora: tři ze čtyř citovaných režisérů získali Cenu Jeana Viga).

    A film Xaviera Beauvoise je opravdu znakem své doby. Jeho podtitul Evropa 1995 odkazuje k filmu Evropa 51 Roberta Rosselliniho. Nezapomeň, že zemřeš je revoltující a nepředvídatelný snímek, stejně jako událost, která převrátí život naruby hlavní postavě. Benoît, jehož roli hraje sám režisér, je studentem dějin umění, který se chce jednou stát ředitelem muzea nebo profesorem. Tempo filmu se zrychluje, zabarvení a délky záběrů se střídají. Student, který byl dříve tak rozumný, má sebevražedné sklony po odhalení nemoci, která evokuje smrt a jejíž jméno zde vůbec není vysloveno, protože jak říká Xavier Beauvois: divák je inteligentní a chápe. Protože Benoît to nikomu neřekne. Protože to není téma filmu. Protože to slovo jsem nikdy nevyslovil ve společnosti těch, které jsem znal a kteří na tuto nemoc zemřeli.

    Xavier Beauvois, který je zároveň scénárista, tvůrce dialogů, režisér filmu i herec, měl po své ruce vynikající kameramanku Caroline Champetier, která pracuje jemně se stínem a světlem, které jsou rovněž průvodci člověka na cestě odchodu.

    (Luce Vigová, LFŠ 2007)
    Žánry:DramaLGBTQ+
    66%
    Xavier Beauvois zůstává až dodnes režisérem, jehož jedni zatracují a druzí obdivují. Ve svém celovečerním debutu otevírá téma nemoci AIDS. S pomocí citlivé kameramanské práce své kolegyně, vlastního scénáře, vlastní režie i hereckého výkonu se mu podařilo natočit vizuálně působivý snímek.

    Většina filmů od tvůrců, kteří získali Cenu Jeana Viga, je odrazem světa, ve kterém žijeme. Tato tendence je patrná také ve snímku Xaviera Beauvoise Nezapomeň, že zemřeš, natočeném deset let po výskytu nemoci AIDS ve Francii a během obléhání Sarajeva. V rozhovoru pro časopis Les Cahiers du cinéma v lednu roku 1996 režisér řekl: Zajímám se jednoduše o svět a chci točit filmy o současné době, nechci adaptovat Pagnola nebo Shakespeara. A nejsem koneckonců sám, stačí shlédnout filmy Desplechina, Kahna, Corsiniové, Lvovské a jiných filmařů mé generace. (pozn. autora: tři ze čtyř citovaných režisérů získali Cenu Jeana Viga).

    A film Xaviera Beauvoise je opravdu znakem své doby. Jeho podtitul Evropa 1995 odkazuje k filmu Evropa 51 Roberta Rosselliniho. Nezapomeň, že zemřeš je revoltující a nepředvídatelný snímek, stejně jako událost, která převrátí život naruby hlavní postavě. Benoît, jehož roli hraje sám režisér, je studentem dějin umění, který se chce jednou stát ředitelem muzea nebo profesorem. Tempo filmu se zrychluje, zabarvení a délky záběrů se střídají. Student, který byl dříve tak rozumný, má sebevražedné sklony po odhalení nemoci, která evokuje smrt a jejíž jméno zde vůbec není vysloveno, protože jak říká Xavier Beauvois: divák je inteligentní a chápe. Protože Benoît to nikomu neřekne. Protože to není téma filmu. Protože to slovo jsem nikdy nevyslovil ve společnosti těch, které jsem znal a kteří na tuto nemoc zemřeli.

    Xavier Beauvois, který je zároveň scénárista, tvůrce dialogů, režisér filmu i herec, měl po své ruce vynikající kameramanku Caroline Champetier, která pracuje jemně se stínem a světlem, které jsou rovněž průvodci člověka na cestě odchodu.

    (Luce Vigová, LFŠ 2007)
    Žánry:DramaLGBTQ+

Zvláštní velká cena poroty

Vítěz

Cena za herecký ženský výkon

Cena za herecký mužský výkon

Velká cena Vyšší technické komise

Cena FIPRESCI

Zlatá kamera

Vítěz
  • Bílý balónek
    Bílý balónek
    Tento film získal v Cannes Zlatou kameru a poté obletěl snad všechny festivaly. Na příběhu děvčátka, jež v den oslav Nového roku vymámí na mamince peníze na nákup zlaté rybky, ale cestou do obchodu je ztratí, je podepsán jako scenárista slavný Abbas Kiarostami. Jeho vliv se odráží i na rukopisu režiséra Jafara Panahiho, který byl ostatně nějakou dobu jeho asistentem. Film, který je takříkajíc o ničem: jedinou hádankou je, zda malá Razieh dostane své peníze ze škvíry, kam zapadly, do té doby, než krám s rybkami zavře. Ale kolik postřehů o městě, o životním stylu jeho obyvatel, o jejich lidské podstatě se vyjevuje v řadě setkání malé protagonistky, kolik poetického půvabu má tenhle malý velký film, který by u nás pochopitelně v kinech naprosto propadl?
    Žánry:DramaRodinnýDětský
    75%
    Tento film získal v Cannes Zlatou kameru a poté obletěl snad všechny festivaly. Na příběhu děvčátka, jež v den oslav Nového roku vymámí na mamince peníze na nákup zlaté rybky, ale cestou do obchodu je ztratí, je podepsán jako scenárista slavný Abbas Kiarostami. Jeho vliv se odráží i na rukopisu režiséra Jafara Panahiho, který byl ostatně nějakou dobu jeho asistentem. Film, který je takříkajíc o ničem: jedinou hádankou je, zda malá Razieh dostane své peníze ze škvíry, kam zapadly, do té doby, než krám s rybkami zavře. Ale kolik postřehů o městě, o životním stylu jeho obyvatel, o jejich lidské podstatě se vyjevuje v řadě setkání malé protagonistky, kolik poetického půvabu má tenhle malý velký film, který by u nás pochopitelně v kinech naprosto propadl?
    Žánry:DramaRodinnýDětský

