Tento víkend bude pro fanoušky streamovací zábavy obzvláště výživný. V pohodlí domova si totiž mohou konečně užít jeden z nejchválenějších filmů loňského roku a vítěze sedmi Oscarů, Oppenheimera od Christophera Nolana. Netflix si pro vás pak připravil jednu ze svých největších seriálových událostí a na své si přijdou i příznivci přímočaré akce.
Články 13
Už několik let se pravidelně dozvídáme, které horory jsou nejděsivější. Britská společnost MoneySuperMarket Broadband (dříve Broadband Choices), běžně se zaměřující na finanční a technologické služby, totiž v roce 2020 sponzorovala projekt Science of Scare (tedy Věda o strachu), jenž se snažil experimentálně určit ty nejhrůzostrašnější filmové horory.
Stephen King už zásobuje knihkupectví převážně hororovými bestsellery přes půl století a většina z nich se dočkala filmové či seriálové adaptace. Jsou mezi nimi i některé z největších a nejlépe hodnocených snímků historie. Momentálně v kinech terorizuje prokletou rodinu děsivý přízrak Kostlivec, jehož King zařadil do sbírky povídek Noční směna už roku 1978. Není přitom jediným kvalitním příběhem, jež hororový guru v různých formách vydal a které dosud odolávají plnokrevné mainstreamové adaptaci.
Děsivé filmy se vždy těšily velké oblibě. Není se proto čemu divit, že jim studia věnují nemalou péči. Ani v roce 2022 nechyběla řada zajímavých zástupců hororového žánru. Do našeho malého speciálu jsme se pokusili vybrat ty nejpamátnější.
Celovečerní režijní debut herce Jana Budaře vstoupil do kin a s přehledem si poradil se všemi konkurenty. Zájem naopak významně upadá o životopis Josefa Myslivečka nebo o druhé celovečerní Mimoně, kteří vypadli z první pětky.
DC komiksárna Black Adam ovládla víkendový žebříček tržeb a návštěvnosti českých kin (statistiky přináší Unie filmových distributorů). Zájem o filmy šel oproti předchozímu týdnu mírně nahoru, žádná sláva to však ani tentokrát nebyla.
Hororové příběhy v posledních letech dominují streamovacím službám, kdežto v kinech už tak horkým zbožím nejsou. Především násilným příspěvkům zdaleka nekvete pšenka tak jako po přelomu tisíciletí. Letošek ovšem vytyčuje nový kurz a primárně americká kina žijí z peněz, které publikum utrácí za horory. Momentální krvavé běsnění Michaela Myerse v nejnovějším Halloweenu je ale údajně jen pohádkou pro děti v porovnání s filmem, který měl v USA premiéru na začátku října a jehož projekce doprovází omdlévání i zvracení.
Po Avataru se slehla zem (dle nařízení filmového studia mohl být uváděný pouze do 12. října, pozn. red.), zájem o Žižku dlouhodobě klesá, naopak hororové filmy se dostávají do popředí. Celkové statistiky návštěvnosti ale rozhodně nepůsobí optimistickým dojmem, když přední dvacítku snímků vidělo jen něco málo přes 110 tisíc diváků (to je v průměru necelých 6 tisíc platících návštěvníků na film).
Poslední týdny se Jan Žižka a Avatar přetahují o pozici komerčně nejúspěšnějšího filmu víkendu (statistiky přináší Unie filmových distributorů). Tentokrát to však bylo těsné mezi celou úvodní pěticí. Ve výsledku ale zájem o návštěvu kin během druhého říjnového víkendu výrazně poklesl.
Jáklův Žižka se vrací na vrchol. Stále mu konkuruje Cameronova klasika Avatar (2009) a nově též komediální drama Spolu (2022) se Štěpánem Kozubem v roli autistického chlapce. Více se o víkendových tržbách a návštěvnosti českých kin (statistiky přináší Unie filmových distributorů) dozvíte v dalším díle našeho pravidelného článku.