Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2016: nominace a vítězové

Předávání cen: 20. 2. 2016

Zlatý medvěd

Vítěz
  • Fuocoammare (Požár na moři)
    Fuocoammare (Požár na moři)

    Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově ve Středozemním moři, daleko od pevniny. Jako všichni chlapci jeho věku se mu ne vždycky chce do školy. Raději by šplhal po skalách, hrál si s prakem nebo se potuloval po přístavu. Ale jeho domov není jako jiné ostrovy. Už léta je to cílová stanice pro muže, ženy a děti, kteří se snaží dostat z Afriky na plavidlech, která jsou příliš malá a sešlá. Tím ostrovem je Lampedusa, která se stala metaforou pro útěk uprchlíků do Evropy, nadějí, utrpením a osudem stovek a tisíců emigrantů. Tito lidé touží po míru, svobodě a štěstí, a přece jsou na břeh často vyplavena jen jejich mrtvá těla. A tak jsou obyvatelé Lampedusy denně nuceni být svědky největší humanitární katastrofy naší doby. (Artcam)

    65%

    Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově ve Středozemním moři, daleko od pevniny. Jako všichni chlapci jeho věku se mu ne vždycky chce do školy. Raději by šplhal po skalách, hrál si s prakem nebo se potuloval po přístavu. Ale jeho domov není jako jiné ostrovy. Už léta je to cílová stanice pro muže, ženy a děti, kteří se snaží dostat z Afriky na plavidlech, která jsou příliš malá a sešlá. Tím ostrovem je Lampedusa, která se stala metaforou pro útěk uprchlíků do Evropy, nadějí, utrpením a osudem stovek a tisíců emigrantů. Tito lidé touží po míru, svobodě a štěstí, a přece jsou na břeh často vyplavena jen jejich mrtvá těla. A tak jsou obyvatelé Lampedusy denně nuceni být svědky největší humanitární katastrofy naší doby. (Artcam)

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz
  • Smrt v Sarajevu
    Smrt v Sarajevu
    • Edison

    Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století.

    Danis Tanović na půdorysu jediné budovy kloubí filozoficko-historickou disputaci o konfliktech evropského kontinentu, civilní lidskou (tragi)komedii o jedné neúspěšné zaměstnanecké stávce a modelový příběh. Filmu dominují nápaditě koncipované dlouhé sledovací záběry napříč interiéry a symbolická hierarchie jednotlivých pater Hotelu Evropa. Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    63%

    Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století.

    Danis Tanović na půdorysu jediné budovy kloubí filozoficko-historickou disputaci o konfliktech evropského kontinentu, civilní lidskou (tragi)komedii o jedné neúspěšné zaměstnanecké stávce a modelový příběh. Filmu dominují nápaditě koncipované dlouhé sledovací záběry napříč interiéry a symbolická hierarchie jednotlivých pater Hotelu Evropa. Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století. (Film Europe)

    Žánry:Drama

Stříbrný medvěd - nejlepší režie

Stříbrný medvěd - nejlepší herečka

Stříbrný medvěd - nejlepší herec

Stříbrný medvěd - nejlepší scénář

Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký přínos

Cena Alfreda Bauera

Vítěz

Čestný zlatý medvěd

Cena za nejlepší filmový debut

Zlatý medvěd za nejlepší krátký film

Vítěz
  • Balada de um Batráquio
    Balada de um Batráquio
    „Kdysi dávno, ještě než se objevili lidé, všechna stvoření byla svobodná a mohla být spolu,“ vypráví hlas. „Všechna zvířata tančila pospolu a byla nesmírně šťastná. Jen jeden nebyl na oslavu pozván – žába. Ve svém hněvu nad nespravedlností spáchala sebevraždu.“ Co mají Romové a žáby společného, je to, že nikdy nezůstanou neviděni nebo nepovšimnuti. Ve svém filmu mladá režisérka Leonor Teles proplétá životní okolnosti Romů v dnešním Portugalsku se vzpomínkami na včerejšek. Teles není pasivní pozorovatelka, ale vědomě se rozhoduje účastnit a zaujmout postoj. Jako třetí pilíř zavádí aktivní aplikované performance umění, které se integruje do filmového vyprávění. Tím se „kdysi dávno“ mění na „je to tak“. „Poté už nic nebude jako dřív a melodie života se změní,“ vysvětluje hlas mimo kameru. Zlatý medvěd za nejlepší krátký film 2016.
    67%
    „Kdysi dávno, ještě než se objevili lidé, všechna stvoření byla svobodná a mohla být spolu,“ vypráví hlas. „Všechna zvířata tančila pospolu a byla nesmírně šťastná. Jen jeden nebyl na oslavu pozván – žába. Ve svém hněvu nad nespravedlností spáchala sebevraždu.“ Co mají Romové a žáby společného, je to, že nikdy nezůstanou neviděni nebo nepovšimnuti. Ve svém filmu mladá režisérka Leonor Teles proplétá životní okolnosti Romů v dnešním Portugalsku se vzpomínkami na včerejšek. Teles není pasivní pozorovatelka, ale vědomě se rozhoduje účastnit a zaujmout postoj. Jako třetí pilíř zavádí aktivní aplikované performance umění, které se integruje do filmového vyprávění. Tím se „kdysi dávno“ mění na „je to tak“. „Poté už nic nebude jako dřív a melodie života se změní,“ vysvětluje hlas mimo kameru. Zlatý medvěd za nejlepší krátký film 2016.

