Země nomádů

69%

Komentáře a recenze 17

47 088 bodů
6
Země nomádu je čistokrevným Oscarovým snímkem. Ať už je to samotný námět, nebo práce s kamerou. Dlouhé táhlé záběry, které si jedni budou užívat a druzí budou zívat nudou. Četl jsem ,že se o Zemi nomádů mluví jako o filmu roku atd. S tímto tvrzením se zrovna neztotožňuji. Své kvality film rozhodně má ,ale zase né takové ,abych si z toho sedl na prdel. Každopádně si troufnu tipnout a věřím v sošku pro McDormand.
29 697 bodů
7.5
Kočovný život a brilantní Frances McDormand, která ztvárňuje svéráznou ženu na cestách. Poznává spoustu lidí s podobným životem, vše doprovází vhodně zvolená hudba, dlouhé klidné záběry a pomalé tempo. Je to smutné drama, ale mě se na něj opravdu moc dobře dívalo.
6
Sociální porno if I've ever seen one. Je zajímavé, že letos je tenhle film, který je každoročně na seznamu nominovaných bez šance, patří mezi favority. Natočené to je každopádně hezky, ale jsem moc chudý člověk na to, aby mě dojímalo sledování jiných chudých lidí - to můžu jít navštívit rodinu. PS: Na IMDb v triviích se chlubí tím, že její "spoluherci" nevěděli, že McDormand je herečka a mysleli si, že věci, které jim vypráví, jsou pravdivé - pokud tomu tak je, tak to bylo ze strany filmařů velmi neetické chování vůči nehercům, kteří by měli mít jasnou představu o natáčení, jakého se účastní.
6
Kočovný život, spaní v karavanu a práce kde se zrovna co namane. Přátelé se rychle mění, nechuť vrátit se k normálnímu životu zůstává. Rozhodně zajímavé, i pár dní poté ve mě ještě pár dialogů rezonuje. Zatím ale ještě jenom za tři. 7/10
10
Kniha Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century od Jessicy Bruder z roku 2017 pojednává o fenoménu starých Američanů, kteří cestují zemi jako nomádi, nebo též kočovníci. Tato kniha spadá do literatury faktu a těžko by se dalo čekat, že by se z takové knihy dal zpracovat celovečerní film. Ale stalo se. Samotná herečka Frances McDornand společně s producentem Peterem Spearsem získala práva na knihu ještě v roce vydání a poté, co se McDormand tolik líbil film režisérky a scenáristky Chloé Zhao Jezdec, rozhodla se oslovit právě jí. Zhao na spolupráci kývla a ve výsledku dodala jeden z nejlepších filmů minulého roku, který nejen zařídí, že bude Frances McDormand bojovat již o třetího Oscara za nejlepší ženský herecký výkon, ale definitivně dokáže, že je Chloé Zhao jednou z nejtalentovanějších režisérek současnosti, která v nadcházejících letech určitě světu nadělí další výborné filmové zážitky. Země nomádů je výborný film. Do velké míry Země nomádů chvílemi skutečně působí jako autentický dokument, který skutečně zachycuje život moderních kočovníků. A do jisté míry to tak i vlastně je. Frances McDormand a její herecký kolega David Strathairn jsou totiž ve snímku jedinými profesionálními herci, přičemž jednotlivé členy komunity nomádů hrají skuteční nomádi a dokonce jsou i stejně pojmenováni. Významnou roli tu má i Bob Wells, youtuber, který propaguje žití v obytných vozech. Pro postavu Fern v podání Frances McDormand se po tragické smrti manžela a ztrátě zázemí stává cestování po Americe novým životním směrem, přičemž cestou potkává různé nomády, zjišťuje, že není samotná, která se cestováním po Americe snaží zalepit bolestivé rány a přesvědčuje se o tom, že dost možná ohledně některých věcí nikdy neuplyne dost času. A celou dobu je to neskutečně emocionálně silný, herecky naprosto fantastický a vizuálně neskutečně nádherný. Po svém předchozím snímku Jezdec Chloé Zhao nadále dokazuje, že má naprosto pod palcem výtečnou vizuální stránku, ale zároveň se krom vizuálu může opřít i o silný scénář. I tentokrát s kameramanem Joshuou Jamesem Richardsem společně stojí za nádhernými panoramaty, výtečnými táhlými záběry a především naprosto vypulírovanou vizuální stránkou. Na ten film se jednoduše krásně kouká, od začátku do konce si drží vrcholnou vizuální stránku a celkově je vidět, že si někdo dal s vizuálem strašnou práci. A stálo to za to. Zároveň jde o film s dokonalým scénářem. Film, který geniálně staví na následcích ekonomické krize, konverzace mezi postavami mají tu správnou sílu a především se výtečně pracuje s hlavní hrdinkou. Konverzace s Bobem Wellsem je naprosto srdcervoucí, především i proto, že Wells v ní vlastně mluvo o svém vlastním traumatickém zážitku. Země nomádů není vyloženě tragickým příběhem a především celá stavba příběhu opravdu spočívá čistě v cestování z místa na místo a konverzacích o různých věcech s různými lidmi. Jenomže právě zde se ukazuje síla samotného scénáře. Scénáře, kde skutečně prim hraje autentické zachycení prostředí nomádů a následném zachycení pozitivních i negativních aspektů v kůži nomáda. V tomhle ohledu se naprosto výtečně podařilo zachytit aspekty předlohy, která spadá do literatury faktu a zároveň Zhao zapojila postavu Fern, která se společně s divákem se světem nomádů seznamuje a stává se jeho