Devadesátky

85%

Komentáře a recenze 14

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 697 bodů
8.5
Tohle mě opravdu hodně bavilo. Bez příkras a jednoduše natočená minisérie o Orlických vrazích a dalších zajímavých případech devadesátých let. Že bude Martin Finger v roli zarputilého detektiva dobrý jsem tušil. Trošku jsem se bál Ondřeje Sokola, ale ani on nebyl špatný. Všech šest dílů jsme doma shlédli najednou v jednu šedivou neděli. Nedalo nám to, pustili jsme si další díl a další, až jsme ten šestý dokoukali v pozdních večerních hodinách, ale stálo to za to. Abych jen nechválil, kamera nebyla moc stabilní a kameraman zbytečně moc zoomoval. Jinak moc dobrá práce.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Ten seriál rozhodně nevytváří obraz devadesátých let, na to je moc ponořený do westernově-kriminálního zpracování "posledních správných chlapů", kteří stojí proti jakémusi anonymnímu podnikatelskému zlu - je taková enkláva výběrové 90s estetiky. Ale myslím, že v rámci toho ten seriál funguje obstojně, především protože se tyhle stylizace podařilo navázat na samotné vyšetřování, výsledek tedy působí hezky organicky a celkem svižně. Trochu propracovanější postavy by možná neuškodily, ale na druhou stranu lepší funkční šablona než nějaká melodramatická klišé, u jakých by to nejspíš dopadlo. 3 a 1/2
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Kriminálních seriálů u nás vzniklo za posledních let opravdu mnoho, při vybírání těch nejlepších by poté určitě došlo na Případy 1. oddělení. Seriál inspirovaný skutečnými případy pražského policejního oddělení vražd se dočkal dvou velmi povedených řad, na který by v brzké době měla navázat závěrečná třetí řada. Za Případy 1. oddělení poté stojí Josef Mareš, skutečný policejní vyšetřoval, ze kterého se stal scenárista. Seriál Devadesátky poté nejen opět pochází ze scénáře i zkušenosti Josefa Mareše, ale slouží jako prequel k právě Případům 1. oddělení. Devadesátky poté ovšem nejsou jen retro kriminálkou, ale zároveň výpovědí o době po sametové revoluci a nástupu demokracie. A kvalitami tento seriál skutečně solidně navazuje na Případy 1. oddělení. Na rozdíl od Případů 1. oddělení Devadesátky na rozsahu šesti epizodách vypraví v podstatě jeden velký příběh, kdy jsou klíčové případy navzájem propojené. Devadesátky poté zaujmou především parádní retro atmosférou (výpravou i dobově výraznými kostýmy), ale především i funkční atmosférou, která funguje i v případě, že člověk tak nějak ví pozadí o Ivanu Jonákovi, Františku Mrázkovi nebo Orlických vrazích. A devadesátky u nás skutečně působí jako doba, která sice otevřela spousty možností, zároveň ovšem i nová dveře nebezpečenství. Tvůrčí přístup se přitom dokáže odlišit od Případů 1. oddělení, kdy je zkušená režiséra Petera Bebjaka (jenž má zkušenosti právě i s pár díly Případů 1. oddělení) ku prospěchu věci. Známé postavy z Případů 1. oddělení jsou pochopitelně mladší a hrání jiní herci, z jejich podání ovšem není cítit vyložené imitování. V tomto ohledu zaujme především víceméně neznámý Kryštof Bartoš, který v seriálu ztvárnil postavu Tomáše Kozáka v případech 1. oddělení ztvárněnou Ondřejem Vetchým. Bartoš roli pojmul zcela po svém a dokáže prodat zelenáče, který se teprve musí seznámit s pravidly hry. A že se charakterově chová jinak než Vetchého Kozák z Případů 1. oddělení? Lidé se věkem a zkušenostmi mění. A ani fakt, že Martin Finger je v roli Václava Plíška zhruba o hlavu menší než Bohuslav Polívka v té samé roli v Případech 1. oddělení samotný zážitek sám neshazuje. Krom Bartošova Kozáka má poté nejzajímavější dějový arch rozhodně František Tůma v podání Ondřeje Sokola. Právě jeho role v jisté rovině koketuje s korupcí, kdy se Sokolův Tůma rázem jeví jako nejkomplexnější postava seriálu, která též dokáže v jisté formě vypovídat o době Devadesátek, kdy i jistým policistům hrozil i tak trochu omylem přechod na druhou stranu, ze které bylo následně obtížné se dostat. Jen je