Napoleon

71%

Komentáře a recenze 58

29 851 bodů
9
Tento velkofilm dostává docela kapky a většina od něj čekala více.. ja jsem však nad míru spokojen. Filmy Ridleyho Scota prostě můžu. Čekal jsem vyvážený mix mezi životopisem Napoleona a řádnými bitvami a poslední třetina to dovyvážila k mé spokojenosti. Skvělé kostýmy, lokace a fenomenální bitevní scény při kterých mi běhal mráz po zádech. Herecké výkony parádní.. nemohu jít pod 90%.
8
Napoleon mě od začátku příjemně překvapoval a vlastně s tím nepřestal až do konce, i když karty se po první hodině jasně vyloží a víme, kam nás Ridley táhne a jaké prostředky si k tomu vybral. A já jim tentokrát podlehl. Napoleon je samozřejmě člověk takzvaně přeplý, jenž šplhá po mocenských příčlích s jistotou autistického stratéga. Říká, že miluje a slouží Francii, přičemž jeho politické plány na zajištění evropského míru dobytím celé Evropy nepůsobí zas tak hitlerovsky zlověstně a můžeme je emočně následovat jako zrození velkého hollywoodského vojevůdce. Jasně že takto obsáhlé životní období člověka, jehož osobnost dokázala pohnout dějinami jako žádná tehdejší, bude v dvouapůlhodinovém sestřihu nutně přizpůsobeném komerčním davům podáno zkratkovitě. Jenže minimálně v první polovině to Scott, Scarpa i oba střihači dělají tak souvisle, snadno následovatelně a s jednolitým formálním ksichtem, až je radost pohledět. Je to stylové, dostatečně výstižné v symbolech a detailech, v akční rovině epické a překvapivě drsné, a v osobní linii krásně… roztržité. Josefína se rychle stává těžištěm filmu, chlapa autisticky zamilovaného do ní i do boje za slávu a šíři francouzského lidu si omotá kolem prstu i za tu cenu, že ji nedokáže ani sexuálně uspokojit a do vztahu stále vulgárněji tahá politiku a řekněme pracovní poslání. Slavný dobyvatel v dopisech líčí své úspěchy a manévry, současně však básnicky vyznává lásku a doma škemrá o sex jako nadržený kůň. Ke konci už plynulost a provázanost všech perspektiv trochu opadne a chtělo by to ještě více času s Josefinou a větší hrst motivačních přísad Barryho Lyndona. A taky trochu víc politiky, která ustupuje nevyhnutelnému pádu antihrdiny, jehož poslání přetrhlo hráz udržitelnosti. Napoleonův život a osobnost tu následují okázalou a poctivě znázorněnou vývojovou trajektorii, že ji nakonec nemůže zazdít ani monotónní výkon Phoenixe. Tady herci stačí charisma, které musel mít i Napoleon. Jeho chtěnou velikost můžeme obdivovat, ale tvůrci se jí také vysmívají. Skrze Josefínu, s níž veliký vojevůdce ukázal svou lidskou maličkost a navzdory zvláštní osudové lásce jí způsobil mnohé újmy. A také optikou dějinné poučky, jejíž statistika počtu padlých má cenné údaje. Napoleon není sympaťák a líbí se mi, jak tenhle aspekt v hollywoodském velkofilmu o jednom z největších vojenských stratégů historie vybalancovali. A současně chápu, proč se to tolika lidem na základě téhle zkrácené verze příčí.
9 335 bodů
8
Příspěvek obsahuje spoiler!
8 590 bodů
3
Jak natočit film o velkém muži v éře dekonstrukce velkých mužů? Ridley Scott říká, že Napoleon byl komplexní osobností s bohatým životem, a proto si pro film musel vybrat nějaký výsek. Přijde mi, že chtěl Napoleona rámovat Josefínou, což se může zdát zvláštním rozhodnutím, ale osobně nepotřebuji další oslavný film a taky si dovedu představit, že by to fungovat mohlo. Zprvu se zdá, že Napoleon válčil a dobýval Evropu, aby si vykompenzoval, že nemohl dobýt Josefínu anebo že na ní chce dělat dojem svými úspěchy, zatímco ji to nechává poměrně chladnou, ale přesto ho hodlá využít jako prostředek k obnovení svého postavení, které s revolucí ztratila. V tomto zvláštním vztahu hraje Napoleon poněkud submisivní roli, což ho, zdá se, vzrušuje a mě to poměrně bavilo.
Otázkou pak samozřejmě je, zda byl Napoleon opravdu takový simp...

