Poslední souboj

85%

Komentáře a recenze 33

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 084 bodů
9
Tak to ten Ridley Scott opět dokázal a naservíroval mi jeden z nejlepších filmů minulého roku. Snad nikdo nedokáže do svých filmů vtisknout tolik autentičnosti jako právě Ridley. Při sledování Posledního souboje máte opravdu pocit jako by jste se přenesli v době. Náhled na příběh ze tří pohledu je zajímavým prvkem, který byl využit na výbornou. Snímek tak v podstatě nenudí a vy se těšíte až shlédnete všechny tři náhledy na události, které se staly. Poté je jen na vás k jaké verzi se přikloníte, protože v každém najdete něco co vás nějakým způsobem osloví. To vše je završeno epickým soubojem, který je pomyslnou třešničkou na tomto třípatrovém dortu.
Pete69
Pete69
29 697 bodů
9.5
A je to tady. Ridley Scott opět ukázal své geniální já. Příběh z pohledu tří hlavních aktérů tohoto historického příběhu byl skvělý tah. Přičteme-li skvěle trefené zpracování středověku, kostýmy, výpravu celkově, je to téměř dokonalé dílo. Dočkal jsem se i pár pěkných bitev, soubojů a skvělých výkonů všech herců v hlavních rolích. Spokojenost veliká.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Je hezké, že osmdesátiletý režisér dokáže natočit film o středověku, který je relevantní v dnešní době. Sice je to rozhodně vleklé a práce s perspektivami mohla být sofistikovanější, ale rozhodně je to Scott ve své silnější chvilce.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
10
Vlastně je to dost komorní příběh, ale tím Ridleyho vyprávěním a fantastickou kamerou má člověk pocit, že sleduje velký historický spektákl. No a samozřejmě hercům tady člověk zobe z ruky. Hlavně ne tak provařená Jodie Comer a Adam Driver. Velká pecka.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Ridley Scott za pár let oslaví devadesátku a přesto to vypadá, že s do důchodu nechystá. Jen letos (ovšem částečně i díky odkladům způsobené COVIDEM-19) Ridley do kin uvádí své dva nové filmy, přičemž před Klanem Gucci přednost dostává Poslední souboj. Látka, která díky zkušenosti Ridleyho Scotta s historickými látkami jako Soupeři, Gladiátor či Království nebeské a především opětovnému setkání Matta Damna a Bena Afflecka za psacím stolem po více než dvou dekádách od doby Dobrého Willa Huntinga naznačovala, že by mohla stát za to. A v tomto ohledu rozhodně nezklame. Ridley Scott ovšem skutečně nekráčí ve stopách Gladiátora či Království nebeského. Když dojde na epickou bitevní či bojovní scénu, téměř 85-letý Ridley Scott jí pořád dokáže natočit velkolepě a vtahujícím způsobem. Takové momenty jsou ve filmu ovšem pouze tři. Poslední souboj je velkolepý v oblasti výpravy, kostýmů či audiovizuálu, v rámci samotného obsahu jde ovšem skutečně o malý příběh, který především sází na dialogy postav. Scottova novinka ovšem k příběhu znásilnění postupuje trochu jinak a příběh údajné oběti/obžalovaného/manžele oběti servíruje ze tří různých kapitol. Na různé události se tak díváme z různých úhlů pohledů a je v tom krásně znázorněné to, jak se se může lidská perspektiva různých událostí lišit. Ben Affleck a Matt Damon se spolu poprvé sešli jako scenáristé od Dobrého Willa Huntinga, který jim kdysi vynesl Oscara a ve spolupráci s Nicole Holofcener opět odvedli obdivuhodnou scenáristickou práci. Samotnému znásilnění předchází vývoj postupného přátelství a následně politické rivality de Corrougese a Le Grise, kde je klíčové znásilnění v podstatě jen poslední kapkou pro konflikt těchto dvou mužů. Ty řeči o tom, že se dá brát Poslední souboj jako komentář k MeToo poté rozhodně nejsou zcela mimo. Scéna, kdy se mluví o tom, že spousta žen radši drželo jazyk za zuby a nechala si sexuální násilí líbit kvůli moci kvůli vyšší moci velmi snadno připomene ještě nedávno aktivní řádění Harveyho Weinsteina v Hollywoodu. I přes zasazení do 14. století tak dokáže být Poslední souboj v něčem aktuální. Většinu času se skutečně pouze vedou dialogy, jsou ovšem tak bravurně napsané a herci jsou tak dobří, že to vůbec nevadí a je naopak vtahující vidět Matta Damona, Adama Drivera, Jodie Comer či Bena Afflecka v jejich rolích. Každá perspektiva dokáže tak trochu změnit pohled na postavy a především se ten film skutečně příliš netáhne a naopak dokáže diváka pořád vtahovat. Při oněch zmíněných odlišných vypravěčských perspektivách kameraman Dariusz Wolski točí ty samé momenty z různých úhlů, přičemž to tak celé funguje vyvolávat pocit, že