Spider-Man: Bez domova

83%

Komentáře a recenze 65

47 084 bodů
8
Spider-man patří k mým vůbec nejoblíbenějším komiksákům a jeho spojení s Marvelem je splněným mokrým snem všech fandů. Osobně jsem byl z prvního dobrodružství pod křídly Marvelu trochu v rozpacích. Druhý díl byl trochu lepší, ale stále to bylo dost daleko od mého očekávání. To se konečně podařilo naplnit až teď s tímto dílem. Otevření multivesmíru a přivést zpět staré známe tváře z předchozích filmů byl geniální nápad, který si zaslouží poplácání po zádech. Tímto se ale dostávám k jádru pudla. Tento dozajista skvělý fanservis totiž potřebuje scénáristicky hodně pomoc přičemž věci kolikrát nedávají vůbec smysl a vlastně i zpochybňují ostatní Marvelovky. To je podle mne největším problémem filmu, který alespoň pro mne vyvažuje ta dávka nostalgie z návratu starých známých. Akce je natočená velmi dobře, ale nijak nepřekračuje standarty Marvelu. Humor funguje a to je u Spider-mana podstatné, takže tímto si u mne získal další plusové body. Suma Sumárum je Bez domova kvalitně natočený film, který se tak moc chtěl zavděčit, až ve výsledku přehnal.
29 697 bodů
7
Marvel si asi myslím, že čím více superhrdinů a padouchů do filmu nacpe, tím lepší to bude. Opak je pravdou, je to kvalitní digitální zmatek a celkem zklamání. Setkáme se se všemi Spider-many, kteří si role střihli před Tomem Holandem i se starými padouchy z minulých filmů. Propojit je pomocí paralelních světů je vlastně dobrý nápad, ale nesmělo by to celé působit tak zmatečně. Vizuál dobrý, film koukatelný, ale čekal jsem víc.
4
Bylo jasné, že to bude především fan fiction. Ale musela to být tak špatná fan fiction? Kdyby producenti chvíli Googlovali, najdou dvacet příběhů, které dal do kupy nějaký nerd ve volném čase a drží pohromadě líp. Postavy naházené bez ladu a skladu, zatím nikdy jsem neměl v Marvel filmu pocit tak hloupých lidí, jejichž chování postrádá náznaky kauzality a logiky. Toporný je i scénář od té nejzákladnější úrovně výš, kde postavy nesmyslně stojí desítky vteřin mimo záběr a mlčí, protože ještě nepřišla řada na jejich repliku a je potřeba, aby si dialog odbyl někdo jiný. Humorné vsuvky svojí nepatřičností vyvolávají až existenciální tíseň. Motiv "napravování záporáků" má velmi divný vibe, o kterém se ale nemůžu dohadovat bez spoilerování. Všechno to intertextuální magoření jen zakrývá, že ten film o ničem není - a to co do významu i metavýznamu, nebuduje funkční příběh ani metapříběh. Upřímně řečeno jsem překvapený tím, jak impotentně toporný film to je. (A rád bych podotknul, že mám rád Spider-Many Raimiho i Webba.)
6
Souboj Strange a Spideyho asi top, pak už to šlo s akcí z kopce, včetně té finální. Scénář je velký fail tohohle dílu, od začátku až moc divné rozhodování Spideyho a Strange..a vysloveně na facku byl pak nápad s tím uzdravováním padouchů (skvěle to popsal Tron). Suma sumarum chápu to nadšení nad příkladným fanservisem, já si ale od Wattse pustím vždycky radši první dva díly. 6/10
10
Už po premiéře Spider-Man: Daleko od domova lákal ředitel Marvel Studios Kevin Feige na to, že třetí sólové dobrodružství Spider-Mana v podání Toma Hollanda bude něco v rámci filmů se Spider-Manem dosud nevídaného. Lákala na to právě i po-titulková scéna, která identitu Spider-Mana po konfrontaci s Mysteriem odhalila světu a život Petera Parkera a jeho nejbližších se tak lusknutím prstů objevil v ohrožení. Už to by vystačilo na speciální Spider-Manovo dobrodružství, Marvel ovšem nastavenou laťku posunul o kus dál. Spider-Man se tak setkává s multivesmírem a Spider-Manovými protivníky z filmů s Tobey Maguirem a Andrew Garfieldem v hlavních rolích. Hrátky s multivesmírem už sice naťukl seriálový Loki a především animovaný seriál What If...?, teprve Spider-Man: Bez domova ovšem multivesmír představí divákům seriály nepolíbenými. Jde ovšem o mnohem víc. Spider-Man: Bez domova není pouze vyvrcholením trilogie s Tomem Hollandem. Jde o vyvrcholení všech hraných filmů se Spider-Manem, které vznikli od roku 2002. A to nejen díky návratu starých zaporáků, ale především i díky tomu, že se se Hollandův Spider-Man vydává ve stopách Spider-Manů Maguiera a Garfielda. Ztvárnění Spider-Mana Tomem Hollandem bylo celkově přijato klqdně, nejvíc výtek ovšem vždy směřovalo k faktu, že se Marvel pokouší ze Spider-Mana udělat učedníka Iron Mana a následně nástupce Iron Mana. Právě Bez domova ovšem vyšlapává cestičku k tomu, aby se Hollandův Spider-Man stal ideálním Spider-Manem, který již nebude potřebovat pomoct Iron Mana, Doctora Strange či jiných Avengers. Scénář v tomhle ohledu bere do úvahy, že je Peter Parker pořád dospívající chlapec, po svých dvou předchozích sólovkách a bokovkách s Avengers ovšem došel k různým poučením. Peter Parker/Spider-Man chybuje a chybuje i v Bez domova. I jeho chyby a následné snahy o nápravu z něj ovšem dělají toho ideálního superhrdinu. Spider-Man si nadále prochází vývojem a Bez domova v součtu skutečně dokáže fungovat jako solidní zakončení jedné kapitoly. Rozebírat Spider-Man: Bez domova je jinak velmi obtížné. Nejen díky spoilerům, ale také díky tomu, že mluvit o tom po první projekci je strašně obtížné a člověk by potřeboval alespoň další dvě, aby si vše dokázal srovnat v hlavě. Nic ovšem nezkazí toto prohlášení: Kdo se bál, že se ho Spider-Man: Bez domova již nemá čím překvapit, mýlí se. Po částečně experimentálních Eternals by člověk mohl snadno očekávat sázku na jistotu, ta ovšem překvapivě nedorazí. Jon Watts jako režisér pořád dokáže nabídnout solidní balancování mezi akcí, humorem a emocionálními momenty, děj Bez domova se ovšem neubíhá prvoplánovým směrem, který by člověk očekával. A je to dobře i díky návratům starých známých. Vidět po letech na plátně znovu Willema Dafoea jako Green Goblina či Alfreda Molinu jako Doctora Octopuse je prostě splněný sen, jehož splnění by pár let nazpátek nečekal nikdo. V rámci hraného média pochopitelně nemůže být Bez domova s multivesmírem tak hravé jako animovaná pecka Spider-Man: Paralelní světy, právě návrat starých známých ovšem dělá svoje. Takovému Electrovi v podání Jamieho Foxxe dělá Bez domova lepší službu než Amazing Spider-Man 2, nejdůležitější je ovšem fakt, že se záporáci skutečně vrací z míst, kde byli viděni naposledy. Nepřichází tak o charakterní vývoj a můžou směle navazovat. Platí to jak o Doctoru Octopusovi v podání Alfreda Moliny, tak Green Goblinovi v podání Willema Dafoea, který si po dvou dekádách dokázal zopakování role očividně náležitě užít. Je to neskutečný pocit po letech ty známé tváře v ikonických rolích vidět a potenciál multivesmíru naťukává solidně. Stěžejní je na tomto místě zmínit i Michaela Giacchina. Tento fenomenální skladatel pochopitelně krom nových skladeb oprašuje hudební motivy z Homecoming a Daleko od domova, záporákům ovšem vrací jejich známé hudební motivy z původních filmů. Slyšet po letech znělky Doctora Octopuse a Green Goblina prostě nastavuje husinu. Je jen škoda, že se nevrací Electrova dupstepová znělka z Amazing Spider-Man 2 od Hanse Zimmera. Bez domova v tomto ohledu prakticky funguje na modelu Avengers: Endgame. Bez znalosti původních filmů se Spider-Manem si film pořád dokáže užít jako vrcholný blockbuster, právě znalost pozadí ovšem při sledování snadno vyvolá nostalgické pocity. Celkově je Spider-Man: Bez domova silnými emocemi prolezlý film. Emoce ovlivňuje zmíněné navázání na závěr předchozího filmu, návrat velmi starých tváří i právě ono chybování Petera Parkera. Tom Holland v tomto filmu předvádí nejsilnější výkon ve své kariéře a dokazuje, že byl pro tuhle roli skvělou volbou. Když si člověk vzpomene na události Homecoming a Daleko od domova, Bez domova mu skutečně utvoří funkční mozaiku s brilantní hrdinskou cestou, kde si hlavní hrdina na jejím konci skutečně sáhne na dno. Je to divoká horská dráha, která rozhodně není bez chyb a v některých momentech se může zdát, že dramaturg využíval své práva na dovolenou. Co ovšem mohlo skončit jako sázka na jistotu ve finále skutečně předvádí šňůru kreativních nápadů, které je radost pozorovat, následně je vstřebávat a jednoduše vlhnout blahem. Ať už v momentech, kdy díky přítomnosti Doctora Strange dojde na hrátky se zrcadlovou dimenzí nebo dojde na finále, které je pocitově až nepopsatelné v tom nejlepším slova smyslu. Spider-Man: Bez domova je nejlepší Spider-Man film všech dob, který Spider-Mana v podání Toma Hollanda představuje na vrcholu. V čemž tkví možná paradoxně problém, protože se snadno nabízí otázka, zda jde aktuálně nastavená laťka ještě výš posouvat. Jisté ovšem je, že Marvel k Vánocům všem milovníkům Spider-Mana nadělil brilantní oslavu uplynulých 20 let, která zároveň Spider-Mana posouvá k světlým zítřkům...... Viděno v kině: 4x
9 279 bodů
8
O Spidermanovi se tenhle rok něco šustlo snad na každém rohu. Ale od Endgame už MCU není to, co dříve a já si držím ke všem projektům takový střízlivě skeptický pohled, takže tady ani nebyla chuť zamířit na to do kin. Okamžitě se vyrojilo tolik teorií a překvapivě se i trefily! Spoilerů bylo tolik, že i samotná kampaň byla v hesle "No spoilers". Jsou to už více než dva roky, co Spidey měl svůj první sequel... Poprvé naplno máme možnost nasát ten koncept a potenciál multiverse. Navíc tady si díky velké provázanosti s předchozím filmem připadáte jakoby jste ten spider-verse ani nikdy neopustili. Tentokrát to není jen pro MCU fanoušky, ale hlavně pro fandy původní trilogie Sama Raimiho. Ten začátek je hodně zbrklý, ale v podstatě ne víc než samotný Peter Parker (Tom Holland)... Okamžitě přijde první vlaštovka v podobě Matta Murdocka (Charlie Cox), kde se mi v hlavě rozsvítilo nějaké světélko "Pozor fans-service" Od zhruba druhé půle si začne razit už fakt kvalitní styl a to hlavně díky nejdiskutovanějšímu setkání všech Peterů Parkerů/Spidermanů. Od té chvíle už si to jede na vlně těch tří pavouků a nádherně nasáváte atmosféru okolo toho všeho. Každý odkaz na jejich vlastní životy je pohlazením po duši, na které čeká každý fanda předchozích filmů. A finále? Není to až taková bombastická akční sekvence, či zničehonic masivní digitální smršť, jak je toho na konci všech MCU filmů, ba ale citlivé rozhodování a perfektní emoční výlevy. Otázka, jak si vyložit ten úplný konec, vzhledem k možným sequelům (údajně Holland míří k pěti filmům?). A jaký z toho mám teda celkový dojem? Je to fakt masivní fans project, současně se to ale drží té tradiční Marvel šablony, ke které už chodím se skepsí. Jenže s tím vším odkazováním na starší Spider-many a tou zatraceně svěží finální třetinou si mě to získalo! Pořád z toho nemám stejné pocity jako z první Spideyho trilogie, ale i tak tohle bylo vskutku nářez! 80%
M3lios
M3lios
9 140 bodů
8
[SPOILERY] Spider-Man: No Way Home je tohtoročný trik v rukáve, od ktorého sa čakalo veľmi veľa. Preto ani nie je prekvapením, že to, čo Marvel priniesol bolo obrovské. Dokonca omnoho väčšie než kto čakal. Jedná sa o klasickú marvelovku, ktorá je akčná, vtipná a hlavne zábavná od začiatku až do ukončení záverečných titulkov. Far From Home nás na konci celého príbehu odkázal na to, že Mysterio odhalil pravú identitu Spider-Mana a tento film pokračuje presne tam, kde ten minulý skončil. Peter Parker má vďaka zákernému a klamárskemu prístupu svojho bývalého rivala pošpinené meno potom, čo na neho hodil svoju vlastnú smrť. Do tohoto začarovaného kruhu sú neskôr zapletení aj jeho priatelia, čo ho, očividne, taktiež moc neteší. Peter sa preto z úplnej zúfalosti rozhodne obrátiť ku Dr. Strange-ovi, aby mu pomohol sa vrátiť v čase a všetko napraviť. Lenže ako to tak pri superhrdinských filmoch býva, nikdy sa nič nedeje podľa plánu. Časopriestor sa začína rozbíjať a na scénu začínajú prichádzať dobré známi starí priatelia či aj nepriatelia. V tejto sekcii si dal Marvel obzvlášť veľkú prácu s už zmieneným fan-servisom, ktorý síce poteší kdejakého fanúšika starých Spider-Manov, bohužiaľ, pre mňa osobne začal film v tomto momente strácať na svojej kráse. Za tie dva roky medzi druhým a tretím Spideym ma veľmi rýchlo prestali baviť marvelovky. Či už to bolo kvôli ich zabehnutému hero journey systému, ktorý sa každý jeden film len šablónovite opakuje, alebo či to bolo spôsobené tým, že som sa skôr začal zaujímať o filmy, ktoré nie sú len popcornovky, na to odpovedať nedokážem. Tak či onak si myslím, že film trpí podobným syndrómom aký som zažil pri Avengers: Infinity War. Miesto klasického a bohato postačujúceho systému jedného hlavného hrdinu a jedného záporáka sa nám tu hneď predstavujú Lizard, Electro, Dr. Octopus, Green Goblin či Sand-Man a pri všetkých máte pocit, že to už začína byť prekombinované. Ak teda nie ste fanúšikmi celého MCU alebo nemáte tak dobre napozeraného Spider-Mana, začnete sa veľmi rýchlo v deji strácať a jeho prekombinovanosť vás začne postupom času riadne iritovať. Keďže sme doteraz nevideli jediný dôvod, prečo by mal byť Tom Holland uveriteľný Spidey, snímka priniesla so sebou aj značne hutnejšiu atmosféru, ale aj dojímavé scény ako je práve smrť tety May, ktorou nám je uskutočnený pomyselný prerod Spider-Mana z uplakaného pubertiaka, ktorý robí chyby, na dospelého muža, ktorý chce svoje chyby napraviť. Smiech striedali slzy a tie zas vymenil šok z akčných scén. Na záver je nám predstavený ešte jeden fan-servis, ktorý ocení na 100% úplne každý a to je návrat Tobey-ho a Andrew-a v roli pavúčieho muža. Aby som sa tu už nejak zdĺhavo neprebíjal dejom, keďže ako som už písal, na dvojhodinový film je to neskutočná nálož, tak sa pristavím na finálne zhrnutie. Film je pútavý, síce miestami chaotický s otáznymi CGI (nie všetkými), no zato s jasným posolstvom a vyvolaním falošnej nostalgie, ktorá spôsobila finálne hodnotenie väčšiny užívateľov ČSFD. Na film sa skvelo pozerá, kamera je síce často chaotická, no vždy viete, čo vám chce ukázať a tak sa vo filme nestratíte. Ak máte prehľad voči celému MCU, lepšie pre vás. Ak ste videli prvých dvoch Peterov Parkerov, nemáte jediný dôvod, prečo to týmto spôsobom neuzavrieť. Konečne dobrý tretí diel. Postavy, ktoré sa zdali, že nemajú ukončenú zápletku ju náležite dostali. Tým pádom sa v podstate jedná o definitívnu edíciu Spider-Mana 4. The Amazing Spider-Man 3 a zároveň uzavretie trilógie (a v tom istom čase otvorenie druhej trilógie) Toma Hollanda. I po tom všetkom nemám dôvod dať filmu plnú paľbu. Áno, jedná sa o najlepší film z trilógie, no má svoje muchy, nejedná sa ani za nič o tú najlepšiu marvelovku a hodnotenie je nadhodnotené už zmienenou nostalgiou. Plus, čo sa týka kvality pre mňa stále vyhráva trilógia Sama Raimiho, ktorú sa stále nepodarilo prekonať. Na jeho filmy si stále rád zaspomínam, kvôli ich serióznejšiemu podaniu, alebo hororovej atmosfére. Či si ale na No Way Home rozpamätám aj po týždni, to si už nemyslím. Overall krásnych 79/100. Nemám, čo k tomu viac povedať. Ak ste to ešte nevideli, na čo čakáte? Za pár okamžikov to už bude vedieť celý internet...
9 025 bodů
7
Fanservice, co si dám líbit, ale nenechám se jím zaslepit. V jádru jde pořád o tu "soňáckou marvelovku", která na diváka vizuálně útočí jen proto, aby si neuvědomil tu zbytečnost celé zápletky a hromadu děr v ději s následky s nimi spojených. Sice jsem se bavil a z návratu ikonických figur jsem rád, ale nemohu se zbavit pocitu, že Peter tentokrát své unáhlené rozhodnutí přehnal i s ohledem na svůj charakter.
8 589 bodů
2
Scéna v zrcadlové dimenzi byla skvěle psychedelická a měla nějakou uměleckou úroveň. Zbytek je sračka, ač je to furt o něco lépe fázovaná a obsažná sračka než valná většina jiných MCU filmů. V kině jsem se nestačil vyloženě nudit, ale emocionálně to se mnou nehnulo. Mám v píči tetičku May. Kompozice, kamera nebo nasvícení jsou zde otřesný (porovnejme s Batmanem, který vyšel o 3 měsíce později). Spousta dialogů či celých scén strojená (Jak se ho snažil na začátku zmocnit ten dav). Fan servise je mrzkost sama, ale uznávám, že nic jinýho čekat nešlo.
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
9.5
Pro mě zcela překvapivě byl nejhorší Spider-Man Holland. Neustále někam civěl a řešil dilemata. Asi už jsem stár a dilemata puberťáků mě zkrátka neberou. Sejmul ho i Garfield, který mě v tomto filmu bavil nejvíc ze všech filmů, v kterých se ukázal jako Spider-Man. Maguire vyzrál velmi slušně a odvedl vysoký standart (bylo pěkný vidět ho znovu v této roli). Dal bych 80 %, ale Dafoe a Molina zkrátka přidali po 10 %. Bavil jsem se, kdyby byl film o 10 minut kratší, bavil bych se ještě víc. Zkrátka bylo pěkný vrátit se skoro o 20 let zpátky, chtělo by to multivesmír využít, ale bojím se, že by se v tom pak už nikdo nevyznal.