Oscar

Oscar 1967: nominace a vítězové

39. ročník
Místo: Santa Monica Civic Auditorium
Oceňované filmy z období 1966

Předávání cen: 10. 4. 1967

Nejlepší film

Vítěz

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie - černobílý film

Vítěz
  • Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    • iTunes
    • Rakuten
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.
    78%
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.

Nominace

Nejlepší umělecká režie - barevný film

Vítěz
  • Fantastická cesta
    Fantastická cesta
    Agent CIA Grant pomůže československému vědci Janu Benešovi utéct do Spojených států. Avšak tam Beneše málem zabijí nepřátelští agenti a vědec zůstane v kómatu s poraněným mozkem. Americká armáda má eminentní zájem na tom, aby Beneš žil. Vědec totiž zná způsob, jak vyřešit problémy spojené s novým vynálezem, použitelným v armádě i v lékařství. Tím vynálezem je schopnost zmenšit věci i lidi na velikost mikrobu a dopravit je například do lidského těla. A právě to nyní tým specialistů udělá. Grant se musí jako bezpečnostní dohled přidat ke čtyřem odborníkům, kteří jsou ve speciální ponorce dopravení injekční stříkačkou do Benešovy tepny. Jejich cílem je proniknout do vědcova mozku a tam laserem uvolnit nebezpečnou krevní sraženinu. Jenže brzy nastanou nečekané problémy. Pro výpravu miniaturních vědců začíná závod s časem, s Benešovým imunitním systémem i s neznámým sabotérem…
    66%
    Agent CIA Grant pomůže československému vědci Janu Benešovi utéct do Spojených států. Avšak tam Beneše málem zabijí nepřátelští agenti a vědec zůstane v kómatu s poraněným mozkem. Americká armáda má eminentní zájem na tom, aby Beneš žil. Vědec totiž zná způsob, jak vyřešit problémy spojené s novým vynálezem, použitelným v armádě i v lékařství. Tím vynálezem je schopnost zmenšit věci i lidi na velikost mikrobu a dopravit je například do lidského těla. A právě to nyní tým specialistů udělá. Grant se musí jako bezpečnostní dohled přidat ke čtyřem odborníkům, kteří jsou ve speciální ponorce dopravení injekční stříkačkou do Benešovy tepny. Jejich cílem je proniknout do vědcova mozku a tam laserem uvolnit nebezpečnou krevní sraženinu. Jenže brzy nastanou nečekané problémy. Pro výpravu miniaturních vědců začíná závod s časem, s Benešovým imunitním systémem i s neznámým sabotérem…

Nominace

Nejlepší kamera, černobílý film

Vítěz
  • Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    • iTunes
    • Rakuten
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.
    78%
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.

Nominace

Nejlepší kamera, barevný film

Vítěz

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, černobílý film

Vítěz
  • Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    • iTunes
    • Rakuten
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.
    78%
    Příběh stárnoucího profesora (Richard Burton) a jeho ženy (Elizabeth Taylor), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - předstírá nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě... Adaptace hry amerického dramatika Edwarda Albeeho je pronikavou i trpkou studií partnerských vztahů a lidských charakterů. Vysokoškolský profesor historie George začal pít, aby dokázal snáze snášet každodenní zlomyslnosti své zatrpklé manželky Marthy. Jednoho večera se její obětí kromě manžela stane i Georgeův kolega s manželkou, kteří si k staršímu manželskému páru zašli na skleničku. Noční doba a alkohol ve vztahu hostitelů vyplavují čím dál více trpkosti, kterou se postupně nakazí i mladší a ještě stále zamilovaný pár. V hlavních rolích komorního dramatu excelují ve svých životních úlohách Elizabeth Taylor, oceněná Oscarem, a Richard Burton. Režijní debut Mikea Nicholse získal další čtyři Oscary: pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Sandy Dennis, za nejlepší scénografii, kostýmy a kameru.

