Karel

73%

Komentáře a recenze 11

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 084 bodů
6
Karel je a byl jen jeden. Pan umělec všemi milován a respektován. Tento dokument mapuje jeho bohatou kariéru a život. No a dokud se to drží těchto věcí tak i celkem funguje. Jenže je tu spoustu patosu a scén rádoby ze života, které akorát tak natáhly délku do neúnosných 133 minut. Možná to chtělo i něco vystřihnout, třeba takovou Ivanku, které bylo od začátku až moc.
Pete69
Pete69
29 697 bodů
8
Důstojný dokument o jedné z největších osobností České hudební scény všech dob. Pro dokument je škoda, že byl Karel tak ponořen do své hudební kariéry a nedochovalo se více materiálů z jeho civilního života.. a tak nezbylo, než sledovat koncerty a smutný poslední rok jeho odcházení. Jeho nadhled tu chybí dodnes.. písně zůstanou.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Smrt Karla Gotta bylo pro všechny velkým šokem. O rekordním držiteli Zlatých/Českých slavíků, kterého znali i za hranicemi naší země bylo sice známo, že trpí zdravotními problémy, jeho smrt ovšem přesto přišla v podstatě znenadání. Dokument Karel poté původně vznikal jako dárek pro Gottovy 80. narozeniny, původní vizi přitom ani nenabouralo zjištění o postupující leukémii. A vznikl dokument, který naprosto uspokojí Gottovy fanoušky. Dokument Karel by šlo v podstatě rozdělit na dvě separátní poloviny. Přeskakuje se totiž mezi vzpomínáním mistra na jeho mládí a kariéru, někdy i za pomocí jeho známých jako Jiří Suchý či Marta Kubišová a mezi posledním rokem života, který Gott tráví se svojí rodinou. Daleko zajímavější jsou poté právě momenty, které jdou do Gottovy historie a nebojí se lehce prozkoumat i krušná období. Komplikace s vydáním písně Můj bratr Jan, Gottovo podepsání anticharty či neoficiální emigrace za kopečky. Gottův pohled na tyto momenty, povídání o dle něj vmanipulování do podepsání kampaně, kterou by on sám nikdy nepopsal a především očividný obdiv k jeho zesnulým spolupracovníkům Karlu Svobodovi a Jiří Štaidlovi. Dokument, který by se točil právě okolo Gottovi minulosti by byl rozhodně neskutečně zajímavý, protože Karel i přes dvou a čtvrt hodinovou stopáž logicky nedokáže pokrýt vše a pořád vlastně tak trochu klouže po povrchu a o Gottovi toho zase tolik neřekne. Především období po pádu komunismu až do roku 2018 vyloženě ignoruje. Režisérka, scenáristka a kameramanka Olga Malířová Špátová zcela dodržela zadání Gottových, Karel je tak především výpovědní Gottův prostor, kde chodí na vánoční trhy, tráví čas s rodinou a i přes zhoršující se stav odmítá s hudbou skončit. Dokument se navíc neobejde bez ankety, kde se od různých lidí dozvídáme, proč mistra tolik obdivují a Gott samotný se prezentuje jako člověk, který vlastně nevybočuje z hlavu. Dostává své pověsti skromného a milého člověka a ohromujícím způsobem ani na prahu života nepřichází o svůj sympatický humor. Celé to sice trvá 2 hodiny a půl, přesto má dokument solidní spád. Ve finále se vlastně přeci jen ukáže, že jeho informativní hodnota není kdovíjak velká a i přes očividnou autenticitu je tam pořád cítit jistá forma odtažitosti. Řemeslně zvládnutý dokument tak trpí především ve finále tím, že i přes očividný osobní Gottův vklad pořád působí tak trochu odtažitý. Pochopitelně se navíc nechce kontroverzních témat dotýkat příliš a i ta anticharta je ve finále vlastně jen částečně načrtnutá a rychle se smete ze stolu. Nejvíc tak skutečně fungují právě ty momenty, kdy se Gott otevře. O setkání se svým vzorem Louisem Armstrongem a další památné momenty. Minisérie, kde by každý díl prozkoumal Gottovu kariéru po dekádě by v tomhle ohledu byla možná skutečně zajímavější. Finální podobou Karel neurazí, nikdy se ovšem člověk nezbaví pocitu, že se mohlo jít více pod kůži. Na druhou stranu se dá ovšem pochopit, že ve svém finálním životním období Gott chtěl natočit něco přesně takového. A díky tomu se na to nemůže vyloženě prskat. Karel je v součtu slušná dojemná pocta lokální hudební ikoně, která nepůsobí jako vyložená brutální snaha o ždímání slz, protože v tom ty emoce jsou. Karel má své neduhy a pořád působí až příliš odtažitě, Gott sám ovšem chtěl, aby film nebyl nudný. A on nudný rozhodně není, naopak je vlastně v mnoha ohledech opravdu vtahující. Na Gotta kdovíjak nový pohled nevrhne, jako dojemná tečka ovšem přeci jen funguje.....
hrumsrt
hrumsrt
9 279 bodů
8
Mistrova labutí píseň... Ačkoli to možná nebyl úmysl (nebo prostě přímo byl), tak to celé ladí takový dojem dokumentu s někým, kdo je nemocný nebo právě zemřel. Pro mě zbytečně se soustředí primárně na tu poslední fázi, kdy už to bylo poměrně ložené.. Strašně moc bych chtěl, aby to vzniklo před deseti lety. Všechno z minulosti je skvělé! Stejně tak ty Karlovy komentáře, ale kvůli zařazení té nemoci, tak to místy působí až depresivně či se zmarem. Ten jeho elán a důvtip je neskutečný! Silná to osobnost! Ukázali toho hodně, ale ty scény s lékařem, jsou tak živé, že se u toho vůbec necítím dobře. A je tam toho hodně! Ale Karlův povznes i nad tímhle to přesto nějak zachraňuje.. Navíc by bylo fajn to přece jen trošku zkrátit, ale když vidím, kolik to bylo původně ;)
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
5.5
Nakonec navyšuji ještě o pět procent, i když by si Karel zasloužil určitě víc. Jenže výsledný dokument je až příliš dlouhý a málo ujasněný v tom, co chce vlastně říct. Takhle z toho je trochu na sílu tlačený doják, který na konci sice dostane do kolen nejednoho člověka, ale po jistém vystřízlivění si člověk řekne, že by si Gott zasloužil trochu lepší dokument, kde by byl zvěčněn se svojí image elegantního profesionála oddaného fanouškům a ne jako umírající stařec, jehož zářné chvíle už jsou nenávratně pryč. Tohle je podpásovka nejen pro něj, ale i pro jeho fanoušky.
Jaroslaw 23
1 448 bodů
8
7,5/10 Skvělý dokument o legendě,který nespoléhá jen na vzpomínání jeho dlouhé zpěvácké kariéry,nýbrž nezapomíná na osobnější přístup,což je vždy u těchto dokumentů oživení,které vždy táhne,zároven je to pohled na jeho poslední dny,kde fungují i emoce,ano na konci slza ukápla,což je podle mě skvělá vizitka.
Marcos22
Marcos22
994 bodů
4
Film Karel je rozpolarizovaným dokumentem o legendárním a celosvětově uznávaném zpěvákovi Karlu Gottovi. Zhruba měsíc po zahájení snímku se režisérka Olga Malířová Špátová byla nucena vyrovnat s náhlým oznámením, že pan Gott trpí vážným onemocněním a zbývá mu zhruba půlrok života. To bohužel negativně ovlivnilo samotný film, který tak působí značně nejednotvárně. Zatímco první část snímku mapuje velmi povrchně interpretovu kariéru, druhá se věnuje jeho zhoršujícímu se zdravotnímu stavu a nahlédnutí do jeho rodinného a pracovního soukromí. Tímto rozdělením dokument trpí tím, že ani v jedné z těchto dvou částí nám není schopen poskytnout komplexní přehled ať již o zpěvákově kariéře či osobním životě. Filmu tak z kariéry chybí například zřejmě zcela bezvýznamní „Zlatí slavíci“ a z osobního života jakákoli zmínka o jeho partnerce Antonii Zacpalové, se kterou měl dceru Dominiku a partnerce Ivetě Kolářové, s níž měl dceru Lucii. Dokument navíc působí velmi depresivním dojmem a pozbývá životního optimismu a radosti, což z něj bohužel dělá film na jedno zhlédnutí, na rozdíl od obsahově obdobné Jednotky intenzivního života. Dvě hvězdy dávám snímku za přirozenost Karla Gotta na sklonku života a za výbornou práci kamery. Zbytek byl hodně jemně odvyprávěný příběh podaný takovou formou, aby nebyl hlavní protagonista pokud možno vykreslen v negativním světle. Velká škoda, že režisérka nevytvořila filmy o Karlovi dva, jeden zaměřený na jeho kariéru a druhý na poslední dny jeho života, takto dokument působí jako náhodný sestřih domácích videí Karla Gotta. 😕 (10.10.2021)