Pán prstenů: Prsteny moci

66%

Komentáře a recenze 18

8
1. série: Svět Pána prstenů po právu zůstává jedním z nejmilovanějších světů v dějinách popkultury, skvostnosti literárních děl J. R. R. Tolkiena se poté dokázala vyrovnat i filmová trilogie Petera Jacksona. Navazující trilogie Hobit poté sice v součtu na úspěch jedné z nejuznávanějších filmových trilogií všech dob nenavázala, přesto si trilogie Hobit našla dostatek fanoušků, kteří tou dobou žili v tom, že na další adaptace Tolkienových děl i díky přísnému dohledu Tolkienových dědiců jen tak nedojde. Jenže časy se mění, dědic střídá dědice a s ním i přístup k rodinnému zlatu. Netflix měl sice zájem o novou adaptaci známé trilogie, Tolkienovým dědicům se ovšem více zamlouval nápad Amazon Prime o seriálu, který se odehrává v 2. věku Středozemě, tisíce let před události Pána prstenů. Neskutečné produkční náklady, které v rámci 1. série vyšli na 715 milionů dolarů, zároveň ovšem i kontroverze spojená s castingem Afroameričana do role elfa, náznaky o tom, že si seriál na rozdíl od zdrojových materiálů půjde krapet svou vlastní cestou a především obavy ze stran věrných Tolkienovců. Look How They Massacred My Boy? Zas tak lehké to není. Především díky neskutečným nákladům by byl hřích, kdyby Prsteny moci nevypadali epicky. Síla Prstenů moci tak tkví ve fantastickém vizuálu, nadstandartní audiovizuální formě a především ve správně velkolepém soundtracku. Tvůrce hudby k trilogiím Pán prstenů a Hobit Howard Shore sice vytvořil hlavní melodii seriálu, o zbytek soundtracku se ovšem postaral Bear McCreary. Každou další z osmi epizod to poté působí dojmem, že McCreary si váží své pozice a nejen, že výtečně kráčí ve stopách Shorea, ale dodává parádní hudební melodie, které se skutečně díl od dílu zlepšují a zlepšují. McCreary ještě není ve světě filmových skladatelů tolik profláknutý a Prsteny moci dokazují, že je to hřích. Tvůrcům se kouzlo a poutavost světa Středozemě daří bravurně zachytit, Středozem se představuje v období, které několik sérií bez problému utáhne. I když má tedy 1. série seriálu především problém v tempu, kdy se toho v součtu vlastně tolik nestane. Některé postavy se alespoň prozatím dokážou nějak prokreslit, jiné s tím ovšem mají závažný problém. Na stejném principu fungují paralelní linky, kdy jsou některé o poznání záživnější, některé naopak tolik ne. Linku s Hobity (nebo spíše jejich plemenem Chluponohými) nahoru tahá záhadná identita cizince z oblak v podání Daniela Weymana, kdy je ovšem paradoxně linka s Chluponohými časem méně nesnesitelná a více zajímavá. Samotní Chluponozí totiž po čase přestanou být tak děsně nesnesitelní, člověk by ovšem stejně radši v ten moment trávil čas třeba se skvěle vyobrazenými trpaslíky či linku s Númenorejci. J. A. Bayona, Wayne Che Yip a Charlotte Brändström jako režiséři přinejmenším odvedli slušnou práci. Charlotte Brändström si (nejlepší) šestou epizodou ihned vyslouží pozornost, aby jí hned ztratila následující (nejhorší sedmou epizodou), J. A. Bayona nadále dokazuje, že dokáže z audiovizuálu vymlátit maximum a Yip působí jako tvůrce, který umí vést jednotlivé scény, především ty dialogové. Na druhou stranu je to ovšem pořád většinu času jen solidně odvedená práce, kdyby tomuto seriálu přeci jen prospěl trochu zajímavější a výraznější uchopení. Takový Miguel Sapochnik by se po chopení těch nejlepších epizod Hry o trůny a Rodu Draka mohl aspoň na chvíli stavit. Právě při srovnávání s aktuálním Rodem Draka mají poté Prsteny moci ten problém, že Prsteny moci sice mají výhodu ve větší velkoleposti, v rámci práci se scénářem a jednotlivý postavami Rod Draka vyhrává na plné čáře. Všechna ta vizuální velkolepost je přeci jen krapet k ničemu, když