KVIFF

KVIFF 2012: nominace a vítězové

Předávání cen: 7. 7. 2012

Velká cena – Křišťálový glóbus

Vítěz
  • Téměř chlap
    Téměř chlap
    • Edison
    • Magenta TV
    Navzdory blížícímu se narození prvního potomka dělá všedně vyhlížející třicátník Henrik vše pro to, aby si zachoval iluzi konvencemi nespoutaného mládí. Za jeho nejapným vtipkováním se však schovává prázdnota člověka, jenž okolnímu světu uniká za pomoci ironie. Trpkostí prodchnutá psychologická studie sází na autenticitu a vynikající herecké výkony. (MFF Karlovy Vary)
    60%
    Navzdory blížícímu se narození prvního potomka dělá všedně vyhlížející třicátník Henrik vše pro to, aby si zachoval iluzi konvencemi nespoutaného mládí. Za jeho nejapným vtipkováním se však schovává prázdnota člověka, jenž okolnímu světu uniká za pomoci ironie. Trpkostí prodchnutá psychologická studie sází na autenticitu a vynikající herecké výkony. (MFF Karlovy Vary)

Cena Na východ od západu

Vítěz
  • Dům s věžičkou
    Dům s věžičkou
    Osmiletý chlapec putuje spolu s nemocnou matkou vlakem za dědečkem. Matčin zdravotní stav se však kriticky zhorší. V jednom bezejmenném městě jsou nuceni z vlaku vystoupit a matka je hospitalizována. Děj komorního válečného dramatu se odehrává v sovětském Rusku během jednoho zimního dne. Očima malého chlapce vnímáme stav společnosti vyčerpané dlouhotrvající válkou a věčným nedostatkem jídla, otupělé všudypřítomnou smrtí a lhostejné k cizímu utrpení. Poklidné černobílé obrazy litevského kameramana Rimmvydase Leipuse dokonale evokují atmosféru předposledního válečného roku v Sovětském svazu. Snímek vznikl na motivy stejnojmenné autobiografické povídky spisovatele a scenáristy Fridricha Gorenštejna (mj. autora scénáře k Tarkovského filmu Solaris). (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    65%
    Osmiletý chlapec putuje spolu s nemocnou matkou vlakem za dědečkem. Matčin zdravotní stav se však kriticky zhorší. V jednom bezejmenném městě jsou nuceni z vlaku vystoupit a matka je hospitalizována. Děj komorního válečného dramatu se odehrává v sovětském Rusku během jednoho zimního dne. Očima malého chlapce vnímáme stav společnosti vyčerpané dlouhotrvající válkou a věčným nedostatkem jídla, otupělé všudypřítomnou smrtí a lhostejné k cizímu utrpení. Poklidné černobílé obrazy litevského kameramana Rimmvydase Leipuse dokonale evokují atmosféru předposledního válečného roku v Sovětském svazu. Snímek vznikl na motivy stejnojmenné autobiografické povídky spisovatele a scenáristy Fridricha Gorenštejna (mj. autora scénáře k Tarkovského filmu Solaris). (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama

Cena za nejlepší dokumentární film nad 30 minut

Vítěz
  • Poslední záchranka v Sofii
    Poslední záchranka v Sofii

    Oceňovaný režisér Ilian Metev nám ve svém strhujícím dokumentu nabízí navýsost autentický pohled na vyčerpávající a mnohdy frustrující práci tříčlenné posádky sofijské sanitky, jež se snaží zachraňovat životy obyvatel bulharské metropole. Vzhledem k nízkým mzdám v rozpadajícím se zdravotnickém systému připadá na téměř dva miliony obyvatel Sofie pouze třináct sanitek. Charizmatický doktor Jordanov, zdravotní sestra Mila a řidič Plamen tak přes veškerou snahu přijíždějí ke svým pacientům i se čtyřhodinovým zpožděním. Snímek zachycuje průběh jedné z jejich 48hodinových směn a díky kameře upevněné na palubní desce sanitky umožňuje divákovi spoluprožívat veškeré peripetie jejich náročné práce. Dramatické momenty záchrany lidských životů či dopravní nehody s nepozorným řidičem pak ve filmu střídají krátké chvíle oddechu s cigaretou a úsměvnými historkami. (MFF Karlovy Vary)