Zlatá kamera - zvláštní uznání

Vítěz
  • Haló, tady Denisa
    Haló, tady Denisa
    • iTunes
    • Rakuten
    Skupina přátel v New Yorku, neustále pracujících na svých počítačích a laptopech, udržuje kontakt výhradně telefonicky a faxem. Jsou příliš zaneprázdněni na to, aby se setkali tváří v tvář. Gale hraje po telefonu roli dohazovačky pro Jerryho a Barbaru, kteří si skvěle rozumí – opět přes telefon a fax. Martinovi zavolá někdo, koho nikdy nepotkal. Je to Denise s neobyčejnou zprávou. Neustále ťukající do svého počítače si s Denisou vytvoří zvláštní přátelství – přes telefon. A tak to jde dál, přátelé ťukají a ťukají a sdílejí zprávy, naděje a sny – přes telefon a fax. Nakonec má Gale nešťastné setkání s telefonem, Denise má pro Martina další novinky a Frank plánuje velkolepou silvestrovskou party, ale otevře vůbec dveře?
    Režie:Hal Salwen
    65%
    Skupina přátel v New Yorku, neustále pracujících na svých počítačích a laptopech, udržuje kontakt výhradně telefonicky a faxem. Jsou příliš zaneprázdněni na to, aby se setkali tváří v tvář. Gale hraje po telefonu roli dohazovačky pro Jerryho a Barbaru, kteří si skvěle rozumí – opět přes telefon a fax. Martinovi zavolá někdo, koho nikdy nepotkal. Je to Denise s neobyčejnou zprávou. Neustále ťukající do svého počítače si s Denisou vytvoří zvláštní přátelství – přes telefon. A tak to jde dál, přátelé ťukají a ťukají a sdílejí zprávy, naděje a sny – přes telefon a fax. Nakonec má Gale nešťastné setkání s telefonem, Denise má pro Martina další novinky a Frank plánuje velkolepou silvestrovskou party, ale otevře vůbec dveře?
    Režie:Hal Salwen

Zahraniční film

Vítěz

Francouzský film

Vítěz
  • Bye-Bye
    Bye-Bye
    V Paříži se mladý Tunisan Ismaél stará o dva bratry: Nouredina, který je invalidní, a čtrnáctiletého Moulouda, který je protřelý životem na ulici. Ismaél s Mouloudem spěchají do Marseille, kde žije jejich strýc. Nouredine zemřel při požáru a Ismaél kromě žalu cítí i vinu. Ismaél se spřátelí s Jackym, bělochem, jehož otec a bratr nenávidí imigranty. Mouloud tráví čas s bratrancem Rhidou, který porušuje islámská pravidla a prodává hašiš. Ismaél se rozhodne, že se Mouloud musí vrátit do Tuniska, ale chlapec uteče a stane se pomocníkem Rhidova dodavatele. Ismaél a Jackyho arabská přítelkyně spolu začnou mít poměr, přátelé se navzájem zrazují a rasismus se stává ošklivým. Dokáže Ismaél zachránit sebe i Moulouda, nebo je život ve Francii rozdrtí?
    Žánry:Drama
    70%
    V Paříži se mladý Tunisan Ismaél stará o dva bratry: Nouredina, který je invalidní, a čtrnáctiletého Moulouda, který je protřelý životem na ulici. Ismaél s Mouloudem spěchají do Marseille, kde žije jejich strýc. Nouredine zemřel při požáru a Ismaél kromě žalu cítí i vinu. Ismaél se spřátelí s Jackym, bělochem, jehož otec a bratr nenávidí imigranty. Mouloud tráví čas s bratrancem Rhidou, který porušuje islámská pravidla a prodává hašiš. Ismaél se rozhodne, že se Mouloud musí vrátit do Tuniska, ale chlapec uteče a stane se pomocníkem Rhidova dodavatele. Ismaél a Jackyho arabská přítelkyně spolu začnou mít poměr, přátelé se navzájem zrazují a rasismus se stává ošklivým. Dokáže Ismaél zachránit sebe i Moulouda, nebo je život ve Francii rozdrtí?
    Žánry:Drama

Cena poroty

Vítěz

Zlatá palma - nejlepší krátký film

Vítěz
  • Gagarin
    Gagarin
    Mladá housenka touží létat jako motýli a ptáci, ale nedaří se jí vzlétnout dostatečně vysoko... dokud poblíž nezačne hrát pár badminton.
    67%
    Mladá housenka touží létat jako motýli a ptáci, ale nedaří se jí vzlétnout dostatečně vysoko... dokud poblíž nezačne hrát pár badminton.