Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 1986: nominace a vítězové

Předávání cen: 2. 3. 1986

Nejlepší krátký film

Vítěz

Golden Berlin Bear

Vítěz
  • Tom Goes to the Bar
    Tom Goes to the Bar
    V baru jde všechno jako obvykle. Najednou se z horní části obrazovky spustí muž a visí hlavou dolů u baru. Barman reaguje, jako by to bylo normální, a podá mu drink. Tom ho tiše popíjí, dokud nenastane peklo.
    79%
    V baru jde všechno jako obvykle. Najednou se z horní části obrazovky spustí muž a visí hlavou dolů u baru. Barman reaguje, jako by to bylo normální, a podá mu drink. Tom ho tiše popíjí, dokud nenastane peklo.

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší režie

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Akhalgazrda kompozitoris mogzauroba
    Akhalgazrda kompozitoris mogzauroba
    Skladateľ Nikuša zbiera v horských oblastiach porevolučného (1905) Gruzínska ľudové piesne. Zostrený policajný režim dusí v mene všeobecného fenoménu strachu akúkoľvek činnosť. Nikova nevinná aktivita pritiahne nervózneho Leka, ktorý zamení želanie za utkvelú myšlienku, že Niko je spojka novej pripravovanej vzbury. V tomto duchu ho aj predstavuje po usadlostiach, kde tlejú a uhasínajú pramienky protestov proti režimu. Leko je nadšený prejavujúcou sa pospolitosťou (súzvuk kruhu spievajúcich na trhovisku). Po očistnom vyspovedaní sa polícii z pripravovanej vzbury sa z mystifikácie stáva tragická dráma, plynúca k mrazivému finále, v ktorom sa zachráni len ten, ktorý to všetko tak nevinne a osudovo uviedol do chodu - mladý skladateľ. Za záverečným putovaním na popravu autor vo fotografiách rekapituluje predchádzajúce zastavenia. Sugestívnu atmosféru dotvára dômyselná štylizácia (pochmúrnosť scenérie, sošné herecké prejavy, statické objektivizujúce zábery celkov...).
    Žánry:DramaKomedie
    69%
    Skladateľ Nikuša zbiera v horských oblastiach porevolučného (1905) Gruzínska ľudové piesne. Zostrený policajný režim dusí v mene všeobecného fenoménu strachu akúkoľvek činnosť. Nikova nevinná aktivita pritiahne nervózneho Leka, ktorý zamení želanie za utkvelú myšlienku, že Niko je spojka novej pripravovanej vzbury. V tomto duchu ho aj predstavuje po usadlostiach, kde tlejú a uhasínajú pramienky protestov proti režimu. Leko je nadšený prejavujúcou sa pospolitosťou (súzvuk kruhu spievajúcich na trhovisku). Po očistnom vyspovedaní sa polícii z pripravovanej vzbury sa z mystifikácie stáva tragická dráma, plynúca k mrazivému finále, v ktorom sa zachráni len ten, ktorý to všetko tak nevinne a osudovo uviedol do chodu - mladý skladateľ. Za záverečným putovaním na popravu autor vo fotografiách rekapituluje predchádzajúce zastavenia. Sugestívnu atmosféru dotvára dômyselná štylizácia (pochmúrnosť scenérie, sošné herecké prejavy, statické objektivizujúce zábery celkov...).
    Žánry:DramaKomedie

Silver Berlin Bear

Vítěz

Silver Berlin Bear - Honorable Mention

Vítěz

Kamera Berlinale

Children's Film Festival: Award of the Senator for Women, Youth and Family

Vítěz

Children's Film Festival: Honorable Mention

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Soutěž

Forum of New Cinema

Forum of New Cinema

Vítěz

Interfilm Award - Honorable Mention

Vítěz

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Vítěz

OCIC Award - Honorable Mention

Vítěz
  • Šoa
    Šoa
    • KVIFF TV
    Režisér Claude Lanzmann strávil 11 let prací na tomto rozsáhlém dokumentu o holocaustu, vedl vlastní rozhovory a odmítl použít jediný záběr z archivních materiálů. Holocaustové svědky rozdělil do tří kategorií – přeživší, přihlížející a pachatelé – a představuje svědectví přeživších z koncentračního tábora Chelmno, uprchlíka z Osvětimi a svědků povstání ve varšavském ghettu, spolu s mrazivým popisem plynových komor od příslušníka SS v Treblince.
    87%
    Režisér Claude Lanzmann strávil 11 let prací na tomto rozsáhlém dokumentu o holocaustu, vedl vlastní rozhovory a odmítl použít jediný záběr z archivních materiálů. Holocaustové svědky rozdělil do tří kategorií – přeživší, přihlížející a pachatelé – a představuje svědectví přeživších z koncentračního tábora Chelmno, uprchlíka z Osvětimi a svědků povstání ve varšavském ghettu, spolu s mrazivým popisem plynových komor od příslušníka SS v Treblince.

Cena C.I.C.A.E.

C.I.D.A.L.C. Award

Vítěz
  • Caravaggio
    Caravaggio
    Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného raně barokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za vynálezce světla kinematografie. (Caravaggio usiloval též o iluzivní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňující je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva.
    67%
    Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného raně barokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za vynálezce světla kinematografie. (Caravaggio usiloval též o iluzivní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňující je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva.

C.I.F.E.J. Award

UNICEF Award

Vítěz

UNICEF Award - Honorable Mention

Caligari Film Award

Vítěz
  • Šoa
    Šoa
    • KVIFF TV
    Režisér Claude Lanzmann strávil 11 let prací na tomto rozsáhlém dokumentu o holocaustu, vedl vlastní rozhovory a odmítl použít jediný záběr z archivních materiálů. Holocaustové svědky rozdělil do tří kategorií – přeživší, přihlížející a pachatelé – a představuje svědectví přeživších z koncentračního tábora Chelmno, uprchlíka z Osvětimi a svědků povstání ve varšavském ghettu, spolu s mrazivým popisem plynových komor od příslušníka SS v Treblince.
    87%
    Režisér Claude Lanzmann strávil 11 let prací na tomto rozsáhlém dokumentu o holocaustu, vedl vlastní rozhovory a odmítl použít jediný záběr z archivních materiálů. Holocaustové svědky rozdělil do tří kategorií – přeživší, přihlížející a pachatelé – a představuje svědectví přeživších z koncentračního tábora Chelmno, uprchlíka z Osvětimi a svědků povstání ve varšavském ghettu, spolu s mrazivým popisem plynových komor od příslušníka SS v Treblince.

Peace Film Award

Reader Jury of the "Berliner Morgenpost"

Vítěz

Reader Jury of the "Zitty"