Oscar

Oscar 1956: nominace a vítězové

28. ročník
Místo: RKO Pantages Theatre
Oceňované filmy z období 1955

Předávání cen: 21. 3. 1956

Nejlepší film

Vítěz
  • Marty
    Marty
    • iTunes
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.
    76%
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie - černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší umělecká režie - barevný film

Vítěz
  • Piknik
    Piknik
    • iTunes
    Hal býval fotbalovou hvězdou, ale teď je z něj pobuda, který shání práci. Místo ní však narazí na lehkovážnou Madge, dívku z dobré rodiny. Její matka by si jistě přála, aby si začala s boháčem Alanem, ale během pikniku, který je středobodem snímku, se ukáže, že lásce ani matka neporučí. Chemie mezi Williamem Holdenem a Kim Novak patří k velkým kladům snímku, ještě více dnes ale upoutá především podivné vykreslení poměrů v Kansasu 50. let, kde dívky rozhodně nebyly v pozici, jaká by se zamlouvala dnešním feministkám. Přesvědčte se na vlastní oči, jakou moc tehdy měla romantická iluze. (Febiofest)
    69%
    Hal býval fotbalovou hvězdou, ale teď je z něj pobuda, který shání práci. Místo ní však narazí na lehkovážnou Madge, dívku z dobré rodiny. Její matka by si jistě přála, aby si začala s boháčem Alanem, ale během pikniku, který je středobodem snímku, se ukáže, že lásce ani matka neporučí. Chemie mezi Williamem Holdenem a Kim Novak patří k velkým kladům snímku, ještě více dnes ale upoutá především podivné vykreslení poměrů v Kansasu 50. let, kde dívky rozhodně nebyly v pozici, jaká by se zamlouvala dnešním feministkám. Přesvědčte se na vlastní oči, jakou moc tehdy měla romantická iluze. (Febiofest)

Nominace

Nejlepší kamera, černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera, barevný film

Vítěz
  • Chyťte zloděje
    Chyťte zloděje
    • iTunes
    Film Alfréda Hitchcocka. Americký lupič šperků John Robie, přezdívaný Kočka (Cary Grant), už skončil se zlodějským životem a spokojeně žije na francouzské Riviéře v Cannes. Jenže najednou se objeví loupeže páchané přesně jeho stylem. Všichni podezřívají jeho. Nejen policie, ale i jeho bývalí kumpáni a účastníci francouzského odboje, se kterými se zná z války. John pochopí, že podezření ho zbaví jen to, odhalí-li pravého zloděje sám. Využije k tomu bohatou americkou dámu Jessie Stevensovou (Jessie Royce Landisová) a její šperky. Všechno ještě komplikuje dcera americké dámy Frances (Grace Kellyová), která o něj projevuje až nezdravý zájem.
    68%
    Film Alfréda Hitchcocka. Americký lupič šperků John Robie, přezdívaný Kočka (Cary Grant), už skončil se zlodějským životem a spokojeně žije na francouzské Riviéře v Cannes. Jenže najednou se objeví loupeže páchané přesně jeho stylem. Všichni podezřívají jeho. Nejen policie, ale i jeho bývalí kumpáni a účastníci francouzského odboje, se kterými se zná z války. John pochopí, že podezření ho zbaví jen to, odhalí-li pravého zloděje sám. Využije k tomu bohatou americkou dámu Jessie Stevensovou (Jessie Royce Landisová) a její šperky. Všechno ještě komplikuje dcera americké dámy Frances (Grace Kellyová), která o něj projevuje až nezdravý zájem.

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, barevný film

Vítěz
  • Je krásné lásku dát
    Je krásné lásku dát
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.
    61%
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz
  • Marty
    Marty
    • iTunes
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.
    76%
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz
  • Unconquered, The
    Unconquered, The
    Film, který namluvila herečka Katharine Cornell a je natočený černobíle, uvádí diváky prvních 24 minut pomocí filmových týdeníků, rozhovorů a starých fotografií do příběhu průkopnice práv hluchoslepých. Záběry zpráv ukazují její mezinárodní vystoupení a návštěvy u hlav států, včetně prezidenta Eisenhowera, který jí dovolil ohmatat si jeho tvář. Druhá polovina filmu přibližuje jeden den ze života Kellerové kolem roku 1955. Anne Sullivanová, její slavná učitelka, překladatelka a přítelkyně, zemřela 13 let před její smrtí, a tak se o pozornost ve filmu dělí Polly Thomsonová, která s ní žila a zastoupila ji. Od ranní procházky Kellerové podél 300 metrů dlouhého zábradlí kolem jejího dvora přes její pracovní den až po večerní čtení Bible v Braillově písmu, její klidné přijetí svého života ohromí a inspiruje. Archiv Akademie filmů uchoval film v roce 2006.
    70%
    Film, který namluvila herečka Katharine Cornell a je natočený černobíle, uvádí diváky prvních 24 minut pomocí filmových týdeníků, rozhovorů a starých fotografií do příběhu průkopnice práv hluchoslepých. Záběry zpráv ukazují její mezinárodní vystoupení a návštěvy u hlav států, včetně prezidenta Eisenhowera, který jí dovolil ohmatat si jeho tvář. Druhá polovina filmu přibližuje jeden den ze života Kellerové kolem roku 1955. Anne Sullivanová, její slavná učitelka, překladatelka a přítelkyně, zemřela 13 let před její smrtí, a tak se o pozornost ve filmu dělí Polly Thomsonová, která s ní žila a zastoupila ji. Od ranní procházky Kellerové podél 300 metrů dlouhého zábradlí kolem jejího dvora přes její pracovní den až po večerní čtení Bible v Braillově písmu, její klidné přijetí svého života ohromí a inspiruje. Archiv Akademie filmů uchoval film v roce 2006.

