Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2015: nominace a vítězové

Předávání cen: 14. 2. 2015

Zlatý medvěd

Vítěz
  • Taxi Teherán
    Taxi Teherán
    • Edison
    Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz
  • Klub
    Klub
    Asi málokdo by ve skupině, kterou tvoří žena a různě staří muži a která vášnivě diskutuje o svém psím miláčkovi, jehož cvičí pro psí dostihy, rozpoznal duchovního a jeptišku, žijící ve společném domě na odlehlém chilském pobřeží. Hladce plynoucí rutinu, prokládanou modlením a občasnou snahou odpykat si pár svých hříchů, téměř surově naruší nový host. Krátce nato se na prahu domu objeví muž, jenž stále více křičí a obviňuje nově příchozího kněze z hříchů a nepřístojností. Zdánlivě drobná událost odstartuje sled situací, které nevratně změní osudy nedobrovolných obyvatel podivného domu. Přední latinskoamerický režisér s nadhledem nahlíží pod pokličku nejen katolické církve, ale dotýká se mravního svědomí každého z nás. S pochopením, ale také nekompromisností a bez přetvářky sleduje lidské slabosti svých hrdinů a nutí diváka k zamyšlení nad způsobem jeho života. (MFF Karlovy Vary)
    69%
    Asi málokdo by ve skupině, kterou tvoří žena a různě staří muži a která vášnivě diskutuje o svém psím miláčkovi, jehož cvičí pro psí dostihy, rozpoznal duchovního a jeptišku, žijící ve společném domě na odlehlém chilském pobřeží. Hladce plynoucí rutinu, prokládanou modlením a občasnou snahou odpykat si pár svých hříchů, téměř surově naruší nový host. Krátce nato se na prahu domu objeví muž, jenž stále více křičí a obviňuje nově příchozího kněze z hříchů a nepřístojností. Zdánlivě drobná událost odstartuje sled situací, které nevratně změní osudy nedobrovolných obyvatel podivného domu. Přední latinskoamerický režisér s nadhledem nahlíží pod pokličku nejen katolické církve, ale dotýká se mravního svědomí každého z nás. S pochopením, ale také nekompromisností a bez přetvářky sleduje lidské slabosti svých hrdinů a nutí diváka k zamyšlení nad způsobem jeho života. (MFF Karlovy Vary)

Stříbrný medvěd - nejlepší režisér

Stříbrný medvěd - nejlepší herečka

Stříbrný medvěd - nejlepší herec

Stříbrný medvěd - nejlepší scénář

Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký přínos

Cena Alfreda Bauera

Vítěz
  • Ixcanul
    Ixcanul
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Sedmnáctiletá María je prostá indiánská dívka žijící s rodiči na úpatí sopečného vulkánu. Když se poprvé zamiluje, její život nečekaně nabere zcela jiný směr. Koloběh přírody a koloběh života vměstnal debutující talent Jayro Bustamante do minimalistického jazyka dlouhých záběrů a rurální symboliky. V příběhu situovaném do drsného a přírodní mystikou prostoupeného prostředí nechybí společenská kritika současné Guatemaly, která dokazuje, že Jayro Bustamante byl už ve své prvotině schopný suverénně spojit psychologická a sociální témata. Film v roce 2015 ohromil Berlinale a získal prestižní cenu Alfreda Bauera. (Artcam)
    Žánry:Drama
    63%
    Sedmnáctiletá María je prostá indiánská dívka žijící s rodiči na úpatí sopečného vulkánu. Když se poprvé zamiluje, její život nečekaně nabere zcela jiný směr. Koloběh přírody a koloběh života vměstnal debutující talent Jayro Bustamante do minimalistického jazyka dlouhých záběrů a rurální symboliky. V příběhu situovaném do drsného a přírodní mystikou prostoupeného prostředí nechybí společenská kritika současné Guatemaly, která dokazuje, že Jayro Bustamante byl už ve své prvotině schopný suverénně spojit psychologická a sociální témata. Film v roce 2015 ohromil Berlinale a získal prestižní cenu Alfreda Bauera. (Artcam)
    Žánry:Drama

