Čelisti

83%

Komentáře a recenze 38

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
9.5
Pamatuji si,když jsem viděl Čelisti poprvé,vůbec jsem nechápal takový hype kolem filmu kde se vlastně čeká na záběr žraloka. Jenže od té doby jsem viděl Čelisti ještě mnohokrát a s přibývajícím věkem jsem dozrál do stavu,že na tento film nedám dopustit. Právě to budování napětí je stěžejním bodem celého filmu. Hudba to celé výtečně dokresluje a Spielberg,tak opět dokázal,že není potřeba obřích rozpočtů a speciálních efektů. Stačí jen výtečná kamera,ikonická hudba a jedna ploutev. O zbytek se postará divákova představivost.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Žraločí klasika všech klasik, která odstartovala masivní strach ze žraločí útoku. Nutno podotknout, že dvě třetiny filmu se toho až tolik neděje a je to spíše politicko psychologická hra. Závěr je skvělý.. legendární.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 428 bodů
10
Fenomenální snímek, který je svojí výjimečností stále nepřekonaný a který je do dnes inspirací a stále ´vykrádán´. Steven Spielberg si s natáčením dal ohromnou práci a neponechal nic náhodě. Jedinou minutou netlačí na pilu, všemu nechává volný přirozený průběh a tím získal překvapující reálnost. A vhodně zvolený soundtrack již vše jenom podtrhuje. Trochu to připomíná tvorbu Alfreda Hitchcocka, který jako první tímto stylem budoval atmosféru vyvolávající v divákovi strach. Spielberg k tomu přidal nějakou tu lekačku a vznikl fenomén. Po uvedení filmu v kinech mělo skutečně spousta lidí strach vlézt do moře. Ocenění je zasloužené a budiž tento snímek stále inspirací.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 283 bodů
8
Tak já teda ty čtyři hvězdy dám. I když jsou, upřímně, Čelisti dnes již značně opotřebované. Bohužel jsem je neviděl jako dost malý na to, abych jimi byl okouzlen nebo se jich bál a vnímám je spíš jako film významný než dobrý.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Film se stal společenským fenoménem. Každý se ptal:,,Už jsi viděl Čelisti? Ne? Tak na ně jdi! Je to bomba!“ Sám jsem hovořil s manželským párem, který emigroval z Prahy do Wisconsinu a ti mi popisovali celé mediální šílenství kolem Čelistí, jež zkrátka nešlo přehlédnout a i když neměli peněz nazbyt a v kině v USA nikdy předtím nebyli, tak na Čelisti vyrazili do biografu. O tom, že to byl skutečný fenomén svědčí i inzerát, které studio Universal umístilo do velkých deníků ve znění:,,Je to také film!“ A mimořádně skvělej!
lamps
lamps
15 156 bodů
10
Nejlepší Spielberg. Když se dívám na Čelisti, uvědomuji si, jak lze zdánlivě nenápadným způsobem, skrze sestavovávní mizanscény a volbu střihových postupů, budovat neuvěřitelně silné napětí a vést divákovu pozornost tak, aby měla každá jednotlivá scéna maximálně intenzivní účinek. Klíčová je především práce s náznaky a sdělováním informací prostřednictvím prostých obrazových motivů, což se projevuje obecně až ďábelským vystupňováním hrůzy z blížící se potvory a nepolevujícím tempem vyprávění, konkrétně pak především v legendární scéně druhého útoku žraloka, která skutečně patří do zlatého fondu nejlepších filmařských sekvencí historie. V ní nám Spielberg skrze nervózní pohledy šerifa Brodyho opakovaně nadhazuje možné oběti útoku, přičemž přítomnost žraloka je potvrzena náhlým zmizením psa, kterého páníček marně volá, a kamera nám ukazuje pouze talíř, který měl aportovat. Už tak nervózní situaci ještě zintenzivňují neviditelné stírací střihy, jejichž katalyzátory jsou postavy přecházející před objektivem, a napětí kulminuje přepnutím do hlediskového záběru na žraloka a slavným nájezdem transfokace na Brodyho, což je moment, při kterém pokaždé vypotím všechny piva z poslední akce a moje cinefilní já upadá do hašišové extáze. A takhle nějak funguje i celkové rozdělení na dvě odlišné poloviny - v té první se naznačuje, ve druhé žraloka hodně vidíme a napětí je udržováno alternativními režijními postupy (barely), dokonalými dialogy (Quintovo vyprávění divák přímo hltá), úžasnou hudbou a nepopsatelně úderným timingem, hraničícím občas s naprostým šokem (jestli mi výše popisovaná scéna přivádí extázi hašišovou, scéna SPOILER!! Quintovy smrti do mě dostává snad všechny povzbudivé látky světa). Dokonalost, po tomhle už se zkrátka nedá koupat klidně v moři..... Jo a drogy neberu, fakt to byla jenom symbolika :D
