78%

Komentáře a recenze 12

Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
10
Filmové zpracování mysteriózního románu Petera van Greenwaye, který je dokonalou studií povahy misantropa. Je jím britský spisovatel John Morlar (skvělý Richard Burton) pohrdající lidmi, jehož snem je mít schopnosti Medúzy (jejíž obraz má doma v pracovně) - aby lidé při pohledu na něj umírali; stále zdokonaluje své telekinetické schopnosti, až je dovede přes hranici nemožného - a nebojí se je použít ... Jeho protivníkem je francouzský detektiv Brunel (Lino Ventura), který je v Londýně na stáži. Brunel je přidělen k vyšetřování domnělé Morlarovy vraždy. Během ohledání místa činu zjistí, že oběť je i přes strašlivá zranění stále naživu. Jeho deník a doktorka-psychiatrička, kterou navštěvoval, Brunelovi prozradí, že Morlar (jméno značí Smrtonoš) způsobil několik nevysvětlitelných katastrof, aby dosáhl smrti lidí, které neměl rád nebo ho urazili. A jeho plány realizuje ve zdevastovaném těle stále pracující nenávistný mozek ...
  • vrcholné výkony Richarda Burtona a Lina Ventury
  • mizerné a levné zpracování triků (poskakující polystyrénové kvádry hroutící se katedrály apod.)
29 697 bodů
8.5
Dotek medúzy je opravdu mysteriózní film. Vyprávění o člověku, který myslí způsobuje katastrofy a úmrtí lidí postupně graduje až do skvělého konce. Výkony hlavních hrdinů jsou perfektní , atmosféra děsivá až mrazí. O tricích, kdy se bortí budovy ( evidentně modely :) ) ponechám stranou. Film je 40 let starý. Opravdu dobrý film..
8
Bohužel to ke konci sklouzne k moc velké "akci". Jinak ale Burtonovi jeho smrtící pohled plně věřím.
6
Za komančů to možná mohl být v kinech hit, ale mě včera Medusa neohromila. Burton sice vynikající (i v českém dabingu), ale to nic nemění na tom, že se jedná o takovou lepší televizní kriminálku s mysteriózním podtextem. Tentokrát mi hodnocení na Imdb dává celkem smysl. 6/10
8
Dotek medúzy hraje s diváky napínavou hru a pokud film uvidíte poprvé a neznáte jeho překvapivou katarzi budete hodně napnuti. Producenti na to šli hodně chytře a od podlahy. Vzali tak oblíbené recepty té doby a smíchali je. Film je kombinací katastrofického filmu (zničení katedrály a pád letadla), telekinetického horroru ála Brian De Palma a melodramatu, to se ostatně nosí pořád. Kritici se filmu vysmáli pro jeho nestrašidelnost, což je s odstupem času vlastně docela podpásovka. Ten film strašidelný je a herci hrají svůj obvyklý standard, což je vzhledem k jejich talentu nadstandard většiny ostatních kolegů. Fanoušci to ale pochopili už v roce 1978, kdy ho nominovali na nejlepší horror roku. Film se hrál v amerických, britských, francouzských, ale i v německých kinech, kde dosáhl nejen dobré návštěvnosti, ale stal se tam i velmi úspěšným televizním hitem. Myslím, že právě televize tomuto filmu hodně pomohla v proslulosti díky častému reprízování.
9
Ohromně působivý mysteriózní náhul, který se může opřít nejen o vynikající herecké výkony a hudbu, ale hlavně o promyšlenou režii gradující pozvolna až do mrazivého finále, jež zabouchává nahromaděné depresi a tísni dveře před nosem a nechává s nimi vyjukaného diváka v jedné místnosti. Chytrá struktura syžetu a postupné poodhalování či dovysvětlování různých motivů nenechává i zásluhou mistrovsky provedených časových přechodů čas na vydechnutí a Jack Gold si dokáže udržet charakteristickou autorskou tvář navzdory neustálé práci s očekáváním a žánrovou dualitou. Navíc Richard Burton v jeho možná nejikoničtější a rozhodně nejděsivější roli..