člověka u Prstenů moci po 8 epizodách ze zhruba 20 hlavních postav zajímá tak jedna čtvrtina. V těch nejzásadnějších momentech ovšem přeci jen emoce fungují, některé postavy se skutečně zdárně a zajímavě vykreslují a minimálně potenciál do budoucna tam jednoduše je. Tempo je do budoucna velký problém, o tom není sporu. Výhoda ovšem je v tom, že tvůrci již dopředu dle svých slov tuší směr, kterým se tento seriál vydá a skončí, dá se tudíž snadno věřit tomu, že tvůrci přesně vědí, co dělají a že rozpočet bude časem vidět víc a víc. Prsteny moci sice vypadají velkolepě jako průměrný blockbuster s 200-milionovým rozpočtem, za tak šílenou částku by ovšem člověk pořád přeci jen čekal krapet víc. Samotní Tolkienovci ovšem budou mít nejspíš problém i nadále. I kdyby se tvůrci chtěli věrně držet materiálů od Tolkiena, například na takový Silmarillion jako takový práva nemají. I proto se tudíž musejí vydat vlastní cestou, která v kdekom vyvolá nádech podivné fanfikce. Je to ovšem automaticky špatně? Už obě trilogie Petera Jacksona nebyli Tolkienovým materiálům úplně věrně (těžko se dá věřit tomu, že by pana profesora Jacksonovy filmy uspokojili), tady se ovšem jde o kus dál. A leckomu jen prostě stačí, že je zpátky ve Středozemi, tvůrci zatím nedělají tak velké přešlapy, které by mohli zničit odkaz původního světa a problém je tak například v tom, že je těžké se bát o postavy, které se dožijí minimálně Posledního spojenectví elfů a lidí. Spousta lidí poté nemůže strpět fakt, že elfa Arondira hraje portorikánský herec Ismael Enrique Cruz Córdova. Backlash ohledně tohoto rozhodnutí nešlo nezaznamenat a v mnoha případech šlo o ten moment, kdy lidé nad seriálem předčasně zlomili hůl. Minimálně je Arondir ovšem jednou z nejzajímavějších postav, které seriál představil. A ano, casting se dá zpochybňovat dle zdrojového materiálu od Tolkiena. Jenže v době, kdy psychopatický šotek se zásobou atomovek má neustále potřebu si něco dokazovat a v době, kdy musíme trpět Petra Fialu na pozici premiéra, je mi osobně jeden černý elf úplně u prdele. Xenofobové všech zemí, vyližte si prdel. Důležitější je přeci jen fakt, že se Tolkienovu poetiku alespoň částečně podařilo přesunout i sem. Prsteny moci zatím nepatří mezi nejlepší seriály současnosti a pořád se tak úplně nechytá na seriálovou konkurenci v žánru moderních fantasy seriálů, ten seriál má ovšem přesto dost pozitivních aspektů a především není tou tragédií, kterou mnozí předem predikovali. Nyní jen stačí doufat, že až do pár let dorazí 2. série, dosavadní nedostatky zmizí a seriál naplno využije svůj potenciál. Zatím je to pořád jen velmi fajn....
8 589 bodů
2
1. SÉRIE: Nefunkčně vystavěný děj a postavy, do nichž se divák nezaintresuje, protože s nimi tvůrci scénáře nebyli schopni vhodně pracovat. I kdyby jakákoliv postava zahynula, tak mě by se to nijak nedotklo. Kupříkladu: V základu Galadriinina odhodlání lovit Saurona je smrt jejího bratra. To je sice dost trapné, ale mohlo by být. Jen je třeba věnovat minimálně první epizodu jejich vztahu, aby to pro diváka bylo věrohodné. V intru však bratr malé Galadriel dá jakousi radu, pak se přesuneme k intru, kde nějaké stín (temný pán Morgot) zničí nějakej světélkující strom v zemi elfů, začne válka, Morgot je poražen, Sauron uteče, bratr se ho vydá hledat, off screen umře a Galadriel převezme jeho úkol a dále je vyobrazovaná jako nezlomná a vytrvalá válečnice, co má vždycky pravdu. Debilní a nezajímavá postava. V jeden moment vyskočí z lodi doprostřed oceánu s tím, že své poslání ještě nenaplnila. Takhle tupě by se nikdo do náruče smrti nevydal, ale scénář to tak chtěl a tak Galadriel vyskočí do oceánu a začne plavat. Přirozeně neumře, ale potká někoho, kdo jí zachrání - scénář