Lékořicová pizza

67%

Komentáře a recenze 10

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 308 bodů
7
Hodně zajímavý film prakticky o ničem.. puberťák a mladá žena, kterým se propojí svět. Zaujal mě výkon Alany Haim. Film je však dosti neurovnaný až zmatený.. diváka však drží v jakési zvláštní pozornosti, aby konečně zjistil, o čem to sakra je? Konec rychlý a předvídatelný. Film má zkrátka něco do sebe- 70%.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Krásně se na to kouká. Dobová atmosféra z toho úplně pryští, mladej Hoffman se potatil a moh by z něj být jednou skvělý herec...jenže ten děj je variace na stokrát viděné a je toho navíc 130 minut. 6.5/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Hříšné noci, Magnolia, Opilí láskou. Jen těch nejlepších záležitostí od režiséra a scenáristy Paula Thomase Andersona, který čerstvě u svých filmů obstarává i kameru (nutno dodat, že u Lékořicové pizzy se o kameramanské povinnosti podělil s Michael Baumanem). I když by se dalo snadno polemizovat nad tím, že PTA své nejlepší časy za sebou, ten člověk prakticky (jen Inherent Vice radši opomeňme) nenatočil špatný film a pořád by se dal zařadit na seznam nejuznávanějších či nejvíce vyhlížených režisérů současnosti. A jak dokazují i nominace na Oscara za nejlepší originální scénář, nejlepší režii a nejlepší film, Lékořicová pizza by měla tento status jen utvrdit. Já bych osobně bych ovšem možná zašel ještě dál a nebál bych se Lékořicovou pizzu prohlásit za návrat PTA na vrchol. A zařadit ho po bok Hříšných nocí a Opilých láskou v rámci jeho nejlepších filmů. Lékořicová pizza je přesně ten typ filmu, který si už na samotném počátku dokáže diváka omotat kolem prstu. I když to zpočátku nevypadá, že by měl PTA zas tak velké ambice. Lékořicová pizza je ovšem něco víc než pouhá coming-of-age s láskou, které překáží především desetiletý rozdíl. Kouzelný a osvěžující příběh jde ve finále vnímat i jako milostný dopis 70. létům, který dokáže chvílemi připomenout Omámené a zmatené od Richarda Linklatera, především je to ovšem Paul Thomas Anderson. Což znamená nádherný vizuál (který je pořízen na 70mm film) a především ukázku scenáristického umu PTA, který zase natočil něco tak trochu jiného, ovšem dost možná nikdy tak sympatickým způsobem jako nyní. Andersonova novinka přitom stojí na dvojicí hlavních představitelů, kteří doposud neměli herecké zkušenosti. Alana Haim je členkou skupiny Haim, Cooper Hoffman je zase synem Phillipa Seymoura Hoffmana, dvorního herce PTA, který ovšem svět opustil v roce 2014. Sázka na nejistotu se ovšem Andersonovi vyplatila. Cooper Hoffman se totiž očividně potatil, kdy jeho výkon je stejně přirozený a přitom silný jako nejlepší role jeho zesnulého otce. Hoffman Jr. tak už ve své první roli dokázal, že by v budoucnu mohl duch Hoffmana Sr. nadále žít v kinematografii alespoň skrze jeho syna a osobně bych se nedivil, kdyby se stal Hoffman Jr. stejně jednou tak uznávaným hercem. Stejná herecká síla ovšem vychází i z Alany Haim, kdy Anderson v rámci jednoho filmu objevil dva neskutečně herecké talenty, které především skvěle fungují ve vzájemné interakci. Sebevětší herecká síla obou hereckých ústředních představitelů by ovšem byla k ničemu bez brilantního scénáře. PTA přirozeným a přesto silným hereckým výkonům dopomáhá scénářem, který z postav Alany i Garyho dělá postavy lidské, uvěřitelné, ale především zábavné. Lékořicová pizza je totiž bezpochyby nejzábavnějším filmem, který PTA ve své kariéře natočil. Což ovšem zároveň neznamená, že by slevil v tom, co se od tohoto tvůrce dá čekat. Andersonův portrét mladé lásky, která s onou mladostí přináší i nezkušenost a chybování je vypulírovaný do nejmenšího detailu. Výlet od 70. let je v případě Lékořicové pizzy stejně autentický jako výlet do 60. let v Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina, kdy tomu dopomáhá špičková hudební dramaturgie (doprovázena opět solidním hudebním doprovodem Jonnyho Greenwooda), uvěřitelná výprava spojená s kostýmy i famózní Bradley Cooper v roli producenta a tehdejšího pantera Barbary Streisand Jona Peterse, skvělý Sean Penn v roli herce Jacka Holdena (pravděpodobně založen na herci Williamu Holdenovi) či Tom Waits v roli fiktivního režiséra Rexe Blaua, který Waitosovou nejlepší filmovou rolí za poslední roky. Lékořicová pizza se navíc v průběhu jeví jako jako opojnější a opojnější záležitost, která je za pochodu neskutečně hravá, přitom nikdy nezavání vyloženou pohádkovostí. Nezpochybnitelná sladkost filmu ovšem přitom nevede k tomu, že by Anderson