Během prvního italského tažení začal Napoleon slýchat fámy, že mu byla Josephine v jeho nepřítomnosti nevěrná. Popíral tyto fámy dokonce i před sebou samým a jeho dopisy byly v reakci ještě vášnivější:
21. listopadu 1796 Jdu spát se srdcem plným tvého rozkošného obrazu... Nemůžu se dočkat, až ti dám důkazy své vroucí lásky... Jak bych byl šťastný, kdybych ti mohl pomoci při svlékání, malé pevné bílé ňadro, ta rozkošná tvářička, vlasy svázané do šátku a la kreolština. Víš, že nikdy nezapomenu na ty malé návštěvy, víš, ten malý černý les... Políbím ho tisíckrát a netrpělivě čekám, až v něm budu. Žít v Josephine znamená žít na Elysejských polích. Polibky na tvá ústa, oči, ňadra, všude, všude." Zatímco on hlásal, jak chce tisíckrát políbit její malý černý les, ona byla orána Chadem.

Pokud chtěl Ridley pokračovat v britské tradici zesměšňování onoho velkého Francouze, tak já s tím principiálně nemám problém. V jeho podání vskutku je Napoleon za šaška, který by rád byl velikánem, ale občas mu to nějaký trapný moment zhatí a Phoenix opravdu umí skvěle zahrát nejistého mamlase (viz Beau is Afraid nebo I'm Still Here). Já se rád zasměju a ač film nabízí pár směšných momentů, tak není ani na tomto aspektu pořádně založený. Později má jejich soužití jinou podobu, oba k sobě naleznou nějakou cestu a ač ten vztah zůstává poněkud toxický, tak mu oba něco obětovali a Josefína s ním být, zdá se, chce. Tím ovšem poněkud odpadá onen směšný aspekt, což by nebyl takový problém, kdyby to bylo něčím kompenzováno, jenže vyprázdněnost filmu tkví v tom, že je příliš rozkročený mezi politiku/kariérní růst, válčení a milostný vztah, který ovšem moc nefunguje, protože postavy nejsou dostatečně psychologizované, oba herci mezi sebou nemají žádnou interesantní dynamiku a Vanessa Kirby nejspíš roli Josefíny dostat neměla, protože si s ní moc dobře neporadila. Přijde mi, jakoby Ridley Scott neměl jasnou vizi a nevěděl, co chce přesně odvyprávět. Film je příliš zkratkovitý a úsečný...
Možná to ale věděl lépe než jak to vypadá, ale musel toho mnoho vystřihnout. Původně totiž říkal, že plánuje director's cut o 4h stopáži a diváci theatrical cutu vyčítali, že nejspíš příliš mnoho zůstalo na podlaze střižny a že film působí nedodělaně, což nyní potvrzuji, protože jsem si několikrát všiml, že postavy reagují na něco, co se mezi nimi odehrálo, ale my jsme to neviděli. Já dosud čekal na plnou verzi, ale 3,5 měsíce po kino premiéře již není o rozšířené verzi filmu řeč, ačkoliv film už vyšel i na Apple TV+.

Tak jako tak je to špatně a RS si podle mě schovívavost nezaslouží. Buď si má lépe rozmyslet, o čem chce točit, anebo si má lépe rozvrhnout, jestli se mu kýžený obrázek vůbec vejde na plátno. Ve svých letech a po svých zkušenostech by v tom takhle selhávat nemusel. Když se ale podíváme na nějaké rozhovory s Ridleym, tak je zřejmé, že he doesn't give a fuck a je to součástí jeho kouzla. Možná ale, že kdyby se víc staral, tak by na jeden jeho povedenej film nepřipadalo pět blbých.

