Daleká cesta

75%
Daleká cesta
Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život... Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární ?realitou?, čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí \"Dalekou cestu\" mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.



Pete69
Pete69
29 851 bodů
8
Film natočený krátce po válce zabývající se Židovskou otázkou, je velmi silný, ale čekal jsem více emocí i dramatičnosti, zvláště právě proto, že byl natočen v roce 1949. Je to ale moc pěkný kousek, který u nás nedostává v televizi téměř prostor a je to škoda.
martin2560
martin2560
621 bodů
8
Velice povedený film o osudu českých Židů během 2.sv.valky.Prolinaji se tam lineárně děje na bojišti a dění v koncentračním táboře.Je to snad první film kde uvidíte PIP(Obraz v obraze) na rok 1949 věc nevídaná.Hudba doprovázející film na dramatičnosti hodně přidává... Řekl bych že to je dost reálný film vypovídající o morálním odpadu jménem nacisti a o utrpení lidí kteří se provinili jen tím že byli Židé....Jen škoda že se to nevysílá sem tam třeba ve veřejnoprávní TV aby se připomínali ty zvěrstva aby se chyby neopakovali
jakub-jiriste
21 bodů
10
Snad nejosamělejší monument naší kinematografie, milník, který spatřil světlo světa již v době tuhé Ždanovské koncepce socrealistického umění zavedené do našich podmínek. Uprostřed schematismu a uzavřenosti proti jakémukoliv tvůrčímu přínosu náhle přišel Radokův opus okouzlený revolučními postupy Občana Kanea a snažící se všemi prostředky (obraz, hudba, zvuk, střihy, herecké výkony i úvodní komentář) dosáhnout expresivního dojmu, který byl dle Radoka adekvátnější pro ztvárnění látky než jakýkoliv civilnější či dokumentarističtější přístup. Narace je navíc neobvyklá svou roztříštěností - jsou nabízeny spíše útržky z vývoje situace v protektorátu a samotného tábora, které propojuje jednoduchá, ale intenzivní linka rodiny lékařky. Co je na filmu kromě živé kamery, hry se stíny, kontrastními a ironickými střihy a imaginativní hrou se zvukem nejsilnější složkou je bezesporu Sternwaldova hudba, která sugestivně vystihuje vnitřní pocity postav a ještě více prohlubuje expresivní náladu. Její hodinová stopáž je přesně rozvržena na jednotlivé okamžiky děje a užívá rozmanité motivy, z nichž každý má své pevné místo. Tento postup je v našem filmu do této doby nevídaný. Skvělým nápadem je zvolená variace na Bolero, která má ve své podstatě s tématem mnoho společného a v ohromujícím závěru z ní běhá až mráz po zádech. Výborně je využita diegetická hudba piána, která doprovází profesorovo rozhodování k sebevraždě a neopakovatelným způsobem vystihuje jeho současný subjektivní stav. Krátce řečeno Daleká cesta je mistrovské dílo světových parametrů, které ze své síly za více než půlstoletí nic neztratilo.

Dodatečné informace

Původní název:
Daleká cesta (více)
  • Československo Daleká cesta
  • Československo Distant Journey
  • Československo The Long Journey
Premiéra v ČR:
3. 6. 1949
Distributor:
Národní filmový archiv
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Čeština:
Daleká cesta je dostupný s českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch