BAFTA

BAFTA 2003: nominace a vítězové

Předávání cen: 23. 2. 2004

Nejlepší film

Vítěz
  • Pianista
    Pianista
    • iTunes
    Film Pianista je příběhem Wladyslawa Szpilmana, skvělého pianisty a uznávaného interpreta Chopinových skladeb. Příběh začíná v okamžiku, kdy ve varšavském rádiu zní Chopinovo Nokturno v C# moll v jeho podání. Píše se rok 1939 a Szpilmanovi je 28 let. Polsko je napadeno německými vojsky, která brzy přicházejí i do jeho hlavního města Varšavy. Téměř okamžitě jsou uplatněny tvrdé restrikce vůči zdejší židovské komunitě. Szpilman a jeho rodina - rodiče, bratr a dvě sestry - žili až dosud spokojeným životem, brzy jsou však také donuceni podřídit se ponižujícím pravidlům. Kromě toho, že jim docházejí peníze a jídlo, musí pod hrozbou přísného trestu nosit na rukou Davidovu hvězdu. Nátlak se postupně zvyšuje a rodina je na tom stále hůře. Brzy jsou donuceni prodat obrazy, stříbro, nábytek a nakonec i Szpilmanovo drahocenné piáno. Největší ranou je však rozhodnutí, podle kterého mají být všichni Židé umístěni do uzavřeného areálu, obehnaného vysokými zdmi - na místo, které brzy vstoupí do dějin jako Varšavské ghetto.
    86%
    Film Pianista je příběhem Wladyslawa Szpilmana, skvělého pianisty a uznávaného interpreta Chopinových skladeb. Příběh začíná v okamžiku, kdy ve varšavském rádiu zní Chopinovo Nokturno v C# moll v jeho podání. Píše se rok 1939 a Szpilmanovi je 28 let. Polsko je napadeno německými vojsky, která brzy přicházejí i do jeho hlavního města Varšavy. Téměř okamžitě jsou uplatněny tvrdé restrikce vůči zdejší židovské komunitě. Szpilman a jeho rodina - rodiče, bratr a dvě sestry - žili až dosud spokojeným životem, brzy jsou však také donuceni podřídit se ponižujícím pravidlům. Kromě toho, že jim docházejí peníze a jídlo, musí pod hrozbou přísného trestu nosit na rukou Davidovu hvězdu. Nátlak se postupně zvyšuje a rodina je na tom stále hůře. Brzy jsou donuceni prodat obrazy, stříbro, nábytek a nakonec i Szpilmanovo drahocenné piáno. Největší ranou je však rozhodnutí, podle kterého mají být všichni Židé umístěni do uzavřeného areálu, obehnaného vysokými zdmi - na místo, které brzy vstoupí do dějin jako Varšavské ghetto.

Nominace

Nejlepší film v jiném než anglickém jazyce

Vítěz
  • Mluv s ní
    Mluv s ní
    • KVIFF TV
    Jsme diváky taneční kreace souboru Piny Bauschové. V hledišti sedí dva muži: jeden pláče, druhý se dívá. Touto symetrií, zprvu absurdní, posléze logickou, začíná film. Od prvního obrazu víme, že budeme sledovat dva příběhy, které se protnou v tomtéž stavu čekání. Mladý ošetřovatel Benigno už několik měsíců pečuje o mladou tanečnici Alicii, která po nehodě upadla do kómatu. Zamiloval se do nehybné a němé mladé ženy, vypráví jí o všem, co dělá. Na téže klinice potká svého souseda z divadla. Marco je spisovatel, přítel toreadorky Lydie, která je rovněž v kómatu poté, co ji nabral na rohy býk. Oba muži čekají, zda se ženy probudí: jeden tajně miluje dívku, jež by za normálních okolností byla pro něj nedosažitelná, druhý nemusí svou lásku skrývat, ale tuší, že je ztracená. Jeden věří a doufá, druhý pochybuje. Almodóvar přechází od jednoho ke druhému, zaznamenávaje banální rituály nemocniční péče, než dospěje k překvapivému rozuzlení.
    76%
    Jsme diváky taneční kreace souboru Piny Bauschové. V hledišti sedí dva muži: jeden pláče, druhý se dívá. Touto symetrií, zprvu absurdní, posléze logickou, začíná film. Od prvního obrazu víme, že budeme sledovat dva příběhy, které se protnou v tomtéž stavu čekání. Mladý ošetřovatel Benigno už několik měsíců pečuje o mladou tanečnici Alicii, která po nehodě upadla do kómatu. Zamiloval se do nehybné a němé mladé ženy, vypráví jí o všem, co dělá. Na téže klinice potká svého souseda z divadla. Marco je spisovatel, přítel toreadorky Lydie, která je rovněž v kómatu poté, co ji nabral na rohy býk. Oba muži čekají, zda se ženy probudí: jeden tajně miluje dívku, jež by za normálních okolností byla pro něj nedosažitelná, druhý nemusí svou lásku skrývat, ale tuší, že je ztracená. Jeden věří a doufá, druhý pochybuje. Almodóvar přechází od jednoho ke druhému, zaznamenávaje banální rituály nemocniční péče, než dospěje k překvapivému rozuzlení.

