KVIFF

KVIFF 2025: nominace a vítězové

59. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskutečnil od 4. do 12. července. Začátkem června byl zveřejněn oficiální výběr soutěžních filmů a složení hlavní poroty, v níž zasedli mexický producent Nicolás Celis, íránsko-britský filmař Babak Jalali, filmová publicistka Jessica Kiang, český herec a režisér Jiří Mádl a skandinávská herečka Tuva Novotny.

O hlavní cenu festivalu se v soutěži utkala řada tvůrců z celého světa, včetně oceňovaného maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa nebo amerického tvůrce Maxe Walkera-Silvermana. Křišťálový glóbus si však nakonec odnesl slovenský režisér Miro Remo za koprodukční dokument Raději zešílet v divočině. Cenu za nejlepší režii si rozdělili Vytautas Katkus a Nathan Ambrosioni za filmy Návštěvník a Z lásky. Z ceny za ženský herecký výkon se radovala Pia Tjelta za romantické drama Neříkej mi mami, zatímco Àlex Brendemühl obdržel cenu za mužský herecký výkon ve filmu Až se z řeky stane moře. Zvláštního uznání se dočkala Kateřina Falbrová za hlavní roli v psychologickém dramatu Sbormistr.

Soutěž Proxima, zaměřená na progresivní filmovou tvorbu, vyhrálo bangladéšské drama Písečné město režiséra Mahde Hasana. Zvláštní cena poroty putovala k íránskému filmu Bezpráví režiséra Soheila Beiraghiho. Čestné ceny si poté odnesli český střihač Jiří Brožek, švédský herec Stellan Skarsgård, lucemburská herečka Vicky Krieps a američtí herci Dakota Johnson a Peter Sarsgaard.

Předávání cen: 12. 7. 2025

Velká cena - Křišťálový glóbus

Vítěz
  • Raději zešílet v divočině
    Raději zešílet v divočině
    Dokumentární film Raději zešílet v divočině vznikl v návaznosti na stejnojmennou knihu rozhovorů, které publicista Aleš Palán vedl se šumavskými samotáři. Režisér Miro Remo se zaměřil na dva z nich, bratry Klišíkovy, a zachytil jejich společný život na rodném statku ve Stögrově Huti. Nezúčastněný, pozorovatelský přístup ale nečekejte. Před tradičnějším pojetím dává režisér Miro Remo přednost hojnosti obrazových i zvukových podnětů, jejichž majestát často kontrastuje se zemitostí ústřední dvojice. Snímek byl oceněn Křišťálovým glóbem na festivalu v Karlových Varech.
    Režie:Miro Remo
    64%
    Dokumentární film Raději zešílet v divočině vznikl v návaznosti na stejnojmennou knihu rozhovorů, které publicista Aleš Palán vedl se šumavskými samotáři. Režisér Miro Remo se zaměřil na dva z nich, bratry Klišíkovy, a zachytil jejich společný život na rodném statku ve Stögrově Huti. Nezúčastněný, pozorovatelský přístup ale nečekejte. Před tradičnějším pojetím dává režisér Miro Remo přednost hojnosti obrazových i zvukových podnětů, jejichž majestát často kontrastuje se zemitostí ústřední dvojice. Snímek byl oceněn Křišťálovým glóbem na festivalu v Karlových Varech.
    Režie:Miro Remo

