Filmové universum komiksového studia Marvel, jenž je známé pod zkratkou MCU, patří mezi nejpopulárnější franšízy tohoto tisíciletí a má miliony fanoušků po celém světě. Jak dobře znáte svět okolo Iron Mana, Hulka, Kapitána Ameriky či zbylých Avengers vy? To si můžete vyzkoušet v našem kvízu.
Články 60
Ještě před pěti lety se zdálo, že na stříbrných plátnech skočíme po jakékoli marvelovské návnadě. Komiksová série kolem Iron Mana, Kapitána Ameriky, Thora či Black Widow ovšem v poslední fázi předávala hrdinská žezla novým postavám a prozkoumávala své možnosti u poněkud alternativního publika s titulu jako Eternals nebo Shang-Chi a legenda o deseti prstenech (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings). Sebevědomá tvorba sequelů či prequelů všeho druhu spěje ke konci po katastrofickém roku 2023, kdy finančně propadl ambiciózní Ant-Man 3 (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) a hlavně ženské Marvels. U Disneyho by rádi opět rozjeli mlýnek na peníze a dříve nedotknutelný marvelovský boss Kevin Feige už nebude mít tak snadnou pozici.
Už delší dobu se v kinematografii řeší, co bude s Disneym. Největšímu zábavnímu konglomerátu nehrozí zánik, ale současná zastřešující filmová stáj Star Wars, Marvelu, Avatara, Pixaru či pokladnice plné klasických animáků strádá obchodně i společensky. Akcie klesají, streamovací služba Disney+ se dere do profitu hodně ztuha a loňské předražené filmy udělaly pro tamní účetnictví medvědí službu. Stále nápadnější je navíc ideologická bitva „woke“ společnosti s konzervativním publikem, které hořce snáší ultraliberální orientaci na menšinové komunity, ať už sexuální, genderové nebo etnické, jež prostupuje většinou Disneyho děl. Někteří jeho tvůrci už mají odmítavého postoje dost a proti fanouškům se vymezují.
Kdysi jednu z největších hvězd Hollywoodu Michaela Douglase vídáme na stříbrném plátně už jen sporadicky. Vzhledem k věku 79 let se není čemu divit, přesto by leckoho mohlo mrzet, že se s výjimkou role Hanka Pyma v rámci MCU objevil na stříbrném plátně naposledy roku 2018 v čínském akčňáku Animal World. Aspoň seriáloví fanoušci se jej dočkali ve třech sériích dramedie Kominského metoda (The Kominsky Method) a nyní se mohou těšit na velkolepou historickou roli.
Je už takovou tradicí, že několik hodin před vyhlášením oscarových nominací se připomene i jejich protipól v podobě Zlatých malin. Mnohými vysmívané ocenění každoročně dostávají ty nejhorší filmy, stejně jako herci a herečky. A „oceňují“ se samozřejmě nejvíce blockbustery či filmy, jež se dostaly do kin či ve větší míře na stream. Letos si nejvíce pozornosti po zásluze vysloužilo zbytečné pokračování Expendables (Expend4bles) a návrat Vymítače ďábla (The Exorcist: Believer). Pozadu však nezůstaly ani komiksovky.
Lidé ze uplynulý rok v amerických kinech nechali lehce přes devět miliard dolarů, což je jasně nejlepší výsledek od roku 2019. Tehdy se tržby vyšplhaly na 11,4 miliardy, načež pozitivní prognózy spláchl koronavirus. Rok 2023 je příslibem lepších zítřků především díky trojici filmových hitů – Barbie od Warner Bros. si celosvětově přišla na 1,4 miliardy (636 v USA) a produkce Universal Pictures Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer vydělaly 1,3 miliardy, respektive 950 milionů (v USA 575 milionů a 326 milionů). Právě Universal se stal nejúspěšnějším studiem roku, když s tržbami 4,907 miliardy poprvé od roku 2015 porazil bezkonkurenční společnost Disney.
Uplynulý rok byl z optimistického a velmi selektivního úhlu pohledu pro Hollywood kvalitní a plný naděje. Do kin se podívala řada povedených filmů a několik z nich, jež nespadají pod žádnou zavedenou sérii a neoprašují starší náměty, dokonce generovalo nečekaně vysoké tržby. Jenže na každého Barbenheimera připadají tři předražené propadáky, průmysl ztratil jistotu v podobě publika lačnícího po komiksových adaptacích, Disney se z továrny na sny definitivně změnil ve fabriku na přešlapy, Warneři zoufale škrtí distribuci ve snaze smazat obří dluhy a streamovací služby si nevedou o nic lépe. Nemluvě o stávkách herců a scenáristů, které výrobu na půl roku pozastavily. Rok 2024 by ovšem mohl poskytnout stabilizaci a rehabilitaci, pokud se šťastně vyplní pár nadcházejících scénářů.
Kristen Stewart se vrací po hororu Davida Cronenberga Zločiny budoucnosti (2022) na stříbrná plátna v romantickém thrilleru studia A24 nazvaném Love Lies Bleeding. Ztvární v něm manažerku posilovny Lou, která potká bodybuilderku Jackie (Katy M. O’Brian). Ta je rozhodnutá jet do Las Vegas splnit si svůj sportovní sen. Lou se do Jackie zamiluje, jenže jejich žhavý vztah naruší vpád otce Lou se zločineckou minulostí. Trailer ukazuje milostné vzplanutí obou žen a děsuplný chaos, který rozpoutá.
Marvelovská filmová série má další problém. Herec Jonathan Majors, jenž dosud ve třech projektech ztvárnil různé inkarnace obávaného zloducha Kanga Dobyvatele, prohrál ostře sledovaný soud a veřejnost jej může definitivně označit za domácího násilníka. Porota uznala žaloby jeho ženských obětí, jež obtěžoval i fyzicky napadal, a společnost Disney od něj promptně dává ruce pryč. Plánovaný sraz Avengerů v bitvě proti Thanosovu nástupci tudíž projde drastickými změnami, popřípadě nelze vyloučit Kangovo přeobsazení, což by v mnohovesmírném příběhu nemusel být až takový problém.
Pomalu se nám rozbíhá oscarový buzz, objevují se shortlisty zatím těch méně prominentních kategorií a začíná se spekulovat o favoritech. Nemá asi smysl předstírat, že poslední roky Oscary patří ke stejně prestižní události jako v minulosti, sledovanost udílení klesá a vítězí bezpečná mainstreamová dramata, jež málokoho zvednou ze židle. Přesto se na tomhle pošmourném nebi občas zableskne, jako nyní, když můžeme poprvé nahlédnout na seznam dvou desítek kandidátů na nominaci za nejlepší vizuální efekty. Jeden zásadní titul totiž chybí, zatímco jeho místo zabírají někteří velmi podezřelí kandidáti.