Viník

62%

Komentáře a recenze 11

29 697 bodů
6
Krimi drama odehrávající se prakticky jen na centrále policejní stanice v L.A. Vše po telefonu a ve stísněné atmosféře. One Man Show Jake Gyllenhaala a velmi zvláštní psychologický snímek, který mě dostal do mírné deprese. Moc nadšený jsem nebyl, ale zpracování je zajímavé.
6
Remake dánského Tísňového volání. Boužel jen doslovný remake, protože s tímhle týmem (Fuqua, Pizzolato, Gylenhaal + extra herci na telefonu) jsem čekal něco navíc. 6/10
6
Americká předělávka thrilleru Tísňové volání vyvolávala i kvůli vysokým kvalitám dánského originálu snadno pochybnosti. I kvůli pověsti amerických předělávek evropských hitů. V hlavní roli americké předělávky se sice objevuje Jake Gyllenhaal, režíruje schopný Antonie Fuqua a hlasové výkony propůjčili například Riley Keough, Ethan Hawke či Paul Dano, přesto snadno vznikali pochyby. Várka pozitivních ohlasů z Filmového festivalu v Torontu přitom začala slibovat, že americké The Guilty rozhodně není zbytečnou záležitostí a pochyby by snadno měli jít stranou. Bohužel první várky nadšených ohlasů vždy nezaručují jasnou výpovědní hodnotu. Po nadšených ohlasech z Toronta je Viník zklamáním. I tentokrát většinu času sází americká verze na jednu místnost, jeden telefon a jednoho herce. Jake Gyllenhaal má v podstatě prostor jen pro sebe a dokáže opět dokázat, že jedním z nejtalentovanějších herců současného Hollywoodu. Krom menších rolí a vokálních výkonů je Viník v podstatě Gyllenhaalovou One Man Show, kdy Gyllenhaal do svého výkonu skutečně dává naprosto všechno. Jestli kvůli něčemu stojí za to Viníka vidět, je to právě Gyllenhaalův výkon. Fuqua dokáže pracovat s atmosférou, rozhodnutí, že se kamera v podstatě většinu času věnuje Gyllenhaalovu obličeji pomáhá se jeho postavě dostat pod kůži, působí to skoro tak, že je divák přímo vedle Gyllenhaala a jeho náročnou službu prožívá s ním. Scénáře se chopil Nic Pizzolaneto, autor mimochodem takového nenápadného seriálu jménem True Detective. Jeho scénář dle očekávání není adaptací dánského filmu 50: 50, s takovým hlavním hrdinou pracuje zcela jiným způsobem. Viník se celkově snaží útočit více na emoce, Tísňové volání bylo ovšem o poznání více vtahující a zajímavější. I s hlavním hrdinou ve finále pracovalo o poznání zajímavěji, Viník v tomhle ohledu zklamává a zamrzí to i kvůli faktu, že scénář psal právě Pizzolaneto. A momenty, kdy se to celé jaksi pokouší o sociální komentáře jsou vyloženě nefunkční. V průběhu to vypadá, že i přes fakt, že se film odehrává většinu času v jedné místnosti s jedním hercům to celé bude vizuálně nápadité. Fuqua a kameraman Maz Makhani skutečně přichází se zajímavými vizuálními nápady, ve finále jich ovšem není zas tak moc. Časem se navíc vlastně definitivně ukáže, že i přes fakt, že nejde o kopírku 50: 50 je Viník pořád tak trochu film navíc, kterému nemá člověk důvod dávat přednost právě před Tísňovým voláním. Americká verze má sice skvělého Gyllenhaala, Tísňové volání ovšem mělo zase skvělého Jakoba Cedergrena a celkově v něm vše fungovalo o poznání působivěji. Americká předělávka samotný námět kdovíjak nepozměňuje, krom pár stěžejních rozdílů nepřidává nic nového. A i proto se jen tak nezbaví pachutě zbytečnosti. Viník neurazí. Díky faktu, že trvá pouze hodinu a půl rychle uteče, má skutečně skvělého Gyllenhaala, v první polovině slušné vizuální uchopení a i hudba Marcela Zarvose slušně podporuje atmosféru, kterou Fuqua v rámci možností servíruje. V průběhu se ovšem definitivně ukáže, že Viníka svět nepotřebuje, protože po Tísňovém volání přeci jen nic nového nepřináší. Krom sledování fascinujícího výkonu Gyllenhaala vlastně snad neexistuje důvod, proč by měl někdo dávat před Tísňovým voláním přednost právě téhle americké předělávce. Pro neznalce původního filmu možná bude fungovat o poznání silněji, ta pravá kvalita ovšem v případě této látky pochází z Dánska.......
9 279 bodů
6