Nominace

Nejlepší výkon herce v hlavní roli

Nejlepší výkon herečky v hlavní roli

Nejlepší výkon herce ve vedlejší roli

Nejlepší výkon herečky ve vedlejší roli

Nejlepší scénář - původní

Nejlepší scénář - převzatý

Nejlepší kamera

Nejlepší návrh kostýmů

Nejlepší zvuk

Nejlepší střih

Nejlepší výkon ve zvláštních vizuálních efektech

Nejlepší krátký film

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátká animace

Vítěz
  • Fish Never Sleep
    Fish Never Sleep
    Žena vypráví svůj příběh. Nemůže spát. Pracuje v sushi baru v přímořském městě. Vidíme přijíždět rybářské lodě, ryby se třídí a prodávají na trhu, poté se krájí a balí v továrně. V jejím obchodě plavou živé ryby v nádržích. Je unavená. Zkouší různé metody, jak se zbavit nespavosti, ale žádná není úspěšná. Jedné pozdní noci, dva týdny po začátku jejího utrpení, jede na svém skútru maximální rychlostí do říše objevů. Pomůže jí spánek a vhled? Držitel ceny BAFTA.
    Žánry:Animovaný
    Žena vypráví svůj příběh. Nemůže spát. Pracuje v sushi baru v přímořském městě. Vidíme přijíždět rybářské lodě, ryby se třídí a prodávají na trhu, poté se krájí a balí v továrně. V jejím obchodě plavou živé ryby v nádržích. Je unavená. Zkouší různé metody, jak se zbavit nespavosti, ale žádná není úspěšná. Jedné pozdní noci, dva týdny po začátku jejího utrpení, jede na svém skútru maximální rychlostí do říše objevů. Pomůže jí spánek a vhled? Držitel ceny BAFTA.
    Žánry:Animovaný

Nominace

Nejlepší výprava

Nejlepší masky/kadeřník

Cena Michaela Balcona

Cena Alexandera Kordy pro nejlepší britský film

Vítěz
  • Válečník
    Válečník
    Lafcadia je vůdcem malé, ale výlučné skupiny válečníků, kteří slouží místnímu pánovi. Jeho syn k němu vzhlíží a chce se také stát válečníkem. Přesto se Lafcadia po vyplenění jedné z neposlušných vesnic rozhodne zanechat krvavého řemesla a odejít do hor, odkud pochází. Pán však ze své služby nikoho odejít nenechá a pověří válečníky, aby Lafcadiovu zradu potrestali a jako důkaz mu přinesli jeho hlavu. Válečníci zabijí Lafcadiova syna, a tak se na cestu vydává jen hluboce zarmoucený Lafcadia. Během svého putování potkává chlapce Riaze, který ztratil rodiče, a proto se rozhodne k Lafcadiovi přidat, a slepou ženu putující ke svatému jezeru. Všichni tři společně podstupují cestu do hor pronásledováni válečníky...

    THE WARRIOR je epické, vizuálně velmi působivé vyprávění o očistné cestě Lafcadie ze středu indické pouště k zasněženým vrcholkům himálajských hor. Film získal na festivalu v San Sebastianu Cenu za nejlepší kameru a na filmovém festivalu v Londýně hlavní cenu - Sutherlandův pohár.
    63%
    Lafcadia je vůdcem malé, ale výlučné skupiny válečníků, kteří slouží místnímu pánovi. Jeho syn k němu vzhlíží a chce se také stát válečníkem. Přesto se Lafcadia po vyplenění jedné z neposlušných vesnic rozhodne zanechat krvavého řemesla a odejít do hor, odkud pochází. Pán však ze své služby nikoho odejít nenechá a pověří válečníky, aby Lafcadiovu zradu potrestali a jako důkaz mu přinesli jeho hlavu. Válečníci zabijí Lafcadiova syna, a tak se na cestu vydává jen hluboce zarmoucený Lafcadia. Během svého putování potkává chlapce Riaze, který ztratil rodiče, a proto se rozhodne k Lafcadiovi přidat, a slepou ženu putující ke svatému jezeru. Všichni tři společně podstupují cestu do hor pronásledováni válečníky...

    THE WARRIOR je epické, vizuálně velmi působivé vyprávění o očistné cestě Lafcadie ze středu indické pouště k zasněženým vrcholkům himálajských hor. Film získal na festivalu v San Sebastianu Cenu za nejlepší kameru a na filmovém festivalu v Londýně hlavní cenu - Sutherlandův pohár.

Nominace

Cena Davida Leana za režii

Cena Anthonyho Asquitha pro filmovou hudbu

Cena Carla Foremana pro nejslibnějšího nováčka

Vítěz
  • Válečník
    Válečník
    Lafcadia je vůdcem malé, ale výlučné skupiny válečníků, kteří slouží místnímu pánovi. Jeho syn k němu vzhlíží a chce se také stát válečníkem. Přesto se Lafcadia po vyplenění jedné z neposlušných vesnic rozhodne zanechat krvavého řemesla a odejít do hor, odkud pochází. Pán však ze své služby nikoho odejít nenechá a pověří válečníky, aby Lafcadiovu zradu potrestali a jako důkaz mu přinesli jeho hlavu. Válečníci zabijí Lafcadiova syna, a tak se na cestu vydává jen hluboce zarmoucený Lafcadia. Během svého putování potkává chlapce Riaze, který ztratil rodiče, a proto se rozhodne k Lafcadiovi přidat, a slepou ženu putující ke svatému jezeru. Všichni tři společně podstupují cestu do hor pronásledováni válečníky...