Stříbrný medvěd za krátký film - cena poroty

Vítěz
  • A Man Returned
    A Man Returned
    • DaFilms
    Redovi je 26 let. Jeho sny o útěku z palestinského uprchlického tábora Ain El-Helweh se rozplynuly po třech letech strávených v Řecku. Vrátil se závislý na heroinu do tábora rozervaného vnitřními spory a blížící se válkou ze Sýrie. Navzdory všem překážkám se rozhodne oženit se svou dětskou láskou; hořkosladký příběh lásky, stejně jako samotný tábor.
    68%
    Redovi je 26 let. Jeho sny o útěku z palestinského uprchlického tábora Ain El-Helweh se rozplynuly po třech letech strávených v Řecku. Vrátil se závislý na heroinu do tábora rozervaného vnitřními spory a blížící se válkou ze Sýrie. Navzdory všem překážkám se rozhodne oženit se svou dětskou láskou; hořkosladký příběh lásky, stejně jako samotný tábor.

Cena Audi za krátký film

Vítěz

Cena diváků Panorama

Vítěz

Cena diváků Panorama - nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Kdo mě teď bude mít rád?
    Kdo mě teď bude mít rád?
    Saar je HIV pozitivní gay, který žije v Londýně, kde našel útočiště před náboženským kibucem, ve kterém vyrůstal v Izraeli. Od doby, kdy mu byla diagnostikována HIV, Saar touží po lásce své rodiny, která se potýká se strachem a předsudky.
    72%
    Saar je HIV pozitivní gay, který žije v Londýně, kde našel útočiště před náboženským kibucem, ve kterém vyrůstal v Izraeli. Od doby, kdy mu byla diagnostikována HIV, Saar touží po lásce své rodiny, která se potýká se strachem a předsudky.

Cena Teddy - nejlepší celovečerní film

Vítěz
  • Kocour
    Kocour
    Andreas a Stefan vedou šťastný a vášnivý život. Společně se svým milovaným kocourkem Mojžíšem žijí v krásném starém domě ve vídeňských vinicích. Pracují jako hudebník a produkční ve stejném orchestru a milují svůj velký okruh přátel. Nečekaný a nevysvětlitelný výbuch násilí náhle otřese vztahem a zpochybní vše – slepé místo, které přebývá v každém z nás.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    58%
    Andreas a Stefan vedou šťastný a vášnivý život. Společně se svým milovaným kocourkem Mojžíšem žijí v krásném starém domě ve vídeňských vinicích. Pracují jako hudebník a produkční ve stejném orchestru a milují svůj velký okruh přátel. Nečekaný a nevysvětlitelný výbuch násilí náhle otřese vztahem a zpochybní vše – slepé místo, které přebývá v každém z nás.
    Žánry:DramaLGBTQ+