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, barevný film

Vítěz

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz
  • The War Game
    The War Game

    Dokumentární drama popisující výbuch atomové bomby shozené Sovětským svazem na malé městečko v jižní Británii vyděsilo vedení televizní stanice BBC natolik, že ho odmítla vysílat. Film mohla britská veřejnost zhlédnout v televizi až v roce 1985. V roce 1967 byl uváděn pouze krátce v kinech. I tak však stačil získat cenu Akademie za nejlepší dokumentární počin roku. Základním znakem Watkinsonova polodokumentárního, autentického stylu se staly záběry napodobující formu černobílých týdeníků. Hra na válku je ukázkovým příkladem autorových schopností vytvořit komplexní, působivé dílo, jež se nijak nevyhýbá konfrontaci. Sám Watkins říká: „V tomto filmu jsem se zajímal o rozpor mezi skutečností a pseudorealitou, kterou vytvářejí média. Ptám se: Kde je pravda? V tvrzeních figurek, které se odvolávají na oficiálně podporované názory, nebo v uměle inscenovaných a fiktivních scénách, jež ilustrují následky jejich projevů a činů, jež tvoří druhou rovinu mého filmu? Právě kvůli možnosti srovnání jsem propojil natočený filmový materiál s ukázkami skutečných rozhovorů. Když jsem přemýšlel o vhodné formě, bylo mým cílem využít co nejlépe film, aby pomohl odhalit a prolomit mlčení médií o problémech nukleárního zbrojení."

    76%

    Dokumentární drama popisující výbuch atomové bomby shozené Sovětským svazem na malé městečko v jižní Británii vyděsilo vedení televizní stanice BBC natolik, že ho odmítla vysílat. Film mohla britská veřejnost zhlédnout v televizi až v roce 1985. V roce 1967 byl uváděn pouze krátce v kinech. I tak však stačil získat cenu Akademie za nejlepší dokumentární počin roku. Základním znakem Watkinsonova polodokumentárního, autentického stylu se staly záběry napodobující formu černobílých týdeníků. Hra na válku je ukázkovým příkladem autorových schopností vytvořit komplexní, působivé dílo, jež se nijak nevyhýbá konfrontaci. Sám Watkins říká: „V tomto filmu jsem se zajímal o rozpor mezi skutečností a pseudorealitou, kterou vytvářejí média. Ptám se: Kde je pravda? V tvrzeních figurek, které se odvolávají na oficiálně podporované názory, nebo v uměle inscenovaných a fiktivních scénách, jež ilustrují následky jejich projevů a činů, jež tvoří druhou rovinu mého filmu? Právě kvůli možnosti srovnání jsem propojil natočený filmový materiál s ukázkami skutečných rozhovorů. Když jsem přemýšlel o vhodné formě, bylo mým cílem využít co nejlépe film, aby pomohl odhalit a prolomit mlčení médií o problémech nukleárního zbrojení."

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší zvuk

Vítěz
  • Grand Prix
    Grand Prix
    • iTunes
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.
    77%
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.

Nominace

Nejlepší střih

Vítěz
  • Grand Prix
    Grand Prix
    • iTunes
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.
    77%
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.

Nominace

Nejlepší cizojazyčný film

Vítěz
  • Muž a žena
    Muž a žena
    Psychologické melodrama, které svého času vyvolalo u kritiky protichůdné reakce, ačkoliv mu všichni přiznali vysokou profesionalitu. Filmová skriptka Anne Gauthierová se v Deauville seznámí s automobilovým závodníkem Jeanem-Louisem Durocem. Oba sem jezdí do penzionátu navštěvovat své děti. Annin muž zahynul jako kaskadér, Durocova žena spáchala sebevraždu. Při dalších návštěvách se osamělí lidé sblíží. Vzpomínky na minulost jim však brání plně se poddat svému citu. Zdá se, že milostný vztah skončil dříve, než byl naplněn. Jednoduchý děj obohatil tvůrce pozoruhodnou kameramanskou prací, nevšední silou citu a sugestivností atmosféry. To umožňuje divákovi, aby intenzivně prožíval velké city milenecké dvojice, sahající od smutku až po rozkoš, od utrpení až po naději. Jednotlivé dialogy herci improvizovali během natáčení, aniž by znali scénář.
    75%
    Psychologické melodrama, které svého času vyvolalo u kritiky protichůdné reakce, ačkoliv mu všichni přiznali vysokou profesionalitu. Filmová skriptka Anne Gauthierová se v Deauville seznámí s automobilovým závodníkem Jeanem-Louisem Durocem. Oba sem jezdí do penzionátu navštěvovat své děti. Annin muž zahynul jako kaskadér, Durocova žena spáchala sebevraždu. Při dalších návštěvách se osamělí lidé sblíží. Vzpomínky na minulost jim však brání plně se poddat svému citu. Zdá se, že milostný vztah skončil dříve, než byl naplněn. Jednoduchý děj obohatil tvůrce pozoruhodnou kameramanskou prací, nevšední silou citu a sugestivností atmosféry. To umožňuje divákovi, aby intenzivně prožíval velké city milenecké dvojice, sahající od smutku až po rozkoš, od utrpení až po naději. Jednotlivé dialogy herci improvizovali během natáčení, aniž by znali scénář.