    73%

    Oceňovaný režisér Ilian Metev nám ve svém strhujícím dokumentu nabízí navýsost autentický pohled na vyčerpávající a mnohdy frustrující práci tříčlenné posádky sofijské sanitky, jež se snaží zachraňovat životy obyvatel bulharské metropole. Vzhledem k nízkým mzdám v rozpadajícím se zdravotnickém systému připadá na téměř dva miliony obyvatel Sofie pouze třináct sanitek. Charizmatický doktor Jordanov, zdravotní sestra Mila a řidič Plamen tak přes veškerou snahu přijíždějí ke svým pacientům i se čtyřhodinovým zpožděním. Snímek zachycuje průběh jedné z jejich 48hodinových směn a díky kameře upevněné na palubní desce sanitky umožňuje divákovi spoluprožívat veškeré peripetie jejich náročné práce. Dramatické momenty záchrany lidských životů či dopravní nehody s nepozorným řidičem pak ve filmu střídají krátké chvíle oddechu s cigaretou a úsměvnými historkami. (MFF Karlovy Vary)

Cena za nejlepší dokumentární film do 30 minut

Vítěz
  • Příběh pro Modlinovy
    Příběh pro Modlinovy
    Když jednoho pozdního večera kráčel brazilský dokumentarista Sergio Oksman ulicemi Madridu, nalezl krabici plnou fotografií, dopisů a dalších dokumentů zaznamenávajících osud tajuplné rodiny Modlinových. Po účinkování v komparsu Polańského snímku Rosemary má děťátko se Elmer Modlin, jeho žena a syn odstěhovali z USA do Madridu, aby zde zcela uzavřeni před okolním světem umělecky ztvárňovali své bizarní apokalyptické vize. Mistrně sestavený snímek s uhrančivou atmosférou a režijní bravurou jasně dokazuje, že ty nejšílenější příběhy dokáže napsat jen život sám. (MFF Karlovy Vary)
    79%
    Když jednoho pozdního večera kráčel brazilský dokumentarista Sergio Oksman ulicemi Madridu, nalezl krabici plnou fotografií, dopisů a dalších dokumentů zaznamenávajících osud tajuplné rodiny Modlinových. Po účinkování v komparsu Polańského snímku Rosemary má děťátko se Elmer Modlin, jeho žena a syn odstěhovali z USA do Madridu, aby zde zcela uzavřeni před okolním světem umělecky ztvárňovali své bizarní apokalyptické vize. Mistrně sestavený snímek s uhrančivou atmosférou a režijní bravurou jasně dokazuje, že ty nejšílenější příběhy dokáže napsat jen život sám. (MFF Karlovy Vary)

Cena za režii

Cena za nejlepší ženský herecký výkon

Cena za nejlepší mužský herecký výkon

Cena za nejlepší mužský herecký výkon - zvláštní uznání

Zvláštní cena poroty

Vítěz

Cena Na východ od západu - zvláštní uznání

Vítěz
  • Mizející vlny
    Mizející vlny
    Mladý vědec Lukas, plně oddaný své práci v oblasti neuroinformatiky, se zapojuje do neobvyklého mezinárodního experimentu. Prostřednictvím nervového přenosu se vydává na cestu do mysli neznámé ženy, která se nachází v komatu. S pomocí Aurory, jak Lukas pro sebe neznámou pojmenuje, se noří do světa, který mu přináší nové prožitky a emoce. Zároveň však tyto „výpravy“ začnou zásadním způsobem ovlivňovat a nabourávat jeho reálný život. Je možné žít najednou ve dvou světech? Po provokativním debutu Sběratelka (2008) se talentovaná mladá litevská režisérka Kristina Buožytėová vrací na plátna s vizuálně podmanivou sci-fi romancí, zkoumající povahu lidské touhy.
    58%
    Mladý vědec Lukas, plně oddaný své práci v oblasti neuroinformatiky, se zapojuje do neobvyklého mezinárodního experimentu. Prostřednictvím nervového přenosu se vydává na cestu do mysli neznámé ženy, která se nachází v komatu. S pomocí Aurory, jak Lukas pro sebe neznámou pojmenuje, se noří do světa, který mu přináší nové prožitky a emoce. Zároveň však tyto „výpravy“ začnou zásadním způsobem ovlivňovat a nabourávat jeho reálný život. Je možné žít najednou ve dvou světech? Po provokativním debutu Sběratelka (2008) se talentovaná mladá litevská režisérka Kristina Buožytėová vrací na plátna s vizuálně podmanivou sci-fi romancí, zkoumající povahu lidské touhy.