Cena Teddy - nejlepší dokumentární/esejistický film

Vítěz
  • Kiki
    Kiki
    25 let po filmu Paris is Burning se vracíme do divokého světa soubojů ve stylu vogue v Kiki scéně New Yorku, kde konkurence mezi jednotlivými "Houses" vyžaduje vůdcovství, usilovný trénink a bezchybná vystoupení. Film je výsledkem spolupráce Twiggy Pucci Garçon, strážkyně Kiki, a švédské filmařky Sary Jordenö. Díky nim získáváme exkluzivní přístup do tohoto světa vysokých sázek, kde jsou tvrdé soutěže vstupní branou do každodenního života barevné LGBTQ mládeže v NYC. Nová generace ballroomové mládeže používá motto: "O nás bez nás ani slovo". Přístup Twiggy a Sary, které kombinují pohled zevnitř i zvenčí, vdechuje nový život reprezentaci marginalizované komunity, která požaduje viditelnost a skutečnou politickou moc.
    65%
    25 let po filmu Paris is Burning se vracíme do divokého světa soubojů ve stylu vogue v Kiki scéně New Yorku, kde konkurence mezi jednotlivými "Houses" vyžaduje vůdcovství, usilovný trénink a bezchybná vystoupení. Film je výsledkem spolupráce Twiggy Pucci Garçon, strážkyně Kiki, a švédské filmařky Sary Jordenö. Díky nim získáváme exkluzivní přístup do tohoto světa vysokých sázek, kde jsou tvrdé soutěže vstupní branou do každodenního života barevné LGBTQ mládeže v NYC. Nová generace ballroomové mládeže používá motto: "O nás bez nás ani slovo". Přístup Twiggy a Sary, které kombinují pohled zevnitř i zvenčí, vdechuje nový život reprezentaci marginalizované komunity, která požaduje viditelnost a skutečnou politickou moc.

Cena Teddy - nejlepší krátký film

Vítěz

Cena Teddy - zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Nikdy nebudeš sám
    Nikdy nebudeš sám
    Introvertní Juan, manažer továrny na figuríny, žije sám se svým osmnáctiletým synem Pablem, který je gay. Zatímco Pablo s radostí studuje tanec, Juan doufá, že po dvaceti pěti letech ve firmě mu jeho šéf nabídne partnerství. Když je Pablo těžce zraněn při brutálním homofobním útoku a skončí v nemocnici, jeho otec si uvědomí, jak daleko se od sebe vzdálili. Nedostatek svědků a vysoké lékařské účty donutí Juana opustit klidnou stabilitu svého života a postavit se do světa diskriminace. Jeho snahy jsou opakovaně marné, až jednoho večera na ulicích Santiaga vytvoří vlastní pravidla, aby zachránil svého syna.
    60%
    Introvertní Juan, manažer továrny na figuríny, žije sám se svým osmnáctiletým synem Pablem, který je gay. Zatímco Pablo s radostí studuje tanec, Juan doufá, že po dvaceti pěti letech ve firmě mu jeho šéf nabídne partnerství. Když je Pablo těžce zraněn při brutálním homofobním útoku a skončí v nemocnici, jeho otec si uvědomí, jak daleko se od sebe vzdálili. Nedostatek svědků a vysoké lékařské účty donutí Juana opustit klidnou stabilitu svého života a postavit se do světa diskriminace. Jeho snahy jsou opakovaně marné, až jednoho večera na ulicích Santiaga vytvoří vlastní pravidla, aby zachránil svého syna.

Zvláštní cena Teddy

Cena diváků Teddy

Vítěz

Cena čtenářů časopisu Männer

Vítěz
  • Nejsem tvůj syn
    Nejsem tvůj syn
    Pierrovi je sedmnáct a zmítá jím puberta. Hraje v kapele, na večírcích má sex a potají se před zrcadlem líčí rtěnkou a zkouší si ženské oblečení. Od smrti jeho otce se o něj a jeho mladší sestru Jacqueline stará matka Aracy a oba je rozmazluje. Když ale Pierre zjistí, že ho jako novorozeně ukradla z nemocnice, jeho život se dramaticky změní. Režisérka Anna Muylaert ve svém novém filmu zkoumá vztah matky a dítěte očima rebelského syna, kterému se přes noc zhroutí celý svět.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    62%
    Pierrovi je sedmnáct a zmítá jím puberta. Hraje v kapele, na večírcích má sex a potají se před zrcadlem líčí rtěnkou a zkouší si ženské oblečení. Od smrti jeho otce se o něj a jeho mladší sestru Jacqueline stará matka Aracy a oba je rozmazluje. Když ale Pierre zjistí, že ho jako novorozeně ukradla z nemocnice, jeho život se dramaticky změní. Režisérka Anna Muylaert ve svém novém filmu zkoumá vztah matky a dítěte očima rebelského syna, kterému se přes noc zhroutí celý svět.
    Žánry:DramaLGBTQ+

Cena FIPRESCI - hlavní soutěž

Vítěz
  • Smrt v Sarajevu
    Smrt v Sarajevu
    • Edison

    Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století.

    Danis Tanović na půdorysu jediné budovy kloubí filozoficko-historickou disputaci o konfliktech evropského kontinentu, civilní lidskou (tragi)komedii o jedné neúspěšné zaměstnanecké stávce a modelový příběh. Filmu dominují nápaditě koncipované dlouhé sledovací záběry napříč interiéry a symbolická hierarchie jednotlivých pater Hotelu Evropa. Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    63%

    Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století.

