Světácký obal, slabý obsah. Tak vypadá domácí novinka kin Bod obnovy. Budí sice nadšení nad důkazem, že i v českých podmínkách se dá natočit pohledný typ sci-fi, jenže žánr sám o sobě nestačí.
Komentáře a recenze 113
Česká sci-fi detektivka, která obstojí i v mezinárodní konkurenci a dává naději, že tento žánr má šanci rozvíjet se rovněž v tuzemské produkci. V Andree Mohylové našla česká kinematografie jednu z nejfotogeničtějších tváří, jaké se kdy objevily na plátně. V Robertu Hlozovi pak nadšence, který má ponteciál proměnit entuziasmus v trvalejší hodnotu a znovu načít kapitolu v českém žánrovém filmu.
Začněme obsazením. Velmi zajímavým objevem Bodu obnovy je představitelka hlavní role Andrea Mohylová. Dosud spíše divadelní herečka sice v roli zádumčivé policistky nedostane příliš prostoru ukázat svůj rozsah, její charisma a neokoukanost ale film bez problémů utáhnou navzdory relativní přímočarosti její postavy, kterou definuje v zásadě jen její pracovní zanícení a snaha smířit se s nedávnou smrtí manžela.
Rozhodně je to věc, která si zaslouží zvýšenou pozornost a která je technicky velmi dobře zpracovaná. Je vidět důkladná práce, rešeršování, promýšlení datailů v podstatě jednoduchého příběhu, nicméně fanoušci sci-fi a hledači napětí si mohou připadat ošizeni. Titulková skladba vám v hlavě bude znít ještě hodně dlouho.
Námět filmu je nosný; v roce 2041 mají všichni obyvatelé Evropy zaručené ústavní právo prožít „celý život“. Toto právo je odpovědí na vzrůstající násilí a chaos způsobený ekonomickými a sociálními změnami. Pokud něčí život skončí násilně, existuje možnost oživení a šance pokračovat dál. Podmínkou obnovy je jednoduchá povinnost – jednou za 48 hodin manuálně zálohovat svá „data“, aby byl restart proveditelný. Atraktivní nápad vyvolává spoustu filozofických otázek a prostor k zamyšlení, nakolik možnost „druhé šance“ ovlivní chování většinové společnosti. Bude si života vážit méně, bude ochotna více riskovat, přibude falešných úmrtí, změní se stereotypy zločinu? Bohužel, film ani jednu z těchto možností detailně neprobádá a scénáristicky nevyužije.
Konečně se podařilo prolomit dlouho utkvělou představu, že dnes u nás pro nedostatek financí a řemeslných zkušeností nelze natočit seriózní žánrový film, jenž by nepůsobil trapně a snesl srovnání se zahraniční konkurencí.
V roce 2041 si může každý člověk zálohovat svou osobnost a přelstít tak smrt. Dvojnásobná vražda však nesplňuje pravidla pro bod obnovy a agentka Em má před sebou velmi komplikovaný případ. Bod obnovy je až nečekaně řemeslně a vizuálně vyzrálým sci-fi, co ani na vteřinu nepůsobí levně či srandovně. Naopak se může v jistých aspektech zařadit po bok zahraniční konkurence. Celkový dojem bohužel sráží slabá detektivní zápletka, která nemá absolutně čím překvapit a vy si budete říkat, že se z tohoto nadějně načrtnutého světa dalo vytřískat ještě více.
Bod obnovy ale není filozofické nebo existenciální dílo, zkoumající podstatu lidské existence. Je to opravdu poměrně přímočará detektivka ve sci-fi kulisách, která drží pohromadě právě proto, že řeší jeden případ a nepouští se moc do fungování celého fikčního světa, do něhož je zasazena.