Nominace

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Bezpráví
    Bezpráví
    Seti miluje zpěv a hudbu. Seti touží po tom, aby byl její hlas slyšet. Jenže v Íránu ženy podle zákona veřejně vystupovat nesmějí. A tak se dívka rozhodne ke svému soukromému protestu. Jejím pódiem se stává ulice, jejími nadšenými posluchači náhodní kolemjdoucí. A její hvězda stoupá. Seti se stává idolem své generace, modlou mladých lidí, kteří již nechtějí žít pod nemilosrdným politickým útlakem. Čtvrtý snímek režiséra Soheila Beiraghiho vznikl v nezávislé produkci a nahlíží na život v současném Íránu tak, jak by to místní cenzura nikdy neschválila. Bojuje tak za všechny, jejichž hlas neprávem zůstává nevyslyšen. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    AI
    64%
    Seti miluje zpěv a hudbu. Seti touží po tom, aby byl její hlas slyšet. Jenže v Íránu ženy podle zákona veřejně vystupovat nesmějí. A tak se dívka rozhodne ke svému soukromému protestu. Jejím pódiem se stává ulice, jejími nadšenými posluchači náhodní kolemjdoucí. A její hvězda stoupá. Seti se stává idolem své generace, modlou mladých lidí, kteří již nechtějí žít pod nemilosrdným politickým útlakem. Čtvrtý snímek režiséra Soheila Beiraghiho vznikl v nezávislé produkci a nahlíží na život v současném Íránu tak, jak by to místní cenzura nikdy neschválila. Bojuje tak za všechny, jejichž hlas neprávem zůstává nevyslyšen. (KVIFF)
    Žánry:Drama

Cena za režii

Cena za ženský herecký výkon

Cena za mužský herecký výkon

Zvláštní uznání

Vítěz
  • Sbormistr
    Sbormistr
    • Netflix
    Třináctiletá Karolína (Kateřina Falbrová) by chtěla proniknout do prestižního pěveckého sboru. Coby nenápadný outsider však nemá nejlepší výchozí pozici. Rychle pochopí, že vyrovnat se ostatním pěvkyním, včetně vlastní sestry Lucie, nestačí. Musí si získat přízeň obdivovaného sbormistra (Juraj Loj). Tvůrčí vztah mladé, nezkušené dívky a uznávané autority však může dát vzniknout mnoha hraničním situacím. Film Sbormistr je prvním samostatným hraným snímkem Ondřeje Provazníka, který v minulosti spolurežíroval s Martinem Duškem film Staříci.
    69%
    Třináctiletá Karolína (Kateřina Falbrová) by chtěla proniknout do prestižního pěveckého sboru. Coby nenápadný outsider však nemá nejlepší výchozí pozici. Rychle pochopí, že vyrovnat se ostatním pěvkyním, včetně vlastní sestry Lucie, nestačí. Musí si získat přízeň obdivovaného sbormistra (Juraj Loj). Tvůrčí vztah mladé, nezkušené dívky a uznávané autority však může dát vzniknout mnoha hraničním situacím. Film Sbormistr je prvním samostatným hraným snímkem Ondřeje Provazníka, který v minulosti spolurežíroval s Martinem Duškem film Staříci.

Divácká cena deníku Právo

Vítěz
  • Musíme to zarámovat!
    Musíme to zarámovat!
    • KVIFF TV
    Jiří Bartoška, charismatický glosátor okolního světa a majitel jednoho z nejzajímavějších tuzemských osudů uplynulého půlstoletí, byl dalek sebeobdivného vzhlížení se v zrcadle vzpomínek. Návrhy na biografickou knihu či filmový portrét prezident karlovarského filmového festivalu vehementně odmítal, štval jej patos, který byl s oficiálními verzemi životaběhů spojen. O to cennější (a dosud nespatřený!) je bardův sympaticky neformální rozhovor s producentem Milanem Kuchynkou, v němž se dotýká rozmanitých témat – od gymnaziálních studií přes sametovou revoluci po setkání s hvězdami – s rozšafnou lehkostí, břitkou ironií i láskyplnou moudrostí. (KVIFF)
    AI
    52%
    Jiří Bartoška, charismatický glosátor okolního světa a majitel jednoho z nejzajímavějších tuzemských osudů uplynulého půlstoletí, byl dalek sebeobdivného vzhlížení se v zrcadle vzpomínek. Návrhy na biografickou knihu či filmový portrét prezident karlovarského filmového festivalu vehementně odmítal, štval jej patos, který byl s oficiálními verzemi životaběhů spojen. O to cennější (a dosud nespatřený!) je bardův sympaticky neformální rozhovor s producentem Milanem Kuchynkou, v němž se dotýká rozmanitých témat – od gymnaziálních studií přes sametovou revoluci po setkání s hvězdami – s rozšafnou lehkostí, břitkou ironií i láskyplnou moudrostí. (KVIFF)