sledujeme něco, co jsme už viděli a zároveň skutečně jinak. Kamera se pořád hýbe, závěrečný souboj poté bravurně využívá jak obrazu i zvuku. Srdcem filmu ovšem nejspíš skutečně zůstane postava Marguerite v podání Jodie Comer. Ta má po seriálu Killing Eve definitivně nakročeno k úspěšné filmové kariéře i díky jejímu skvělému výkonu v Posledním souboji. Poslední souboj funguje jako připomínka tehdejších ženských (ne)práv a tehdejších nesmyslů, které nejen v Paříži kolovali (ze znásilnění nemůže vzniknout těhotenství...). Z osudového souboje dvou mužů se ve finále stejně jen stává zábava pro krále a šlechtu. Tehdejší drzost Marguierite obvinit Le Grise ze znásilnění otřese i mezi tehdejšími ženami v Paříži, protože tohle ženy v tehdejší Paříži prostě nedělají. Ridley Scott natočil funkční feministický film, který ovšem bude bez problémů fungovat i pro mužské diváky. Rozhodně by možná neuškodilo v pár momentech stříhat, protože ono tempo přeci jen občas hapruje. Sympatický bod, který spočíval v nejistém vypravěčovi ve finále tak trochu vyšumí do prázdna a ideální divácký přístup k celé věci je tak jasný. Poslednímu souboji ovšem jinak není po řemeslné stránce téměř co vytknout a Ridley Scott jednoduše dokázal, že pořád umí. A snad mu to v téhle formě vydrží. Poslední souboj byl odsouzen k finančnímu propadáku dávno před svou premiérou. Film za 100 milionů dolarů, kde se ze 150 minut máchá meči pouze ve zhruba 10% neměl nikdy nakročeno k finančnímu úspěchu. Zamrzí to, protože tahle poctivá filmařina pochopitelně nejlíp vyzní právě na velkým plátně s ohlušujícím zvukem. Ridley Scott si ovšem očividně nadále točí přesně ty filmy, které chce a v tomto ohledu zůstává nadále sympatický. Jeho chystaný biopic Napoleona s Joaquinem Phoenixem bude událost.....
hrumsrt
hrumsrt
9 279 bodů
9
"Znásilnění nemůže způsobit těhotenství. To je prostě vědecký fakt." Sir Ridley Scott se letos činil, nebo dost možná úplně zbláznil, a vyrazil do kin s dvěma filmy, které jsou vskutku výtečné (navíc, že pak v obou hraje právě Adam Driver). Že se dá přinést něco nového, historický velkofilm s jedinečnou kompozicí a velmi promyšleným příběhem, je důkazem právě tenhle snímek. Vidět rytířský film, kde se hloupě nešermuje, nejezdí se na koni, ale řeší se otázka cti a skutečný právní problém. No teda, to je něco! Máme tu jednu událost viděnou z tří pohledů, tedy vlastně tři příběhy. Každý zvlášť mi nepřijde nějak jedinečný, tedy kromě toho třetího, který je podle mě divácky nejméně přívětivý, ale emoce a taková jakoby zoufalost tady jde skutečně do extrému, a tak právě tenhle je za mě ten nejsilnější. Nicméně dohromady z toho vzniká opravdu vynikající snímek. Je to sice místy trošičku náročnější na pozornost, ale to byly Ridleyho filmy vždycky ;). Takže to mě vůbec nevadí... Zase úžasné, co za herecké výkony jsou tady ke spatření! Celá ta hlavní čtveřice předvádí svůj nadstandard. Adam Driver si drží ten svůj jedinečný projev a pořád dokola dokazuje, že z něj prostě něco bude! Obzvláště mě překvapil Ben Affleck, který si po delší době odskočil od DC zase k pořádné filmařině. A on sem prostě patří! No a pak ta manželská dvojice de Carrouges, kde snad si troufnu tvrdit, že mužská čest utrpěla, jelikož Marguerite, v podání neokoukané Jodie Comer, zvládla zkušenějšího hvězdnějšího Damona v pohodě zastínit. Jako aby se v historickém filmu tolik mluvilo na úkor akčních sekvencí, s tím, že vám to vůbec nechybí, ba naopak.. Očekávaný závěr v podobě souboje je jen geniální třešnička! Právě celý souboj by si měli studovat všichni filmový tvůrci - kamerové snímání, práce se slow-motion scénami - holt zkušenosti a poctivá filmařina! Vskutku jedinečné! 95%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
9
Zpočátku mírné zklamání, způsobené převážně rychlým tempem, kdy jsem postavu Jeana skutečně poznával pouze letmo, nahradil zajímavější protipól příběhu Jacquesa, který uspěchanou expozici náležitě doplňuje o spoustu další informací, jen aby to nakonec celé vyústilo v naprosto dech beroucí třetí část, z níž jsem byl úplně odrovnaný. Využití všech nahromaděných možností, které konečně vidíme v nezaujatém světle, se díky novému zásadnímu odhalení zužitkuje při onom "posledním souboji" tak dokonale, že jsem byl po dlouhé době napnutý jak struna. Nebyla k tomu přitom potřeba promyšlená choreografie, ale jen chytré vyústění propracovaného backstory. Jestli se dělá nějaká tečka filmu, tak takhle prosím.