    THE WARRIOR je epické, vizuálně velmi působivé vyprávění o očistné cestě Lafcadie ze středu indické pouště k zasněženým vrcholkům himálajských hor. Film získal na festivalu v San Sebastianu Cenu za nejlepší kameru a na filmovém festivalu v Londýně hlavní cenu - Sutherlandův pohár.
    63%
    Lafcadia je vůdcem malé, ale výlučné skupiny válečníků, kteří slouží místnímu pánovi. Jeho syn k němu vzhlíží a chce se také stát válečníkem. Přesto se Lafcadia po vyplenění jedné z neposlušných vesnic rozhodne zanechat krvavého řemesla a odejít do hor, odkud pochází. Pán však ze své služby nikoho odejít nenechá a pověří válečníky, aby Lafcadiovu zradu potrestali a jako důkaz mu přinesli jeho hlavu. Válečníci zabijí Lafcadiova syna, a tak se na cestu vydává jen hluboce zarmoucený Lafcadia. Během svého putování potkává chlapce Riaze, který ztratil rodiče, a proto se rozhodne k Lafcadiovi přidat, a slepou ženu putující ke svatému jezeru. Všichni tři společně podstupují cestu do hor pronásledováni válečníky...

    THE WARRIOR je epické, vizuálně velmi působivé vyprávění o očistné cestě Lafcadie ze středu indické pouště k zasněženým vrcholkům himálajských hor. Film získal na festivalu v San Sebastianu Cenu za nejlepší kameru a na filmovém festivalu v Londýně hlavní cenu - Sutherlandův pohár.

Nominace

Cena diváků

Vítěz
  • Pán prstenů: Dvě věže
    Pán prstenů: Dvě věže
    • Max
    • Amazon Prime Video
    • Google Play
    • +2
    Druhý díl filmové ságy o nebezpečném putování, jehož cílem má být zničení prokletého prstenu moci, začíná tam, kde první skončil. Opět je hlavním hrdinou hobit Frodo. Ten získal od svého příbuzného Bilba magický prsten, po kterém touží temný Sauron, a tak se dostal do samotného centra souboje mezi silami světla a temnot. Frodo, jako vůdce společenství složeného z jeho přátel, kouzelníka, elfa, trpaslíka a dalších pomocníků, pokračuje na cestě na vrchol sopky, aby zde prsten jednou provždy zničil. První díl byl nominován na Zlatý glóbus a získal cenu AFI. Díky zájmu diváků překročil zisk 350 milionů dolarů a především přesvědčil příznivce knihy, že tento dnes již klasický příběh lze úspěšně zfilmovat. V nezměněné sestavě vám teď tvůrci předkládají druhý díl fantaskního putování.
    91%
    Druhý díl filmové ságy o nebezpečném putování, jehož cílem má být zničení prokletého prstenu moci, začíná tam, kde první skončil. Opět je hlavním hrdinou hobit Frodo. Ten získal od svého příbuzného Bilba magický prsten, po kterém touží temný Sauron, a tak se dostal do samotného centra souboje mezi silami světla a temnot. Frodo, jako vůdce společenství složeného z jeho přátel, kouzelníka, elfa, trpaslíka a dalších pomocníků, pokračuje na cestě na vrchol sopky, aby zde prsten jednou provždy zničil. První díl byl nominován na Zlatý glóbus a získal cenu AFI. Díky zájmu diváků překročil zisk 350 milionů dolarů a především přesvědčil příznivce knihy, že tento dnes již klasický příběh lze úspěšně zfilmovat. V nezměněné sestavě vám teď tvůrci předkládají druhý díl fantaskního putování.

Členství v Akademii

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší nový režisér (fikce)

Nejlepší nový režisér (faktická tvorba)

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů

Nejlepší zvuk (fikce/zábava)

Vítěz
  • Daniel Deronda
    Daniel Deronda

    Na to , aby ste spoznali sám seba, sa najskôr musíte zamilovať. A musíte mať šťastie, že všetko, čo má prísť, aj príde. Úchvatný príbeh o láske z pera slávneho klasika Georga Elliota. Daniel Deronda je vďačný svojmu adoptívnemu otcovi, Sirovi Hugovi Mallingerovi za všetko, čo pre neho urobil. Keď sa však zoznámi s pôvabnou Mirah, jeho život naberá celkom nový zmysel. Mirah prichádza do Londýna nájsť svoju matku. Jej cieľ však ovplyvní aj Daniela, ktorý svojich pravých rodičov nikdy nepoznal...

    Režie:Tom Hooper
    71%

    Na to , aby ste spoznali sám seba, sa najskôr musíte zamilovať. A musíte mať šťastie, že všetko, čo má prísť, aj príde. Úchvatný príbeh o láske z pera slávneho klasika Georga Elliota. Daniel Deronda je vďačný svojmu adoptívnemu otcovi, Sirovi Hugovi Mallingerovi za všetko, čo pre neho urobil. Keď sa však zoznámi s pôvabnou Mirah, jeho život naberá celkom nový zmysel. Mirah prichádza do Londýna nájsť svoju matku. Jej cieľ však ovplyvní aj Daniela, ktorý svojich pravých rodičov nikdy nepoznal...

