Paroží

59%

Komentáře a recenze 6

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
4.5
Horor? Ale ne. Mýtické monstrum je vidět chvíli a to ještě ve tmě a nejděsiveji působí malý kluk v hlavní roli a prostředí zapomenutého městečka jako takové. Čekal jsem více akce od monstra, nebo alespoň nějakou mystiku.. prostě spokojený jsem nebyl - 45%.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Režisérovi a scenáristovi Scottu Cooperovi se v jeho kariéře prozatím daří střídat žánry. Tento žánrový chameleon svou kariéru odstartoval hudebním dramatem Crazy Heart, které vyneslo Oscara Jeffu Bridgesovi, následně realizoval thriller Pryč od pece, kriminálku Black Mass a western Nepřátelé. Jeho 5. celovečerní film poté spadá do hororového žánru, Cooper tak opět ve své kariéře zkouší něco trochu jiného. Na jeho Paroží jsou poté nezkušenosti s hororovým žánrem rozpoznatelné, právě v tom ovšem též tkví mnoho zajímavého. Cooper natočil neobvyklý horor, kde je ovšem od začátku nastolena adekvátní nepříjemná atmosféra. Cooperův horor obsahuje nadpřirozené prvky, které v tomto případě těží z folklóru indiánských legend, zároveň se ovšem do filmu podařilo zapojit též sociální komentář a tento v podstatě komorní horor v sobě skrývá dost zajímavých prvků. Perfektně obsazená Keri Russell v dost srozumitelně popsatelné roli hlavní hrdinky Julie, která aktivitu v pomoci mladému Lucasovi možná vnímá jako lehké vykoupení z minulosti. Její těžká minulost není rozebraná do detailů, stačí ovšem pár náznaků a vše je velmi snadno rozpoznatelné. Ve filmu nemusí zaznít, že měla hlavní hrdinka problémy s alkoholem, Cooper to celé podá známým ´´ Show, don't tell´´. Tuto techniku Cooper vlastně v průběhu Paroží používá poměrně výrazně i přes to, že se to přeci jen bez nějaké té jasně vypovídající expozice neobejde. Paroží má velmi pomalé tempo, zároveň jde o skutečně temný snímek. Důležité je zmínit přítomnost Guillerma del Tora na pozici producenta, protože tato látka přesně sedí někomu jako je del Toro. Po jeho rukopise i díky pouze pozici producenta možná na první pohled není úplně vidu ani slechu, při sledování všem naprosto začne dávat smysl, proč má něco s takovou látkou společného právě del Toro. Ten měl totiž vždy slabost pro příběhy, které pracovali s různými legendami a obsahovali nadpřirozená stvoření. Ústřední monstrum se možná na kameře v plné síle nikdy zcela neobjeví, při jeho nástupu na scénu jde ovšem z monstra potřebný respekt a především je možné si všimnout milého odkazu na Vetřelce. Design hlavního monstra je skutečně působivý, Cooper navíc zvládne jeho definitivní příchod na scénu totálně prodat skrze atmosféru. Je skvělé sledovat Coopera s nulovými žánrovými zkušenostmi přeci jen hororovou atmosféru skutečně prodat. Je velmi pravděpodobné, že del Toro na pozici producenta Cooperovi v tomto ohledu lehce radil, Cooper je v tom ovšem pořád poznat i díky tomu, že mu více než o ten pravý děs jde o práci s postavami a jejich nitrem. Kamera Floriana Hoffmeistera navíc atmosféře ponurého Oregonského městečka též velmi pomáhá. Krom Keri Russell a Jesseho Plemonse v roli jejího bratra stojí za zmínku také mladý Jeremy T. Thomas, který tuhle v součtu obtížnou úlohu zvládl v rámci dětského herce velmi solidně. Paroží ve finále v součtu možná uškodí jen vyvrcholení, pomalu budovaná atmosféra totiž ve finále vede k tak trochu zklamavšímu finále, které se možná nečekaně až příliš vydává ve stopách klasických hororů. Celé to budování napětí ve finále možná vede až v příliš jednoduchou závěrečnou konfrontaci, která dosud budované pověsti a dosud budovaného napětí zcela neodpovídá. Přitom všem ovšem právě emoce v Cooperově hororu fungují a jeho hororovou prvotinu v součtu skutečně dělají hororem, který se v letošní konkurenci jen tak neztratí. Cooper svou hororovou prvotinu obstál a to i přes fakt, že si udržel své poznávací znamení. Pomalu budovaný a temný horor možná ve svém klimaxu trochu zklame, prací s atmosférou, postavami a vizuálem ovšem pořád vyčnívá nad průměrnou várkou hororů, které každým rokem dorazí do kin. V rámci letošního roku rozhodně Paroží patři mezi nejlepší horory......
Riverdon
Riverdon
7 390 bodů
6
Atmosféra i herci skvělí, jen scénář klopýtá. Blízká je tomu ovčí verze - islandská "Ada", která byla pro svou jednoduchost a nedoslovnost pro mě lepší.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
6
S chábrama v hospodě, (nemyslím reálnou hospodu, ale spíš sklep), u vínka, občas prodiskutujem naše nejniternější touhy, či myšlenky, a pomáhá nám to se vzájemně sbližovat. Logicky, jsme chlapy, i když se to o jednom nedá úplně tak říct, logicky -- jsme chlapy tak na 78%. Mimo vášnivých diskuzí o sraní, o hovnách, o vyměšováním, řešíme také ženské, a sexuální fantazie. Mně dost rajcujou stehna, a takový ten přechod prdele a celuitidy. A čím bledší kůže, tím líp. Soudruh X je nenáročnej, stačí mu jen velký kozy, vytahaná kunda a pár po porodních kil navíc. Ale s čím to tentokrát vybalil Soudruh Y, jsme se ještě doteď nevypořádali. Už to, jak nám to pateticky vysvětloval, se mu udělala dost velká boule na trenclích. Přemlouvá svou mladou, aby to před ním dělala s jiným chlapem. Jeho sexuálně vzrušuje, když si to jeho holka rozdává se sousedem, přímo před jeho ksichtem, nechává se urážet a ponižovat, a ještě mu z toho stojí stožár. Prý je to lepší sledovat, než to dělat. Buď je to taková brněnská fetka, že mu z toho porna pořádně mrdá do blány, nebo se jen schovává ve skříni, a náramně si to sleduje když mu jeho buchta zahejbá! Paroháčem se nestaneš, tím se už narodíš! A pokud se taky stane, že tě v černobylském lesíku, na koníčka, oprcá takový Galantní Jelen, co tě vzadu tlačí, a myslí si, že to pro jednou stačí. Ale to pravě, kurva, vůbec nestačí!! ** Troše recyklační horor na motivy Aktů XXX, aneb balada o zbloudilém Jaigermajstrovi. Nebavil mě, ale na druhou stranu, vizuál ušel. Kdo by se také nechtěl stát Paroháčem?