Benedetta

68%

Komentáře a recenze 18

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 083 bodů
7.5
Paul Verhoeven stále umí! Stále dokáže točit filmy, které jsou svým obsahem kontroverzní, provokativní a nezavděčí se všem. Benedetta je výborným filmem ve kterém si divák sám může vybrat pohled na hlavní "hrdinku". Podvodnice, nebo mučednice? V tomto to Verhoeven nechává na vás. Po celou dobu chytře manipuluje s divákem a jeho očekáváním co se vývoje týče. Celkově na mě Benedetta působila jako komornější drama o zakázané lásce, kterých ale v posledních letech vzniká strašně moc. Jenže díky výborné režii a Virginii v hlavní roli patří snímek k tomu lepšímu co si můžete v daném žánru pustit.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 268 bodů
10
Stejně jako Černá kniha jde o film vzpírající se konvencím, aniž by ale jeho nekonvenčnost byla programovým bodem - jde zkrátka o unikátní film vybudovaný jakoby od nuly, a tím těžko uchopitelný, zneklidňující a vyvádějící z míry způsobem, jaký se těžko artikuluje.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
10
Verhoeven zase šokuje, nicméně jak by řekl on sám "pouze převyprávěl skutečný příběh". Líbí se mi ta nejednoznačnost toho všeho, to že sexuální scény tady nebyly jen pro šokování, ale měly fakt vliv na budoucí děj. Celé to ve mě rezonuje ještě skoro po týdnu. Jeden z filmů roku. 9/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Jméno Paula Verhoevena nejspíš není potřeba představovat. Tvůrce filmu jako Robocop, Total Recall, Základní instinkt či Hvězdná pěchota je velmi známým jménem a mezi jeho rukopis patří černý humor, satira či také fakt, že se Verhoeven ve svých nebál brutálního násilí či výrazných sexuálních scén. Robocop či právě Hvězdná pěchota obsahují satirické komentáře, přičemž právě i jeho novinka Benedetta jich je plná. Jen si tentokrát Verhoeven utahuje z něčeho tak trochu jiného. Od začátku filmu je jasné, že si Verhoeven bude tak trochu utahovat z církve a křesťanské víry. V Benedettovi divák velmi snadno pozná starého provokatéra Verhoevena, přičemž je jasné, že ani ve věku 83 let se tenhle Holanďan nebude držet zkrátka. Benedetta je totiž zcela očividně provokativní film a Verhoeven dodal mnohem více než pouhou erotickou lesbickou romanci. Opět servíruje neskutečně chytrý film, který má ovšem typický Verhoevenovský šibalský rukopis. Což dokáže nejen vyobrazení Ježíše Krista, ale také náznak počátku jistého druhu sexuálních pomůcek na konci 17. století. Verhoeven ani na prahu života neztrácí svůj osobitý přístup a Benedetta opět rozdělí diváky ve velkém. Klasicky jde ovšem u Verhoevena o víc než sex a brutalitu. Benedetta je především fantasticky natočený film. Dobová výprava je naprosto fantastická, stejně tak kostýmy jsou naprosto povedené. Pod tím hezkým pozlátkem definitivně Verhoeven začne rýpat do zkorumpované církve a zfanatizovaných panbíčkářů. Jde o neskutečně sofistikovanou záležitost, kterou velmi rychle mnoho odsoudí jako film, kdy si z nich jeho autor dělá naprostou prdel. A víte vy co? Verhoeven si dost možná tak trochu prdel dělá. Jenomže i to dělá neskutečně chytře a Vatikán z jeho novinky radost mít rozhodně nebude. Verhoeven neztrácí svižné tempo, v Benedettě se pořád něco děje a postupný dějový vývoj dodává divákovi satisfakci v tom, že to celé skutečně někam vede. Postupně funguje budování atmosféry ústřední zápletky, především ovšem tři hlavní herečky podávají fantastické výkony. Kromě skvělé Virginie Efiry a solidní Daphne Patakie stojí za zmínku především úžasná Charlotte Rampling, přičemž její postava je ve finále dost možná tou nejzajímavější postavou. Nebo minimálně postavou s nejzajímavějším vývojem. Verhoeven má očividnou vizi, která skvěle funguje, opět ovšem platí, že film rozhodně nebude pro každého a naznačí to už katarze první scény. Do samotného příběhu je kromě