Velká cena - soutěž Proxima

Vítěz
  • Písečné město
    Písečné město
    Emma a Hasan jeden o druhém nevědí, přesto k sobě mají blízko. Nejen proto, že obývají stejné město, ale i proto, že je spojuje stejný zájem: oba totiž kradou písek. Emma pro kočičí stelivo, Hasan pro domácí výrobu skla. Všední činnost ale rozruší nález jednoho uříznutého prstu i lidská psychika, která se začne drolit stejně jako praskající střepy… William Blake spatřil celý svět v zrnku písku, nekonečno v dlani a věčnost v jedné hodině. Debutující režisér Mahde Hasan jako by jeho slova vytrhl z listu papíru a rozfoukal je Dhákou tak, aby nakonec ulpěla na bedrech jeho hrdinů. Bangladéšský film slévá dohromady tísnivý portrét města plného písku a formálně vybroušenou elegii o plynutí času, lidském soukromí, destrukci a slzavých údolích našich vnitřních světů. (KVIFF)
    Žánry:Drama
    Emma a Hasan jeden o druhém nevědí, přesto k sobě mají blízko. Nejen proto, že obývají stejné město, ale i proto, že je spojuje stejný zájem: oba totiž kradou písek. Emma pro kočičí stelivo, Hasan pro domácí výrobu skla. Všední činnost ale rozruší nález jednoho uříznutého prstu i lidská psychika, která se začne drolit stejně jako praskající střepy… William Blake spatřil celý svět v zrnku písku, nekonečno v dlani a věčnost v jedné hodině. Debutující režisér Mahde Hasan jako by jeho slova vytrhl z listu papíru a rozfoukal je Dhákou tak, aby nakonec ulpěla na bedrech jeho hrdinů. Bangladéšský film slévá dohromady tísnivý portrét města plného písku a formálně vybroušenou elegii o plynutí času, lidském soukromí, destrukci a slzavých údolích našich vnitřních světů. (KVIFF)
    Žánry:Drama

Nominace

Zvláštní cena - soutěž Proxima

Vítěz

Zvláštní uznání - soutěž Proxima

Vítěz
  • Před a po
    Před a po
    Jérémy a Baptiste se potkají jen úplnou náhodou, brzy ale zjistí, že je něco spojuje: touha znovu se cítit dobře ve své kůži a s tím související ustupující vlasová linie. Společná cesta do Istanbulu za transplantací vlasů se promění v překvapivě intimní zkušenost, kde vedle nových kštic roste i křehké přátelství. Ve svém celovečerním debutu sleduje Manoël Dupont dvojici mužů s empatickým odstupem a smyslem pro drobné detaily i úsměvné dialogy. Film jemně rozkrývá témata queer identity, zranitelnosti a lidské blízkosti. Toulky různými kouty turecké metropole podtrhují atmosféru hledání – hledání krásy v tom, co není dokonalé. (KVIFF)
    Žánry:DramaKomedie
    Jérémy a Baptiste se potkají jen úplnou náhodou, brzy ale zjistí, že je něco spojuje: touha znovu se cítit dobře ve své kůži a s tím související ustupující vlasová linie. Společná cesta do Istanbulu za transplantací vlasů se promění v překvapivě intimní zkušenost, kde vedle nových kštic roste i křehké přátelství. Ve svém celovečerním debutu sleduje Manoël Dupont dvojici mužů s empatickým odstupem a smyslem pro drobné detaily i úsměvné dialogy. Film jemně rozkrývá témata queer identity, zranitelnosti a lidské blízkosti. Toulky různými kouty turecké metropole podtrhují atmosféru hledání – hledání krásy v tom, co není dokonalé. (KVIFF)
    Žánry:DramaKomedie

Cena prezidenta MFF Karlovy Vary za přínos české kinematografii

Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii

Cena prezidenta MFF Karlovy Vary