to tak chtěl... Ač se nám má Galadriel jevit jako velmi schopná (sama je lepší než zbytek jednotky, sama porazí ledového obra) tak se v mnoha ohledech spíše jeví, jak těžce neschopná protože scénář nefunguje. Kupříkladu: Nedojde jí, že symbol, který Sauron zanechal na těle jejího bratra je část mapy. Galadriel navíc procestovala Středozem ve snaze najít Saurona. Podle jejích slov to nedošlo ani nejvyšším elfským učencům. A proč by vůbec Sauron dával takové vodítko? Takovými sračkami může každý divák s dobrým vkusem jenom pohrdat. K čemu mi je, že je to drahé a jdou na tom vidět peníze (podle mě ale ani zdaleka ne tolil, protože kvalitativní úroveň je prostě nízká), když to má děravej příběh, zle napsanej scénář? Nějaký cinefilové lidem vytýkali, že máme být rádi, že takové projekty vznikaj a nestarat se o to, že tam hrajou černoši. Černochy vem čert, ale já bych byl radši, kdyby Prsteny Moci nevznikli, protože si ode mě vyžádaly několik hodin času, ale nepřijdu si, že bych byl odměněn nějakým požitkem nebo nově nabytým uvědoměním. Kdyby mi bylo deset, tolik bych to neřešil a užil si, že je to barevný, akční a dobře to odsýpá. Dnes mě to jen otravuje. Originální trilogii jsem si však užil v deseti a dnes si ji užiji ještě více.
8
7.5/10. Ano má to svoje problémy ale nemůžu si pomoct mně se to prostě líbilo. Největší mínus je snaha sledovat na hodně malém prostoru spoustu poměrně zajímavých postav, které nemají s logiky věci prostor se rozvíjet. Linka s chluponohy je vlastně zbytečná a stojí úplně mimo hlavní děj, je jasné že do budoucna bude hodně důležitá bohužel momentálně jen zabírá prostor. A ty tři sudičky, co nezvládnou ani jednoduchý úkol jsem vůbec nepochopil. Mezi největší plusy je hudba, která je skvostná a celková vizualizace je hodně povedená. Těším se na druhou řadu.
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 321 bodů
6
Po velmi příjemných úvodních dvou epizodách to byl trochu porod, hromada linek, které se ještě víc a víc větvily, hromada postav ke kterým si divák nestihá udělat vztah a je prostě nemožné se zajímat o 10 linek a 50 postav. V tomto ohledu mohla být první série o dost osekanější a učesanější, avšak poslední 3 díly to začalo zapadat do sebe a utvořilo to vlastně dost uspokojivou první sérii, která je solidním úvodem. Má to hromadu problémů, ať už střih některých scén, logika některých předmětů nebo událostí, slabší postavy i dialogy. To vše je , ale vyváženo momenty která naopak excelují. Ve spoustě věcí je to tedy hit & miss strategie. Možná se ten scénář a preprodukce mohla péct o půl roku déle. Určitě se ale nejedná o průser jak si všichni mysleli, navíc ten krásný vizuál a hudba to krásně pozvedá. Nakonec dávám tedy 6,5/10 trochu tomu nadržuji, ale vlastně se těším na to, jak to bude pokračovat. Přišlo i dojetí, tak co vlastně člověk může chtít víc? Více ZDE!
kknk2
kknk2
2 949 bodů
7
Jakožto fanoušek Tolkienova díla a trilogií Peter Jackson jsem byla vůči seriálové adaptaci skeptická, nakonec jsem však neodolala. Nejzajímavější mi připadala vizuální stránka, především poměrně netradiční pojetí elfů. Po dějové stránce bych uvítala zhuštění, seriálový Pán prstenů zrovna nepřekypuje akcí a jednotlivé díly jsou sami o sobě nudné, jedině šestá epizoda nesoucí se v nostalgickém duchu měla grády. Interakce s divákem také pokulhává, hlavně když se ho tvůrci snaží naivně přesvědčit o opaku očividných věcí. A co se týče věrnosti předlohy, totiž Silmarilionu, tak tam, kde se od něj odklání, přestává dávat smysl. Toho si člověk všimne nejvíce v posledním díle, tam jsem začala uvažovat, jestli se dívám na Pána prstenů nebo na osmou epizodu Star Wars. PS: Elfové, lidé, trpaslíci, skřeti, skoro-hobiti… a kde jsou orli?