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší střih filmu

Vítěz
  • Piknik
    Piknik
    • iTunes
    Hal býval fotbalovou hvězdou, ale teď je z něj pobuda, který shání práci. Místo ní však narazí na lehkovážnou Madge, dívku z dobré rodiny. Její matka by si jistě přála, aby si začala s boháčem Alanem, ale během pikniku, který je středobodem snímku, se ukáže, že lásce ani matka neporučí. Chemie mezi Williamem Holdenem a Kim Novak patří k velkým kladům snímku, ještě více dnes ale upoutá především podivné vykreslení poměrů v Kansasu 50. let, kde dívky rozhodně nebyly v pozici, jaká by se zamlouvala dnešním feministkám. Přesvědčte se na vlastní oči, jakou moc tehdy měla romantická iluze. (Febiofest)
    69%
    Hal býval fotbalovou hvězdou, ale teď je z něj pobuda, který shání práci. Místo ní však narazí na lehkovážnou Madge, dívku z dobré rodiny. Její matka by si jistě přála, aby si začala s boháčem Alanem, ale během pikniku, který je středobodem snímku, se ukáže, že lásce ani matka neporučí. Chemie mezi Williamem Holdenem a Kim Novak patří k velkým kladům snímku, ještě více dnes ale upoutá především podivné vykreslení poměrů v Kansasu 50. let, kde dívky rozhodně nebyly v pozici, jaká by se zamlouvala dnešním feministkám. Přesvědčte se na vlastní oči, jakou moc tehdy měla romantická iluze. (Febiofest)

Nominace

Čestná cena za cizojazyčný film

Nejlepší hudba dramatického nebo komediálního filmu

Vítěz
  • Je krásné lásku dát
    Je krásné lásku dát
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.
    61%
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.

Nominace

Nejlepší hudba muzikálu

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz
  • Je krásné lásku dát
    Je krásné lásku dát
    "Love Is A Many-Splendored Thing"
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.
    61%
    Příběh lásky amerického válečného korespondenta Marka Elliotta a lékařky euroasijského původu Han Suyin byl natočen v roce 1955 a dodnes patří k jedněm z nejkrásnějších a nejsilnějších hollywoodských milostných snímků. Na pozadí nádherného koloritu Hongkongu se pragmatický novinář setkává s křehkou a krásnou Han, vdovou žijící jen pro svou práci. Od počátku je jasné, že se v jejich lásce setkávají dvě různé kultury. Milenci se však nedokážou vzdát svého probuzeného citu. Hongkong se stává útočištěm pro mnoho uprchlíků před blížící se čínsko-korejskou válkou. Ta poznamená i život válečného dopisovatele. Romantický snímek zaujme nejen překrásnou kamerou a hudbou, ale i výkony hlavních představitelů Williama Holdena a půvabné Jennifer Jonesové. Film byl v roce 1956 oceněn třemi Oscary za kostýmy, píseň a hudbu k filmu, nominována byla za herecký výkon i jeho hlavní představitelka.

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (kreslený)

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (jednocívkový)

Vítěz
  • Survival City
    Survival City
    Město přežití je americký krátký dokumentární film z roku 1955, který režíroval Anthony Muto. Ukazuje dopady atomové bomby na americké město. Film byl nominován na Oscara za nejlepší krátký hraný film.
    Město přežití je americký krátký dokumentární film z roku 1955, který režíroval Anthony Muto. Ukazuje dopady atomové bomby na americké město. Film byl nominován na Oscara za nejlepší krátký hraný film.

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (dvoucívkový)

Vítěz
  • Face of Lincoln, The
    Face of Lincoln, The
    V době natáčení tohoto filmu (produkce USC) byl Merrell Gage vedoucím sochařského oddělení na USC a celoživotním odborníkem na Abrahama Lincolna. Tento krátký film byl přednáškou, kterou Gage často přednášel a ve které používal mokrou hlínu k zobrazení probíhajících změn v Abeově tváři v průběhu let, kdy Abe měnil účes, nechal si narůst vousy a projevovaly se na něm známky stárnutí. Tento fascinující pohled na jednoho z nejvýznamnějších státníků historie byl mnohokrát vysílán v televizi.
    62%
    V době natáčení tohoto filmu (produkce USC) byl Merrell Gage vedoucím sochařského oddělení na USC a celoživotním odborníkem na Abrahama Lincolna. Tento krátký film byl přednáškou, kterou Gage často přednášel a ve které používal mokrou hlínu k zobrazení probíhajících změn v Abeově tváři v průběhu let, kdy Abe měnil účes, nechal si narůst vousy a projevovaly se na něm známky stárnutí. Tento fascinující pohled na jednoho z nejvýznamnějších státníků historie byl mnohokrát vysílán v televizi.

Nominace

Nejlepší zvukový záznam

Vítěz

Nominace

Nejlepší zvláštní efekty

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmový scénář (příběh)

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmový scénář (zápis)

Vítěz
  • Marty
    Marty
    • iTunes
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.
    76%
    Ačkoli je Marty robustní chlap, dokonce řezník, trpí komplexem méněcennosti a neobyčejným ostychem před ženami. Svůj staromládenecký úděl nese těžce, zato trpělivě. Až potká ženu stejného osudu - a nesmělá sympatie postupně přeroste v komplikovaný milostný vztah. Původně televizní hra renomovaného autora 50. let Paddyho Chayefského nese všechny znaky inspirace neorealismem - psychologicky laděný příběh je pohledem do života obyčejných lidí a pronikavě se odlišuje od proklamované filozofie úspěchu a amerického stylu života.

Nominace

Nejlepší námět a scénář

Vítěz

Nominace

Čestné ocenění

Vítěz