Oscar

Oscar 1948: nominace a vítězové

20. ročník
Místo: Shrine Civic Auditorium
Oceňované filmy z období 1947

Předávání cen: 20. 3. 1948

Nejlepší film

Vítěz
  • Džentlemanská dohoda
    Džentlemanská dohoda
    • iTunes
    Když novinář Philip Green (Gregory Peck), fešný vdovec žijící jen se svou matkou a malým synkem Tommym, přijme nabídku renomovaného newyorského magazínu napsat sérii reportáží o antisemitismu v americké společnosti, netuší ještě, jak náročný úkol na sebe vzal. Nejprve přemýšlí, z jakého úhlu pohledu se dívat a jakým způsobem vést výzkum. Rozhoduje se pro investigativní cestu, a přestože to není pravda, nechá o sobě veřejně rozhlašovat, že je Žid. Brzy zjišťuje, že americká takzvaně liberálně smýšlející společnost stojí, co se týče přístupu k Židům a dalším etnickým menšinám, na prachbídných základech. Existují tu firmy, které odmítají přijmout Židy, jeho židovská sekretářka si kdysi raději změnila jméno, aby získala práci, některé hotely mají raději plno, než aby ubytovaly Žida… Philip najednou vidí antisemitismus všude, dokonce i v citových projevech své snoubenky Kathy (Dorothy McGuire).(dopitak)
    Režie:Elia Kazan
    73%
    Když novinář Philip Green (Gregory Peck), fešný vdovec žijící jen se svou matkou a malým synkem Tommym, přijme nabídku renomovaného newyorského magazínu napsat sérii reportáží o antisemitismu v americké společnosti, netuší ještě, jak náročný úkol na sebe vzal. Nejprve přemýšlí, z jakého úhlu pohledu se dívat a jakým způsobem vést výzkum. Rozhoduje se pro investigativní cestu, a přestože to není pravda, nechá o sobě veřejně rozhlašovat, že je Žid. Brzy zjišťuje, že americká takzvaně liberálně smýšlející společnost stojí, co se týče přístupu k Židům a dalším etnickým menšinám, na prachbídných základech. Existují tu firmy, které odmítají přijmout Židy, jeho židovská sekretářka si kdysi raději změnila jméno, aby získala práci, některé hotely mají raději plno, než aby ubytovaly Žida… Philip najednou vidí antisemitismus všude, dokonce i v citových projevech své snoubenky Kathy (Dorothy McGuire).(dopitak)
    Režie:Elia Kazan

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie - černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší umělecká režie - barevný film

Vítěz
  • Černý narcis
    Černý narcis
    Psychologickému dramatu z roku 1947 patří v dějinách britské kinematografie čestné místo nejen za jeho mimořádnou kameru (Oscarem oceněný Jack Cardiff), ale i jako jednomu z prvních děl s intenzivním erotickým nábojem. Román Rumer Goddenové posloužil jako předloha příběhu o skupině anglikánských jeptišek, jež se snaží na odlehlém místě v Himálaji přebudovat palác orientálního vládce na ošetřovnu a školu pro místní děti. Komunita jeptišek, řídící se přísnými pravidly, naráží na smyslnou atmosféru tajemstvím opředeného místa vysoko v horách, jež autokratickému rádžovi v minulosti sloužilo jako harém. Důrazem na konflikt mezi disciplínou a vášní předjímají Powell a Pressburger jeden z ústředních motivů Červených střevíčků, v případě dramatu s kontroverzním tématem potlačených tužeb řádových sester však mnohem víc těží z mystické moci krajiny (podobně jako v Cestě k cíli).
    76%
    Psychologickému dramatu z roku 1947 patří v dějinách britské kinematografie čestné místo nejen za jeho mimořádnou kameru (Oscarem oceněný Jack Cardiff), ale i jako jednomu z prvních děl s intenzivním erotickým nábojem. Román Rumer Goddenové posloužil jako předloha příběhu o skupině anglikánských jeptišek, jež se snaží na odlehlém místě v Himálaji přebudovat palác orientálního vládce na ošetřovnu a školu pro místní děti. Komunita jeptišek, řídící se přísnými pravidly, naráží na smyslnou atmosféru tajemstvím opředeného místa vysoko v horách, jež autokratickému rádžovi v minulosti sloužilo jako harém. Důrazem na konflikt mezi disciplínou a vášní předjímají Powell a Pressburger jeden z ústředních motivů Červených střevíčků, v případě dramatu s kontroverzním tématem potlačených tužeb řádových sester však mnohem víc těží z mystické moci krajiny (podobně jako v Cestě k cíli).