Klajnik
Klajnik
8 584 bodů
8
Je to dobrej film. Jeden z nejlepších tohoto roku. Ridley Scott umí, takže to je audiovizuálně působivé, ačkoliv to nepůsobí tak opulentně a epicky, jako je přisuzováno jiným jeho historickým filmům. Příběh je totiž poměrně komorní, ale o to snad i více zajímavý, protože se jde víc pod povrch, kde se skýtá množství drobných nuancí a podmětů k přemýšlení jako je třeba pýcha, interpretace skutečnosti a dobové poměry a legislativa. Zápletkou je znásilnění manželky jednoho vazala druhým vazalem a divákovi se odkrývají události postupně z pohledu všech tří postav (manžel, násilník, žena). Téma je to v současné době aktuální a rozhodně nosné. Tvůrčí pokulhávání jsem však spatřil v momentě, kdy se manželka rozhoduje, jestli promluví pravdu nebo o celé věci pomlčí. Nastanou dialogy, které nejsou příliš dobře zpracované, páč to působí, že postavy najednou promlouvají víc k divákovi, než že se baví mezi sebou. Chápu, že umění má reflektovat reálný svět a promlouvat k němu, jenže dobrý uměl co dokáže zpracovat tak, aby nebyla nabourána uvěřitelnost. V opačném případě to začne působit poněkud uměle a to jsem zde párkrát pocítil. Po většinu času je to však solidní film a skvělá zábava. Všechny mužské postavy jsou víceméně degeši (ale dobře napsané) a drama, které vlastní zhovadilostí utváří je výsostně zábavné a poutavé. Obzvláště skvěle zpracovaná je scéna usmíření a polibkem, kde jsou s obrovským citem skvěle vyobrazeny jednotlivé nuance v závislosti na perspektivě postavy, kterou je situace nahlížena. Scéna znásilnění ještě taky funguje, protože násilník si nahánění manželky vyloží jako hru námluv (vyzutí střevíčků), zatímco manželka ve znepokojení utíká a při zakopnutí na schodech ztratí boty. Poněkud hruběji je to však zpracováno už v situaci, kdy manželka řekne o znásilnění svému manželovi. Stále si však mohu říct, že v ten moment obě postavy byly emocionálně více rozladěné a tak to, co se odehraje mohla každá vnímat s mnohem většími rozdíly. Samotný duel je pak velmi napínavý a drastický. Říkám si však, že mnohem silnější a drásavější konec by byl ten, kdyby v souboji vyhrál násilník a manželka následně byla upálena. To by se totiž klidně mohlo stát a taky se to dělo - i když sice ne v této konkrétní historické aféře. 3,5/5
p.a.douch
p.a.douch
8 350 bodů
8
Ano, je to dobrý film. Bohužel mohl být ještě lepší (alespoň podle mě). Sledování jedné události ze tří pohledů mě moc nebavilo. Dnes už patrně nikdo nezjistí, jak to doopravdy bylo mezi Le Grisem a Marguerite de Carrouges, ale to vlastně není ani cílem tohoto filmu. Mužské postavy jsou v tomto filmu dost ploché a přitom by právě ony měly být hybatelem děje. Ať se to dnes někomu líbí nebo ne, ve 14-tém století se právo ani hybatelé moci neohlíželi na to, co ženy říkají, či co si o věcech myslí (časy Eleonory Akvitánské byly už pryč). Takže z mého hlediska lituji promarněného potenciálu.
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Středověká detektivka zakončená skvělým soubojem😁, hodně tenká hranice mezi pátou hvězdičkou. Je to fakt nečekaně dobrý ale podruhé to vidět nemusím. 83%