    Režie:Tom Hooper

Nominace

Nejlepší zvuk (faktická tvorba)

Nejlepší střih (fikce/zábava)

Nejlepší střih (faktická tvorba)

Nejlepší vizuální efekty

Cena za situační komedii

Vítěz
  • Kancl
    Kancl
    Moderní svět je krutý. Doby, kdy měla každá - nebo skoro každá - kancelářská myš (zejména ta ve státní správě) zajištěno své teplé místečko nadosmrti, jsou nenávratně ty tam. Dnes se nad každým úřadem, každičkou kanceláří, permanentně vznáší Damoklův meč hrozby nadstavu, hrozby propouštění. Každý jednotlivec - neřku-li přímo celý odbor - může být ze dne na den shledán nadbytečným. A něco takového se, jak to vypadá, právě chystá. Nikdo samozřejmě ještě neví nic určitého, ale už jen to, že se o tom začíná mluvit, docela stačí. Protože není šprochu... že ano. V takové atmosféře se zrovna dvakrát dobře nepracuje, to dá rozum. Ještě že David Brent je šéf, jakého může téhle partě každý závidět. Šéf-kamarád, šéf, který dokáže udržet dobrou náladu za všech okolností, pro něhož je prostě pohoda v kanclu alfou a omegou jeho snažení. Zcela netradiční pohled do jedné (blíže neurčené) kanceláře a jejího osazenstva není v pravém slova smyslu sitcomem (i když v Montreux získal cenu právě v této kategorii). Obejde se bez smíchů, je točen polodokumentárním způsobem - nervní, rozostřená kamera, rychlé švenky, překotné, neučesané, "přes sebe" dialogy, střídající se s výpověďmi do kamery, to vše navozuje pocit nejreálnějšího reálu. Jednotlivé postavy rovněž působí nesmírně životně, jako kdyby to nebyli herci, ztvárňující předem napsanou roli: nervní, bodrý, za každou cenu (většinou ovšem do trapnosti) "vtipný" šéf, jeho podřízení, uvědomující si jeho (ne)schopnosti, leč loajálně servilní atd. atd. V průběhu čtrnácti dílů budeme sledovat nejrůznější momenty existence kanceláře: od každodenního všedního chodu přes rozvíření hladiny vzniklé hrozbou propouštění, brainstormingová sezení až po společné popracovní oslavy atd. atd. Všechny scény jsou dokonale odpozorované ze života a jdou až na samu dřeň tématu i mezilidských vztahů. Po pravdě to vlastně není moc veselá podívaná, mnohdy je to naopak docela krutý pohled na věc, o to je však věrohodnější. Proto má nepochybně tento seriál takový ohlas u domácího publika, proto byl prodán do osmdesáti zemí světa a stal se tak vůbec nejprodávanějším britským pořadem všech dob. Proto jej tak ocenila festivalová porota v Montreux, proto získal několik desítek dalších ocenění, (mimo jiné např. v roce 2004 dva Zlaté glóby: jeden pro představitele hlavní role Rickyho Gervaise, jeden za nejlepší komediální seriál), proto v USA natočili v. r. 2005 svoji verzi. "The Office" se prostě stal svého druhu fenoménem, který má po celém světě řadu nadšených ctitelů i fanklubů.
    Žánry:DramaKomedie
    82%
    Moderní svět je krutý. Doby, kdy měla každá - nebo skoro každá - kancelářská myš (zejména ta ve státní správě) zajištěno své teplé místečko nadosmrti, jsou nenávratně ty tam. Dnes se nad každým úřadem, každičkou kanceláří, permanentně vznáší Damoklův meč hrozby nadstavu, hrozby propouštění. Každý jednotlivec - neřku-li přímo celý odbor - může být ze dne na den shledán nadbytečným. A něco takového se, jak to vypadá, právě chystá. Nikdo samozřejmě ještě neví nic určitého, ale už jen to, že se o tom začíná mluvit, docela stačí. Protože není šprochu... že ano. V takové atmosféře se zrovna dvakrát dobře nepracuje, to dá rozum. Ještě že David Brent je šéf, jakého může téhle partě každý závidět. Šéf-kamarád, šéf, který dokáže udržet dobrou náladu za všech okolností, pro něhož je prostě pohoda v kanclu alfou a omegou jeho snažení. Zcela netradiční pohled do jedné (blíže neurčené) kanceláře a jejího osazenstva není v pravém slova smyslu sitcomem (i když v Montreux získal cenu právě v této kategorii). Obejde se bez smíchů, je točen polodokumentárním způsobem - nervní, rozostřená kamera, rychlé švenky, překotné, neučesané, "přes sebe" dialogy, střídající se s výpověďmi do kamery, to vše navozuje pocit nejreálnějšího reálu. Jednotlivé postavy rovněž působí nesmírně životně, jako kdyby to nebyli herci, ztvárňující předem napsanou roli: nervní, bodrý, za každou cenu (většinou ovšem do trapnosti) "vtipný" šéf, jeho podřízení, uvědomující si jeho (ne)schopnosti, leč loajálně servilní atd. atd. V průběhu čtrnácti dílů budeme sledovat nejrůznější momenty existence kanceláře: od každodenního všedního chodu přes rozvíření hladiny vzniklé hrozbou propouštění, brainstormingová sezení až po společné popracovní oslavy atd. atd. Všechny scény jsou dokonale odpozorované ze života a jdou až na samu dřeň tématu i mezilidských vztahů. Po pravdě to vlastně není moc veselá podívaná, mnohdy je to naopak docela krutý pohled na věc, o to je však věrohodnější. Proto má nepochybně tento seriál takový ohlas u domácího publika, proto byl prodán do osmdesáti zemí světa a stal se tak vůbec nejprodávanějším britským pořadem všech dob. Proto jej tak ocenila festivalová porota v Montreux, proto získal několik desítek dalších ocenění, (mimo jiné např. v roce 2004 dva Zlaté glóby: jeden pro představitele hlavní role Rickyho Gervaise, jeden za nejlepší komediální seriál), proto v USA natočili v. r. 2005 svoji verzi. "The Office" se prostě stal svého druhu fenoménem, který má po celém světě řadu nadšených ctitelů i fanklubů.
    Žánry:DramaKomedie

