
Dnes je to přesně 130 let od chvíle, kdy se narodil všestranně nadaný umělec, jehož život byl protkán velkými úspěchy i pády a který zanechal ve světě filmu odkaz, jakému se vyrovná jen malá hrstka slavných tvůrců.

Dnes je to přesně 130 let od chvíle, kdy se narodil všestranně nadaný umělec, jehož život byl protkán velkými úspěchy i pády a který zanechal ve světě filmu odkaz, jakému se vyrovná jen malá hrstka slavných tvůrců.

No vida, a trvalo jen sto let… Kinematografie nás v kinech i v televizi zásobuje neuvěřitelnými spektákly a vedle speciálních efektů se na nich zásadně podílí také kaskadéři, v současné době a díky ságám jako Šílený Max nebo John Wick zcela esenciální tvůrčí elementy. Od roku 2028, kdy proběhne přesně stý oscarový ceremoniál, se tito přehlížení a přitom nepřehlédnutelní hrdinové stříbrných pláten dočkají na nejprestižnějších cenách vlastní kategorie.

„A Bojovník silnic? Tehdy jsme ho viděli naposledy, existuje jen v našich vzpomínkách…“ Australský režisér George Miller dnes slaví 80. narozeniny a posledních 50 let života věnuje mimo jiné jedné z nejslavnějších filmových sérií všech dob, Šílenému Maxovi (Mad Max). Trilogii s Melem Gibsonem už autor prasátka Babe stačil rozšířit o dva nesmírně oceňované novodobé blockbustery, a pokud mu to zdraví a další zákulisní okolnosti dovolí, rád by dystopickou pouštní Pustinu navštívil znovu. Největší dílo vystudovaného lékaře s divergentním pohledem na svět, jenž spoléhá na souhru intuice a intelektu, se dávno vymyká brakové exploatační estetice, již ve své době ždímal lacině pořízený první díl.

Stát před kamerou už v určité fázi kariéry prostě nestačí. Máte-li dost hereckých zkušeností a navrch možnost pozorovat mistry režisérského oboru, vznášet povel „akce!“ je přirozeně nejlepší až tehdy, když si scénu sami uspořádáte a vyprávíte příběh dle vlastního uvážení. Následující herci zvládli natočit i několik dobrých, potažmo skvělých filmů a současně v nich ztvárnit hlavní úlohu. Jde o obdivuhodný výkon, neboť herecká příprava je velmi komplexní záležitostí, která se však mnohdy nemůže rovnat obsáhlým povinnostem režiséra či režisérky – tedy člověka, za nímž každý člen štábu chodí pro konečné rozlousknutí tisíce a jednoho problému.

Žebříček skutečně nejdražších filmových scén lze sestavit jen těžko. Každá produkce totiž náklady počítá trochu jinak a někdy se dozvíme jen cenu kulis či herců, ale už ne samotného štábu. O spoustě skutečně velmi drahých taškařic však nelze pochybovat a jako publikum můžeme jen žasnout nad tím, jak hluboko jsou filmaři občas ochotní sáhnout do (cizích) kapes.

Jízda vlakem či metrem je pro většinu z nás rutinní záležitostí, která má na delší vzdálenosti uspávací účinek. V kinematografii však jde o jeden z esenciálních akčních motivů už od roku 1903, kdy Edwin S. Porter natočil průlomový desetiminutový kraťas Velká železniční loupež. Jeden z prvních snímků, který využíval složité narativní a stylistické techniky, vyšlapal cestu specifickému subžánru, jehož obliba se jeví nevyčerpatelně. Obzvlášť s přihlédnutím k nedávným premiérám pátého Indiana Jonese a sedmé Mission: Impossible, v nichž hrají vlakové akční sekvence zásadní úlohu.

Stejně jako se za vydatné pomoci felčarů zbavuje vrásek a šedin, Tom Cruise odmítá stárnout také před kamerami. Coby Ethan Hunt se posedmé vydává na nesplnitelnou misi. Očekávaný snímek Mission: Impossible Odplata – první část znovu natočil a napsal Christopher McQuarrie a v kinech ho můžeme vidět s týdenním předstihem oproti původnímu plánu. Proti Huntovi a jeho věrnému týmu tentokrát stojí všehoschopná umělá inteligence, jejíž zdrojový kód na potopené ruské ponorce je klíčem k ovládnutí světa.

Jednačtyřicetiletý herec Rami Malek, jemuž role frontmana kapely Queen v životopisu Bohemian Rhapsody vynesla Oscara, si zřejmě připíše další atraktivní úlohu. Pro Warner Bros. Television vzniká série o životě a díle legendárního herce a režiséra Bustera Keatona, jenž ve 20. letech minulého století směle konkuroval Chaplinovi a předváděl kaskadérské kousky, nad nimiž zůstává i dnes rozum stát.
Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.