Nominace

Nejlepší původní hudba

Vítěz
  • Volání divočiny
    Volání divočiny
    • iTunes
    Šelma je šelma a patří divočině. I když je od malinka vychovávána jako domácí mazlíček, i když se z ní stane přítulné, lidi milující stvoření, svou podstatu a přirozenost zapřít nemůže. Ani lvice Elsa, kterou manželé Adamsonovi, žijící a pracující v Keni, nalezli jako bezbranné mládě, nebyla žádnou výjimkou. Byla mírná, přítulná, oddaná a poslušná. Neztratila však svou hravost a právě na její následky měla doplatit. Ortel byl jasný: lvice musí do zoologické zahrady. Joy Adamsonová si však neuměla představit, že by Elsa měla strávit zbytek života v kleci...
    80%
    Šelma je šelma a patří divočině. I když je od malinka vychovávána jako domácí mazlíček, i když se z ní stane přítulné, lidi milující stvoření, svou podstatu a přirozenost zapřít nemůže. Ani lvice Elsa, kterou manželé Adamsonovi, žijící a pracující v Keni, nalezli jako bezbranné mládě, nebyla žádnou výjimkou. Byla mírná, přítulná, oddaná a poslušná. Neztratila však svou hravost a právě na její následky měla doplatit. Ortel byl jasný: lvice musí do zoologické zahrady. Joy Adamsonová si však neuměla představit, že by Elsa měla strávit zbytek života v kleci...

Nominace

Nejlepší hudební rozpis - adaptace nebo úprava

Vítěz
  • Cestou na fórum se stala divná věc
    Cestou na fórum se stala divná věc
    • iTunes
    Slavný komik Zero Mostel si zde zopakoval svou roli Pseudola, mazaného římského otroka, který je ochoten udělat cokoli, jen aby získal svobodu. Zápletka se točí okolo tří sousedících římských domů. Jeden z nich patří Pseudolovým majitelům: záletnému Senexovi (Michael Hordern), jeho přísné manželce Domině (Patricia Jessel) a jejich pohlednému, leč nepříliš inteligentnímu synovi Herovi (Michael Crawford). Druhý z domů je nevěstinec a patří úlisnému Lycovi (Phil Silvers). Třetí dům je již delší dobu prázdný, neboť jeho majitel, senilní Erronius (Buster Keaton), odjel hledat své děti, které brzy po narození unesli piráti. Když Pseudolovi majitelé na den odjíždějí, zjišťuje otrok, že mladý pán se zamiloval do dívky z Lycova domu. Přichází tedy s návrhem, že pokud mladému Herovi dívku přivede, dostane za to svobodu. Jak se dá čekat, nic nepůjde hladce a jeden problém stíhá druhý. Ve filmu se objeví také akrobaté, transvestité, falešný pohřeb a obrovská závěrečná honička.
    66%
    Slavný komik Zero Mostel si zde zopakoval svou roli Pseudola, mazaného římského otroka, který je ochoten udělat cokoli, jen aby získal svobodu. Zápletka se točí okolo tří sousedících římských domů. Jeden z nich patří Pseudolovým majitelům: záletnému Senexovi (Michael Hordern), jeho přísné manželce Domině (Patricia Jessel) a jejich pohlednému, leč nepříliš inteligentnímu synovi Herovi (Michael Crawford). Druhý z domů je nevěstinec a patří úlisnému Lycovi (Phil Silvers). Třetí dům je již delší dobu prázdný, neboť jeho majitel, senilní Erronius (Buster Keaton), odjel hledat své děti, které brzy po narození unesli piráti. Když Pseudolovi majitelé na den odjíždějí, zjišťuje otrok, že mladý pán se zamiloval do dívky z Lycova domu. Přichází tedy s návrhem, že pokud mladému Herovi dívku přivede, dostane za to svobodu. Jak se dá čekat, nic nepůjde hladce a jeden problém stíhá druhý. Ve filmu se objeví také akrobaté, transvestité, falešný pohřeb a obrovská závěrečná honička.