Nominace

Nejlepší masky & kadeřník

Nejlepší denní zpravodajství

Vítěz

Nominace

Cena Huwa Wheldona pro faktický seriál nebo pořad

Nejlepší jednodílné drama

Vítěz
  • Konference ve Wannsee
    Konference ve Wannsee
    • Max

    Píše se 20. leden 1942. Je mrazivý den, sněží a nikdo netuší, co se zanedlouho odehraje v domě u jezera Wannsee nedaleko Berlína. Major SS Adolf Eichmann osobně dohlíží na to, aby pohoštění i nápoje připravované pro skupinu očekávaných nacistických pohlavárů byly bez jediné chybičky. V limuzínách s osobními šoféry se postupně sjíždějí nejvýše postavení muži Třetí říše někteří v uniformách SS, jiní v oblecích vládních úředníků, další ve zcela nenápadném civilu. Posledním z patnácti pozvaných je Reinard Heydrich obávaný šéf hitlerovské policie a říšský protektor. Už ve chvíli, kdy vkročí do vstupní haly, vzbuzuje mezi ostatními hosty zároveň obavy i respekt nejen proto, že má nejvyšší hodnost, ale zejména proto, že sám maršál Göring rozhodl, aby Heydrich svolal tuto tajnou schůzku a vyřešil na ní veškeré podrobnosti konečného řešení židovské otázky. V následujících devadesáti minutách právě tito muži rozhodnou o osudu milionů lidí v celé Evropě. A když konspirační setkání skončí, konečné řešení začíná.

    81%

    Píše se 20. leden 1942. Je mrazivý den, sněží a nikdo netuší, co se zanedlouho odehraje v domě u jezera Wannsee nedaleko Berlína. Major SS Adolf Eichmann osobně dohlíží na to, aby pohoštění i nápoje připravované pro skupinu očekávaných nacistických pohlavárů byly bez jediné chybičky. V limuzínách s osobními šoféry se postupně sjíždějí nejvýše postavení muži Třetí říše někteří v uniformách SS, jiní v oblecích vládních úředníků, další ve zcela nenápadném civilu. Posledním z patnácti pozvaných je Reinard Heydrich obávaný šéf hitlerovské policie a říšský protektor. Už ve chvíli, kdy vkročí do vstupní haly, vzbuzuje mezi ostatními hosty zároveň obavy i respekt nejen proto, že má nejvyšší hodnost, ale zejména proto, že sám maršál Göring rozhodl, aby Heydrich svolal tuto tajnou schůzku a vyřešil na ní veškeré podrobnosti konečného řešení židovské otázky. V následujících devadesáti minutách právě tito muži rozhodnou o osudu milionů lidí v celé Evropě. A když konspirační setkání skončí, konečné řešení začíná.

Nominace

Nejlepší kamera (faktická tvorba)

Nejlepší dramatický seriál

Nejlepší výprava

Nejlepší kamera a osvětlení (fikce/zábava)

Nejlepší dokumentární cyklus

Nejlepší zábavní výkon

Nejlepší výkon v komedii

Nejlepší zábavní pořad nebo seriál

Nejlepší grafický design

Vítěz
  • Dinosaur Hunters
    Dinosaur Hunters
    Jedním z lidí, kteří neustále kladli otázky, byl Gideon Mantell, amatérský paleontolog, který v první polovině 19. století bojoval za to, aby britská vědecká komunita přijala fakt, že Británie byla obývána dinosaury. Jak ukazuje tento hraný dokument, Mantell vedl těžký boj v době, kdy byl biblický popis stvoření považován za doslovnou pravdu a autority jako reverend William Buckland byly odhodlány, aby věda zůstala „služkou náboženství“.
    Jedním z lidí, kteří neustále kladli otázky, byl Gideon Mantell, amatérský paleontolog, který v první polovině 19. století bojoval za to, aby britská vědecká komunita přijala fakt, že Británie byla obývána dinosaury. Jak ukazuje tento hraný dokument, Mantell vedl těžký boj v době, kdy byl biblický popis stvoření považován za doslovnou pravdu a autority jako reverend William Buckland byly odhodlány, aby věda zůstala „služkou náboženství“.

