martin-mickey-stusak
28 387 bodů •
9
Takže co tu máme. Na šestidenní soutěžní turnaj je pozváno 465 lidí, z nichž všichni mají nějaké finanční problémy a pro řešení situace již nemají žádné možnosti. Každý den jedno soutěžní kolo, ve kterých jsou sázky vysoké. Kdo prohraje, zemře. Finanční výhra je ale tak nepředstavitelně vysoká, že risk v zájmu bezstarostného života je neodolatelný. I přesto dá psychologie hráčům tak zabrat, že se neustále musí ptát sami sebe, jestli hru dokončit a nebo se ji rozhodnou opustit. Co je však lepší? Je jejich každodenní život lepší než nabízená šance? Pokud si vezmeme na paškál koncept dané soutěže, není to nic výjimečného či odlišného od toho, co lze v dnešní době vidět v televizi. Nejrůznější soutěžní náměty na reality show jakoby také neměli v extrémnosti stopku. Jsou tu soutěžící a diváci. V tomto případě jsme diváci především my. Prožíváme to úplně stejně, jako u skutečné reality show a stejně tak si postupně získáváme oblíbené soutěžící. Ke konci se v ději skuteční diváci objevují, dokonce anglicky mluvící, ale bohužel je to ke kvalitě seriálu spíše na škodu. Hry jsou ve svém smyslu bizarní, neboť se jedná pouze o dětské hry. Proto jsou také všude jasné a křiklavé barvy. Surrealistická atmosféra tak vše patřičně vyzdvihuje. Každé soutěžní kolo je pro každého těžkou zkouškou svého charakteru. Jak se kdo v nejrůznější situaci vůči druhému zachová? Tady i po psychologické stránce a lidského přístupu není o emoce nouze. Lidská přirozenost v přístupu k problému a jednoho k druhému je na cele soutěži to nejdůležitější. Soutěžní kola jsou setsakramentsky drsná, čímž během soutěžního klání nejeden divák ani nedýchá. Velmi často dochází k šokujícím událostem, čímž o silné emoce není nouze. Máme tady sice hlavní postavu, kterou příběh sleduje, ale za pozornost stojí ještě jedna další, která svou důležitost projeví na samém konci toho všeho. Vývoj člověka v takové hře je neodvratitelný. Peníze obnovují a posilují lidskou laskavost a umocňují se pokusit čelit zlu, což je hlavní myšlenka hry. Bohatý nebo chudý? Smrti je to jedno. Málokterý divák dokáže uchopit dojemnou scénu v posledním díle, ve které umírá bohatý člověk na smrtelné posteli a současně chudý bezdomovec venku na ulici v mrazivém počasí. Je na tom někdo z nich lépe? Nebo snad hůře? Celé je to o smyslu života v celé své obraznosti. Jak se chováme k sobě a k ostatním v nejrůznějších situacích. Vždy je to jiné bez ohledu na charakter. Seriál je brutální, jako život sám. Má strhující akci a hluboké ponaučení o lidské povaze. Svět není spravedlivý. Nevítězí ten nejsilnější, jak se často uvádí. Vše má na svědomí horlivost, nezájem, krutost či naprostá bezohlednost. Každý má v sobě vnitřní touhu cokoliv získat i za cenu ublížení druhým. Tento seriál má hodně vzácný námětový koncept. Ať se děje, co se děje, všechno souvisí se vším a tak je nejvíce důležité právě správné rozhodnutí. Něco dokážeme ovlivnit, něco ne, neboť je život plný nepředpokládaných nástrah. Špatné rozhodnutí a dotyčného čeká smrt. Napětí se dá krájet a to za každých okolností. Je jedno jestli se soutěží nebo se jedná jen o pouhý dialog. Vzniklá atmosféra v obou případech je nepřekonatelná. Seriál uvádí Netflix, který na svou rasovou a LGBT propagandu ani u tohoto počinu nezapomněl. Mezi Korejcema však není žádný africký typ černocha, ale snědý Pákistánec. A z LGBT je tu tradiční homosexualita. Seriál je ohromným překvapením. Bohužel u toho diváci zapomínají přemýšlet. Spousta odkazů, spousta myšlenek, spousta nejednoduché filosofie. A to v poměru se šokující brutalitou. Jedná se o absolutní seriálovou pecku, která obsahuje tolik, co žádný jiný takovýto počin.