rázem vyprávěl příběh, kde o nic nejde. A koho pohoršuje, že je mezi dvěma ústředními hrdiny desetiletý rozdíl má nejspíš štěstí v tom, že nikdy neviděl Harold a Maude, protože to už by definitivně byla jeho smrt. Vždyť právě i z toho desetiletého rozdílu dokáže PTA vymačkat maximum, kdy do toho všeho dokáže zakomponovat i absurdní humor i ryzí romantiku, za pochodu ovšem pořád dokáže překvapovat, směřování příběhu je nevyzpytatelné a především pak člověk prostě nemá dost a chce víc. Více definovat kouzlo tohoto filmu snad ani nejde. Nejnovější film Paula Thomase Andersona bezpochyby patří mezi nejopojnější filmové zážitky uplynulého roku, která není jen coming-of-age, ale i milostným dopisem 70. létům, film o sebepoznání a především o tom, že láska může být kurva, ale přitom může být i skutečně skvělá. Lékořicová pizza navíc představuje ten případ, kdy se při sledování snadno vyjeví pocit, že má člověk co dočinění s budoucí kultovní záležitostí. Čas kultovnost Lékořicové pizzy potvrdí, o jejích mistrovských kvalitách ovšem už teď nemůže být pochyb. ´´ I'm not going to forget you. Just like you're not going to forget me ´´.
hrumsrt
hrumsrt
9 183 bodů
6
Tohle téma teen romance je neskutečně typické pro práci PTA.. A jak se mi i ten jejich vztah líbí, nechybí klasické retro pojetí a celkově snímek drží podobnou atmosféru jako režisérovy kultovní Boogie Nights. Ovšem tentokrát se tvůrci rozhodli spíše si přivsadit na neokoukané tváře a především hlavní ženská hrdinka mi zkrátka nesedí a její představitelka postrádá patričnou atraktivitu. Ačkoli snímek drží ten charakteristický režisérům šmrnc, barevný retro vizuál a peckovní songy, tak příběhově je to taková všehochuť, jaká nikam nekráčí. Řemeslně jde o PTA standartně o vynikající práci, které ale podráží nohy slabší scénář, kterému by nakonec podle mě slušela kratší stopáž (klidně o čtvrtinu). Stejně tak pořád jde o vztah dvou lidí, který ale nepřináší žádné kouzelné momenty a nějak se mi vleče. Je to pořád feel-good snímek, který nemá žádné velké ambice, ale mně tam chybí ta atmosféra.. 60%
Klajnik
Klajnik
8 503 bodů
1
Né, že bych chtěl v televizi koukat jen na hezké lidi. Nechci. Ale tvář Coopera Hoffmana fakt není ničím půvabná. Jeho otec taky nebyl žádný krasavec, ale dokázal zaujmout. Když pak postava, kterou junior hraje, prohlásí na začátku, že mu je 15 let (jako patnáctiletej se nechová), přičemž vypadá na 25, ale herci je ve skutečnosti 19, tak se opravdu musím divit, co je to za casting. Hlavní postavy jsou ale nesympatické, příběh nemá žádný spád a vesměs je to celé takové bezobsažné. Bezobsažnost jsem schopen akceptovat třeba v Tenkrát v Hollywoodu, protože Tarantino je větší blázen, jeho filmy maj šílenej drive a postavy baví. Takové Gummo má zase umělecký a sociálně přesah. Licorice Pizza je ale typickej feel good film ze sedmdesátek o dvou mladých lidech a jakýchsi nepříliš pozoruhodných momentech jejich vztahu. Napsat "vrcholech a pádech jejich vztahu" by bylo poněkud přehnané, protože se mi zdá, že momenty, které nám film ukazuje z jednotlivých obdobích, jsou poněkud bezpředmětné. Prostě proš do scénáře psát tohle, když se může psát něco zajímavějšího? Nejsem jeden z těch, který ohrnuje nos nad filmy, které si slavní režíséři toužili natočit pro sebe samotné. Mank byl úžasnej formou i obsahem. Tenkrát v Hollywoodu bylo dobré z výše zmíněných důvodů. Roma mě nebavila, ale ten osobní vztah tvůrce k látce byl dost silnej na to, aby mě nesralo, že mi nějaký filmař předestírá dlouhé scény mexické služky, která uklízí po domě, páč jsem věděl, že to není točeno pro mě. Scorseseho Irishman byl zkrátka nemělo moc smysl adaptovat, protože rozsah výpovědi, který má kniha, bude nutně redukován formátem filmu, což je blbé v případě, že příběh není dostatečně silným tahákem. Navíc tam dědci hrajou postavy, které jsou o polovic mladší než herci, kteří je hrají. Ony se často říká, že si chtěl režisér natočit svůj vysněný projekt nebo že si chtěl "odpočinout" u lehčí látky, k níž má ale citový vztah. Pokud "odpočinout si" znamená vybrat si materiál, který nevyžaduje moc snažení, pak taky vznikne slabší dílo a podle toho bude také hodnoceno. PTA v téhle látce vidí asi víc, než tam doopravdy je. Anebo to tam jen nevidím já, protože jsem nevyrůstal v 70s. Přesto si myslím, že kvalitní dílo se vyznačuje vlastností transcendence ducha, kterého do díla umělec vtiskl. Tento film mě však nechal chladným. Necítil jsem se dobré. Cítil jsem se nudět. Je to pěkně natočené, sedmdesátky mám rád a vůbec... Jen je to tak trochu k hovnu.
