Dnes naposled

78%

Komentáře a recenze 6

29 749 bodů
7
Pěkný film s trošku naivním pohledem na alkoholismus. Herecké legendy film samozřejmě hodně pozvedly, protože příběh a zpracování považuji za čistě průměrné. Celkově mi z toho vyšlo velmi dobrých 70%. Milý čistý film, který nikoho neurazí.V padesátých letech byly kvalitní snímky bez propagandy spíše vzácností.
28 393 bodů
9
Jedná se snad o jediný český snímek, kde se pije po celou stopáž takřka nonstop. Tedy kde jsou všichni neustále, jak se jednoduše říká, společensky unavení, a kde vystupují všechny sociální vrstvy. A právě v tom je jádro moralizačního aspektu celého snímku. Ono totiž po dějové stránce dohromady není zase až tak moc o co stát. Každý má svou životní pouť a hlavně v rámci pracující třídy nějaké své zaměstnání, ale v rámci závislosti na alkoholu mají všichni obdobný konec. Centrum všeho dění je tak především hospoda U Kroců, kde se všichni scházejí a prostě - pijí. Domácí odezva samozřejmě nechybí. Hlavní postavu výborně ztvárnil Zdeněk Štěpánek, ale ani ostatní za ním nezaostávají. Nejvíce vyniká František Smolík, který je svou rolí spíše nenápadný, ale v jeho pojetí příznaku ´delirium tremens´ je vrcholným hereckým koncertem a zároveň i vrcholem všech obsažených scén. Snímek se honosí plejádou hereckého ansámblu staré i nové generace a to jak v předních rolích, tak i v těch vedlejších, u kterých, pokud není divák pozorný, může se stát, že si určitých tváří nevšimne. Režisér Martin Frič dal každému určitý prostor a nedá se říct, že by byl někdo na svém místě zbytečně. Ano, je nám tímto skutečně názorně ukázáno, že jestli je člověk z chudé, střední či bohaté třídy, v alkoholovém opojení je to zcela jedno. Alkoholový démon dostane všechny. A kdo neví, proč se někomu říká, že pije jako duha, tady má plné vysvětlení.
8
Je zajímavé vidět, že kdysi dávno existovaly doby, kdy tuzemské filmy mohly konkurovat klidně i americké produkci. To dnes patří leda do těch nejodvážnějších snů.
8
Byl jsem až překvapen, kolik tehdejších hereckých es se Fričovi před kamerou sešlo, a jejich charakterní efekt byl skutečně mimořádný. Menšík výjimečně za barem a se stejnými problémy, s jakými se musí páni hospodští potýkat v menších lokálech i dnes (ožírat se na dluh je hold dočasně příjemnější), Jiří Sovák řídící své holičství zásadně z putiky nebo tradičně skvělý František Smolík, jehož halucinační scéna v prázdném bytu takřka překonává ty nejlepší sekvence z Bilderova Ztraceného víkendu. Jedná se sice pouze o takové nevinné nahlédnutí na problematiku alkoholismu v čele s černohumornými poznámkami protagonistů, ale svůj účel film přesto splňuje znamenitě a i po letech nepřestává bavit a být aktuální...
kawa
3 388 bodů
7
Rukopis Martina Friče je vidět na tomto filmu, ale hlavní devíza jsou herecké výkony Štěpánka, Sováka a Mareše. Další jsou již jen stafáž. V malých roličkách se objevili i další herecké hvězdy pozdější doby. Lepší průměr.
danda
19 bodů
10