škoda, že se tato linka ve finále nedočká takové dohry, která se dala očekávat a skončí víceméně bezpečně, přesto je rozuzlení uspokojivé. A ponechává i případně zajímavá otevřená vrátka do budoucnosti. Za zmínku poté rozhodně stojí i ztvárnění reálných postav, které patří mezi nejvýraznější kriminální jména 90. let u nás. Vynikající Michal Novotný jako Ivan Jonák, Albert Čuba jako František Mrázek, Igor Ozorovič jako Karel Kopáč či Matouš Ruml v roli Ludvíka Černého, jehož podání se i na mnohem menším prostoru zcela vyrovná ztvárnění Jana Dolanského té samé role ve filmu Sametoví vrazi. A za zmínku stojí rozhodně i takový Bořek Slezáček jako arménský mafián Alexej. Všichni tito herci dokážou, že není malých rolí, ale pouze malých herců. A těch je v Devadesátkách po čertu málo. V průběhu to skutečně celé dokáže působit neskutečně autenticky, využití archivních autentických záběrů má též svůj efekt a pak jen stačí čekat. Devadesátky mají možná problém v slabším rozjezdu, postupně ovšem gradují a skutečně utváří celistvý napínavý kriminální případ, která má opět štěstí právě v tom, že se jí ujal člověk, který to vše rád zažil. A i když se občas objeví hlasy, které vyloženou autenticitu a věrnost shazují (pochopitelně především Jiří Kajínek), po všech těch lokálních kriminálek, které hraničí s přitažením vlasy jsou ovšem Devadesátky prostě svěžím větrem. Mareš navíc není jen zkušený scenárista, ale také dobrý scenárista, který se dokáže postarat o solidní dialogy, bravurní vyprávění a skutečně bravurní atmosféru. Kamera navíc v jistých momentech působí skoro až dokumentárním dojmem, což jen podtrhuje onu autenticitu a dohromady Devadesátky opravdu tvoří zajímavý ucelený šestidílný příběh, který je nejen kriminálkou, ale i výpovědí o jedné době a vyrovnávání se se změnami. Tenhle seriál skutečně patří mezi ty nejlepší, které u nás za poslední roky vznikli a Případy 1. oddělení se tak dočkali solidního nástupce. Těžko poté říct, zda se po vzoru Případů 1. oddělení počítá s nějakým navázáním a zda by vůbec zbytek devadesátek mohl pokrýt nějakou 2. sérii, minimálně případ Jiřího Kajínka v podání Lukáše Pavláska by ovšem mohl být zajímavý. A Kajínkovo brblání by rázem mohlo být o poznání výživnější....
hrumsrt
hrumsrt
9 279 bodů
7
V posledních letech je téměř jistota, že ČT aspoň na jeden den v týdnu vytyčí kriminálku. A začalo to být děsně stereotypní, už byla jistota, že to bude takové černobíle, že tam budou Rusáci a úplatky. Jedinou výjimkou byly Případy 1. oddělení (PPO), které měli famózní obsazení, velmi reálné policejní prostředí, ale hlavně výborně natočené! Je tak i celkem logické, že někoho napadne vytěžit tuhle zajetou partu, co se dá. Ale místo aby se vyrukovalo s třetí sérií, která by my vlastně vůbec nevadila, tak partu okolo Bebjaka a ČT napadlo dát tomu prequel s novými herci a zasadit to do kriminálně hodně živelných devadesátých let. Jenže tady vzniká první problém, když původní casting PPO musí být nahrazen jinými herci, kteří ale zároveň musí ctít nastavené charaktery. Spíše se to nepovedlo nikomu, ale to není asi ani jejich chyba, protože třeba Vetchý a Polívka, jsou tak kvalitní a specifičtí herci, že to prostě nejde udělat jejich mladší já. Osobně bych uvítal, kdyby se to od PPO oprostilo a šlo si to svojí cestou se svými postavami, aby se nemusel řešit svazující se problém s charaktery, kdy každé vybočení z postav, a že jich je, holt bolí. Z nového obsazení ale musím pochválit Martina Fingera, co by Václava Plíška. Přestože zase má k původnímu charakteru hodně daleko, tak on postavu uchopil nejlépe a pozvedl celý seriál. Ale zpět k příběhu. Velmi mě překvapila provázanost jednotlivých epizod, že se tak nějak snaží o ucelený příběh, nikoli o samostatné epizodní případy. Tenhle fakt pak hrozně pomůže k vztahu, který si s seriálem tvoříte, jelikož si zvyknete, že se každou neděli můžete těšit na tuhle stálici. A dokonce nejednou proklínáte systém, že musíte zase týden