Nominace

Nejlepší kamera, černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera, barevný film

Vítěz
  • Černý narcis
    Černý narcis
    Psychologickému dramatu z roku 1947 patří v dějinách britské kinematografie čestné místo nejen za jeho mimořádnou kameru (Oscarem oceněný Jack Cardiff), ale i jako jednomu z prvních děl s intenzivním erotickým nábojem. Román Rumer Goddenové posloužil jako předloha příběhu o skupině anglikánských jeptišek, jež se snaží na odlehlém místě v Himálaji přebudovat palác orientálního vládce na ošetřovnu a školu pro místní děti. Komunita jeptišek, řídící se přísnými pravidly, naráží na smyslnou atmosféru tajemstvím opředeného místa vysoko v horách, jež autokratickému rádžovi v minulosti sloužilo jako harém. Důrazem na konflikt mezi disciplínou a vášní předjímají Powell a Pressburger jeden z ústředních motivů Červených střevíčků, v případě dramatu s kontroverzním tématem potlačených tužeb řádových sester však mnohem víc těží z mystické moci krajiny (podobně jako v Cestě k cíli).
    76%
    Psychologickému dramatu z roku 1947 patří v dějinách britské kinematografie čestné místo nejen za jeho mimořádnou kameru (Oscarem oceněný Jack Cardiff), ale i jako jednomu z prvních děl s intenzivním erotickým nábojem. Román Rumer Goddenové posloužil jako předloha příběhu o skupině anglikánských jeptišek, jež se snaží na odlehlém místě v Himálaji přebudovat palác orientálního vládce na ošetřovnu a školu pro místní děti. Komunita jeptišek, řídící se přísnými pravidly, naráží na smyslnou atmosféru tajemstvím opředeného místa vysoko v horách, jež autokratickému rádžovi v minulosti sloužilo jako harém. Důrazem na konflikt mezi disciplínou a vášní předjímají Powell a Pressburger jeden z ústředních motivů Červených střevíčků, v případě dramatu s kontroverzním tématem potlačených tužeb řádových sester však mnohem víc těží z mystické moci krajiny (podobně jako v Cestě k cíli).

