Český lev

Český lev 2005: nominace a vítězové

Předávání cen: 4. 3. 2006

Nejlepší film

Vítěz
  • Štěstí
    Štěstí
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Canal+
    • +3
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie

Nominace

Nejlepší hlavní ženský herecký výkon

Nejlepší vedlejší ženský herecký výkon

Nejlepší režie

Nejlepší scénář

Nejlepší kamera

Nejlepší střih

Nejlepší zvuk

Nejlepší hudba

Vítěz
  • Sluneční stát
    Sluneční stát
    Snímek oceněný na řadě mezinárodních filmových festivalů a držitel dvou Českých lvů vypráví příběh několika typických současných postav z periferie města, v němž je snadné přijít o práci ve fabrice a obtížné naplnit alespoň částečně představu o výhodném výdělku a slušné životní úrovni. Po ztrátě zaměstnání, které management firmy výhodněji nabídl zahraničním dělníkům, se čtyři přátelé ocitají v situaci, kterou se snaží řešit podnikáním na vlastní pěst. Přináší jim to vysoké zadlužení i řadu nepříjemných zkušeností, které je usvědčí z naivity i neschopnosti. Jejich soukromý život se rovněž komplikuje, párkrát si každý z nich sáhne na dno. Polámané vztahy, soukromé krize a klopotné hledání východiska jsou typické pro dnešní realitu poznamenanou existenčními nejistotami v dříve bohatém průmyslovém městě. Výraznou roli sehrává neschopnost adaptovat se v nových podmínkách, vymanit se z pohodlného stereotypu a citlivě vnímat signály svých nejbližších. Čtyři ústřední postavy, jejich manželky, družky, děti, přátelé i soupeři - to jsou obyčejní lidé, které běžně můžeme potkávat na ulicích. Jsou typičtí svým zjevem, chováním i jazykovou růzností těch, které kdysi možnost výdělku svedla do ostravského kosmopolitního kotle. Bylo by krátkozraké domnívat se, že půjde jen o lokální událost bez širšího přesahu. V příběhu Karla, Tomáše, Milana a Vinca rezonuje obyčejný dnešek každého z nás. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    69%
    Snímek oceněný na řadě mezinárodních filmových festivalů a držitel dvou Českých lvů vypráví příběh několika typických současných postav z periferie města, v němž je snadné přijít o práci ve fabrice a obtížné naplnit alespoň částečně představu o výhodném výdělku a slušné životní úrovni. Po ztrátě zaměstnání, které management firmy výhodněji nabídl zahraničním dělníkům, se čtyři přátelé ocitají v situaci, kterou se snaží řešit podnikáním na vlastní pěst. Přináší jim to vysoké zadlužení i řadu nepříjemných zkušeností, které je usvědčí z naivity i neschopnosti. Jejich soukromý život se rovněž komplikuje, párkrát si každý z nich sáhne na dno. Polámané vztahy, soukromé krize a klopotné hledání východiska jsou typické pro dnešní realitu poznamenanou existenčními nejistotami v dříve bohatém průmyslovém městě. Výraznou roli sehrává neschopnost adaptovat se v nových podmínkách, vymanit se z pohodlného stereotypu a citlivě vnímat signály svých nejbližších. Čtyři ústřední postavy, jejich manželky, družky, děti, přátelé i soupeři - to jsou obyčejní lidé, které běžně můžeme potkávat na ulicích. Jsou typičtí svým zjevem, chováním i jazykovou růzností těch, které kdysi možnost výdělku svedla do ostravského kosmopolitního kotle. Bylo by krátkozraké domnívat se, že půjde jen o lokální událost bez širšího přesahu. V příběhu Karla, Tomáše, Milana a Vinca rezonuje obyčejný dnešek každého z nás. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie

Nominace

Nejlepší výtvarný počin

Vítěz
  • Šílení
    Šílení
    • DaFilms
    Podle vlastního scénáře natočil výtvarník, scenárista a režisér Jan Švankmajer film Šílení, který označuje za „filozofický horor“ a je opět kombinací hraného filmu s animovanými pasážemi. Tématem jsou absolutní svoboda, civilizační represe a manipulace. Scénář volně vychází z motivů dvou povídek E. A. Poea: „Zaživa pohřben“ a „Šílený psychiatr“. Tyto motivy jsou skloubeny v samostatný děj, který s uvedenými povídkami nesouvisí. Jednou z hlavních postav je Markýz. Tato postava je inspirovaná markýzem de Sade. „Ve scénáři jsem použil některé autentické texty de Sada. Je to film hraný, animace je použita jen skromně ve snech. I když se děj filmu zdánlivě odehrává začátkem 19. století ve Francii, je plný anachronismů a reálií dneška, protože tento film je alegorií současného světa. A blázinec je jeho výstižnou kulisou,“ říká Jan Švankmajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:HororDramaKomedie
    72%
    Podle vlastního scénáře natočil výtvarník, scenárista a režisér Jan Švankmajer film Šílení, který označuje za „filozofický horor“ a je opět kombinací hraného filmu s animovanými pasážemi. Tématem jsou absolutní svoboda, civilizační represe a manipulace. Scénář volně vychází z motivů dvou povídek E. A. Poea: „Zaživa pohřben“ a „Šílený psychiatr“. Tyto motivy jsou skloubeny v samostatný děj, který s uvedenými povídkami nesouvisí. Jednou z hlavních postav je Markýz. Tato postava je inspirovaná markýzem de Sade. „Ve scénáři jsem použil některé autentické texty de Sada. Je to film hraný, animace je použita jen skromně ve snech. I když se děj filmu zdánlivě odehrává začátkem 19. století ve Francii, je plný anachronismů a reálií dneška, protože tento film je alegorií současného světa. A blázinec je jeho výstižnou kulisou,“ říká Jan Švankmajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:HororDramaKomedie

Nominace

Nejlepší hlavní mužský herecký výkon

Nejlepší vedlejší mužský herecký výkon

Dlouholetý umělecký přínos českému filmu

Vítěz

Divácky nejúspěšnější český film

Vítěz
  • Román pro ženy
    Román pro ženy
    Román pro ženy je česká romantická komedie inspirovaná stejnojmenným bestsellerem Michala Viewegha. Film vypráví příběh dvacetileté Laury (Zuzana Kanócz), která pracuje jako redaktorka v časopisu pro ženy, a její matky Jany (Simona Stašová), ovdovělé tlumočnice. Obě ženy hledají toho pravého a stále se jim to nedaří. Jejich životy se zamotají, když Laura potká Olivera (Marek Vašut), kreativce z reklamní agentury, který byl před dvaceti lety první velkou láskou její matky.
    62%
    Román pro ženy je česká romantická komedie inspirovaná stejnojmenným bestsellerem Michala Viewegha. Film vypráví příběh dvacetileté Laury (Zuzana Kanócz), která pracuje jako redaktorka v časopisu pro ženy, a její matky Jany (Simona Stašová), ovdovělé tlumočnice. Obě ženy hledají toho pravého a stále se jim to nedaří. Jejich životy se zamotají, když Laura potká Olivera (Marek Vašut), kreativce z reklamní agentury, který byl před dvaceti lety první velkou láskou její matky.

Cena Magnesie - Nejlepší zahraniční film

Vítěz
  • Zlomené květiny
    Zlomené květiny
    • iTunes

    Don Johnston je zapřisáhlý starý mládenec, jehož právě opustila jeho poslední láska Sherry. Nedá se tím vyrušit, odhodlán dál trávit čas své předčasné penze před televizí. Když ale dostane záhadný dopis, naznačující anonymně, že s některou z četných bývalých lásek má dospělého syna, je nucen přece jen se zamyslet nad minulostí. Poháněn spíš svým sousedem a kamarádem Winstonem, který si rád hraje na detektiva, než vlastní zvědavostí, vydá se nakonec Don pátrat, která z jeho někdejších milenek by mohla být autorkou dopisu a matkou jeho syna. Jediné stopy jsou růžová barva dopisu a psací stroj, na němž byl napsán. Postupně se setká se čtyřmi ženami, které něco znamenaly v jeho životě (Sharon Stoneová, Frances Conroyová, Jessica Langeová a Tilda Swintonová), ale žádná v něm neprobudí víc než trochu nostalgie. Nicméně ho všechna tato setkání konfrontují s jeho minulostí i přítomností. Pokud Zlomené květy budou divácky nejúspěšnější Jarmuschův film, je to především zásluha Billa Murraye, představitele Dona Johnstona. (MFF Karlovy Vary)