Nominace

Nejlepší komediální pořad nebo seriál

Nejlepší nový scénárista

Vítěz

Nominace

Nejlepší mýdlová opera

Vítěz

Nominace

Nejlepší dramatický seriál

Vítěz
  • Mi5
    Mi5
    Oficiálně jsou bezpečnostní služba, neoficiálně MI5 nebo prostě jen pětka. Jejich hlavní úkol: bránit národní bezpečnost Británie. A bezpečnost země může být ohrožena čímkoli. Mezinárodním terorismem, rasismem, fanatismem nejrůznějšího druhu... S tím vším je zapotřebí bojovat - a oni s tím bojují. Nejužší výběr: dva muži, jedna žena a jejich šéf. Tom, Danny, Zoe a Harry. Oddělení je samozřejmě mnohem rozsáhlejší a na některých případech nejen může, ale i musí pracovat větší tým. Tihle čtyři však tvoří jeho páteř. Čtyři lidé, kteří se v zájmu vyšších cílů museli vzdát mnohého, bez čeho si většina z nás nedokáže svůj život představit: rodiny, lásky, zázemí klidného domova. Protože člověk, který se bojí o své nejbližší, je strašně zranitelný. A protože jejich nejbližší by mohli na jejich práci krutě doplatit. Je jen jedna cesta, jak mít obojí - práci i domov: dvojí život. Ani to ovšem není záruka bezpečí. Protože i oni jsou jen lidé a život, který dnes a denně nasazují, mají jen jeden... Šestnáctidílný seriál televize BBC o instituci, zabývající se nejaktuálnějšími, nejpalčivějšími problémy současného světa, by mohl být označen za moderní, dnešní Profesionály. Dobře napsané scénáře, věrohodné příběhy, dynamické zpracování, sympatičtí představitelé... První (šestidílná) řada získala cenu BAFTA za nejlepší seriál roku 2002, na tento úspěch navázali tvůrci dalšími deseti díly. Zajímavost: Skutečná MI5 se okamžikem zahájení vysílání seriálu začala těšit zvýšenému zájmu veřejnosti: počet uchazečů o zaměstnání stoupl ze 70 denně na 130, její webové stránky navštívilo za týden o celé čtyři tisíce lidí víc než obvykle.
    73%
    Oficiálně jsou bezpečnostní služba, neoficiálně MI5 nebo prostě jen pětka. Jejich hlavní úkol: bránit národní bezpečnost Británie. A bezpečnost země může být ohrožena čímkoli. Mezinárodním terorismem, rasismem, fanatismem nejrůznějšího druhu... S tím vším je zapotřebí bojovat - a oni s tím bojují. Nejužší výběr: dva muži, jedna žena a jejich šéf. Tom, Danny, Zoe a Harry. Oddělení je samozřejmě mnohem rozsáhlejší a na některých případech nejen může, ale i musí pracovat větší tým. Tihle čtyři však tvoří jeho páteř. Čtyři lidé, kteří se v zájmu vyšších cílů museli vzdát mnohého, bez čeho si většina z nás nedokáže svůj život představit: rodiny, lásky, zázemí klidného domova. Protože člověk, který se bojí o své nejbližší, je strašně zranitelný. A protože jejich nejbližší by mohli na jejich práci krutě doplatit. Je jen jedna cesta, jak mít obojí - práci i domov: dvojí život. Ani to ovšem není záruka bezpečí. Protože i oni jsou jen lidé a život, který dnes a denně nasazují, mají jen jeden... Šestnáctidílný seriál televize BBC o instituci, zabývající se nejaktuálnějšími, nejpalčivějšími problémy současného světa, by mohl být označen za moderní, dnešní Profesionály. Dobře napsané scénáře, věrohodné příběhy, dynamické zpracování, sympatičtí představitelé... První (šestidílná) řada získala cenu BAFTA za nejlepší seriál roku 2002, na tento úspěch navázali tvůrci dalšími deseti díly. Zajímavost: Skutečná MI5 se okamžikem zahájení vysílání seriálu začala těšit zvýšenému zájmu veřejnosti: počet uchazečů o zaměstnání stoupl ze 70 denně na 130, její webové stránky navštívilo za týden o celé čtyři tisíce lidí víc než obvykle.

Nominace

Nejlepší původní televizní hudba

Flahertyho cena pro dokument (TV)

Cena Lewa Gradea

Vítěz
  • Foylova válka
    Foylova válka
    Válka budí v různých lidech různé pocity: vlastenectví, solidaritu, obětavost, touhu ze všech sil pomoci ohrožené zemi. Ale i nenávist, ziskuchtivost, snahu urvat pro sebe co nejvíc, přiživit se na cizím neštěstí... Je to na jednu stranu pochopitelné, protože válečná vřava a všechny její průvodní jevy nahrávají těm nejtemnějším lidským pudům, jsou živnou půdou pro zločiny malého i většího kalibru. V Británii, v níž se celý národ cvičil v zabíjení, v níž byli povoláni do zbraně tisíce policistů, v níž existoval přídělový systém a v noci zahalilo celou zemi do neproniknutelné tmy zatemnění, stoupla kriminalita od roku 1939 do roku 1945 o více než padesát procent... Touto skutečností se nechal inspirovat scenárista Anthony Horowitz (autor např. Vražd v Midsomeru či Poirota) při psaní svého nového seriálu kriminálních případů, propojujících dva žánry: detektivku a válku. Jejich dějištěm je půvabné jihoanglické pobřeží, konkrétně městečko Hastings v hrabství Sussex. V místech, kde se před mnoha staletími odehrála jedna z největších bitev anglické historie, dnes vede svůj malý boj se zločinem superintendant Christopher Foyle. Celým svým srdcem touží být jinde, chtěl by své vlasti sloužit v první linii. Jeho nadřízení však dobře vědí, že nejužitečnější může být právě tady. Neboť i v tomto zdánlivě poklidném koutě Anglie se začínají množit zločiny poznamenané či motivované válkou, zločiny, jejichž vyřešení dá zabrat i tak dobrému policajtovi, jakým je právě Foyle. A důkazem je hned první Foylův případ: vražda německé manželky jistého místního hodnostáře, která unikla internaci, jež je jinak pro všechny nepřátelské cizince povinná... V titulní roli exceluje jeden z předních britských herců Michael Kitchen - pamatujeme si jej např. ze seriálu Hrát králem či z detektivky Smrt pampeliškám, hrál i v několika bondovkách či ve filmu Vzpomínky na Afriku.
    79%
    Válka budí v různých lidech různé pocity: vlastenectví, solidaritu, obětavost, touhu ze všech sil pomoci ohrožené zemi. Ale i nenávist, ziskuchtivost, snahu urvat pro sebe co nejvíc, přiživit se na cizím neštěstí... Je to na jednu stranu pochopitelné, protože válečná vřava a všechny její průvodní jevy nahrávají těm nejtemnějším lidským pudům, jsou živnou půdou pro zločiny malého i většího kalibru. V Británii, v níž se celý národ cvičil v zabíjení, v níž byli povoláni do zbraně tisíce policistů, v níž existoval přídělový systém a v noci zahalilo celou zemi do neproniknutelné tmy zatemnění, stoupla kriminalita od roku 1939 do roku 1945 o více než padesát procent... Touto skutečností se nechal inspirovat scenárista Anthony Horowitz (autor např. Vražd v Midsomeru či Poirota) při psaní svého nového seriálu kriminálních případů, propojujících dva žánry: detektivku a válku. Jejich dějištěm je půvabné jihoanglické pobřeží, konkrétně městečko Hastings v hrabství Sussex. V místech, kde se před mnoha staletími odehrála jedna z největších bitev anglické historie, dnes vede svůj malý boj se zločinem superintendant Christopher Foyle. Celým svým srdcem touží být jinde, chtěl by své vlasti sloužit v první linii. Jeho nadřízení však dobře vědí, že nejužitečnější může být právě tady. Neboť i v tomto zdánlivě poklidném koutě Anglie se začínají množit zločiny poznamenané či motivované válkou, zločiny, jejichž vyřešení dá zabrat i tak dobrému policajtovi, jakým je právě Foyle. A důkazem je hned první Foylův případ: vražda německé manželky jistého místního hodnostáře, která unikla internaci, jež je jinak pro všechny nepřátelské cizince povinná... V titulní roli exceluje jeden z předních britských herců Michael Kitchen - pamatujeme si jej např. ze seriálu Hrát králem či z detektivky Smrt pampeliškám, hrál i v několika bondovkách či ve filmu Vzpomínky na Afriku.

Nominace

Cena Alana Clarka

Zvláštní cena

Vítěz

Nejlepší drama

Vítěz

Nominace

Nejlepší scénář

Nejlepší celovečerní film

Vítěz
  • Pán velryb
    Pán velryb

    Je to priam neuveriteľné a mnohí hovoria o malom filmovom zázraku. Magický filmový príbeh so skromným rozpočtom sa pevne usadil v prvej desiatke doteraz najnavštevovanejších filmov tohto roku a hoci od jeho premiéry už uplynulo niekoľko týždňov, distribútori neustále zvyšujú počet kópií v amerických kinách. Dojímavý príbeh o priateľstve 10-ročného dievčatka a stáda veľrýb mnohí považujú za najväčšie filmové prekvapenie tohto roka. Ale tí, ktorí sledovali vznik tohto filmu, tvrdia, že o jeho úspechu boli presvedčení už od začiatku. Za dobrodružným príbehom, ktorý renomovaný časopis Variety nazval "magickým príbehom, ktorý dojme každého diváka bez rozdielu veku", stojí totiž Tim Sanders, skúsený producent fantasy trilógie Pán prsteňov.

    Ústrednou postavou príbehu je Koro a jeho vnučka Pai. Koro mal odjakživa v malej komunite domorodých obyvateľov na Novom Zélande veľkú úctu a vážnosť. Narodil sa totiž s magickou schopnosťou rozumieť veľrybám. Ostrovania ho považujú za svojho najvýznamnejšieho obyvateľa, pretože práve s ním (a jeho schopnosťou) spájajú svoju identitu. Nadišiel však čas, aby Koro odovzdal svoje umenie a schopnosti mladšiemu nástupcovi. Prichádzajú mladí muži z celého ostrova, aby podstúpili skúšky, ktoré majú preveriť ich schopnosť načúvať veľrybám. Z nich má vzísť nový pán veľrýb...

    Režie:Niki Caro
    70%

    Je to priam neuveriteľné a mnohí hovoria o malom filmovom zázraku. Magický filmový príbeh so skromným rozpočtom sa pevne usadil v prvej desiatke doteraz najnavštevovanejších filmov tohto roku a hoci od jeho premiéry už uplynulo niekoľko týždňov, distribútori neustále zvyšujú počet kópií v amerických kinách. Dojímavý príbeh o priateľstve 10-ročného dievčatka a stáda veľrýb mnohí považujú za najväčšie filmové prekvapenie tohto roka. Ale tí, ktorí sledovali vznik tohto filmu, tvrdia, že o jeho úspechu boli presvedčení už od začiatku. Za dobrodružným príbehom, ktorý renomovaný časopis Variety nazval "magickým príbehom, ktorý dojme každého diváka bez rozdielu veku", stojí totiž Tim Sanders, skúsený producent fantasy trilógie Pán prsteňov.

    Ústrednou postavou príbehu je Koro a jeho vnučka Pai. Koro mal odjakživa v malej komunite domorodých obyvateľov na Novom Zélande veľkú úctu a vážnosť. Narodil sa totiž s magickou schopnosťou rozumieť veľrybám. Ostrovania ho považujú za svojho najvýznamnejšieho obyvateľa, pretože práve s ním (a jeho schopnosťou) spájajú svoju identitu. Nadišiel však čas, aby Koro odovzdal svoje umenie a schopnosti mladšiemu nástupcovi. Prichádzajú mladí muži z celého ostrova, aby podstúpili skúšky, ktoré majú preveriť ich schopnosť načúvať veľrybám. Z nich má vzísť nový pán veľrýb...

    Režie:Niki Caro

Nominace

Nejlepší animace

Vítěz
  • Bořek stavitel: Nezapomenutelné Vánoce
    Bořek stavitel: Nezapomenutelné Vánoce
    VÁNOCE se blíží i BOŘKOVI a jeho kamarádům! BOŘEK má se svými kamarády plné ruce práce. Společně musí připravit slavnostní VÁNOČNÍ koncert ve městě. VÁNOCE přicházejí a BOŘEK je celý nesvůj - jeho dvojče bratr Tom, zoolog na polárním kruhu - se poprvé po letech vrací domů. S kamarády a novými přáteli kolem se BOŘEK těší na své nejkrásnější VÁNOCE. nejdříve však musí se svou partou připravit slavnostní vánoční koncert. Všechno musí být v naprostém pořádku, protože přijede vzácná návštěva. Když se snaží BOŘEK vyznat ve zmatku a splnit plán, dozví se, že se Tom zpozdí. Stihne BOŘEK postavit jeviště včas? Bude zase dělat Santu? A co Tom? Přijede? Ať už se stane cokoliv, tyhle VÁNOCE budou nezapomenutelné!
    58%
    VÁNOCE se blíží i BOŘKOVI a jeho kamarádům! BOŘEK má se svými kamarády plné ruce práce. Společně musí připravit slavnostní VÁNOČNÍ koncert ve městě. VÁNOCE přicházejí a BOŘEK je celý nesvůj - jeho dvojče bratr Tom, zoolog na polárním kruhu - se poprvé po letech vrací domů. S kamarády a novými přáteli kolem se BOŘEK těší na své nejkrásnější VÁNOCE. nejdříve však musí se svou partou připravit slavnostní vánoční koncert. Všechno musí být v naprostém pořádku, protože přijede vzácná návštěva. Když se snaží BOŘEK vyznat ve zmatku a splnit plán, dozví se, že se Tom zpozdí. Stihne BOŘEK postavit jeviště včas? Bude zase dělat Santu? A co Tom? Přijede? Ať už se stane cokoliv, tyhle VÁNOCE budou nezapomenutelné!

Nominace

Nejlepší hraná tvorba pro předškolní věk

Nominace

Nejlepší školní faktická tvorba - pro první stupeň

Zvláštní cena

Nejlepší animace pro předškolní věk

Vítěz

Nejlepší ve faktické tvorbě

Vítěz

Nejlepší moderátor

Vítěz

Nominace

Nejlepší mezinárodní

Vítěz

Nominace

Dětský hlas

Vítěz

Online výuka

Vítěz
  • Bodysong
    Bodysong

    Záběry z filmů, zpráv či natočené na amatérskou videokamerou, podbarvené sugestivní hudební stopou vytvořenou Jonnym Greenwoodem kytaristou ze skupiny Radiohead, představují desítky minipříběhů vkomponovaných do modelů obrazové metafory nejen o základních věcech života. Okamžiky reflektované kolektivní lidskosti od momentu zrodu přes iniciační zlomy k zásadním zkušenostem ať výsostně intimním, či obecně společenským až po dospělost. Pozvolné stárnutí a smrt, po které však následuje nové zrození. Oslava jazyk jako nástroje komunikace, umění či kolektivního boje za spravedlnost. Bodysong jako naléhavé sekání jedinečného a univerzálního uzavírá vyjádření naděje, že životodárný cyklus nedojde nikdy přerušení.

    59%

    Záběry z filmů, zpráv či natočené na amatérskou videokamerou, podbarvené sugestivní hudební stopou vytvořenou Jonnym Greenwoodem kytaristou ze skupiny Radiohead, představují desítky minipříběhů vkomponovaných do modelů obrazové metafory nejen o základních věcech života. Okamžiky reflektované kolektivní lidskosti od momentu zrodu přes iniciační zlomy k zásadním zkušenostem ať výsostně intimním, či obecně společenským až po dospělost. Pozvolné stárnutí a smrt, po které však následuje nové zrození. Oslava jazyk jako nástroje komunikace, umění či kolektivního boje za spravedlnost. Bodysong jako naléhavé sekání jedinečného a univerzálního uzavírá vyjádření naděje, že životodárný cyklus nedojde nikdy přerušení.