oné lesbické vášně a církevními záležitostmi také výtečně zapojena morová epidemie, která v příběhu sehrává klíčovou roli. Verhoeven se projeví jako skvělý vypravěč, kdy se definitivně prokáže, že pod tou drzou slupkou má Benedetta skutečně silný příběh a jde o jedno z nejpůsobivějších historických dramat za poslední dobu. Za zmínku též stojí půvabná kamera Jeanne Lapoirie i povedený soundtrack Anne Dudley. Celkově Benedetta velmi hezky vypadá, prostředí dobové Itálie se skutečně dokáže prodat. Celkově se Benedettě něco vyčítá velmi těžce, jen pár momentů možná přeci jen hraničí s dobrým vkusem (právě vyvrcholení první scény), díky tomu co následuje po ní je ovšem velmi snadné Benedettě odpustit. Takhle vzrušující a chytře provokativní filmy nevznikají každý den. Osobně bych se nebál Benedettu označit za jeden z vrcholů Verhoevenovy tvorby. Benedetta je chytrá, provokativní, půvabná a neskutečně vtahující podívaná, která je rozpoznatelnou Verhoevenevkou, což pro spousty lidí bude zásadní překážkou. Benedetta se ovšem vrací k satiře, kterou Verhoeven tak výrazně servíroval v Robopocovi a Hvězdné pěchotě a také k erotické vášni servírované v Základním instinktu. Verhoevenovi sice táhne na 90 let, svůj rukopis ještě ovšem naštěstí pořád neztratil. Kdo Benedettu odsoudí jako lesbické porno a Verhoevena jako perverzního úchyla nemá soudnost a měl by se jít vyzpovídat!
hrumsrt
hrumsrt
9 183 bodů
9
Tak jsem tomu dal druhou šanci! Paul Verhoeven byl v devadestkách asi nejzajímavější režisér vůbec, když divákům naservíroval tituly jako Total Recall, Základní instinkt anebo Hvězdnou pěchotu. Všechno tohle jsou ikonické snímky svojí doby, které patří mezi to nejlepší z filmu vůbec a pravidelně rok co rok mám pocit, že jsou lepší a lepší.. Ovšem vrcholu Paul Verhoeven už došel a jeho další režijní kousky v 21. století už nejsou tak přelomové a u některých bych i vyloučil, že mohou časem dozrát. A pak je tu Benedettta.. Film jsem viděl už někdy koncem roku 2021, ale tehdy jsem tak neholdoval Verhoevenovi a ani jsem nepřemýšlel tak jako nyní, a proto jsem napoprvé snímek patřičně nedocenil... Benedetta je možná i vrchol Verhoevenova provokatérství. Tady se nejen nešetří s nahotou a erotickými scénami, ale kromě toho jde o tak masivní kritiku církve, že to snad muselo v Polsko jít na černou listinu.. Myslím si, že od 00's se Verhoeven více podvolil mainstreamu a někdy dokonce točil skoro a jen pro Akademii, dokud se ale po pětileté pauze nevrátil s Benedettou.. Příběh o vztahu dvou řádových sester v italském klášteře, který začne jako přátelský, aby se postupně překlenul k lesbické romanci. A že je to Verhoeven, můžeme tak nahlédnout několikrát přímo pod peřinu jejich vztahu a přímo sledovat, jak porušují pokání a oddávají se sebeuspokojování.. Už jen tímhle by dokázal leckoho rozohnit/potěšit, ale představa o lesbickém sesterském klášteře nestačí.. Ona totiž sestra Benedetta není jen nemravně hezká homosexuálka, ale taky začne tvrdit, že skrze ní promlouvá Ježíš a jeho slova přeměňuje do různých zázračných a nevysvětlitelných událostí. Je snad Kristovou vyvolenou?.. Kde Verhoeven rýpe do zkorumpovanosti a zkaženosti církve, tu na druhou stranu ukazuje mýtické projevy Benedettiny výjimečnosti.. A kde na jednu stranu vidíme dvě holky líbající svoje poprsí (Virginie Efiře nelze nezávidět výbavu), tu Benedetta dokládá svoji výjimečnost propíchnutými dlaněmi. Jde snad o obhajobu svého nepřípustného vztahu s druhou sestrou Bartolomeou, anebo je to zázrak? To je otázka, kterou se příběh snaží klást a nedá na ni do konce úplně jednoznačnou odpověď.. Film je oslavou velkoleposti filmového vyprávění a Verhoeven dokazuje, že i bez sebevětších sci-fi prvků, nebo akce dokáže vyprávět nesmírně dravou podívanou.. A co prvně vypadá jako stařecky dementní zvěčnění lesbického porna, dokázali tvůrci přehoupnout do