Zlaté glóby

Zlaté glóby 1950: nominace a vítězové

Předávání cen: 23. 2. 1950

Nejlepší film - drama

Vítěz
  • Všichni královi muži
    Všichni královi muži
    • iTunes

    Vypráví příběh regionálního politika Willieho Starka, který se během své kariéry nakonec prosadí až v nejvyšších politických kruzích. Hlavním hrdinou je však mladý intelektuál a novinář Jack Burden. Ten uprostřed politického dění, v němž stoupá k moci jeho šéf, samorostlý venkovský demagog, řeší vlastní problémy. Willie Stark používá svérázné, nevybíravé metody k dosažení vlastních politických cílů a přitom s sebou strhává i ty, jejichž morální a etické postoje se od jeho filozofie značně liší. Jack Burden se zatím pomalu propracovává k pravdě o sobě i o svých nejbližších.

    Snímek ze sedmi nominací získal tři Oscary: za hlavní roli (Broderick Crawford), za nejlepší vedlejší ženskou roli (pro Mercedes McCambridgeovou, jež hraje Sadie Burkeovou) a jako Nejlepší film roku 1949.

    72%

    Vypráví příběh regionálního politika Willieho Starka, který se během své kariéry nakonec prosadí až v nejvyšších politických kruzích. Hlavním hrdinou je však mladý intelektuál a novinář Jack Burden. Ten uprostřed politického dění, v němž stoupá k moci jeho šéf, samorostlý venkovský demagog, řeší vlastní problémy. Willie Stark používá svérázné, nevybíravé metody k dosažení vlastních politických cílů a přitom s sebou strhává i ty, jejichž morální a etické postoje se od jeho filozofie značně liší. Jack Burden se zatím pomalu propracovává k pravdě o sobě i o svých nejbližších.

    Snímek ze sedmi nominací získal tři Oscary: za hlavní roli (Broderick Crawford), za nejlepší vedlejší ženskou roli (pro Mercedes McCambridgeovou, jež hraje Sadie Burkeovou) a jako Nejlepší film roku 1949.

Nominace

Nejlepší zahraniční film

Vítěz
  • Zloději kol
    Zloději kol

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.

    77%

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.

Nominace

Nejlepší film podněcující mezinárodní porozumění

Vítěz

Nominace

Nejlepší herec v hlavní roli

Nejlepší herečka v hlavní roli

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší režie

Nejlepší scénář

Nejlepší filmová hudba

Nejlepší užití barev

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera

Vítěz

Nominace

Nejlepší nováček roku – herec

Nejlepší nováček roku – herečka