Slnko v sieti

Slnko v sieti 2014: nominace a vítězové

Předávání cen: 26. 4. 2014

Domácí film

Vítěz
  • Můj pes Killer
    Můj pes Killer
    Sociální drama zasazené do syrového prostředí moravsko-slovenského pomezí, odehrávající se v průběhu jediného dne, vypráví příběh osmnáctiletého skina Marka, který je bez práce a žije se svým otcem alkoholikem. Jediným jeho přítelem je jeho pes, pitbull Killer, kterého pravidelně cvičí. Marka a jeho otce opustila matka poté, co před patnácti lety zemřel jeho starší bratr. Když však Marka otec jednoho dne pošle za matkou kvůli prodeji jejich společného bytu, Marek ke svému šoku zjišťuje, že má nevlastního bratra, který je poloviční Rom...
    Žánry:Drama
    44%
    Sociální drama zasazené do syrového prostředí moravsko-slovenského pomezí, odehrávající se v průběhu jediného dne, vypráví příběh osmnáctiletého skina Marka, který je bez práce a žije se svým otcem alkoholikem. Jediným jeho přítelem je jeho pes, pitbull Killer, kterého pravidelně cvičí. Marka a jeho otce opustila matka poté, co před patnácti lety zemřel jeho starší bratr. Když však Marka otec jednoho dne pošle za matkou kvůli prodeji jejich společného bytu, Marek ke svému šoku zjišťuje, že má nevlastního bratra, který je poloviční Rom...
    Žánry:Drama

Nominace

Zahraniční film

Vítěz
  • Láska
    Láska
    • iTunes
    Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich dcera žije s rodinou v cizině. Jednoho dne postihne Annu výpadek paměti, první signál onemocnění. Georges se tak ocitne před tvrdou zkouškou. Ač sám starý a zesláblý, odmítá řešení navrhované pragmatickou dcerou. V době, kdy se pojem láska často kryje s představou sexuálního uspokojení, natočil Michael Haneke film o staré dvojici, která nepřestala cítit skutečnou lásku ani po dlouhém soužití. Bez ní by Georges nemohl o Annu pečovat doslova do posledního dechu. A jeho závěrečný akt, jakkoli extrémní, nelze chápat jinak než jako projev lásky. Meditace o stáří a umírání nemůže být veselá, ale díky tvůrci a představitelům je nezapomenutelná. (MFF Karlovy Vary)
    74%
    Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich dcera žije s rodinou v cizině. Jednoho dne postihne Annu výpadek paměti, první signál onemocnění. Georges se tak ocitne před tvrdou zkouškou. Ač sám starý a zesláblý, odmítá řešení navrhované pragmatickou dcerou. V době, kdy se pojem láska často kryje s představou sexuálního uspokojení, natočil Michael Haneke film o staré dvojici, která nepřestala cítit skutečnou lásku ani po dlouhém soužití. Bez ní by Georges nemohl o Annu pečovat doslova do posledního dechu. A jeho závěrečný akt, jakkoli extrémní, nelze chápat jinak než jako projev lásky. Meditace o stáří a umírání nemůže být veselá, ale díky tvůrci a představitelům je nezapomenutelná. (MFF Karlovy Vary)

Nominace

Dokumentární film

Vítěz
  • Kauza Cervanová
    Kauza Cervanová
    • DaFilms

    Dokumentární tragédie o právu na spravedlnost je osmiletou detektivní výpravou režiséra Roberta Kirchhoffa do temných hlubin dodnes neuzavřeného a medializovaného případu únosu, znásilnění a vraždy mladé medičky. Ľudmila Cervanová, dcera plukovníka Cervana, byla zavražděna před 37 lety. Do případu, jehož vyšetřování se táhne už téměř 40 let, se vložil i někdejší prezident Gustav Husák, proběhly desítky výslechů a zadržení, ale i manipulací, vydírání, utajování informací a falešných přiznání. Po pěti letech vyšetřování odsoudily socialistické soudy skupinu sedmi mladých mužů dohromady na 108 let. Bez důvěryhodných důkazů a svědectví si v nejtěžších věznicích Československa každý z nich odseděl dlouhé roky, dokud revoluce v roce 1989 nepřinesla šanci na nový proces. V roce 2004 byli obžalovaní, navzdory novým důkazům zpochybňujícími jejich vinu, opět odsouzeni. Dnes je z nich sedm stárnoucích mužů, kteří tvrdí, že byli zapletení do politicko-soudní konspirace komunistického režimu a čekají na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva – poslední instance, která může rozhodnout, jestli zemřou jako vrahové. Dlouho očekávaná filmová rekonstrukce je jedním z nejkontroverznějších a divácky nejúspěšnějších slovenských dokumentů posledních desetiletí. (Artcam)

