Zákonný zástupce využívající výhod svých starších klientů udělá osudnou chybu...

Režie:
Scénář:

Recenze: Jako v bavlnce

Kinobox.cz
75%

Jako v bavlnce je přeci jen více než jen další spotřební produkt Netflixu. Mnozí budou namítat, že spojení satirického a seriózního ducha příliš neprospívá příběhu, který se víceméně obejde bez verbálního humoru a často se snaží promlouvat přímo k divákovi. Konflikt dvou silných osobností je však dostatečně nosný, téma kolem přiživování se na bezbranných seniorech nepostrádá pevný argument i hloubku a herci v čele s opět fenomenální Rosamund Pike jsou do jednoho perfektní. S neomezenou trvanlivostí se do vás nezařeže, ale na dvě hodiny film suverénně zabaví a přimkne k postavám, které možná budeme nenávidět, ale oči od nich odtrhnout nedokážeme.

7
Na Rosamund Pike už se nikdy nebudu dívat stejně. Její výkon byl naprosto vynikající a bylo očividné, že si tu roli lidské hyeny užívá. Já jí to navíc sežral i s navijákem. To právě ona a její výkon dělá z tohoto filmu vynikající a hlavně černočernou zábavnou podívanou. Samotný závěr kvituji kladně jakožto logické vyústění předešlých činů. Jako v bavlnce je důkazem, že filmy nemusí být jen o kladných hrdinech, nebo hrdinkách, aby dokázaly zaujmout a přitáhnout diváky.
6
Vlastně celou dobu krásně cynické a nezabíhat to do těch absurdních scén a zvratů, tak bych chvíli věřil, že by to mohla být i true story. Jenže s přibývajícími minutami a čím dál šílenějšími twisty, nápady a scénkami se mi už ty absurdity začly přejídat. 6/10
8
Mix černé komedie a thrilleru Jako v bavlnce/I Care a Lot debutoval na podzim na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu a už tehdy zaznívali ohlasy, že Rosamund Pike po Zmizelé opět dokáže, že jí mrchy prostě jdou. Nakonec se film dočkává vydání v rámci streamu, přičemž si jednotlivé trhy rozdělili Amazon Prime a Netflix. A je to velmi fajn, protože díky tomuto rozhodnutí se nyní k mnoha divákům může dostat skutečně zábavná černá komedie s výtečným výkonem Rosamund Pike. Marla v podání Rosamund Pike je vyloženou sviní. V neskutečně přesvědčivém výkonu Pike hraje jednu z nejvíce opovrženíhodných filmových postav uplynulých let , přičemž Marla neustále dokáže překvapit a laťku divákova opovržení ještě posunout o trochu výš. Její šmejd v tom navíc očividně umí chodit, zatím se jí jednoduše daří a navíc má za přítelkyni Eizou González, což snadno v divákovi vyvolá pocit nesnášenlivosti vůči téhle bezpáteřní potvoře. Pike prostě tyhle role oficiálně sednou a je obdivuhodné, že zrovna taková sympatická herečka zvládne tak výtečně zahrát naprosté potvory. Jenže to právě jen podtrhuje její vysoké herecké kvality. Stejně tak mě osobně nadále dokáže překvapit pestrý herecký rejstřík Petera Dinklage. Nenechte se zmást jeho malou délkou, protože Dinklage je v roli ruského gangstera neskutečně přesvědčivý a nadále v mých očích dokazuje, že je výtečným charakterním hercem, který se do jakéhokoliv typu role dokáže výtečně ponořit. Eiza González je jako partnerka Rosamund Pike, která má se svojí polovičkou mnoho společného a je víceméně stejnou mrchou jako ona velmi fajn, Dianne West zase velmi dobře hraje na první pohled celkem milou starou paní, která je ovšem též schopna vytasit svou temnou stránku. Trochu mě mrzí, že skoro k žádné postavě se nedají vybudovat nějaké sympatie, protože jsou víceméně všichni tak trochu špatní lidé bez morálního kompasu, všichni jsou ale ve svých zlých pózách tak výteční, že se to dá velmi snadno odpustit. Celý scénář je velmi zábavný a výborně se mu daří pracovat s černým humorem a i napínavými pasážemi. V mnoha ohledech I Care a Lot představuje povedené balancování mezi odlehčenou a vážnou notou. Jen to finále je takové zkratkovité a vše se najednou vyvrbí v docela poklidném duchu, což v mých očích působilo nepřirozeně vzhledem k tomu všemu, co se před tím udalo. Jenomže úplný závěr je výtečný a líbilo se mi, že režisér a scenárista J Blakeson jím zřejmě naplno dokázat, že na každou svini se vaří voda. Což víceméně platí i o samotném závěru filmu. Blakeson, který 4 roky nazpátek natočil velmi průměrné sci-fi Pátá vlna se najednou jako tvůrce zcela upgradeoval a tentokrát nenatočil vyloženě nezajímavou podívanou. Naopak má I Care a Lot velmi pěkný vizuál, kde kameraman Doug Emmett výborně pracuje s barevnými kompozicemi, osvícením a neonem a mnoho pasáží má jednoduše styl. Soundtrack Marc Canhama sám o sobě kdovíjak zajímavý není, vyloženě ale též neurazí. Celý je to vlastně fakt chytře napsaný, potenciál svého tématu to celkem v pohodě naplňuje, jen si to chvílema vlastně není jistý, zda to chce být spíše černá komedie nebo spíše thriller. A ve finále to díky tomu nefunguje zase tak výborně jako komedie a ani ne zase tak výborně jako thriller. Blakeson sice výtečně umí měnit náladu dle aktuální situace ve scénáři, chvílemi to ovšem možná přece jen působí, že vlastně sám neví, čím by měla jeho novinka úplně být. Divák to poté má o poznání těžší, protože vlastně neví, jak má k celému filmu přistupovat a dost možná tak záleží čistě na jeho úhlu pohledu. Já osobně jsem v průběhu film definitivně začal vnímat prostě jako černou komedii s thrillerovým nádechem, která ví, kdy má v pravou chvíli vytasit drápy. A byl jsem ve finále spokojený, i přesto, že tomu v poslední třetině začne trochu docházet dech. Ale pořád je to dost fajn. V kostce prostě opravdu velmi fajn černá komedie, která dokazuje, že Rosamund Pike mrchy od přírody umí a Dinklage je výtečný charakterní herec. Blakeson má v malíku vizuál, daří se mu prodat komediální i napínavé momenty a napsal skutečně dobrý scénář, dle kterého poté natočil velmi zábavný film. Ten v součtu nebude bourat žádné milníky, Pike je ovšem nadále výtečnou mrchou, která dost možná bude za 2 měsíce již podruhé bojovat o Oscara. A i přesto, že rok 2020 zná i silnější ženské herecké výkony (Frances McDormand, Vanessa Kirby), Pike je v téhle roli tak výtečná, že by mi její případná výhra opravdu nevadila......

Dodatečné informace

Původní název:
I Care a Lot (více)