Cena za nejlepší filmový debut

Vítěz
  • 600 mil
    600 mil
    Kritiky oceňovaný debut sleduje mladičkého Arnulfa, který pašuje zbraně přes hranici mezi USA a Mexikem. Arnulfo je malá ryba, která v promazaném, složitém soukolí plní příkazy bez otázek. Ale dostane se do situace, kdy mu do rukou padne Hank Harris, agent americké ATF, nechvalně proslulé metodami v boji s organizovaným zločinem. Arnulfo se rozhodne Hanka unést a odvézt ho titulních 600 mil do rukou kartelu. Thriller sleduje jejich psychologickou válku i nedobrovolné spojenectví tváří v tvář nečekaným zvratům a všudypřítomnému násilí tohoto polosvěta, zkoumaného civilním, až dokumentárním stylem kameramana bratří Dardennů Alaina Marcoena.
    Žánry:DramaThriller
    57%
    Kritiky oceňovaný debut sleduje mladičkého Arnulfa, který pašuje zbraně přes hranici mezi USA a Mexikem. Arnulfo je malá ryba, která v promazaném, složitém soukolí plní příkazy bez otázek. Ale dostane se do situace, kdy mu do rukou padne Hank Harris, agent americké ATF, nechvalně proslulé metodami v boji s organizovaným zločinem. Arnulfo se rozhodne Hanka unést a odvézt ho titulních 600 mil do rukou kartelu. Thriller sleduje jejich psychologickou válku i nedobrovolné spojenectví tváří v tvář nečekaným zvratům a všudypřítomnému násilí tohoto polosvěta, zkoumaného civilním, až dokumentárním stylem kameramana bratří Dardennů Alaina Marcoena.
    Žánry:DramaThriller

Cena diváků Panorama

Vítěz
  • Kdy se máma vrátí?
    Kdy se máma vrátí?
    Poté, co Val nechala svou dceru Jessicu v malém městě v Pernambuco, aby ji vychovali příbuzní, stráví následujících 13 let prací jako chůva Fabinha v São Paulu. Má finanční stabilitu, ale musí žít s pocitem viny, že Jessicu sama nevychovala. Když se blíží Fabinhovy přijímací zkoušky na univerzitu, Jessica se znovu objeví v jejím životě a zdá se, že chce dát své matce druhou šanci. Jessica ale nebyla vychována jako služka a její samotná existence obrátí Valin zaběhlý život vzhůru nohama. S precizností a humorem film odhaluje subtilní a mocné síly, které udržují rigidní třídní struktury na místě, a ukazuje, jak právě mladí lidé s nimi mohou zatřást.
    76%
    Poté, co Val nechala svou dceru Jessicu v malém městě v Pernambuco, aby ji vychovali příbuzní, stráví následujících 13 let prací jako chůva Fabinha v São Paulu. Má finanční stabilitu, ale musí žít s pocitem viny, že Jessicu sama nevychovala. Když se blíží Fabinhovy přijímací zkoušky na univerzitu, Jessica se znovu objeví v jejím životě a zdá se, že chce dát své matce druhou šanci. Jessica ale nebyla vychována jako služka a její samotná existence obrátí Valin zaběhlý život vzhůru nohama. S precizností a humorem film odhaluje subtilní a mocné síly, které udržují rigidní třídní struktury na místě, a ukazuje, jak právě mladí lidé s nimi mohou zatřást.

Cena Generation

Vítěz

Cena Teddy

Vítěz

Cena FIPRESCI - hlavní soutěž

Vítěz
  • Taxi Teherán
    Taxi Teherán
    • Edison
    Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    72%
    Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie

Cena FIPRESCI - Panorama

Vítěz