    Danis Tanović na půdorysu jediné budovy kloubí filozoficko-historickou disputaci o konfliktech evropského kontinentu, civilní lidskou (tragi)komedii o jedné neúspěšné zaměstnanecké stávce a modelový příběh. Filmu dominují nápaditě koncipované dlouhé sledovací záběry napříč interiéry a symbolická hierarchie jednotlivých pater Hotelu Evropa. Politický thriller, provokativní drama, inovativní divadelní adaptace – myšlenkově podnětná sonda do principů nestálé „balkánské duše“ a třaskavého evropského století. (Film Europe)

    Žánry:Drama

Cena FIPRESCI - Panorama

Vítěz

Cena FIPRESCI - Forum

Vítěz
  • The Revolution Won't Be Televised
    The Revolution Won't Be Televised
    Když chtěl prezident Abdoulaye Wade v roce 2011 znovu kandidovat, zrodilo se v ulicích hnutí odporu. Krátce poté založila skupina kamarádů ze školy, včetně rapperů Thiata a Kilifeua, hnutí "Y'en a marre" ("Už máme dost"), ke které se brzy připojila filmařka Rama Thiaw, aby začala dokumentovat události – setkání, kampaně, zatýkání, koncerty, stavy vyčerpání, cesty – z pohledu "zasvěceného". Během několika let se vynořil strhující portrét hnutí mladých protestujících, kterým nezávislí pozorovatelé právem přisuzovali roli "tvůrců králů" v posledních volbách. Rama Thiaw ukazuje rappery a jejich prostředí s intimitou, jejíž filmová vytříbenost poskytuje prostor a kontext pro ožehavé konflikty mezi hudbou a politikou, ulicí a státem.
    Režie:Rama Thiaw
    Když chtěl prezident Abdoulaye Wade v roce 2011 znovu kandidovat, zrodilo se v ulicích hnutí odporu. Krátce poté založila skupina kamarádů ze školy, včetně rapperů Thiata a Kilifeua, hnutí "Y'en a marre" ("Už máme dost"), ke které se brzy připojila filmařka Rama Thiaw, aby začala dokumentovat události – setkání, kampaně, zatýkání, koncerty, stavy vyčerpání, cesty – z pohledu "zasvěceného". Během několika let se vynořil strhující portrét hnutí mladých protestujících, kterým nezávislí pozorovatelé právem přisuzovali roli "tvůrců králů" v posledních volbách. Rama Thiaw ukazuje rappery a jejich prostředí s intimitou, jejíž filmová vytříbenost poskytuje prostor a kontext pro ožehavé konflikty mezi hudbou a politikou, ulicí a státem.
    Režie:Rama Thiaw

Cena ekumenické poroty - hlavní soutěž

Vítěz
  • Fuocoammare (Požár na moři)
    Fuocoammare (Požár na moři)

    Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově ve Středozemním moři, daleko od pevniny. Jako všichni chlapci jeho věku se mu ne vždycky chce do školy. Raději by šplhal po skalách, hrál si s prakem nebo se potuloval po přístavu. Ale jeho domov není jako jiné ostrovy. Už léta je to cílová stanice pro muže, ženy a děti, kteří se snaží dostat z Afriky na plavidlech, která jsou příliš malá a sešlá. Tím ostrovem je Lampedusa, která se stala metaforou pro útěk uprchlíků do Evropy, nadějí, utrpením a osudem stovek a tisíců emigrantů. Tito lidé touží po míru, svobodě a štěstí, a přece jsou na břeh často vyplavena jen jejich mrtvá těla. A tak jsou obyvatelé Lampedusy denně nuceni být svědky největší humanitární katastrofy naší doby. (Artcam)

    65%

    Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově ve Středozemním moři, daleko od pevniny. Jako všichni chlapci jeho věku se mu ne vždycky chce do školy. Raději by šplhal po skalách, hrál si s prakem nebo se potuloval po přístavu. Ale jeho domov není jako jiné ostrovy. Už léta je to cílová stanice pro muže, ženy a děti, kteří se snaží dostat z Afriky na plavidlech, která jsou příliš malá a sešlá. Tím ostrovem je Lampedusa, která se stala metaforou pro útěk uprchlíků do Evropy, nadějí, utrpením a osudem stovek a tisíců emigrantů. Tito lidé touží po míru, svobodě a štěstí, a přece jsou na břeh často vyplavena jen jejich mrtvá těla. A tak jsou obyvatelé Lampedusy denně nuceni být svědky největší humanitární katastrofy naší doby. (Artcam)