    74%

    Don Johnston je zapřisáhlý starý mládenec, jehož právě opustila jeho poslední láska Sherry. Nedá se tím vyrušit, odhodlán dál trávit čas své předčasné penze před televizí. Když ale dostane záhadný dopis, naznačující anonymně, že s některou z četných bývalých lásek má dospělého syna, je nucen přece jen se zamyslet nad minulostí. Poháněn spíš svým sousedem a kamarádem Winstonem, který si rád hraje na detektiva, než vlastní zvědavostí, vydá se nakonec Don pátrat, která z jeho někdejších milenek by mohla být autorkou dopisu a matkou jeho syna. Jediné stopy jsou růžová barva dopisu a psací stroj, na němž byl napsán. Postupně se setká se čtyřmi ženami, které něco znamenaly v jeho životě (Sharon Stoneová, Frances Conroyová, Jessica Langeová a Tilda Swintonová), ale žádná v něm neprobudí víc než trochu nostalgie. Nicméně ho všechna tato setkání konfrontují s jeho minulostí i přítomností. Pokud Zlomené květy budou divácky nejúspěšnější Jarmuschův film, je to především zásluha Billa Murraye, představitele Dona Johnstona. (MFF Karlovy Vary)

Cena za nejlepší filmový plakát

Vítěz
  • Šílení
    Šílení
    • DaFilms
    Podle vlastního scénáře natočil výtvarník, scenárista a režisér Jan Švankmajer film Šílení, který označuje za „filozofický horor“ a je opět kombinací hraného filmu s animovanými pasážemi. Tématem jsou absolutní svoboda, civilizační represe a manipulace. Scénář volně vychází z motivů dvou povídek E. A. Poea: „Zaživa pohřben“ a „Šílený psychiatr“. Tyto motivy jsou skloubeny v samostatný děj, který s uvedenými povídkami nesouvisí. Jednou z hlavních postav je Markýz. Tato postava je inspirovaná markýzem de Sade. „Ve scénáři jsem použil některé autentické texty de Sada. Je to film hraný, animace je použita jen skromně ve snech. I když se děj filmu zdánlivě odehrává začátkem 19. století ve Francii, je plný anachronismů a reálií dneška, protože tento film je alegorií současného světa. A blázinec je jeho výstižnou kulisou,“ říká Jan Švankmajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:HororDramaKomedie
    72%
    Podle vlastního scénáře natočil výtvarník, scenárista a režisér Jan Švankmajer film Šílení, který označuje za „filozofický horor“ a je opět kombinací hraného filmu s animovanými pasážemi. Tématem jsou absolutní svoboda, civilizační represe a manipulace. Scénář volně vychází z motivů dvou povídek E. A. Poea: „Zaživa pohřben“ a „Šílený psychiatr“. Tyto motivy jsou skloubeny v samostatný děj, který s uvedenými povídkami nesouvisí. Jednou z hlavních postav je Markýz. Tato postava je inspirovaná markýzem de Sade. „Ve scénáři jsem použil některé autentické texty de Sada. Je to film hraný, animace je použita jen skromně ve snech. I když se děj filmu zdánlivě odehrává začátkem 19. století ve Francii, je plný anachronismů a reálií dneška, protože tento film je alegorií současného světa. A blázinec je jeho výstižnou kulisou,“ říká Jan Švankmajer. (oficiální text distributora)
    Žánry:HororDramaKomedie

Cena filmových kritiků

Vítěz
  • Štěstí
    Štěstí
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Canal+
    • +3
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie

Cena čtenářů časopisu Premiere

Vítěz
  • Štěstí
    Štěstí
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Canal+
    • +3
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Realistický příběh z anonymního severočeského panelového města, z krajiny fabrik, drátů vysokého napětí, betonových nadjezdů, z novodobé pouště, kde ubohé zbytky přírody zalévané chemickými dešti vedou úporný boj o přežití a lidé si už na to všechno dávno zvykli. Monika má rodiče, kluka v Americe a kamarády Dášu a Toníka. Dáša má dvě děti, Toník nemá skoro nic, jen tetu, která má v rukách sílu a statek s děravou střechou. Toník se nechce vrátit do paneláku, ani nechce makat ve fabrice. Měl by už mít rodinu, jenže nemá. Chce být nezávislý. A Monika by měla víc myslet na sebe. Pořád se stará o Dášu a její dvě děti, jenže když je ta Dáša úplně sama a ze všeho tak strašně unavená.
    Žánry:DramaKomedie

Cena Sazky