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz
  • Džentlemanská dohoda
    Džentlemanská dohoda
    • iTunes
    Když novinář Philip Green (Gregory Peck), fešný vdovec žijící jen se svou matkou a malým synkem Tommym, přijme nabídku renomovaného newyorského magazínu napsat sérii reportáží o antisemitismu v americké společnosti, netuší ještě, jak náročný úkol na sebe vzal. Nejprve přemýšlí, z jakého úhlu pohledu se dívat a jakým způsobem vést výzkum. Rozhoduje se pro investigativní cestu, a přestože to není pravda, nechá o sobě veřejně rozhlašovat, že je Žid. Brzy zjišťuje, že americká takzvaně liberálně smýšlející společnost stojí, co se týče přístupu k Židům a dalším etnickým menšinám, na prachbídných základech. Existují tu firmy, které odmítají přijmout Židy, jeho židovská sekretářka si kdysi raději změnila jméno, aby získala práci, některé hotely mají raději plno, než aby ubytovaly Žida… Philip najednou vidí antisemitismus všude, dokonce i v citových projevech své snoubenky Kathy (Dorothy McGuire).(dopitak)
    Režie:Elia Kazan
    73%
    Když novinář Philip Green (Gregory Peck), fešný vdovec žijící jen se svou matkou a malým synkem Tommym, přijme nabídku renomovaného newyorského magazínu napsat sérii reportáží o antisemitismu v americké společnosti, netuší ještě, jak náročný úkol na sebe vzal. Nejprve přemýšlí, z jakého úhlu pohledu se dívat a jakým způsobem vést výzkum. Rozhoduje se pro investigativní cestu, a přestože to není pravda, nechá o sobě veřejně rozhlašovat, že je Žid. Brzy zjišťuje, že americká takzvaně liberálně smýšlející společnost stojí, co se týče přístupu k Židům a dalším etnickým menšinám, na prachbídných základech. Existují tu firmy, které odmítají přijmout Židy, jeho židovská sekretářka si kdysi raději změnila jméno, aby získala práci, některé hotely mají raději plno, než aby ubytovaly Žida… Philip najednou vidí antisemitismus všude, dokonce i v citových projevech své snoubenky Kathy (Dorothy McGuire).(dopitak)
    Režie:Elia Kazan

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Vítěz
  • First Steps
    First Steps
    Spojené národy, 1947 – V tomto filmu se jeden postižený chlapec učí chodit: nejprve se hýbat, pak stát a nakonec udělat první krůčky. Film se zabývá moderními technikami fyzioterapie a zdůrazňuje potřebu rozvíjet celou osobnost dítěte – jeho emoce a mysl, stejně jako jeho svaly. Zkušení dospělí pracovníci nabízejí nejen masáže a terapii, ale také lásku a pochopení, a ergoterapie pro děti má podobu hry i práce. Naučené pohyby se stávají součástí každodenních činností, jako je krmení a oblékání. První pokusy o chůzi probíhají s pomocí přístrojů. Nakonec jsou učiněny první nejisté kroky samostatně. Na konci filmu chlapec chodí.
    61%
    Spojené národy, 1947 – V tomto filmu se jeden postižený chlapec učí chodit: nejprve se hýbat, pak stát a nakonec udělat první krůčky. Film se zabývá moderními technikami fyzioterapie a zdůrazňuje potřebu rozvíjet celou osobnost dítěte – jeho emoce a mysl, stejně jako jeho svaly. Zkušení dospělí pracovníci nabízejí nejen masáže a terapii, ale také lásku a pochopení, a ergoterapie pro děti má podobu hry i práce. Naučené pohyby se stávají součástí každodenních činností, jako je krmení a oblékání. První pokusy o chůzi probíhají s pomocí přístrojů. Nakonec jsou učiněny první nejisté kroky samostatně. Na konci filmu chlapec chodí.