Cena za nejlepší dokumentární film do 30 minut - zvláštní uznání

Vítěz
  • Soukromý vesmír
    Soukromý vesmír
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Nejdelší časosběrný dokument Heleny Třeštíkové zachycuje život obyčejné české rodiny v průběhu 37 let. Svou dlouhou cestu film započal, když v roce 1974 začala Helena Třeštíková sledovat se svým štábem přerod své kamarádky Jany Kettnerové v matku, když čekala se svým manželem Petrem svého prvního syna Honzu. Před kamerou pak přijdou na svět další dvě děti a kamera tak zachytila značné časové období rodinného života, který byl pro mnohé v tehdejší nesvobodné době tím nejdůležitějším vesmírem, kde se odehrávalo všechno podstatné. Záběry kamery pak doplňuje soukromé rodinné natáčení a deník, který si Petr pečlivě vedl. Na pozadí rodinných příběhů zde můžeme pozorovat díky útržkům z televizního zpravodajství a novoročních prezidentských projevů důležité historické události naší země, jako podpis Anticharty, let Vladimíra Remka do kosmu, Sametovou revoluci či vstup České republiky do Evropské unie, a to vše propojují vystoupení Karla Gotta, který nechyběl u žádné z těchto důležitých událostí.
    64%
    Nejdelší časosběrný dokument Heleny Třeštíkové zachycuje život obyčejné české rodiny v průběhu 37 let. Svou dlouhou cestu film započal, když v roce 1974 začala Helena Třeštíková sledovat se svým štábem přerod své kamarádky Jany Kettnerové v matku, když čekala se svým manželem Petrem svého prvního syna Honzu. Před kamerou pak přijdou na svět další dvě děti a kamera tak zachytila značné časové období rodinného života, který byl pro mnohé v tehdejší nesvobodné době tím nejdůležitějším vesmírem, kde se odehrávalo všechno podstatné. Záběry kamery pak doplňuje soukromé rodinné natáčení a deník, který si Petr pečlivě vedl. Na pozadí rodinných příběhů zde můžeme pozorovat díky útržkům z televizního zpravodajství a novoročních prezidentských projevů důležité historické události naší země, jako podpis Anticharty, let Vladimíra Remka do kosmu, Sametovou revoluci či vstup České republiky do Evropské unie, a to vše propojují vystoupení Karla Gotta, který nechyběl u žádné z těchto důležitých událostí.

Cena Nezávislá kamera

Vítěz

Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Cena prezidenta MFF KV

Vítěz

Divácká cena deníku Právo

Vítěz
  • Hasta la Vista!
    Hasta la Vista!
    Děj této sympatické tragikomedie, volně inspirované příběhem Asty Philpota, amerického propagátora práv handicapovaných lidí na aktivní sexuální život, vypráví o třech různě postižených mladících, kteří se vydávají na cestu do Španělska, a to s jediným cílem: přijít o panictví. Žoviální Jozef je téměř slepý. Vtipálek Philip je paraplegik. Také Lars je upoután na kolečkové křeslo, jelikož trpí nevyléčitelným degenerativním postižením, způsobujícím ochrnutí a příležitostné záchvaty. Přesto podnikají tuto výpravu, ne nepodobnou Philpotovým skutečným výletům do bezbariérového nevěstince ve Španělsku a jeho prosazování placeného sexu coby legitimního způsobu, jak mohou handicapovaní uspokojovat své sexuální potřeby. Režisér Geoffrey Enthoven se úspěšně dokázal vyvarovat blahosklonně povýšeného přístupu i přílišné sentimentality. (MFF Karlovy Vary)
    72%
    Děj této sympatické tragikomedie, volně inspirované příběhem Asty Philpota, amerického propagátora práv handicapovaných lidí na aktivní sexuální život, vypráví o třech různě postižených mladících, kteří se vydávají na cestu do Španělska, a to s jediným cílem: přijít o panictví. Žoviální Jozef je téměř slepý. Vtipálek Philip je paraplegik. Také Lars je upoután na kolečkové křeslo, jelikož trpí nevyléčitelným degenerativním postižením, způsobujícím ochrnutí a příležitostné záchvaty. Přesto podnikají tuto výpravu, ne nepodobnou Philpotovým skutečným výletům do bezbariérového nevěstince ve Španělsku a jeho prosazování placeného sexu coby legitimního způsobu, jak mohou handicapovaní uspokojovat své sexuální potřeby. Režisér Geoffrey Enthoven se úspěšně dokázal vyvarovat blahosklonně povýšeného přístupu i přílišné sentimentality. (MFF Karlovy Vary)

