Pokračování sandálového velkofilmu Gladiátor (Gladiator) od Ridleyho Scotta se z natáčecích lokací přesunulo do střižny, písky Kolosea znovu nasáknou krví od 21. listopadu, takřka čtvrtstoletí po premiéře jedničky. Hrdina Maximus v podání Russella Crowa je sice definitivně po smrti, ale výpravný snímek stočí pozornost na už dospělou postavu Lucia (Paul Mescal), synovce usmrceného císaře Commoda (Joaquin Phoenix). A podle první šeptandy ze studiového zákulisí by epické měřítko rozhodně nemělo stagnovat.
Články 33
Ben Affleck nezahálí. V únoru se objeví v megalomanském muzikálu jeho ženy Jennifer Lopez a hereckou kariéru trvale obohacuje o úlohy v komiksových adaptacích, historických dramatech či retro thrillerech. Sám sebe navíc úspěšně režíroval ve filmech jako Město (The Town), Argo nebo v loňském Air: Zrození legendy (Air), kde spolu s odvěkým kamarádem Mattem Damonem tlačili na trh slavnou obuv Michaela Jordana. S Damonem nyní Affleck pro Netflix chystá další snímek a ještě předtím se vrátí jako geniální autistický účetní vyřizující záležitosti podsvětí v pokračování populárního akčňáku Zúčtování (The Accountant).
Britský režisér Ridley Scott rozhodně nemá ve svých pětaosmdesáti letech čas ani pomyšlení na to, aby se s věcmi páral. Proto nepředstírá zájem o debatu nad historickou věrností svého dlouho očekávaného Napoleona. Jeho reklamní kampaň na jednu stranu vzbudila zájem mnoha filmových nadšenců, na druhou se na jejím základě zježily vlasy na hlavě nejednoho historika. Přestože jsme zatím viděli jen pár záběrů, počet ahistoričností by vydal na mnohastránkový seznam od maličkostí, jako jsou nepřesné manévry, až po zpodobnění Napoleonových činů, jichž se nikdy nedopustil. Jestli však někdo čeká od Ridleyho omluvu, škaredě se plete.
Tom Hardy si konečně odběhl od Venoma a 30. listopadu se v českých kinech představí tak, jak mu to svědčí nejlépe. V krimi dramatu The Bikeriders ztvární drsného vůdce motorkářského gangu Vandals, který v průběhu 60. let přitvrzuje na nezákonných aktivitách, do nichž stahuje i horkokrevného mladíka Bennyho (Austin Butler). Snímek režiséra Jeffa Nicholse (Bahno z Mississippi) nicméně dává v prvním dvouminutovém traileru na vědomí, že nejdůležitější bude střízlivá perspektiva Bennyho manželky Kathy (Jodie Comer).
Za čtyři měsíce se v kinech objeví Napoleon, jeden z nejočekávanějších snímků letošního roku. Málokdo dokáže historickou epiku zpracovat tak poctivě jako Ridley Scott, takže nezbývá než věřit, že to dobře dopadne. První plnohodnotná ukázka o opaku naštěstí nesvědčí.
Historický velkofilm Ridleyho Scotta (Gladiátor, Vetřelec) o francouzském císaři a vojevůdci Napoleonovi dorazí do vybraných kin 22. listopadu 2023, načež se objeví na Apple TV+. Hlavní roli ztvárnil Joaquin Phoenix a snímek bude v kinech distribuovat studio Sony, které na CinemaConu v Las Vegas představilo natěšenému publiku první exkluzivní záběry.
Jako scenárista a režisér si zvykl na samou chválu, ale za své herectví Ben Affleck často slízl kritiku. Ostudu si uřízl roku 1992, kdy si připsal jednu z prvních rolí v hororové komedii Buffy, zabíječka upírů. Ve filmu, na který posléze navázal úspěšný televizní seriál, pronesl tehdy devatenáctiletý herec svou jedinou repliku tak neohrabaně, že ji tvůrci raději nechali předabovat.
Ridley Scott je nevyzpytatelný režisér. Má na svém kontě několik klasik, jejichž vliv na filmový kánon je těžko měřitelný, ale také řadu těžko pochopitelných přešlapů vedle. Souvisí to jistě s tím, že se nebojí střídat žánry a styly a hledat neustále nové inspirace. Na počest jeho 85. narozenin se podívejme na jeho deset nejdůležitějších filmových zářezů.
Poslední dekáda sice byla z pohledu nominálních tržeb pro Hollywood úspěšná, ale zdání klame. Zatímco všude vidíme jen filmy od Marvelu, které dokázaly ovládnout trh díky vyprávění na pokračování a bezprecedentnímu cílení na fanoušky, o bezpočtu drahých propadáků se mimo odbornější analytické kruhy moc nemluví. Koronavirus poprvé v historii přerušil hollywoodskou výrobu, streamovací služby otevřely náruč ještě zběsilejší vlně pirátství a velká studia v čele s Disneym jsou zadlužená až po uši. Rostoucí divácký nezájem a produkce „na jistotu“ v mnohém připomíná situaci, v níž se Hollywood ocitl už v padesátých a šedesátých letech. A jak si ukážeme, žádná změna není v kinematografii náhlá a náhodná. Současná situace sice v mnohém připomíná hollywoodské poválečné tápání, ale ve skutečnosti jde o lineární vývoj, který nám jistě brzy připraví další filmovou revoluci.
Čtvrtého května 2012 návštěvníci amerických kin poprvé tleskali dnes ikonickému záběru, na němž se šestice marvelovských superhrdinů shromažďuje v ulicích New Yorku. Ambiciózní komiksová týmovka, která svedla dohromady Iron Mana, Kapitána Ameriku, Thora či Hulka znamenala nejen vyvrcholení první fáze Marvel Cinematic Universe, ale především počátek zcela nové etapy filmové tvorby, která připomíná spíše očekávané sportovní události. Avengers nastavili trend, který vydělává peníze jaksi automaticky a ostatní se ho snaží napodobovat. A kdokoli v posledních letech žehrá nad mizející autorskou tvorbou a dnešní filmy považuje jen za zábavní atrakce, může prstem ukázat právě na tento dekádu starý snímek.