Nominace

Nejlepší střih

Vítěz
  • Tělem a duší
    Tělem a duší
    Charley Davis se proti vůli své matky stane boxerem. S rostoucím úspěchem se kolem něj začínají motat pochybné existence, včetně neetického promotéra Robertse, který ho pokouší různými neřestmi. Charley tak stojí před stále těžšími rozhodnutími. Jedno z nejslavnějších boxerských dramat všech dob zahajuje nedlouhé, leč zásadní období v Garfieldově kariéře. Díky proslulým snímkům jako Tělem a duší, Síla zla či Mít a nemít se stal zásadním hercem žánru film noir, tato reputace by však nebyla tak exkluzivní, kdyby Garfield nevytvořil klíčové a nejvíce zmiňované tituly své kinematografie v nezávislé produkci. Do strhujícího příběhu boxera, který v touze po luxusním životě postupně zavrhne ideály a nechá se zkorumpovat, je otisknuto upřímné odvrhnutí kapitalistického systému tehdejší progresivní levicí, jejíž součástí byl nejen Garfield, ale především scenárista Abraham Polonsky. Brilantní a mimořádně sugestivní pojetí hlavní postavy vyneslo Garfieldovi druhou nominaci na Oscara. (KVIFF)
    74%
    Charley Davis se proti vůli své matky stane boxerem. S rostoucím úspěchem se kolem něj začínají motat pochybné existence, včetně neetického promotéra Robertse, který ho pokouší různými neřestmi. Charley tak stojí před stále těžšími rozhodnutími. Jedno z nejslavnějších boxerských dramat všech dob zahajuje nedlouhé, leč zásadní období v Garfieldově kariéře. Díky proslulým snímkům jako Tělem a duší, Síla zla či Mít a nemít se stal zásadním hercem žánru film noir, tato reputace by však nebyla tak exkluzivní, kdyby Garfield nevytvořil klíčové a nejvíce zmiňované tituly své kinematografie v nezávislé produkci. Do strhujícího příběhu boxera, který v touze po luxusním životě postupně zavrhne ideály a nechá se zkorumpovat, je otisknuto upřímné odvrhnutí kapitalistického systému tehdejší progresivní levicí, jejíž součástí byl nejen Garfield, ale především scenárista Abraham Polonsky. Brilantní a mimořádně sugestivní pojetí hlavní postavy vyneslo Garfieldovi druhou nominaci na Oscara. (KVIFF)

Nominace

Nejlepší hudba dramatického nebo komediálního filmu

Vítěz

Nominace

Nejlepší hudba muzikálu

Vítěz
  • Mother Wore Tights
    Mother Wore Tights
    Kronika jednoho vaudevillového rodu vypráví o Myrtle McKinleyové (absolventce ročníku 1900), která odjíždí do San Francisca studovat obchodní školu, ale skončí jako tanečnice v sboru. Brzy si jejího talentu všimne hvězda Frank Burt a najme ji do svého čísla pro dva, a posléze se s ní ožení. Film sleduje události jejich manželství a dospívání nejstarší dcery Miriam, proložené nostalgickými hudebními čísly.
    63%
    Kronika jednoho vaudevillového rodu vypráví o Myrtle McKinleyové (absolventce ročníku 1900), která odjíždí do San Francisca studovat obchodní školu, ale skončí jako tanečnice v sboru. Brzy si jejího talentu všimne hvězda Frank Burt a najme ji do svého čísla pro dva, a posléze se s ní ožení. Film sleduje události jejich manželství a dospívání nejstarší dcery Miriam, proložené nostalgickými hudebními čísly.

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (kreslený)

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (jednocívkový)

Vítěz
  • Goodbye, Miss Turlock
    Goodbye, Miss Turlock
    Vypravěč John Nesbitt truchlí nad zmizením venkovských jednotřídek v Americe. Vzpomíná na svá školní léta v takové škole a na to, jak jeho učitelka, slečna Turlocková, ovlivnila tolik studentů. Mnozí z nich se sejdou ve škole na poslední den slečny Turlockové, kdy byla škola v roce 1940 uzavřena.
    Žánry:Oscarový
    64%
    Vypravěč John Nesbitt truchlí nad zmizením venkovských jednotřídek v Americe. Vzpomíná na svá školní léta v takové škole a na to, jak jeho učitelka, slečna Turlocková, ovlivnila tolik studentů. Mnozí z nich se sejdou ve škole na poslední den slečny Turlockové, kdy byla škola v roce 1940 uzavřena.
    Žánry:Oscarový

Nominace

Nejlepší krátký film, dvoucívkový

Vítěz
  • Climbing the Matterhorn
    Climbing the Matterhorn
    Ze švýcarské vesnice Zermatt se dva lidé a průvodce vydávají na nebezpečný výstup na Matterhorn. Místní vesničané uspořádají záchrannou akci s pochodněmi pro britský pár uvězněný na slavné hoře. Irving Allen natočil záběry pro tento dokument při natáčení svého celovečerního filmu "High Conquest". Dokument, natočený v Ansocoloru, získal v roce 1947 Oscara za nejlepší krátký film.
    Ze švýcarské vesnice Zermatt se dva lidé a průvodce vydávají na nebezpečný výstup na Matterhorn. Místní vesničané uspořádají záchrannou akci s pochodněmi pro britský pár uvězněný na slavné hoře. Irving Allen natočil záběry pro tento dokument při natáčení svého celovečerního filmu "High Conquest". Dokument, natočený v Ansocoloru, získal v roce 1947 Oscara za nejlepší krátký film.