součástí. Síla scénáře Zhao tak ve finále tkví právě v tom, že tenhle moderní western výtečně představuje cestu jedné zlomené ženy, která ale dost možná ani nemá cíl. Frances McDormand naprosto sebejistým výkonem dokazuje, že nadále patří mezi nejlepší herečky současnosti a její klidný a přesto naprosto emocionálně procítěný výkon je prostě něco neskutečného. McDormand nehraje postavu, která by vyloženě volala po divákově empatii, přesto má pouť hlavní hrdinky naprostou sílu a člověk vlastně snadno pochopí, proč je pro ní nový začátek zcela obtížný a nový styl života je pro dost možná jedinou spásou. Vztah s postavou Davida v podání Davida Strathairna možná působí nadějně, postava Fern ale pořád žije se zlomeným srdcem, které dost možná jen tak už slepit nepůjde. McDormand bude za pár měsíců za tenhle silný herecký výkon, jehož síla není ve vyložené expresivnosti bojovat o třetího Oscara a vlastně bych jí ho skutečně přál. Nadále totiž dokazuje, že patří mezi nejlepší herečky a její ztvárnění v Zemi nomádů zcela určitě patří mezi nejsilnější herecké výkony minulého roku. Ovšem Země nomádů je sám o sobě velmi silný zážitek. Pro mě osobně představuje Země nomádů společně s Tenetem nejsilnější filmový zážitek roku 2020 a naprostým právem jde o držitele mnoha ocenění, kterému osobně budu fandit i na předávání Oscarů. Zcela určitě jde totiž o film s neskutečným přesahem, výtečnou formální stránkou a vynikajícím výkonem McDormand. Třešničkou na dortu je líbivý soundtrack Ludovica Einaudiho, který už tak vysoké kvality Země nomádů posouvá ještě o kousek dál. V mých očích zcela jednoznačně mistrovské dílo, které dokazuje, že nám Zhao velmi pravděpodobně do pár let ještě předvede velké věci......
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
8
Talentovaná Chloé Zhao našla společensky angažované, a přitom hluboce lidské téma, pro něž navíc našla ideálně ztrápenou tvář Frances McDormand. Zemi nomádů přeju všechny ceny, moc lepších filmů se loni neobjevilo a k té páté hvězdě taky mnoho nechybí… Skvělá práce! Více zde.
Floridsky
4 376 bodů
4
Krásně nasnímaná nuda.
slord
slord
3 832 bodů
8
Frances McDormand predvádza opäť skvelý výkon, ktorý bude veľkým želiezkom v ohni pre rôzne filmové ocenenia. Hlavná hrdinka si prešla osobnou stratou a vyrovnáva sa s ňou po svojom. Dosť solídna dráma, ktorá dokáže diváka strhnúť, ale aby vyznela viac komplexne pridal by som trošku k stopáži. Má to svoju kvalitu, vie to pracovať s emóciami viac než dobre a s celkovým vyznením filmu som bol celkom spokojný. 7/10
Martrix
Martrix
2 449 bodů
6.5
Každý druhý intelektuál sledující Nomadland z pohodlí domova, chápavě pokyvuje hlavou, že Fern rozumí. A co teprve porotci různých festivalů, kteří se tetelí blahem, že mohou ocenit film tak hlubokomyslný a autentický, že si nikdo nevšimne absence afroamerických herců a příslušníků LBGTMFHT komunity. Přitom je to stejně pokrytecké, jako vyzdvihovat TV dokument o lidech, kteří pochopili jak nesmyslné je sledovat televizi. Přestože tvůrci Nomadlandu život nomádů neidealizovali a nepokoušeli se moralizovat, má většina diváků pocit, že se Fern vlastně osvobodila a žije hodnotnější život než druzí. Já tedy viděl něco jiného. Viděl jsem osamělou ženu, jejíž diagnózou byla neschopnost a strach být s někým. Ve skutečnosti byla méně svobodná než většina z těch, kteří vedou filozofické debaty, že k životu toho potřebuje člověk jen málo. Že je to technicky dobře udělaný film mi nestačí...to je i spousta jiných filmů. Chybí mi silnější přesah; po obsahové stránce je to vlastně jen sonda do života někoho, kdo neumí žít s lidmi. S výjimkou výkonu Frances McDormand, si tento film tak obrovskou pozornost nezasluhuje.
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
7.5
Řemeslně velice solidní film. S dobrou melancholickou atmosférou, uvěřitelnými dialogy a skvělou McDormanovou, která se žene pro oscarovou nominaci za nejlepší ženský herecký výkon roku. Duchem mi to vlastně hodně připomínalo i relativně nedávno zhlédnutý Never Rarely Sometimes Always, který také spoléhal na komunikaci s diváky především obrazem, nikoliv sáhodlouhými dialogy. Ale když už na ně přijde řada, žádná amatéřina to není ani náhodou. Svým stylem vlastně film tak trochu připomíná celovečerní dokument. Svým kvalitním emočním nábojem a velice autentickými postavami to je sice pěkná, ale zároveň velice smutná podívaná, která představuje život ženy, pro kterou se cestování ve své dodávce stal ne příliš účinný, ale aspoň rozptylující únik od zármutku a depresí. Je ale docela škoda, že v mnoha momentech to film příliš přestřelí s onou sentimentalitou, díky čemuž některé sekvence mohou působit utahaně a nudně. A vlastně mě to ve výsledku za až tolik nezasáhlo, možná to ale bylo zkrátka tím, že samotné téma filmu mě příliš nebralo. Slušná filmařina to je ale každopádně. A pokud to dostane nominaci na nejlepší film, nebudu vůbec překvapený.