blazma
blazma
4 928 bodů
4
Docela zajímavý film i zpracování. Strašně se mi líbilo prostředí, které pro film vytvořili. Každopádně jsem se po nějaké době začal hodně ve filmu ztrácet a to byl pro mě velký kámen úrazu. Od půlky filmu už jsem se kvůli zmatenosti začal nudit.
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 311 bodů
8
Úžasně zrežírovaná a napsaná komediální romance o platonické lásce s rozdílem 10 let, kdy klučina se chová příliš dospěle na svůj věk a holčina příliš mladě. A to je důvod proč to funguje a proč se schází někde mezi. Moc jsem si to užil a strašně mě to vtáhlo i díky neznámým hercům v hlavních rolích. Proto nechápu rozhodnutí tu mít sem tam cameo role slavných hvězd. Přesto velmi příjemná a feelgood věc, jakých vzniká málo. Nemluvě o neuvěřitelné péči o detail, kdy člověk ani na chvíli nepochybuje, že byl přenesen v čase, podobně jako u Tenkrát v Hollywoodu. 8/10
jirikzaboj
jirikzaboj
1 628 bodů
6
Ten pán si to napsal, zrežíroval a ještě k tomu natočil. Není to popcornová chuťovka, ani nabušený drama/romantický trhák. Je to jistě splněný sen od Andersona a ta osobitost jde ve všech skvělých dialozích opravdu přečíst. Kamera je naprosto úchvatná, rozpoložení herců a jejich chemie také. Děj je o něco divnější, než všechno ostatní. Ale hlavní esenci filmu je dobová atmosféra, vinyl, nezávislost a trhané emoce, které lítají ve vzduchu. Bohužel se musí počítat s tím, že tohle nebude přijato na 100% a i já jsem se v některých pasážích naprosto nudil a nepomohlo tomu ani LA. Za to Bradley Cooper a jeho pasáž je nezapomenutelným okamžikem filmu. Soundtrack velice povedený a už teď plní moje playlisty na Spotify.
Argocz
Argocz
478 bodů
7
Pokud se vám líbilo Tenkrát v Hollywoodu tak tohle bude taky.
malkel
malkel
452 bodů
8
Jak já se nechám prodat filmům, které mají brilantně vybudovanou atmosféru. A tím právě Lékořicová pizza je. Není to o nějakém větším příběhu. Je to jen o vztahu, ale zároveň a hlavně o naladění se do správných pocitů a ty si vychutnávat. Já se naladil i vychutnával. Film často přešlapuje na místě. Čímž vás asi překvapím, že to myslím v dobrém. Absence toho, že hlavní hrdinka neví co od života chce, totiž přímo koresponduje s vybraným stylem vyprávění. Není proto problém, vše kolem ní otočit o 180 stupňů - a přitom stejně jejím jediným pojítkem zůstane druhý hlavní protagonista Gary. Vztah mezi nimi funguje v pořádku, i když je místy klišoidní. Jenže ne bez účelově, ale proto aby šel s budováním prostředí tak daleko, že pocit sedmdesátých let jde cítit úplně všude. Vybudování správné atmosféry je jedna z věcí, co si u filmů hodně cením, takže primární záměření na ni mi bylo velmi sympatické. Při psaní této recenze jsem zjistil, že se mi o Lékořicové pizze mluví poměrně těžko. Shrnu to tedy takto - Je to dost unikátní zážitek. U kterého se neočekává, že sedne všem, ale u mě to tak bylo. Takže spokojenost. ****