Cena mezinárodní filmové kritiky

Vítěz
  • Poslední krok
    Poslední krok

    Leila Hatamiová ztvárnila v psychologickém příběhu svého muže, režiséra Aliho Mosaffy, tak trochu sama sebe – krásnou a nadanou íránskou filmovou hvězdu. Protagonistou vyprávění je však hrdinčin nedávno zemřelý manžel Koshrow, který se stává nepříliš spolehlivým vypravěčem hravého a jemně ironického příběhu o jednom složitém, ale láskyplném manželském vztahu. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    64%

    Leila Hatamiová ztvárnila v psychologickém příběhu svého muže, režiséra Aliho Mosaffy, tak trochu sama sebe – krásnou a nadanou íránskou filmovou hvězdu. Protagonistou vyprávění je však hrdinčin nedávno zemřelý manžel Koshrow, který se stává nepříliš spolehlivým vypravěčem hravého a jemně ironického příběhu o jednom složitém, ale láskyplném manželském vztahu. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama

Cena ekumenické poroty

Vítěz
  • Kamion
    Kamion

    Šedesátiletý vdovec Germain je zkušený řidič kamionu. Jednoho dne se stane účastníkem dopravní nehody, kterou sice nezaviní, ale při níž zemře neznámá žena. Od té chvíle se jeho život zcela změní, Germain se stále více propadá do deprese a ztrácí smysl života. To znepokojuje především jeho mladšího syna Samuela, který se rozhodne vydat za bratrem Alainem, aby pomohli otci najít chuť do života. Oba bratři však zároveň řeší své vlastní problémy. Postavy tohoto civilního rodinného dramatu jsou tak zručně vystavěné, že jejich blízkost a vzájemnost lze až fyzicky pocítit a pochopit, v jejich jednání je přirozenost a nenucenost. Rafaël Ouellet dokázal své „obyčejné“ a nenápadné protagonisty povýšit na hrdiny bojující proti momentální nepřízni osudu. Kanadský frankofonní snímek Kamion se vyznačuje podmanivou kamerou a čistotou formy a příběhu. Své hrdiny vrhá do nesnadných situací, aniž by sklouzával k patosu a falešnému sentimentu, přesto však dokáže hovořit o nejzákladnějších věcech života. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama
    63%

    Šedesátiletý vdovec Germain je zkušený řidič kamionu. Jednoho dne se stane účastníkem dopravní nehody, kterou sice nezaviní, ale při níž zemře neznámá žena. Od té chvíle se jeho život zcela změní, Germain se stále více propadá do deprese a ztrácí smysl života. To znepokojuje především jeho mladšího syna Samuela, který se rozhodne vydat za bratrem Alainem, aby pomohli otci najít chuť do života. Oba bratři však zároveň řeší své vlastní problémy. Postavy tohoto civilního rodinného dramatu jsou tak zručně vystavěné, že jejich blízkost a vzájemnost lze až fyzicky pocítit a pochopit, v jejich jednání je přirozenost a nenucenost. Rafaël Ouellet dokázal své „obyčejné“ a nenápadné protagonisty povýšit na hrdiny bojující proti momentální nepřízni osudu. Kanadský frankofonní snímek Kamion se vyznačuje podmanivou kamerou a čistotou formy a příběhu. Své hrdiny vrhá do nesnadných situací, aniž by sklouzával k patosu a falešnému sentimentu, přesto však dokáže hovořit o nejzákladnějších věcech života. (MFF Karlovy Vary)