Myslím, že ti, kdo o Napoleonově životě nic neví, z toho filmu nic mít nebudou. Ti, kdo Napoleona obdivují, budou nejspíš frustrovaní a ti, kdo do té látky tak zainteresovaní nejsou, budou jenom neuspokojení nebo znudění.
mottleone
mottleone
3 414 bodů
6
Konečně další historický velkofilm, ale tentokrát musíte plně přistoupit na Scottova (ne)historická pravidla.. Úvodní minuty vám ihned představí, jaký snímek bude - stručný, chladný, epický, brutální, se skvělou hudbou i kamerou a hromadou Apple peněz. Film bohužel trpí zkratkovitostí, kdy prostě nezvládá pojmout natolik bohatou kariéru, vše se děje tak nějak náhodile, skáče se od jedné události ke druhé, značně se vynechává politika a zaměřuje se především na manželství ústřední dvojice. Herecky je vše na vysoké úrovni; Joaquin Phoenix do role sedne a odvádí další potenciální oscar práci, jenže jeho chladný vojevůdce je jedinou postavou filmu, která má dost prostoru i dialogů; Vanessa Kirby je tak spíše do počtu a ani z vedlejších rolí nestojí téměř nikdo za zmínku. Bitvy a historické kulisy jsou ovšem pompézní záležitost, jejichž velkolepost umocňují davové scény s mrazivě děsivou hudbou + asi nejlepší filmové záběry toho, co dokáže napáchat dělová koule se zástupem lidí či koněm. Uvidíme, co přinese režisérská verze, prozatím spíše zklamání.. 6/10
  • Joaquin Phoenix & Vanessa Kirby
  • Kamera, Hudba, Epičnost
  • Nejlepší "dělové koule" ve filmu
  • Jenom trailer na director's cut
  • Málo prostoru pro vedlejší postavy
  • Rychlé skoky v událostech
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
7
Scott se hodně soustředí na vztah Napoleona k Joséphine, kde vcelku působivě vyjadřuje onu ambivalentní linku. Napoleon nedokáže být s ní ani bez ní. Respektive, je schopný ji ponížit, aby ji pak zase dokazoval, že bez ní neobejde. Prahne po moci a ovládání Evropy, a skrývá se za zájem o dobro Francie. Jeho ego mu zabránilo v racionálních úvahách, protože po velkolepém vítězství u Slavkova ztratil kritický náhled na své schopnosti. Bitvy jsou natočeny velkolepě, celkově je však film příliš rozkročen. Výsledkem je zkratkovitost a jistá chaotičnost. Chybí naléhavost a osudovost, kterou by divák u osobnosti, jakou byl Napoleon, očekával.
JaraSlama
JaraSlama
1 966 bodů
6
Ridley Scott se vydává na historickou cestu s filmem o Napoleonovi Bonapartovi. I přes excelentní režii a technickou stránku film trpí nedostatkem hloubky a roztříštěnosti v důsledku zmateného zkracování. Joaquin Phoenix jako Napoleon vyniká, ale Vanessu Kirby limituje nedostatek kontextu. Navzdory nedostatkům film nabízí epické bitvy a vizuální skvosty. Otázka zůstává, zda si vybrat osekanou verzi v kině nebo pro více detailů počkat na plnou verzi na Apple TV+, jež bude mít skoro 4 hodiny. Napoleon si zaslouží vaši pozornost, ačkoli není bez chyb.
HNTR
HNTR
1 031 bodů
7
Musím říct, že jsem plný rozporuplného hodnocení a to se mi u filmu ještě nestalo. Napoleon je geniální pohled na život jednoho z nejznámějších vojevůdců historie. Avšak jakmile dojde na některé okamžiky, film začne značně pokulhávat. Úvodní sekvence drží tempo a je škoda že po jejím ukončení, začne film závratně zpomalovat. To je mínus, které ale vyrovnávají zajímavé herecké výkony Vanessy Kirby a Joaquina Phoenixe. Vztah mezi Napoleonem a Jozefínou je poutavý. Jakmile však film začne skákat v čase a snaží se během průměrné stopáže obsáhnout Napoleonův nabitý život, začnete se ztrácet v ději a celé to začíná působit nekonzistentně a útržkovitě. Z pohledu kamery je vše líbivé, pro Francii po Velké revoluci mám slabost. Záběry jsou působivé a impozantní. Když dojde na bitvy, tak se jedná o akční krvavou řežbu. A i když se jedná o velké bitvy působí přehledně.
Hudba v určitých momentech absolutně kazí atmosféru filmu, protože se do určitého momentu nehodí a často pak poselství vyzní úplně jinak než asi mělo.
Podtrženo, sečteno se jedná o film, který si zaslouží prodlouženou režisérskou verzi, které se dočkáme na Apple TV+, aby příběh působil konzistentně, neútržkovitě a ve výsledku dal hlubší smysl tomu, co se odehrávalo na obrazovce.
  • Vztah mezi Napoleonem a Jozefínou
  • Akční bitevní sekvence
  • Líbivé záběry
  • Útržkovitost
  • Nekonzistentnost
ZaS
ZaS
632 bodů
5
Technicky není Scottovi co vytknout, ale historická přesnost dostala pěkně zabrat. Kdo konkrétně byl ten černošský generál? Kde u Slavkova je dostatečně velká plocha aby se tam topili vojáci?
Tom.kom
572 bodů
6
Monumentální akční scény byly úchvatné a tento rok jsem snad neviděl lepší. Třeba taková bitva v zasněžené krajině byla nesmírně atmosférická a pro mě ze všech nejlepší. Ale tím nějaká větší pozitiva končí. Samotná postava Napoleona nemá skoro vůbec charakter. Na začátku jen zachmuřeně chodí a stejně tak na konci. Joaquin Phoenix tak ani nemá co pořádně hrát. Film dále jen skáče z jedné důležité události k další a postavám tak vůbec nedává prostor a celkově jdou znát velké prostřihy z původních čtyř hodin napříč celým filmem. Napoleon by se tak dal jednoduše popsat jako bonbón s krásným lesklým obalem, avšak uvnitř naprosto prázdný a bez chuti.