Temný Pán ze Sithu
Temný Pán ze Sithu
2 211 bodů
6
Jsem celkem fanda pána prstenů,i Hobita.Ted m v planu přečíst všechny knížky oocinaje Silmarillionem.a dej by měl vlastně vycházet z této knihy.Zacnu asi tam kde začli všichni,a to je obsazením herců tmavé pleti.me je to jedno,v díle podle Tolkiena by se asi mělo předpokládat,že se lidi,a vše vyvyji,a že elf po 5000 letech evoluce bude vypadat stejně.kazdopadne jsou vidět peníze nasypané panem Jeffem "Sauronem" Bezossem.videt to je ale jen po CGI stránce.dej je nezajímavý, strašně pomalý,někdy až moc pomaly.vlastne žádná akce tu není,a chvílemi sem se fakt nudil.na druhou stranu se mi líbí myšlenka povstání Saurona.jak se pomalu a kradmě vrátí do Středozemě,a pomalu si získává vliv.1,3,6 a 8 epizoda byly zajímavé zbytek byl jen taková výplň
Bordoshut
1 647 bodů
8
7/10 – Pán prstenů: Prsteny moci je bezesporu nejkontroverznější seriál roku 2022, a jak nejspíš všichni tušíme, je tomu tak hned z několika důvodů. Dovolte mi je zde spěšně sesumírovat. PATERO VÝTEK NAŠTVANÉHO LOTRHEADA: 1) nerespektování původní Tolkienovi předlohy, jeho světa a charakterů jeho postav; 2) snaha o rasovou korektnost za každou cenu, tedy i tam, kde nemusí nutně dávat smysl – mám na mysli černého elfa, černého chluponoha a zejména černou trpaslici; 3) dílo jde na ruku feministkám, výsledkem je přehršel dominantních, anebo jakkoli jinak výjimečných ženských postav vládnoucích silným, leč poplatným mužům; 4) arogantní hlavní postava Galadriel, která je jiná než v předloze a dělá ze sledování podstatně méně příjemný zážitek; 5) přebytek dějových linek; v důsledku toho vzniká nadbytek nedostatečně prokreslených postav, u kterých ani nevíte, proč jim scénář dopřává takovou pozornost. Všechny tyto programové body, kterými se rádi ohání přívrženci opoziční organizace Amazonu (American Movement for Activistic Zones Of Narration) bezpochyby mají něco do sebe a ani náhodou nejsou jen prázdnými frázemi či nespokojenými výkřiky do tmy. Souhlasím s nimi ale já? Ano i ne. Nicméně, spíše než můj názor na patero výtek naštvaného "lotrheada" bych rád rozebral svůj názor na seriál Rings of Power jako takový. Seriál pochopitelně nedosahuje slávy a velikosti chlupáčovy předlohy, ale přesto není vůbec marný. Výprava je pompézní, dechberoucí – představení Středozemě a její převedení na filmové plátno vyšlo na výbornou. To samé platí o kulisách či kostýmech, každý scéna působí neskutečně vymazleně, zaplněně. Svým způsobem bych se nebál říct, že někdy grandiózní vizuál vypráví velkolepý příběh, který se postupně rozehrává, lépe, než dialogy postav. Ne, že by byly špatné, ale působí strojeně. Může za to nedostatečná práce s postavami, žádná nedostala dostatek prostoru na nějaký příběhový oblouk, neměla příležitost nám ukázat, co v ní vězí. Prsteny moci jsou neuvěřitelným způsobem překombinované, simultánně běží nespočet dějových linek a v každé jedné z nich máme hromadu vedlejších postav, přičemž každá z nich prožívá příběh tak diametrálně odlišný, že přepínat mezi nimi je jako mluvit každou minutu jiným jazykem. Mozek to sotva stíhá zpracovat a než se člověk rozkouká, už se takzvaně dějí věci, diskutuje se o vážných tématech, zbrojí se, vedou se hádky... Děj se zkrátka neustále posouvá kupředu. Nikdy nezbyde ani chvilka si s naší postavou posedět, pořádně si ji prohlédnout, potykat si s ní, navázat citové pouto. Děj jenom bez přestání uhání kupředu. Když už tam něco takové je, tak je to většinou ještě v době, kdy je člověk přepnutý na postavu, kterou sledoval předtím. Tohle je věčná škoda. Dále bych podotkl, že první série se rozhodně nedočkala uspokojivého zakončení a působí spíš jako takový úvod do celé zápletky. Ani z toho nejsem dvakrát nadšený, některé linky postav kvůli tomu vyzněli úplně do ztracena a já jen pevně doufám, že si jejich pouhou existenci obhájí 2. série. Kdybych měl vyzdvihnout jednu postavu, která podle mě funguje nejlépe, má nejprokreslenější dimenze a jejíž charakter skutečně dosáhl nějakého pokroku, pak je to jednoznačně trpasličí princ Durin. Rovněž jeho přátelství s Elrondem funguje skvěle, ti dva spolu mají chemii a je proto zábava je sledovat. Na 2. řadu se netěším, ale určitě se na ni podívám. || Nemístná poznámka: "Pár Pařmenů byl stejně nejlepší!"