8 589 bodů
4
Dotek Medůsy po technické stránce příliš nezaujme. Je to klasický starý statický film, který si nijak zvlášť nehraje se střihem, barevnou paletou ani kompozicí. To však není natolik podstatné v případě, kdy je příběh natolik silný, aby do sebe diváka vnořil a povodil si ho podle autorovi libosti. Zprvu mě to vskutku táhlo. Divák sleduje inspektorovo vyšetřování a odkrývá život záhadného Morlara. Po skončení jsem si řekl, že mě to táhlo, ač né tolik, abych film ohodnotil lépe než jen jako "dobrý" (3/5), ale jak nad tím teď přemýšlím, uvědomuji si, že řada dějových zvratů je nelogická, příběh drží při sobě jen zdánlivě pomocí umělých způsobů, obecně je nefunkční a samotné tvůrčí rozhodnutí jak to celé pojmout je špatné. DÁLE ROZBOR DĚJE, BĚHEM NĚHOŽ NA KONKRÉTNÍCH BODECH ODHALÍM JEHO CHYBY: Divák se skrz vyšetřování inspektora dozvídá informace o Morlarovi, jehož život je lemován katastrofami a neštěstími druhých. Zprvu to funguje, ale později je toho už podezřele tolik, že jediný logický závěr je ten, že Morlar sám musí být činitelem. Divák si to uvědomí dřív než postavy ve filmu a tedy film v tomto ohledu není o krok před divákem. Morlar sám věří, že ty věci spáchal. Po celou dobu vystupuje jako člověk sám sebou zděšený a snaží se o své schopnosti přesvědčit psycholožku. Podaří se mu to, když před jejím zrakem způsobí leteckou havárii. Když jí později zavolá a vyloží jí svůj plán, tak si uvědomí, že ten masovej vrah musí být zabit dřív, než zabije královskou rodinu a celou bandu mezinárodních štěnic a tak k němu dojde a rozbije mu hlavu nějakou železnou soškou. Avšak pošle ho jen na nemocniční lůžko. Psycholožka se zabije krátce poté, co se přizná inspektorovi. Najednou s tím nemohla žít? To nedává smysl. A samotný Morlar? Ten sice nehybně leží ve špitálu, ale na živu ho drží vůle. Jeho mysl stále pracuje. Vyčkává, až celý Anglický establishment včetně královny vejde do rozpadající se katedrály, jejíž pravé křídlo plný prasklin a když spadne, tak spadne budova celá. Inspektorovi dojde, že tohle má Morlar v plánu. Z vyprávění psycholožky ví, že se mu protiví tahle společnost i církev. Dojde mu, že jim to chce schodit na hlavu. Když anglická idiocie vstupuje do rozpadající se katedrály, na které jde vidět, jak se právě šíří prasklina, jak padají cihly, jak se sype kamenná drť a oni tam stejně lehkomyslně vstupují kvůli nějaké stupidní bohoslužbě a požehnání, tak jsem jim tu smrt začal přát. Když jsou tak blbý i v rámci banality, jak by mohli neškodit společnosti v rámci politiky a zákonodárství? Takot mi to film odprezentoval. V ten moment jsem s Morlarem začal souhlasit a neštěstí na mě nepůsobilo jako neštěstí, i když se o to film snažil. Minul se účinkem. Současně jsem si ani nemohl užít jejich rozmačkání pod hromadou kamení, páč scéna není dostatečně výživná a film v průběhu nijak nepracuje s motivem společnosti. Je tu však ještě jedna otázka. Proč byl Morlar napsán tak, aby se jevil jako zděšený sám sebou a současně opakovaně způsoboval tragédie. Proč se zpovídá psycholožce? Proč jí dožene k vraždě sebe samého, nijak se jí v tom nepokusí zabránit a nechá si rozmlátit hlavu? Proč byjí vykládal svůj plán, když v jeho zájmu je shodit celou tu budovu na jejich nestoudné hlavy v momentě, kdy pokleknou k modlitbě? Já vím proč! Doktorka tam je, aby v příběhu byla postava, od které inspektor bude čerpat informace o Morlarovi (a tvůrci ji nechaj umřít v momentě, kdy už nemá co víc říct), který se původně zdá být zděšený sám sebou jen proto, aby scénář mlžil a vytvořil kolem něj mysteriózno, jenž beztak příliš nefunguje. Scénář je očividně těžce nesoudržný. Čím víc nad tím přemýšlím, tím míň se mi ten film líbí. Snižuji hodnocení o jeden bod na 2/5, protože z toho mohl být mnohonásobně lepší film. Jen kdyby se tvůrci vysrali na to stupidní a nefunkční schéma detektivky a nudného inspektora a příběh sledoval hlavně postavu Morlara, jeho život (nejzajímavější scéna je ta s jeho ženou) jeho morální tápání, činny a v závěru masovou vraždu anglického establishmentu. Aby fungovalo toto, film by musel vyhranit prostor i samotné společnosti, politice a dění v zemi. Film o člověku, který pohřbí vládu pod sutinami protože po rozvážných úvahách uzná, že si to zaslouží a proto, že může, by mi byl mnohem sympatičtější. Věřím, že by z toho byl kontroverznější, obsahově funkčnější i zajímavější (obecně lepší) film. A to mluvím jenom o narativu.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
10
Tak na tenhle film sem narazil jen proto, že můj otec ho kdysi pořád opěvoval, že je to skvělej horor. Tak sem až ve svých 21 letech se odhodlal si tento snímek půjčit a shlédnout ten otcův horor. No horor to sice není, ale určitě jeden z nejlepších thrillerů, kterej sem ve svém životě viděl. A pokud otec myslel tu hororovou, mrazivou atmosféru tak v tom měl pravdu, protože atmosféru tento film má naprosto mrazivou, šílenou, která mě naprosto vyčerpala, a mnoho hororů by mohlo závidět. Téma telekineze jsem snad ještě v žádném jiném filmu nezachytil a film je proto hodně originální, ale co je zde naprosto fascinující je Richard Burton, kterej i když nemá pro sebe tolik prostoru jako Lino Ventura, kterej je také skvělej, ale na Burtona prostě nemá, protože tento pan Herec strhává veškerou pozornost na sebe a obyčejnej pohled jeho očí vás naprosto rozseká. Navíc to má naprosto nečekanej a dechberoucí konec. 30 let stará podívaná, která neztrácí svoje kouzlo ani po tolika letech a mnoho dnešních hororů a thrillerů by mohlo závidět.
miza
miza
2 336 bodů