Zkouška umění

71%
Zkouška umění
Každý rok probíhají na pražskou Akademii výtvarných umění přijímací zkoušky a před zdejšími pedagogy stojí nelehká zkouška – posoudit talent jednotlivých uchazečů. Jak ale posoudit talent? Jak ho změřit? A koho nakonec vybrat, aby se mohl v oblasti umění dále vzdělávat? Vítejte v zákulisí tohoto procesu a ve světě umění.

Recenze: Zkouška umění

Kinobox.cz
85%

Tvůrčí pozornosti neuniká nejasnost a problematičnost snahy uzamknout umělecký talent mezi čtyři stěny akademického ateliéru. Tím spíš v době, kdy v umění převládají decentralizující tendence, jež se vzpírají kategorizacím a „objektivním“ kvalitativním měřítkům. Vyučující jsou přitom ještě svéráznějšími osobnostmi než uchazeči, jako by vypadli z nějakého sitcomu. (Když o tom přemýšlím, na ten sitcom bych koukal!)

8 589 bodů
4
Tvůrcům bylo umožněno zaznamenávat průběh přijímacích zkoušek na pražské AVU a dokument nejlíp funguje jakožto bizárek, protože učitelé i uchazeči jsou fakt na pěst. Obzvlášť uchazeči působí jako netalentované sněhové vločky a divák se jim může leda tak vysmívat. Je to poněkud pokleslé, ale právě to vnímám jako hlavní sílu dokumentu. Já jsem přitom ze stejné generace a sám mám vestudovaný umělecký obor, zabývám se malbou a beru psychedelika. Takovej exot se ze mně ale nestal. Současně je ale třeba si uvědomit, že dokumentaristům bylo umožněno natáčet jen ve vybraných ateliérech, takže záběr je poměrně úzký a nepříliš vypovídající. Přesto docela dobře hraje divákovi na předsudky. Tvůrci také byli nařknuti z toho, že jen udělali z účinkujících debily, jenže oni je ze sebe spíše udělali sami a tvůrci prý vyřadili ty nejcitlivější momenty, aby toto nařčení co možná nejvíce zmírnili. Já bych ale ocenil, aby to pořádně vyhrotili, protože takhle jsem se docela nudil. Určitě bych také ocenil více montáží na portfólia, s nímiž uchažeči an zkoušky přicházeli.
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
10
Na povrchu observace zkoušek na uměleckou školu, ve skutečnosti sonda do předsudků i způsobu myšlení více vrstev společnosti. Dvojice zručných filmařů předložila nadstandardně empatické dílo, chytře balancující mezi prvoplánovou zábavností a nabídkou složitějších zamyšlení.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
říká se, že umělci nebudou mít co žrát, a před 2 lety jsem měl tu možnost se přihlásit na uměleckou odbornou školu [vím, že to nikoho nezajímá, ale co kurva, nobody cares..], ale vzhledem k tomu, nebo spíš k výhodě toho, že mám tak skvělé kámoše, co to rovnou odchodí za mně, a co se párkrát od nich nedozvím, tak si někdy říkám, ještě že jsem udělal dobře, a vysral jsem se na to, protože umělci a hlavně učitelé umění jsou extra non plus ultra exotická pochutina. Dokument je upřímná sonda do zablacených svér i hemisvér, a temných zakoutí uměleckých končin. S tou vrátnicí bych chtěl aspoň na jeden den sedět v té malé komůrce, a smát se těm blbcům, s růžovejma vlasama, a napůl vyholeným obočím, a vyjímat se jaký exot jí denně projde dveřmi. Musí být sympatická. A ten chleba za 14 korun, ten vydrží celý týden.

Dodatečné informace

Původní název:
Zkouška umění (více)