naineko
naineko
1 505 bodů
7
Zatím. Asi i zajímavé. Jen nesnáším tolkienoidní design světa a toho tam zatím bylo tuny. Snaží se to o vrstvy, ale je to pořád nějaké placaté, naivňoučké a plné podivného patosu. Nejhorší jsou opravdu originálně vymyšlené scény vatované wtf úseky. Těch pár zvratů budiž, ale tak moc okatě se na ně tlačilo, že potěžkej koště a raděj je vem lopatou.
Jaroslaw 23
1 448 bodů
8
7/10 Jelikož miluju Pána Prstenů,Hobita a vše co se týče středozemě i já jsem byl po prvních záběrech trochu skeptický,ale sakra vlastně to dopadlo lépe než jsem doufal a rozhodně se nejedná o katastrofu,jak se někteří domnívají.Po audiovizuální stránce nelze cokoliv hejtit,stejně tak i postavy,království atd.zejména pak musím zmínit perfektní úvod ve stylu Lotra,ze kterého jsem měl fakt husinu.Avšak i já musím uznat,že je trochu škoda vícero postav a linek,které jsou místami krkolomné a v pár dílech člověk nestíhá co,jak a kdo a proč,to jsou však jen menší chybičky.Na konci série přišlo i dojetí a hajp na další série,tak co sakra víc čekat,pokud milujete svět středozemě,popřípadě jste viděli jen filmy i tak si užijete návrat do Středozemě, a příslib do budoucna je sakra velký o tom žádná.
SirAduard
SirAduard
1 424 bodů
7
Jsem velice na rozpacích, co o Rings of Power říci. Měl jsem mnoho obav a pochybností, než vůbec seriál vyšel a teď po zhlédnutí si nejsem stále jistý, zda mě zklamal nebo potěšil. Co upírat nemůžu je celkové vizuální pojetí, které je odlišné od filmů Petera Jacksona a místo temného nebo ostrého stylu, tu máme noblesní, uhlazený a nablýskaný vizuál druhého věku na který je radost koukat. Hudba je tu také parádní, hodně inspirovaná filmy, a i když netrumfne Howarda Shorea, tak přesto krásně ladí. Bohužel struktura příběhu je velice rozvleklá a špatně rozfázovaná. Už od třetí epizody se na mně projevovala únava ze zbytečně vleklého scénáře, kde na vás autoři pořád sypou další linky, další postavy bez toho, aby se začlo něco opravdu dít a každá další epizoda ve mě vzbuzovala čím dál menší urgenci pokračovat. Až od šesté epizody se to konečně rozjelo a posléze mi finální díly zlepšily celkový dojem ze seriálu. Pořád se ale našly chybky a problémy, které se v průběhu seriálu objevovaly a zanechávaly ve mně ne moc dobré vzpomínky (například některé nepochopitelné změny v loru, zvláštní bojové sekvence, nepovedené dialogy, či příliš časté náhody v ději). I přesto se tvůrcům povedlo udržet pravou atmosféru Středozemě a v mnoha epických scénách zachytit její krásu a majestátnost. Proto mám stále oči otevřené a jsem velice zvědav, co nám v budoucnu autoři přinesou, zda se do příště ze svých chyb poučí a dají nám další série v lepší kvalitě než doposud, protože ten seriál určitě má potenciál, akorát to prostě mohlo být o dost lepší. Dal bych tomu normálně 60%, ale díky těm pár momentům a též kvůli přehnané nenávisti vůči seriálu (protože fakt to není tak příšerné a mohlo to dopadnout o dost hůř), dám za sebe . . . [70%]