martin-mickey-stusak
28 428 bodů •
9
James Wan, coby jeden z největších hororových režisérů, a jeho další hororový snímek, který je zajímavější o to víc, že není součástí žádné hororové série. Co ale není, může být, každopádně tento by stále zůstal jako ten první. Snímek je nejunikátnější a nápaditější, jaký uznávaný režisér do této doby vytvořil. Co se týče dějové vynalézavosti, to má samozřejmě ve vínku scénář, na kterém s chutí pracovala Akela Cooper. Buď má ve vínku ohromnou fantazii, nebo ji prostě jen náhodně políbila Múza. A to pořádně. V ohromné hororové konkurenci je samozřejmě leckteré originality poskrovnu, ale to neznamená, že by musel být vlivem toho také špatný děj. Naopak. Příběh je zajímavý a dá se říct, jakoby námět vypadl ze seriálového fenoménu ´Akta X´ (1993-2018). Mladá žena má vize a sny, ve kterých záhadná postava vraždí. Ale opravdu se jedná pouze o sny? Ne. Oběti skutečně jsou a tak jde o to, jestli vše lze nějak smysluplně vysvětlit. Stává se tak z toho vizuálně hrůzná detektivka, ve kterém na povrch vyplouvají děsivá odhalení. Z počátku sice je znát jen pouhá obyčejná nadpřirozená atmosféra, ale to se celý příběh jen pomaloučku rozjíždí. Výborné kamerové záběry a to nejen svými úhly, ale i pohybem. Psychologický soundtrack na poli elektroniky i rocku už jen dodělává to poslední k připoutání hororového fanouška do sedačky. Potěší mnohé odkazy na starší hororové snímky, jako třeba ´Ring´ (1998), ale hlavně na ty od samotného Wana, tedy na ´Saw´ (2004), ´Insidious´ (2010), a nebo také ´V zajetí démonů´ (2013), což krapet nutí po divácké stránce předvídat další dějový vývoj. Vizuální CGI efekty jsou pastvou pro oči. Temné prostředí v záchvěvu strachu a nejistoty. Po technické stránce jsou také hlavně znatelné tvůrčí prvky japonských duchařských filmů, což ničím na ničem neškodí. Ba naopak. V sérii nejrůznějších slasherů napříč brutálnosti tento snímek obzvlášť vyniká a je tak jedině dobře. Pořádně tím alespoň rozčeřil hororové tvůrčí vody.