    Dokumentární tragédie o právu na spravedlnost je osmiletou detektivní výpravou režiséra Roberta Kirchhoffa do temných hlubin dodnes neuzavřeného a medializovaného případu únosu, znásilnění a vraždy mladé medičky. Ľudmila Cervanová, dcera plukovníka Cervana, byla zavražděna před 37 lety. Do případu, jehož vyšetřování se táhne už téměř 40 let, se vložil i někdejší prezident Gustav Husák, proběhly desítky výslechů a zadržení, ale i manipulací, vydírání, utajování informací a falešných přiznání. Po pěti letech vyšetřování odsoudily socialistické soudy skupinu sedmi mladých mužů dohromady na 108 let. Bez důvěryhodných důkazů a svědectví si v nejtěžších věznicích Československa každý z nich odseděl dlouhé roky, dokud revoluce v roce 1989 nepřinesla šanci na nový proces. V roce 2004 byli obžalovaní, navzdory novým důkazům zpochybňujícími jejich vinu, opět odsouzeni. Dnes je z nich sedm stárnoucích mužů, kteří tvrdí, že byli zapletení do politicko-soudní konspirace komunistického režimu a čekají na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva – poslední instance, která může rozhodnout, jestli zemřou jako vrahové. Dlouho očekávaná filmová rekonstrukce je jedním z nejkontroverznějších a divácky nejúspěšnějších slovenských dokumentů posledních desetiletí. (Artcam)

Nominace

Animovaný film

Krátký film

Vítěz
  • Výstava
    Výstava

    Komorní tragikomedie z provinčního slovenského města představuje jeden den v životě pěti postav pracujících v přírodovědném muzeu. To zrovna slaví třicet let od svého založení, zároveň se ale potýká s krácením dotací. Ředitelka, tři údržbáři a vrátný žijí s muzeem v jakési patologické symbióze a odmítají si připustit, že instituce finanční krizi zřejmě nepřežije. Tvůrcům se podařilo dosáhnout pozoruhodné autenticity postav, jejichž lehce načrtnuté charaktery přesně zapadají do prostředí muzea, které jako by zaspalo Sametovou revoluci a ustrnulo ve své socialistické podobě. Film je plný groteskních, až absurdních scén, jež dobře vystihují tristní situaci současného financování kultury. (Febiofest)

    Žánry:Komedie
    64%

    Komorní tragikomedie z provinčního slovenského města představuje jeden den v životě pěti postav pracujících v přírodovědném muzeu. To zrovna slaví třicet let od svého založení, zároveň se ale potýká s krácením dotací. Ředitelka, tři údržbáři a vrátný žijí s muzeem v jakési patologické symbióze a odmítají si připustit, že instituce finanční krizi zřejmě nepřežije. Tvůrcům se podařilo dosáhnout pozoruhodné autenticity postav, jejichž lehce načrtnuté charaktery přesně zapadají do prostředí muzea, které jako by zaspalo Sametovou revoluci a ustrnulo ve své socialistické podobě. Film je plný groteskních, až absurdních scén, jež dobře vystihují tristní situaci současného financování kultury. (Febiofest)

    Žánry:Komedie

Nominace

Režie

Scénář

Kamera

Střih

Zvuk

Hudba

Výtvarný počin

Kostýmy / Masky

Herec

Herečka

Vedlejší herec

Vedlejší herečka

Síň slávy