Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 1962: nominace a vítězové

Předávání cen: 1. 7. 1962

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Takové milování
    Takové milování
    Vic a Ingrid jsou spolupracovníci v jedné anglické firmě a mají spolu milostný poměr. Když Ingrid otěhotní a vezmou se, musejí žít v téměř nesnesitelných poměrech v domě Ingridiny matky. To je však pouze začátek jejich potíží. Tvrdá realita je pro jejich vztah těžkou zkouškou. John Schlesinger, jenž se proslavil Půlnočním kovbojem a Maratoncem, debutoval filmem, který není tak divácky vděčný jako jeho následující Billy lhář, ale i přes svou předvídatelnost dokáže strhnout mistrnou režií a hereckými výkony. Tento černobílý, po formální stránce skromný film, je považován za jedno z nejzdařilejších děl proudu free cinema. Snímek vychází z britského sociálního realismu 60. let, kterému nechyběla nadsázka a ironie. Vážná témata jsou odlehčena typickým ostrovním smyslem pro humor a vyznění filmu je stále aktuální. Alan Bates, představitel Vica, se stal jedním z nejvyhledávanějších herců charakterních rolí. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Vic a Ingrid jsou spolupracovníci v jedné anglické firmě a mají spolu milostný poměr. Když Ingrid otěhotní a vezmou se, musejí žít v téměř nesnesitelných poměrech v domě Ingridiny matky. To je však pouze začátek jejich potíží. Tvrdá realita je pro jejich vztah těžkou zkouškou. John Schlesinger, jenž se proslavil Půlnočním kovbojem a Maratoncem, debutoval filmem, který není tak divácky vděčný jako jeho následující Billy lhář, ale i přes svou předvídatelnost dokáže strhnout mistrnou režií a hereckými výkony. Tento černobílý, po formální stránce skromný film, je považován za jedno z nejzdařilejších děl proudu free cinema. Snímek vychází z britského sociálního realismu 60. let, kterému nechyběla nadsázka a ironie. Vážná témata jsou odlehčena typickým ostrovním smyslem pro humor a vyznění filmu je stále aktuální. Alan Bates, představitel Vica, se stal jedním z nejvyhledávanějších herců charakterních rolí. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaRomantický

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší režie

Special Prize: Short Film

Special Prize: Feature-Length Documentary

Special Prize

Best Short Film Suitable for Young People

Vítěz
  • Zoo
    Zoo
    Dokonalá, rychlá a veselá montáž. Bert Haanstra s použitím záběrů z Artis (Amsterdamská zoo) ukazuje, že mezi lidmi a zvířaty lze objevit řadu podobností. Významný je zejména způsob, jakým se lidé a opice navzájem konfrontují. Obrazy mluví samy za sebe, lidské hlasy nebo komentáře chybí. Ironická hudba Pima Jacobse dodává celku další rozměr. Co se týče lidí a zvířat, Haanstra se prozatím omezuje na tento krátký film, natočený skrytou kamerou. Později se k tomuto tématu v několika velkých filmech vrátí.
    75%
    Dokonalá, rychlá a veselá montáž. Bert Haanstra s použitím záběrů z Artis (Amsterdamská zoo) ukazuje, že mezi lidmi a zvířaty lze objevit řadu podobností. Významný je zejména způsob, jakým se lidé a opice navzájem konfrontují. Obrazy mluví samy za sebe, lidské hlasy nebo komentáře chybí. Ironická hudba Pima Jacobse dodává celku další rozměr. Co se týče lidí a zvířat, Haanstra se prozatím omezuje na tento krátký film, natočený skrytou kamerou. Později se k tomuto tématu v několika velkých filmech vrátí.

Best Documentary Film Suitable for Young People

Best Feature Film Suitable for Young People

Vítěz
  • Donnez-moi dix hommes désespérés
    Tento příběh je spíše náčrtem než plnohodnotným vyprávěním a odehrává se v kibucu v Palestině. Děj se odehrává těsně před tím, než Izrael získal nezávislost, a ukazuje obyvatele kibucu při typické tvrdé práci. Musí najít zdroj vody, postavit budovy a vykonávat všechny práce potřebné k přežití. Kvůli tomuto tlaku a době, ve které žijí, se stupňuje napětí. Mezi členy kibucu najdeme širokou škálu osobností, od hluboce věřících až po ostřílené vojáky.
    Tento příběh je spíše náčrtem než plnohodnotným vyprávěním a odehrává se v kibucu v Palestině. Děj se odehrává těsně před tím, než Izrael získal nezávislost, a ukazuje obyvatele kibucu při typické tvrdé práci. Musí najít zdroj vody, postavit budovy a vykonávat všechny práce potřebné k přežití. Kvůli tomuto tlaku a době, ve které žijí, se stupňuje napětí. Mezi členy kibucu najdeme širokou škálu osobností, od hluboce věřících až po ostřílené vojáky.

Best Feature Film Suitable for Young People

FIPRESCI Prize

Vítěz
  • Zoo
    Zoo
    Dokonalá, rychlá a veselá montáž. Bert Haanstra s použitím záběrů z Artis (Amsterdamská zoo) ukazuje, že mezi lidmi a zvířaty lze objevit řadu podobností. Významný je zejména způsob, jakým se lidé a opice navzájem konfrontují. Obrazy mluví samy za sebe, lidské hlasy nebo komentáře chybí. Ironická hudba Pima Jacobse dodává celku další rozměr. Co se týče lidí a zvířat, Haanstra se prozatím omezuje na tento krátký film, natočený skrytou kamerou. Později se k tomuto tématu v několika velkých filmech vrátí.
    75%
    Dokonalá, rychlá a veselá montáž. Bert Haanstra s použitím záběrů z Artis (Amsterdamská zoo) ukazuje, že mezi lidmi a zvířaty lze objevit řadu podobností. Významný je zejména způsob, jakým se lidé a opice navzájem konfrontují. Obrazy mluví samy za sebe, lidské hlasy nebo komentáře chybí. Ironická hudba Pima Jacobse dodává celku další rozměr. Co se týče lidí a zvířat, Haanstra se prozatím omezuje na tento krátký film, natočený skrytou kamerou. Později se k tomuto tématu v několika velkých filmech vrátí.

OCIC Award

Vítěz
  • Jako v zrcadle
    Jako v zrcadle
    • Edison
    Karin, trpící několika psychickými poruchami, se právě vrátila z léčebny ke své rodině. Tu tvoří otec David - spisovatel stále na cestách, manžel Martin - lékař bez schopnosti pomoci Karin s léčbou, bratr Minus - osamělý hoch s vlastními problémy. Téma odcizení, hledání lásky a víry tentokrát Bergman zasadil na komorní scénu ostrova, jejž bičuje příboj. Nelze z něj uniknout a nelze čekat změnu. Bez pomoci nejbližších se Karinin stav zhoršuje až za hranici možného návratu. (oficiální text distributora)
    79%
    Karin, trpící několika psychickými poruchami, se právě vrátila z léčebny ke své rodině. Tu tvoří otec David - spisovatel stále na cestách, manžel Martin - lékař bez schopnosti pomoci Karin s léčbou, bratr Minus - osamělý hoch s vlastními problémy. Téma odcizení, hledání lásky a víry tentokrát Bergman zasadil na komorní scénu ostrova, jejž bičuje příboj. Nelze z něj uniknout a nelze čekat změnu. Bez pomoci nejbližších se Karinin stav zhoršuje až za hranici možného návratu. (oficiální text distributora)