Můj život s Bohuslavem Martinů

70%

Komentáře a recenze 3

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Hraný dokument Jakuba Sommera mapuje příběh hudebního skladatele Bohuslava Martinů, jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů. Dokument vznikající v koprodukci s Českou televizí je z velké části inspirován stejnojmennou knihou Charlotte Martinů, vdovy po Bohuslavovi Martinů a krom archivních záběrů především využívá právě hraných scén a předvádí velmi zajímavý dokument, který rozhodně stojí za pozornost. Sluší se jen dodat, že je život Martinů v podstatě odvyprávěn velmi stručně v kostce. Dokument trvá pouze hodinu, některými momenty autorova života možná proletí až příliš rychle a některé jeho vlastnosti a životní postoje sice načrtne, ale úplně nedovypráví. Přesto to ovšem celé funguje jako shrnutí života i osobnosti Martinů v kostce, kdy to celé především stojí na onom pozoruhodném audiovizuálním zpracování. Režisér a scenárista Jakub Sommer se mohl opřít o půvabnou kameru Viktora Smutného, poutavou výpravu Jana Vlčka a také do hraných rolí obsadil ty nejlepší možné herce. V součtu možná Bohuslav Martinů není v rámci hraných pasáží tak výrazným charakterem, Petr Stach je ovšem přesto ve své roli dobrý. Výraznější jsou ovšem Ondřej Kavan jako přítel Martinů Šafránek a Tereza Hofová jako osudová Charlotte, která do své role dává vše i díky výrazné snaze o francouzský přízvuk, který ovšem v součtu nepůsobí nuceně. V součtu celý dokument působí jako příběh někoho, kdo sice pocházel z malých poměrů, svým talentem si ovšem dokázal podmanit svět. Sommer ve svém dokumentu dokáže shrnout status Martinů z dnešního pohledu a skutečně předvést odvyprávět jeho zajímavý životní příběh. Nejsilnější jsou poté momenty, kdy se divák dozvídá o tom, jak Martinů reagoval na socialismus u sebe doma a jak těžce snášel politické procesy ve své domovině i nástup Mccarthismu v USA. V lehkém náznaku poté dojde i na to, že Martinů jako každý nebyl úplný svatoušek, snaha dokumentu je ovšem především zdůraznit jeho velikost a významnost. A tu dokument zcela prodává. Jde o povedený hraný dokument, který patří mezi ty lokálně nejvýraznější v uplynulé době. Povedená práce a především funkční pocta hudební ikoně, která v jistých momentech dokáže i ideálně dojmout......
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
6.5
Poměrně vydařený film, Tereza Hofová i Petr Stach odvedli dobré herecké výkony. Když už se ale režisér Jakub Sommer pustil do lásek Bohuslava Martinů, pak měl vzpomenout i baletku Zoru Šemberovou, která svůj vztah s o třiadvacet let starším skladatelem popsala ve své knize Na šťastné planetě. A ačkoli byl život Bohuslava Martinů shrnut tak trochu školácky popisným stylem do pouhé hodiny, mohl se trochu víc věnovat jeho stěžejním dílům: kantátě Otvírání studánek, opeře Tři přání, Voják a tanečnice, opernímu cyklu Hry o Marii, Kytici, Mirandolíně, Řeckým pašijím... Že složil orchestrální větu Památník Lidicím tam zmíněno bylo, ale jen tak jaksi mimochodem. Že před svým odchodem do Paříže působil jako druhý houslista v České filharmonii, to jsem nepostřehla, že by bylo řečeno. Jen že byl vyloučen z pražské konzervatoře pro "nenapravitelnou nedbalost". V České filharmonii ale působil 3 sezóny! Všechno je zde jen tak nastíněné, nic objevného se divák z biografického dokumentu ani nedozví. A jen tak mimochodem a na okraj: Kdyby tam dali Chantal Poullain, tak se nemusela Hofová učit mluvit špatně česky s francouzským akcentem. Co? Měli by vymalováno!!