Cena ekumenické poroty - Panorama

Vítěz
  • První, poslední
    První, poslední
    Esther a Willy jsou mladí, mentálně handicapovaní, zamilovaní a na útěku. Gilou a Cochise jsou dva zarostlí chlapíci v křivácích, kteří se ve své dodávce na žádost zákazníka vydali najít zcizený mobilní telefon. V pusté vylidněné krajině plné elektrických sloupů se ještě potuluje muž, který si říká Ježíš a který má stigmata na rukou, banda snažící se zjistit, kdo znásilnil manželku jejich šéfa, a osamělá žena či starý muž pěstující orchideje. Všichni se dříve či později potkávají a jejich zdánlivě nahodilá setkání je navždy ovlivní. Režisér Bouli Lanners, který se rovněž zhostil jedné z hlavních rolí, si ve snímku odkazujícím k žánru westernu pohrává nejen s charakteristikou postav, ale i s divákem. Ten si nemůže být jistý dalším záběrem či vývojem příběhu. Místo toho je mu umožněno ponořit se do melancholické atmosféry filmu, který nachází lidskost a spravedlnost tam, kde bychom ji nečekali.
    63%
    Esther a Willy jsou mladí, mentálně handicapovaní, zamilovaní a na útěku. Gilou a Cochise jsou dva zarostlí chlapíci v křivácích, kteří se ve své dodávce na žádost zákazníka vydali najít zcizený mobilní telefon. V pusté vylidněné krajině plné elektrických sloupů se ještě potuluje muž, který si říká Ježíš a který má stigmata na rukou, banda snažící se zjistit, kdo znásilnil manželku jejich šéfa, a osamělá žena či starý muž pěstující orchideje. Všichni se dříve či později potkávají a jejich zdánlivě nahodilá setkání je navždy ovlivní. Režisér Bouli Lanners, který se rovněž zhostil jedné z hlavních rolí, si ve snímku odkazujícím k žánru westernu pohrává nejen s charakteristikou postav, ale i s divákem. Ten si nemůže být jistý dalším záběrem či vývojem příběhu. Místo toho je mu umožněno ponořit se do melancholické atmosféry filmu, který nachází lidskost a spravedlnost tam, kde bychom ji nečekali.

Cena ekumenické poroty - Forum

Cena Europa Cinemas Label

Vítěz
  • První, poslední
    První, poslední
    Esther a Willy jsou mladí, mentálně handicapovaní, zamilovaní a na útěku. Gilou a Cochise jsou dva zarostlí chlapíci v křivácích, kteří se ve své dodávce na žádost zákazníka vydali najít zcizený mobilní telefon. V pusté vylidněné krajině plné elektrických sloupů se ještě potuluje muž, který si říká Ježíš a který má stigmata na rukou, banda snažící se zjistit, kdo znásilnil manželku jejich šéfa, a osamělá žena či starý muž pěstující orchideje. Všichni se dříve či později potkávají a jejich zdánlivě nahodilá setkání je navždy ovlivní. Režisér Bouli Lanners, který se rovněž zhostil jedné z hlavních rolí, si ve snímku odkazujícím k žánru westernu pohrává nejen s charakteristikou postav, ale i s divákem. Ten si nemůže být jistý dalším záběrem či vývojem příběhu. Místo toho je mu umožněno ponořit se do melancholické atmosféry filmu, který nachází lidskost a spravedlnost tam, kde bychom ji nečekali.
    63%
    Esther a Willy jsou mladí, mentálně handicapovaní, zamilovaní a na útěku. Gilou a Cochise jsou dva zarostlí chlapíci v křivácích, kteří se ve své dodávce na žádost zákazníka vydali najít zcizený mobilní telefon. V pusté vylidněné krajině plné elektrických sloupů se ještě potuluje muž, který si říká Ježíš a který má stigmata na rukou, banda snažící se zjistit, kdo znásilnil manželku jejich šéfa, a osamělá žena či starý muž pěstující orchideje. Všichni se dříve či později potkávají a jejich zdánlivě nahodilá setkání je navždy ovlivní. Režisér Bouli Lanners, který se rovněž zhostil jedné z hlavních rolí, si ve snímku odkazujícím k žánru westernu pohrává nejen s charakteristikou postav, ale i s divákem. Ten si nemůže být jistý dalším záběrem či vývojem příběhu. Místo toho je mu umožněno ponořit se do melancholické atmosféry filmu, který nachází lidskost a spravedlnost tam, kde bychom ji nečekali.