    Žánry:Drama

Cena ekumenické poroty - zvláštní uznání

Vítěz

Cena Fedeora

Vítěz
  • Poupata
    Poupata
    • HBO Max
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • +5
    Sociální drama provázené černým humorem vyobrazuje smutný život rodiny odehrávající se v bezútěšném prostředí průmyslového městečka v západních Čechách. Téměř každý ze členů rodiny má své ideály, ale potýká se s vlastními problémy. Otec rodiny Jarda je gambler, který již ztratil veškeré iluze. Jeho děti Agáta a Honza nemají práci. Agáta navíc otěhotní s Matějem, který se v opilosti zmrzačí. Honza se zamiluje do striptérky Zuzany, kterou si za peníze vydělané pěstováním marihuany "odkoupí". Matka Kamila však neztrácí naději na lepší zítřky a ve volných chvílích nacvičuje s ostatními místními ženami spartakiádní skladbu Poupata z roku 1985. Jarda, který svou závislostí dostává rodinu do čím dál větších problémů, se rozhodne situaci řešit sebevraždou, kterou chce narafičit jako nehodu, aby tak rodina dostala alespoň odškodnění z jeho životní pojistky.
    Žánry:Drama
    67%
    Sociální drama provázené černým humorem vyobrazuje smutný život rodiny odehrávající se v bezútěšném prostředí průmyslového městečka v západních Čechách. Téměř každý ze členů rodiny má své ideály, ale potýká se s vlastními problémy. Otec rodiny Jarda je gambler, který již ztratil veškeré iluze. Jeho děti Agáta a Honza nemají práci. Agáta navíc otěhotní s Matějem, který se v opilosti zmrzačí. Honza se zamiluje do striptérky Zuzany, kterou si za peníze vydělané pěstováním marihuany "odkoupí". Matka Kamila však neztrácí naději na lepší zítřky a ve volných chvílích nacvičuje s ostatními místními ženami spartakiádní skladbu Poupata z roku 1985. Jarda, který svou závislostí dostává rodinu do čím dál větších problémů, se rozhodne situaci řešit sebevraždou, kterou chce narafičit jako nehodu, aby tak rodina dostala alespoň odškodnění z jeho životní pojistky.
    Žánry:Drama

Cena NETPAC pro nejlepší asijský film

Vítěz
  • Za kopcem
    Za kopcem
    Působivý debut tureckého režiséra Emina Alpera je zasazen do osamělého údolí tureckého venkova, kam přijíždí svého otce pastevce navštívit syn spolu se svými dvěma potomky. Poklidná atmosféra letního dne je však postupně narušena blízkostí nezvaných hostů zpoza kopce, kteří chodí na tuto půdu proti vůli otce pást své kozy. Stupňující se pocit hrozby postupně vede k eskalaci situace s cílem ubránit si své území. Vizuálně vytříbený snímek, který mnohdy připomene i filmy jiného úspěšného tureckého filmaře Nuriho Bilge Ceylana, dokáže vytvořit jedinečnou atmosféru, aniž by však zapomínal upozorňovat na paradoxy situací a prodchnout je jemnou ironií. Nezvaní narušitelé umožňují jinak diverzifikované rodině se sjednotit, ale zároveň i zakrýt svou vlastní vinu. Snímek tak lze číst nejen jako podobenství o současné turecké politické situaci, ale i jako výpověď o nátuře lidské společnosti obecně. Jedním z producentů filmu je i Seyfi Teoman, sám vynikající režisér, který v květnu letošního roku tragicky zahynul. (MFF Karlovy Vary)
    Režie:Emin Alper
    64%
    Působivý debut tureckého režiséra Emina Alpera je zasazen do osamělého údolí tureckého venkova, kam přijíždí svého otce pastevce navštívit syn spolu se svými dvěma potomky. Poklidná atmosféra letního dne je však postupně narušena blízkostí nezvaných hostů zpoza kopce, kteří chodí na tuto půdu proti vůli otce pást své kozy. Stupňující se pocit hrozby postupně vede k eskalaci situace s cílem ubránit si své území. Vizuálně vytříbený snímek, který mnohdy připomene i filmy jiného úspěšného tureckého filmaře Nuriho Bilge Ceylana, dokáže vytvořit jedinečnou atmosféru, aniž by však zapomínal upozorňovat na paradoxy situací a prodchnout je jemnou ironií. Nezvaní narušitelé umožňují jinak diverzifikované rodině se sjednotit, ale zároveň i zakrýt svou vlastní vinu. Snímek tak lze číst nejen jako podobenství o současné turecké politické situaci, ale i jako výpověď o nátuře lidské společnosti obecně. Jedním z producentů filmu je i Seyfi Teoman, sám vynikající režisér, který v květnu letošního roku tragicky zahynul. (MFF Karlovy Vary)
    Režie:Emin Alper

Cena Europa cinemas label

Vítěz

Cena Works in progress

Vítěz