Quo vadis, Aida?

79%

Komentáře a recenze 8

9 318 bodů
9
Moderní dějiny a ukázka hořké skutečnosti, že ať je společnost už jakkoli moderní, vždy se v některých okamžicí sníží k bestiálním činům. Války na Balkáně dokázaly hned několik nevyřčených pravd, jednou z nich byla i skutečnosti, že celému západu je tahle oblast úplně u prdele. Možná jsou až přiliš svázaní historií, kdy jedna vražda v této oblasti spustila konflikt světových rozměrů. Velmoci se sice poučily, ale za cenu, že do téhle situace se již angažovat nebudou. A tak se stalo, že v 90. letech 20. století v téhle civilizované společnosti pod rukama všech papalášů kázajících o míru a jednotě, proběhla defakto genocida. To všechno přímo před očima neschopné OSN. Tenhle film tu prostě být musí! Jde o tak odpornou ránu v dějinách celého lidstva, že nechápu, jakto že je povědomí o ní na tak mizivé úrovni. Školský systém i na gymnaziální úrovni od této události dává ruce pryč, že se téma nikdy nestihne probrat. Proto budiž hrdý ten, komu se téhle poctě dostalo. Je nakonec až k smíchu, že hlavní sviňák celé akce - velitel Srbských vojsk - Ratko Mladič až teprve v roce 2021 byl konečně bez všech dalších možných tahanic definitivně přiklepnutý k doživotnímu trestu. Nakonec k tomu co se děje dnes, ani nikoho nepřekvapí, že svoji velkou roli si na masakru sehráli i ruští doprovolníci. Precizní film, který z nitra celé události představuje nevinnost a naivitu prostých obyvatel a jako protiklad aroganci ba pohrdání vojenských sil. Leč je od prvopočátku jasné, co přijde, tak to přesto dokonale funguje. Ukázat celou událost ještě osobněji podle mě ani nejde. Vidět celý ten postupný vývoj, to nevědomí takhle z první řady, je možná jeden z nejsilnějších filmových zážitků, co jsem zažil. Atmosféra a vůbec celý příběh tak graduje, že v závěru je už vůbec obtížné se zhluboka nadechnout, natolik skličující prožitek to nakonec byl. Velkolepá podívaná, procházka tím nejšpinavějším z dějin a jeden z těch opravdu nejlepších filmů. #Filmroku2020 90%
8 590 bodů
2
Filmařské zpracování nestojí za zmíňku, ale asi ukáže co je třeba. Byl bych radši, kdyby celé téma bylo bráno více ze široka a já mohl více nahlédnout do spletitosti onoho konfliktu. Namísto toho sleduji jen perspektivu matky, která se snaží zachránit svou rodinu, zatím co stovky a tisíce lidí chodí pokojně na porážku a nikdo nic nedělá. Štve mě, že něco takového nastalo. Štve mě, že OSN nic neudělalo. Štve mě, že generál nebyl ochoten připsat na seznam dva syny, zachránit alespoň dva životy a radši dodržoval nějaká blbá pravidla. Štve mě, že otec opustil Aidu, aby jejich synové nemuseli zemřít "sami". Štve mě to ale jen jaksi povrchně. Hluboce ke mně ten film však nepromlouval, což mě mrzí, protože jde o bolestivou historickou událost, která by měla vzbuzovat emoce. Podobně mě před pár lety nudil Saulův Syn z prostředí koncentráku. Nevím, čím to je. Podle mě to prostě nebylo dosta dobře zpracované na to, aby se mě to dotklo. Bohužel jsem se tím docela pronudil a ještě se cítím provinile, protože nechci reagovat na takovou událost zíváním.
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
8
Strhující a klaustrofobní podání jedné z největších tragédií moderních dějin. Tohle není jen necelá dvouhodinovka dějepisu, nýbrž hlavně vysoká škola filmařiny z hlediska práce s atmosférou, prostorem i silným námětem. Více zde.
slord
slord
3 832 bodů
10
Človeka až zaráža aká hrôza sa diala nie až tak ďaleko našich hraníc. Pútavo natočená dráma, ktorá vôbec netlačí na pílu a emócie vyvoláva prirodzene. Beznádej, strach a hnev, tieto všetky pocity so mnou lomcovali. Veľmi silný zážitok. 9/10
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
9
Rodinné drama odehrávající těsně před masakrem v Srebrenici. Odvážná překladatelka nasazuje maximum pro záchranu rodiny, kterou nelze zachránit, jelikož je matkou dvou synů. Civilně způsobem pojatý, přesto silně emocionální zážitek. Bezmoc jednotek UNPROFOR, velitelé striktně dodržují pravidla a nepohnou prstem navíc. Myjí si ruce a předstírají, že věří Mladićovým slibům. Lhostejnost vedení OSN strkající hlavu do písku. Ukázka toho, jak všichni, kdo mohli účinně pomoci, dávali od konfliktu ruce pryč. Z hlediska vyváženosti – je pravda, že film nijak nezmiňuje předchozí události, kdy byli Bosňáci obviňováni z akcí proti Srbům. Každopádně v Srebrenici se odehrával masakr nevinných civilistů, nebyla to v žádném případě vojenská odplata.
ob_ver
ob_ver
617 bodů
8.5
Začnu od konce, mrzí mě totiž zase jednou doslovnost, patetičnost hudebního podkresu v závěru. Myslím, že tíhu a symboliku posledních obrazů by vhodněji podtrhl syrový tlumený hluk, když ta doslovnost, pak nejlépe ticho. Trochu mi taky vadilo, jak nejistě je uchopena role staršího ze sourozenců, kde se ruka scénáristy, myslím, propsala do kolísavého hereckého ztvárnění. Film velmi pěkně zobrazuje, jak jsou i muži tesaní z kamene bezradní, když čelí skutečnému zlu, záludnému, neštítícímu se ničeho – odzbrojujícímu jakousi zvrácenou bezelstností. Výběr charakterů a podružných kulis podněcuje úvahy, jak dalece a zda vůbec nás na takové situace může připravit studium historie, protože ke zlu vyvěrajícímu z našeho nitra jsme naprosto slepí.