čekat. Velkým otazníkem, často "až vykřičníkem" celého seriálu je pro mě postava nadporučíka Tůmy, kterého se zhostil Ondřej Sokol, jenž od účinkování v pořadu Tvoje tvář má známý hlas zdivočel a děsně mu narostlo ego a bohužel všechno tohle si přenáší i do své role. Holt pak ty jeho herecké výkony jsou místy děsné - přehrává, či se divně šklebí. Jenže musím přiznat, že epizodu od epizody je to lepší a tak nějak si to sedá, až ve finálové epizodě dojde ke svému absolutoriu. Ondřeji, konec moderování a začni zase hrát, jelikož ti chybí praxe! Tvůrcům se mimořádně povedlo přenést nás do devadesátých let (podotýkám, že jsem se narodil až na jejich konci), ať už dobovou hudbou, oblečením, tak hlavně těmi dobovými záběry (často z TN), které vždy sloužily, jako úvod do každé epizody a vždy dostály perfektního navnadění. Mimořádně se mi líbila postava podnikatele Jonáka, kde Michal Novotný vytvořil natolik brilantní "kopii", že se tímhle navždy zapsal někam do historie. Ano, on podle mě zahrál nejlépe ze všech a jestli fakt někoho i ocenit za herecký výkon, tak je první na řadě. Ale nebudu jen "pozitivní", jelikož seriál měl i svoje problémy, které by si takový projekt neměl dovolit. Řeč je o naprosto tristní kameře, nad kterou jsem často kroutil hlavou. Jasně jde o něco, co nevidí každý, ale herci mluví a kamera jim nestihne včas zabrat obličej, takže mluví tak jaksi zezadu a až pak to na ně otočí. A co mě konstantně vytáčelo byl fígl v podobě neustálého oddalování a přibližování, nevím asi pro navození napětí nebo vcítění se to herců. Nevím, ale nefungovalo to! A když to uděláte i během jednoho záběru, tak už jste to přehnali! Na jeden záběr bože, působí to lépe a navíc dokážete se vyhnout iluzi střihu. Seriál byl epizody od epizody tak nějak lepší, ale příběh byl odvyprávěn takže končíme na vrcholu. Vůbec bych se nezlobil za druhou sérii, potenciál tu je. Třeba si z těch devadesátých let nevytáhly všechny svinstva, navíc vzhledem k závěru poslední epizody, přímo potvrdili, že ještě aspoň jedno téma mají. Tak to dejte zase do kupy a budu se těšit. Jen teda nevím, co teď bude v pondělí do té doby dělat ? ;) 75%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8
Pohled na jedny krušná léta z policejního pohledu se v rukou tvůrců stává co možná nejvěrněji zachycenou prací detektivů dané doby. Chvála je bez debat zasloužená, neboť seriál nejen vystihuje až skoro děsivě dobu z místa periferií, ale zároveň díky dobovým kulisám a kostýmům dokáže zachytit atmosféru devadesátek jako nikdy. Podíl na tom má zajisté i scénáristická ruka Josefa Mareše, který v té době skutečně sloužil a společně s Peterem Bebjakem servírují stejnou, ne-li tíživější kriminálku, kterou byly Případy 1. oddělení. Jenže tam, kde Případy dokázaly svým jednoduchým pojetím epizod diváka každým dílem překvapovat, si Devadesátky vystačí z pár případy na celou sérii a bohužel sahají po sice nejpopulárnější, ale zato velmi profláknuté kauze orlických vrahů, kterou už stačil zmapovat z jejich pohledu film Sametoví vrazi. Devadesátky sice nahlíží na případ z nové perspektivy, ale bohužel nikterak nově a překvapivě. Navíc lidé, kteří si o kauzách načetli předtím, zde budou trochu ochuzeni o moment překvapení, neboť kvůli skutečným reáliím nelze moc čím překvapit a zbyde tak "jen" poctivá kriminálka. To "jen" v uvozovkách není náhodou, protože v této rovině jde o velmi živou a až na pár výjimek poměrně věrnou rekonstrukci, včetně přesného obsazení důležitých figur a jejich výkonů (Igor Orozovič v roli Kopáče vystihl výslech tak přesvědčivě, že je skoro k nerozeznání od původní nahrávky). Naproti tomu nové ztvárnění figur z původního seriálu je až příliš vzdálené originálu a určitá výbušnost některých figur je mírně zarážející. V celku ale nelze skoro vůbec remcat, neboť seriál naplnil svůj potenciál stát se retro odhlédnutím na jednu drsnou dobu, kde "svoboda" pro určité jedince znamenala "možnost dělat nemorální zvěrstva za účelem zisku".