Fuqua zase přichází s něčím, co by v podstatě mělo přesně trefit množinu libosti, kterou u filmů vyhledávám... Jake Gylenhaal se snažil, jak nevím co. Jakože 90 minut byl pod hledáčkem všech kamer, kdy sledujete každý jeho pohyb, každý jeho výraz. Vlastně má styl, který v podstatě oceňuji, má hodně rád děti a snaží se fakt pomoc, a když to nejde, tak zuří. Jenže je to tak horká hlava, že si věci neověřuje, nepostupuje úplně podle předpisů a výsledkem je, že je krátkozraký a zatraceně na svoji povahu doplácí... Snímek má jinak velmi dobré tempo a atmosféru, kdy mě do toho v prvních 60 minutách fakt ponořil. Jenže pak přichází ten "twist" a začíná se zase celé sesypávat jak domeček z karet. 60%
avenis
avenis
8 056 bodů
3
Potížista, horlivý, nesmlouvavý a otravný. S takovým hrdinou nelze sympatizovat. A už zase dělá přehmat. A nepřestane na lidi tlačit a vztekat se... Ne, je to temné, zdlouhavé a místy dost nudné. Třeba to povídání o vodním světě. Jasně, je to cílené, má nás to ukolébat, abychom byli o to víc šokováni. Jenže Když od začátku do konce musíme koukat na ten samý ksicht a poslouchat v podstatě jen dabing ostatních postav, nějak tomu něco chybí. Tři body za pokus o remake dánského originálu Tísňové volání.
(29.9.2022)
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
2
"Halóó, tady Impulsovi.." - "Tak kurva už naposledy, neznám vaše výherní heslo, ale opravdu moji ženě jde o kejhák, někdo se nedopatřím dostal do mýho baráku, a musel mi natřít ruce krví, a..a..asi chtěl, aby to znělo, že viník jsem já, ale kurva..aaa.a, já ji doopravdy nezabil, musíte mi věřit!!" - "Oh, vy vtipálku, omlouváme se, ale opět jste promarnil svoji šanci, snad příště.." Stát jako jsou Spojené hnáty amerycké, kde je doslova nulová šance nebýt odkráglen feťákem, a když zrovna neřádí v ulicích ozbrojený zmrd, v masce Donalda Trumpety, americká policie si už při desátý svačinový přestávce, z hranolek od mekáče, staví druhý Empire State Building. To byste ale nebyl čůrák, který si 6 hodin v kuse, zahřívá ucho v call centru na záchytce. Je celkem rutina, když vám denně zavolá nějaký honimír, kterého okradla hispánská štětka nebo podprávněný negr, který dennodenně vytáčí 112, našemu Stuartovi, samozřejmě, pod každým jiným jménem, že se omylem dovolal do nouzovku, když chtěl volat do sídla Kuk-klux-klanu, že jim na trávníku sere černoch do trávy, a transparentem si chce hájit práfa. Ale tu jářku, jednou se z toho stereotypu stane komedie, na motivy Sandlera, a zavolá vám ženská, která právě spatřila ufo, a byla unese kosmickou loďí. Film, který si užije, obezitou postižený, sluchově němý, i omezeně tupý křupan. Tipnu si, že 99% uživatelů, co čte tenhle příspěvek, ani nepoznalo, že jsem minulé řádky mírně upravil z recenze Tísňové linky, ale komu to vadí, když dneska každý krade, jak dovede, že, Fuko? Kdyby si moje hlava děravá musela pamatovat slovo od slova z dánského originálu, měl bych hlavu ve velikosti melounu. Každopádně, americký rymejk, či podobná terminologie něčeho, když někdo do minuty na minutu okopíruje celý film, se možná nazývá plagiátem, nebo krádeží, ale nikdy jsem holt nebyl sečtilelý.
kknk2
kknk2
2 949 bodů
7.5
Viník je dle mého názoru lepší, než by člověk předpokládal. Jeho tíživá atmosféra charakteristická pro snímky, které se odehrávají v omezeném prostoru (například 7500 z roku 2019), a Jake Gyllenhaal v hlavní roli se k dvojité krimi zápletce nanejvýš hodí. Napínavé a emotivní po celou dobu.
FiVe
FiVe
864 bodů
5
Vykrádačka norské předlohy.
luciefr
343 bodů
5
nepamatuji si moc. průběh celkem nudný. nepustila bych si znova.
KajlQ
KajlQ
221 bodů
8
The Guilty Is my guilty pleasure. Film má své mouchy, např. Všechno se mi zdá, že je poněkud nelogické a že film šel vyřešit třeba za 15 minut. Ovšem jako drama které je natočené pouze ve 3 místnostech a polovinu postav nevidíme a i přesto dokážeme s něma nějak sympatizovat a empatizovat je opravdu něco. Jake Gylenhall se tu až egoisticky předvádí. Za mě slušné drama. 80%
  • Slušné drama
  • Jake Gylenhall
  • Atmosféra