Nominace

Nejlepší zvukový záznam

Vítěz
  • The Bishop's Wife
    The Bishop's Wife
    Biskup Henry Brougham z Episkopální církve už měsíce pracuje na plánech pro novou, okázalou katedrálu, kterou doufá, že zaplatí především bohatá, umíněná vdova. Ztrácí ze zřetele svou rodinu a to, proč se vůbec stal duchovním. Vtom se objeví Dudley, anděl seslaný, aby mu pomohl. Dudley skutečně pomáhá každému, koho potká, ale ne nutně tak, jak by si přáli. S výjimkou Henryho ho všichni milují, ale Henry začíná věřit, že Dudley je tu proto, aby ho nahradil, jak v práci, tak v náklonnosti jeho rodiny, a to vše se děje s blížícími se Vánocemi.
    73%
    Biskup Henry Brougham z Episkopální církve už měsíce pracuje na plánech pro novou, okázalou katedrálu, kterou doufá, že zaplatí především bohatá, umíněná vdova. Ztrácí ze zřetele svou rodinu a to, proč se vůbec stal duchovním. Vtom se objeví Dudley, anděl seslaný, aby mu pomohl. Dudley skutečně pomáhá každému, koho potká, ale ne nutně tak, jak by si přáli. S výjimkou Henryho ho všichni milují, ale Henry začíná věřit, že Dudley je tu proto, aby ho nahradil, jak v práci, tak v náklonnosti jeho rodiny, a to vše se děje s blížícími se Vánocemi.

Nominace

Nejlepší zvláštní efekty

Vítěz
  • Green Dolphin Street
    Green Dolphin Street
    Sophie milovala Edmunda, ale ten z města utekl, když ji rodiče donutili provdat se za bohatého Octavia. O několik let později se Edmund vrací se svým synem Williamem. Dcera Sophie, Marguerite, a William se do sebe zamilují. William se líbí i Margueritině sestře Marianne. Do Marianne je tajně zamilovaný i Timothy, obyčejný tesař. V potyčce zabije muže a Edmund mu pomůže uprchnout na Nový Zéland. William neúmyslně dezertuje z námořnictva a také prchá v hanbě na Nový Zéland, kde s Timothym založí výnosný podnik. Jedné noci, opilý, William napíše Octaviovi a žádá o ruku jeho dcery, ale v opilosti žádá o ruku špatné sestry.
    69%
    Sophie milovala Edmunda, ale ten z města utekl, když ji rodiče donutili provdat se za bohatého Octavia. O několik let později se Edmund vrací se svým synem Williamem. Dcera Sophie, Marguerite, a William se do sebe zamilují. William se líbí i Margueritině sestře Marianne. Do Marianne je tajně zamilovaný i Timothy, obyčejný tesař. V potyčce zabije muže a Edmund mu pomůže uprchnout na Nový Zéland. William neúmyslně dezertuje z námořnictva a také prchá v hanbě na Nový Zéland, kde s Timothym založí výnosný podnik. Jedné noci, opilý, William napíše Octaviovi a žádá o ruku jeho dcery, ale v opilosti žádá o ruku špatné sestry.