jednoho epického příběhu. Divák nezná pravdu a do posledního záběru Vám Verhoeven nedá úplné rozhřešení.. Ale takovýhle obraz církve můžu! Nesmírně poutavé vyprávění, pokaždé velmi chytře okořeněno něčím nepřístupnějším, aby diváka zase udržel na svojí straně. Soudem vygradované finále je jen napínavou třešničkou. Zůstává tak jedním z nejlepších a taky nejpodlejších kousků z Verhoevenovy tvůrčí kariéry a opravdu stálo za to, že po letech zase došel s něčím novým. Až z toho nakonec je jeho druhý nejlepší film vůbec! Tohle je odvážné pohlazení pro všechny nekonvenční slídili, nadržence a anarchisty. 90%
Klajnik
Klajnik
8 503 bodů
2
Náběh na chytrou kontroverzní podívanou tam je, ale není to dostatečně obsahově prokreslené ani formálně vychytané. Tenhle film mohl mířit k něčemu umělečtějšímu, ale chvílema působí poněkud levně.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Toskánský masakr robertkovým krucifixem, aneb Všechny cesty vedou do Pekla. Jáma lvová, ohnivé jezero, hořící keř, meh, přeci stojí si jednou za čas olíznout kus chlupatý broskvičky. Já jsem směrem k tomuto filmu dost pozitivně. Bortit pravidla, náboženství, lidské zásady, sexualitu, se už těžko najde (o tom mě už přesvědčil Mladý papež), a že to stařec ve svým neuctivém věku pořád umí prokázat, co ho ještě dokáže úchylně zmastit hada. Krásně natočená, středověkem krásně políbená a zvířatkama hojna, (kdo vypustil kozy ven..). Já se přiznám, mě nikdy nebralo porno s jeptiškama. Ono, celé to "oh bože, oh bože", je už takové ošumělé, a jak má porno svou nevýhodu, člověk začne být náročný. Potom přistoupíme k tvrdějšímu zacházení, a takové BDSM, znásilnění a Sado maso, už nepřijde na škodu, a to mastné šťouchání do masa šukny, je už takový odpočinkový relax při luštění křížovky. Erotické scény byly vcelku nudné, já si třeba užíval namakaného Krista, co tak stylově řezal kokosy mozkomorům excalibrem, jak nějaký Assasin's Creed. Proč si místo Iron Golemů, a Spajdr-Geyů, nelepíte na zeď pokojíčků Drsoňe Ježíše?? Benedetta byla taky pěkně k šuku, a ta její keřovitá jeskyňka mi pěkně naježila chlupy. Možná to bude zvláštní eskorta úchylů, ale našlo by se péčko se stigmatama? Jako hřebíkem do dlaně asi nikdo dostat nechce, ale jak už vyznělo, jedině bolest tě dovede k Bohu. Klášter by mohl bejt, třeba takový hárem, a za přijetí musíš matce představené vylízat kvalitně žabinec, nebo to dělat s deseti kněžímaaa... já se zase musím rouhat, já asi v tom pekle fakt zhniju. Tak ve jménu Pátrise, k ucha svatýmu a .. tomu dalšímu, Ámen.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
3.5
Odpad.....co k tomu říct....smutný je že naše distribuce kupuje takové sr...ky.... V celku to vypadá jako by to natočila skupinka amatérů z Dolních Bukviček. Postavy absolutně nepřesvědčivé , interiéry z papundeklu.......u erotických scén je člověk nucen spíše k smíchu. Škoda promarněného času a peněz...
naineko
naineko
1 493 bodů
7
Jak na to, že to mělo přes dvě hodiny, tak to letělo strašně rychlou zkratkou. Nebyl čas se zastavit nad mystikou, vztahy ani vývojem postav. Odškrtneme položku a další.
ob_ver
ob_ver
615 bodů
8
Jakoby se na nás staří bardi domluvili. Benedetta zachází se symboly příbuznými těm, které přinesl Scottův Poslední souboj. V přímém srovnání se rival jeví vrstevnatěji, asi jako pastózní malba proti úsečné kresbě uhlem. Verhoeven už ovšem nekreslí tak břitce, přestože naturalističtěji, jak je mu vlastní. Provokuje sice už spíše jen rozkošnicky a použitá symbolika se díky produkci jeví plošší, ale výsledným sdělením se bohatšímu soupeři, troufám si říci, vyrovná – jsem proto hodně zvědavý, jak se poperou kasovně. Pro svou úspornost je mi nakonec Benedetta o chlup sympatičtější, ovšem dost dobře chápu, že tím půjde mnoha lidem proti srsti, přestože jde o jasně rozpoznatelný rukopis. Ale na rovinu, Elle mě pohltila a bavila více.