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz
  • Volání divočiny
    Volání divočiny
    • iTunes
    "Born Free"
    Šelma je šelma a patří divočině. I když je od malinka vychovávána jako domácí mazlíček, i když se z ní stane přítulné, lidi milující stvoření, svou podstatu a přirozenost zapřít nemůže. Ani lvice Elsa, kterou manželé Adamsonovi, žijící a pracující v Keni, nalezli jako bezbranné mládě, nebyla žádnou výjimkou. Byla mírná, přítulná, oddaná a poslušná. Neztratila však svou hravost a právě na její následky měla doplatit. Ortel byl jasný: lvice musí do zoologické zahrady. Joy Adamsonová si však neuměla představit, že by Elsa měla strávit zbytek života v kleci...
    80%
    Šelma je šelma a patří divočině. I když je od malinka vychovávána jako domácí mazlíček, i když se z ní stane přítulné, lidi milující stvoření, svou podstatu a přirozenost zapřít nemůže. Ani lvice Elsa, kterou manželé Adamsonovi, žijící a pracující v Keni, nalezli jako bezbranné mládě, nebyla žádnou výjimkou. Byla mírná, přítulná, oddaná a poslušná. Neztratila však svou hravost a právě na její následky měla doplatit. Ortel byl jasný: lvice musí do zoologické zahrady. Joy Adamsonová si však neuměla představit, že by Elsa měla strávit zbytek života v kleci...

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (kreslený)

Vítěz
  • Herb Alpert and the Tijuana Brass Double Feature
    Herb Alpert and the Tijuana Brass Double Feature
    Animovaný film, který je prototypem moderních hudebních videí, je zasazen do hudby dvou populárních melodií nahraných Herbem Alpertem a jeho latinsky laděným brassovým souborem – „Spanish Flea“ a „Tijuana Taxi“. Archivován Filmovým archivem Akademie v roce 2003.
    56%
    Animovaný film, který je prototypem moderních hudebních videí, je zasazen do hudby dvou populárních melodií nahraných Herbem Alpertem a jeho latinsky laděným brassovým souborem – „Spanish Flea“ a „Tijuana Taxi“. Archivován Filmovým archivem Akademie v roce 2003.

Nominace

Nejlepší hraný krátkometrážní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší zvukové efekty

Vítěz
  • Grand Prix
    Grand Prix
    • iTunes
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.
    77%
    Souboj o světovou korunu krále formule 1 svádí na tratích čtveřice pilotů: ambiciózní Scott Stoddart (Brian Bedford), rozvážný obhájce Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), nastupující mladík Nino Barlini (Antonio Sabato) a problémy stíhaný Pete Aron (James Garner). Jsme svědky jejich souboje na evropských tratích F1, troskotajících a nově navazovaných vztahů, ztrát závodních jistot a překvapivých výsledků. A ke slovu se přihlásí i v tomto odvětví všudypřítomná smrt. Režisér John Frankenheimer využil pro svůj film i záběry ze skutečných závodů, takže ve filmu máme možnost vidět tehdejší hvězdy F1 - Chrise Amona, Lorenza Bandiniho, Jima Clarka, Johna Surteese, Dana Gurneye či Jacka Brabhama.

Nominace

Nejlepší efekty, zvláštní vizuální efekty

Vítěz
  • Fantastická cesta
    Fantastická cesta
    Agent CIA Grant pomůže československému vědci Janu Benešovi utéct do Spojených států. Avšak tam Beneše málem zabijí nepřátelští agenti a vědec zůstane v kómatu s poraněným mozkem. Americká armáda má eminentní zájem na tom, aby Beneš žil. Vědec totiž zná způsob, jak vyřešit problémy spojené s novým vynálezem, použitelným v armádě i v lékařství. Tím vynálezem je schopnost zmenšit věci i lidi na velikost mikrobu a dopravit je například do lidského těla. A právě to nyní tým specialistů udělá. Grant se musí jako bezpečnostní dohled přidat ke čtyřem odborníkům, kteří jsou ve speciální ponorce dopravení injekční stříkačkou do Benešovy tepny. Jejich cílem je proniknout do vědcova mozku a tam laserem uvolnit nebezpečnou krevní sraženinu. Jenže brzy nastanou nečekané problémy. Pro výpravu miniaturních vědců začíná závod s časem, s Benešovým imunitním systémem i s neznámým sabotérem…
    66%
    Agent CIA Grant pomůže československému vědci Janu Benešovi utéct do Spojených států. Avšak tam Beneše málem zabijí nepřátelští agenti a vědec zůstane v kómatu s poraněným mozkem. Americká armáda má eminentní zájem na tom, aby Beneš žil. Vědec totiž zná způsob, jak vyřešit problémy spojené s novým vynálezem, použitelným v armádě i v lékařství. Tím vynálezem je schopnost zmenšit věci i lidi na velikost mikrobu a dopravit je například do lidského těla. A právě to nyní tým specialistů udělá. Grant se musí jako bezpečnostní dohled přidat ke čtyřem odborníkům, kteří jsou ve speciální ponorce dopravení injekční stříkačkou do Benešovy tepny. Jejich cílem je proniknout do vědcova mozku a tam laserem uvolnit nebezpečnou krevní sraženinu. Jenže brzy nastanou nečekané problémy. Pro výpravu miniaturních vědců začíná závod s časem, s Benešovým imunitním systémem i s neznámým sabotérem…

Nominace

Nejlepší adaptovaný scénář (na základě materiálu z jiného média)

Vítěz

Nominace

Nejlepší původní scénář (příběh a scénář – psáno přímo pro plátno)

Vítěz
  • Muž a žena
    Muž a žena
    Psychologické melodrama, které svého času vyvolalo u kritiky protichůdné reakce, ačkoliv mu všichni přiznali vysokou profesionalitu. Filmová skriptka Anne Gauthierová se v Deauville seznámí s automobilovým závodníkem Jeanem-Louisem Durocem. Oba sem jezdí do penzionátu navštěvovat své děti. Annin muž zahynul jako kaskadér, Durocova žena spáchala sebevraždu. Při dalších návštěvách se osamělí lidé sblíží. Vzpomínky na minulost jim však brání plně se poddat svému citu. Zdá se, že milostný vztah skončil dříve, než byl naplněn. Jednoduchý děj obohatil tvůrce pozoruhodnou kameramanskou prací, nevšední silou citu a sugestivností atmosféry. To umožňuje divákovi, aby intenzivně prožíval velké city milenecké dvojice, sahající od smutku až po rozkoš, od utrpení až po naději. Jednotlivé dialogy herci improvizovali během natáčení, aniž by znali scénář.
    75%
    Psychologické melodrama, které svého času vyvolalo u kritiky protichůdné reakce, ačkoliv mu všichni přiznali vysokou profesionalitu. Filmová skriptka Anne Gauthierová se v Deauville seznámí s automobilovým závodníkem Jeanem-Louisem Durocem. Oba sem jezdí do penzionátu navštěvovat své děti. Annin muž zahynul jako kaskadér, Durocova žena spáchala sebevraždu. Při dalších návštěvách se osamělí lidé sblíží. Vzpomínky na minulost jim však brání plně se poddat svému citu. Zdá se, že milostný vztah skončil dříve, než byl naplněn. Jednoduchý děj obohatil tvůrce pozoruhodnou kameramanskou prací, nevšední silou citu a sugestivností atmosféry. To umožňuje divákovi, aby intenzivně prožíval velké city milenecké dvojice, sahající od smutku až po rozkoš, od utrpení až po naději. Jednotlivé dialogy herci improvizovali během natáčení, aniž by znali scénář.

Nominace

Čestné ocenění

Vítěz

Pamětní cena Irvinga G. Thalberga

Vítěz

Humanitární cena Jeana Hersholta