Nominace

Nejlepší původní scénář (příběh)

Vítěz
  • Zázrak v New Yorku
    Zázrak v New Yorku
    • Disney+
    • iTunes
    • Rakuten
    Zázrak v New Yorku (Miracle on 34th Street) je americký vánoční film. Hlavním hrdinou příběhu je Kriss Kringle, stařík s dlouhým bílým vousem z domova důchodců, který upozorní aranžéra ve výloze na špatné pořadí sobů ve vánočním spřežení a když v průvodu potká opilého Santa Clause, převezme s velkým úspěchem jeho místo. Nečekaně se tak stane úspěšnou reklamní atrakcí obchodu s hračkami a všem bez váhání sděluje, že je opravdovým Santou. Někdo mu rád věří, někdo ne. Neurotický psycholog jej chce nechat zavřít do ústavu a tak se případem začne se vší vážností a s velkou publicitou zabývat soud. Krissi Kringlovi však jde hlavně o to, aby mu uvěřila malá Susan a její racionální maminka, která se zklamaná životem vzdala fantazie a víry v možnost splněných přání...
    77%
    Zázrak v New Yorku (Miracle on 34th Street) je americký vánoční film. Hlavním hrdinou příběhu je Kriss Kringle, stařík s dlouhým bílým vousem z domova důchodců, který upozorní aranžéra ve výloze na špatné pořadí sobů ve vánočním spřežení a když v průvodu potká opilého Santa Clause, převezme s velkým úspěchem jeho místo. Nečekaně se tak stane úspěšnou reklamní atrakcí obchodu s hračkami a všem bez váhání sděluje, že je opravdovým Santou. Někdo mu rád věří, někdo ne. Neurotický psycholog jej chce nechat zavřít do ústavu a tak se případem začne se vší vážností a s velkou publicitou zabývat soud. Krissi Kringlovi však jde hlavně o to, aby mu uvěřila malá Susan a její racionální maminka, která se zklamaná životem vzdala fantazie a víry v možnost splněných přání...

Nominace

Nejlepší filmový scénář (zápis)

Vítěz

Nominace

Nejlepší scénář

Vítěz
  • Zázrak v New Yorku
    Zázrak v New Yorku
    • Disney+
    • iTunes
    • Rakuten
    Zázrak v New Yorku (Miracle on 34th Street) je americký vánoční film. Hlavním hrdinou příběhu je Kriss Kringle, stařík s dlouhým bílým vousem z domova důchodců, který upozorní aranžéra ve výloze na špatné pořadí sobů ve vánočním spřežení a když v průvodu potká opilého Santa Clause, převezme s velkým úspěchem jeho místo. Nečekaně se tak stane úspěšnou reklamní atrakcí obchodu s hračkami a všem bez váhání sděluje, že je opravdovým Santou. Někdo mu rád věří, někdo ne. Neurotický psycholog jej chce nechat zavřít do ústavu a tak se případem začne se vší vážností a s velkou publicitou zabývat soud. Krissi Kringlovi však jde hlavně o to, aby mu uvěřila malá Susan a její racionální maminka, která se zklamaná životem vzdala fantazie a víry v možnost splněných přání...
    77%
    Zázrak v New Yorku (Miracle on 34th Street) je americký vánoční film. Hlavním hrdinou příběhu je Kriss Kringle, stařík s dlouhým bílým vousem z domova důchodců, který upozorní aranžéra ve výloze na špatné pořadí sobů ve vánočním spřežení a když v průvodu potká opilého Santa Clause, převezme s velkým úspěchem jeho místo. Nečekaně se tak stane úspěšnou reklamní atrakcí obchodu s hračkami a všem bez váhání sděluje, že je opravdovým Santou. Někdo mu rád věří, někdo ne. Neurotický psycholog jej chce nechat zavřít do ústavu a tak se případem začne se vší vážností a s velkou publicitou zabývat soud. Krissi Kringlovi však jde hlavně o to, aby mu uvěřila malá Susan a její racionální maminka, která se zklamaná životem vzdala fantazie a víry v možnost splněných přání...

Nominace

Čestné ocenění