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
8.5
Tomuto šestidílnému seriálu by se toho dalo vytknout opravdu dost málo. Byl napěchován vynikajícími českými herci, měl perfektní hudbu Juraje Dobrakova, kameru Martina Žiarana, bylo poznat, jakou práci si tvůrci s tímto seriálem dali. Preciznost vyšetřování, osobní roztržky, příběhy, ze kterých mrazí ještě dnes, ale i hudební odkazy na tamní dobu, které k tomu všemu jednoznačně patří, svědčí o tom, že šlo o prvotřídně zvládnutý projekt, který by měl být příkladem pro všechna ta krimi, jež nám na všech stanicích rostou doslova jak houby po dešti. Michal Novotný v roli Jonáka pak absolutně neměl chybu!
sixmonsters
sixmonsters
2 756 bodů
4
Opravdu je tak boží sledovat osudy bizarních kriminálníků očima nudných kriminalistů? Po Případu Roubal další zajímavý příběh z toho nejméně zábavného úhlu pohledu. Zdá se, že čeští televizní tvůrci skoro vždycky najdou způsob, jak ztuctovatět zajímavý námět. Ještě že se jim nedostal do ruky třeba Kmotr.
Jonák
Jonák
1 659 bodů
9
Nejlepší kriminální seriál posledních let. Děj odehrávající se (jak název napovídá) v divokých devadesátkách, kdy policie nezná metody, jak dané zložiny řešit. A že jich bylo, počet dílů adekvání tomu, aby každá z epizod měla spád a nejednalo se o nějaký stereotypní (jako ledajaký jiný) zdlouhavý seriál z absencí dobrého scénáře. 9/10, rozhodně stojí za zhlédnutí.
lukas
lukas
1 523 bodů
8
Devadesátky míří dál než minisérie Rédl, která se zaměřila na bezprostřední přechod z konce osmdesátých do začátku devadesátých let. Vše bylo viděné prizmatem tajných služeb (bývalých i těch stávajících) a více či méně bizarních postaviček. Devadesátky se ještě více drží dobových reálií, některé osoby a osůbky budou jistě divácky vděčné (Ivan Jonák v podání Michala Novotného, František Mrázek ztvárněný Albertem Čubou), ačkoliv těm historie znalejším poběží mráz po zádech při uvědomění si, že něco takového bylo tenkrát možné, běžné, tolerované, přehlížené, jaksi trpěné. Ostatně bezmoc některých vyšetřovatelů je až hmatatelná a člověk jen čeká, kdy se na scéně objeví někdo na způsob Pacinova Serpica. Nechybí humor, cynismus a na jedničku zvládnutá autenticita počátku 90. let jak ve výpravě a kostýmech, tak v mluvě a přístupu účinkujících. Z herců mě nejvíc bavil Matouš Ruml coby psychopatický šofér mercedesu. Snad se z té škatulky bezradných a obcházených milenců vymaní a bude dostávat více podobných rolí.
HNTR
HNTR
1 031 bodů
10
Devadesátková jízda Českem končí. Avšak nejde o jízdu zběsilou, ale pozvolnou. Víte jak všechno dopadne dopředu, protože se to stalo, ale stejně koukáte v podstatě s otevřenou hubou na všech šest dílů. Atmosféra je tak hutná, že by se dala ždímat a je fajn, že ústřední postavy jsou uvěřitelné a to mluvím i o Sokolovi, kterého jsem snad v jiné 'vážnější' roli ještě neviděl. SPOILER! Strašně rád bych viděl, co se se Sokolovou postavou dělo potom, co odešel od policie a nastoupil k Mrázkovi (pravděpodobně jako ochranka). Finále bylo trochu unáhlené, klidně bych zvládnul ještě trochu pomalejší tempo prodloužené do další epizody, kde by jsme slyšeli i rozsudky nad všemi orlickými vrahy.