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Steven Spielberg je jedním z těch tvůrců u kterých se vrcholné snímky vybírají těžko, protože mají těch totálních filmových pecek několik. Jeden ze svých vrcholných snímků nicméně Štefan Spielbergů natočil ještě v době, kdy byl víceméně neznámý režisér, jenž měl za sebou v rámci celovečerních filmů pouze Sugarlandský expres. Čelisti tehdy bylo jejím druhým celovečerním filmem a po vzoru George Lucase se Star Wars o 2 roky později Steven Spielberg navždy svými Čelistmi změnil klasické fungování Hollywoodu a vytvořil v podstatě první filmový novodobý blockbuster. Čelisti možná vznikli později než třeba Sněhurka a sedm trpaslíků, Jih proti severu, Ben Hur nebo první Bondovky, přesto právě ony vymezili nové podmínky proto co to vlastně znamená být blockbuster. Vznikli nové podmínky pro filmový marketing, vzniklo nové vnímání filmových předmětů spojených s prodejem filmu a největší filmy se začali uvádět v létě. Zároveň je Steven Spielberg společně s Georgem Lucasem, Francisem Fordem Coppolou, Martinem Scorsesem nebo Brianem De Palmou zazařen do kolonky režisérů Nového Hollywoodu a jedná se právě o kategorii později velmi vlivných a zásadních filmařů, kteří se právem vysloužili tak prestižního postavení a především uznání. Bavíme se pořád ale o roce 1975, kdy se Steven Spielberg nemohl spolehnout na svou pověst a někteří herci doslova odmítli se v tomto filmu objevit právě kvůli tomu, že se obávali, že půjde o přehlédnutelný snímek nezkušeného režiséra (později začalo platit, že je nemožné, aby kdokoliv odmítl roli ve Spielbergově filmu). Navíc se natáčení potýkalo se samými problémy, kdy se musel Spielberg vypořádat s nespoustanou sílou v podobě herce Roberta Shawa, faktem, že při natáčení na vodě se kamery často namočili a především faktem, že se mechanický žralok Bruce porouchal. A právě tahle náhoda je ukázkou geniální tvůrčí improvizace, která z Čelisti udělá ten vrchol svého žánru jakým je vnímaná dnes. Spielbergova původní vize podání útoku žraloka napadajícího městečko Amity nespočívala v triku ´´ nejvíce se bojíme toho co nevidíme´´, ale kvůli faktu, že mechanický žralok nefungoval se vsadilo právě na toto. A i díky tomu má Čelisti dodnes parádní atmosféru, kde se opravdu žralok Bruce neobjeví každou minutu a díky tomu zde funguje jasné kouzlo práce s atmosférou a opravdovou husinou. Útoky žraloka jsou tak snímány většinou z jeho pohledu, my vidíme pouze krvácející lidi a jisté pohyby ve vodě. Většinu času ale ne samotného Bruce. Už zde se tak představila Spielbergova rafinovanost a jeho vyhrávání si s různými filmařskými aspekty. Spielberg se zde v jistých ohledech inspiroval filmy Alfreda Hitchocka a podobně jako on zde předvedl, že má opravdu dokáže vystavět plochu pro naprosto atmosférický silný zážitek. A vznikla prostě a jednoduše klasika! Trojice hlavních hrdinů složena z lovce žraloků Quinta v podání Roberta Shawa, odborníka na žraloka Hoppera v podání Richarda Dreyfusse a policejního náčelníka Brodyho v podání Roy Scheidera se navzájem skvěle doplňuje a jde o kontrast zcela rozdílných osobností, které ovšem mají stejný cíl- Polapit Bruce dřív než přijde k újmě více lidí. Největší kontrast zde lze poznat mezi Quintem a Hopperem, Brody poté slouží jako takový prostředník, který plně nerozumí ani jednomu z těchto hrdinů a přesto dá tahle trojice v závěrečné třetině dohromady jedno z nejlepších filmových finále všech dob, kde vše opravdu působí jako, že je něco v sázce a hlavní hrdinové by mohli snadno zemřít. I díky faktu, že si všichni tihle tři herci své role užívají a jsou v nich vynikající tak opravdu jde o další, bohužel dnes už nepodmínkový důkaz vynikajícího blockbusteru. Důkazem je fakt, že je ten film výborný i ve chvíli, kdy žralok vůbec není na místě dění. Pátrání po něm, vyrovnávání se s následky žralokových činů nebo rýpání se v depresivních vzpomínkách minulosti je stejně tak zajímavé a zábavné a všechno tohle dodává postavám větší hloubku, než kdyby šlo o obyčejné lovce žraloků. Kameraman Bill Butler vám skutečně dodá pocit, že vidíte žralokovo lovení z prvního pohledu, využívá u toho postupy jako je Dolly Zoom a především předvádí několik památných záběrů. Finální soupeření ze žralokem je díky neskutečně přehledné, zábavné a napínavé. Především je tu ale ten bravurní soundtrack Johna Williamse, který položil základy pro Williamsovu neuvěřitelnou skladatelskou pověst a po Sugerlandském exprese definitivně položil základy velmi dlouhodobé Spielbergovy a Williamsovy kooperaci. Společně se střihačkou Vernou Fieldsovou, která tehdy měli v Hollywoodu větší pověst než Spielberg, hodně zásluh bylo přisuzováno jí a Spielberg tak musel dalšími filmy dokázat, proč jsou Čelisti tak úžasné díky jejího spektakulární režii vznikli následně kompletní Čelisti. Dodnes jeden z vrcholů thrillerového a hororového žánru, která dodnes funguje naprosto skvěle. A Robert Shaw, který o 3 později zemřel se zde předvedl ve své nejslavnější roli, podobně jako to platí i o Scheiderovi a Dreyfussovi. Čelisti jsou prostě pecka. Sice ještě existuje ještě jeden celkem relativně snesitelný sequel a dvě velmi brutálně špatná pokračování, parádnost té původní klasiky to ale ani náhodou nepoškodilo. A osobně společně se Schindlerovým seznamem, Jurským parkem a Poslední křížovou výpravou řadím Čelisti do Spielbergovy TOP 5!
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
8
Tak toto je klasika a navždy zůstane. Toto je a bude super film, kterému nechybí napětí a jakési kouzlo.
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
9
Tenhle židovský usměvavý chlapík už v tak dávno dělal výborné filmy! "Všechno, co ten stroj dělá, je, že plave, žere a dělá malý žraločky. To je celý." - jde to vystihnout lépe ;)! Že je tohle horor? To bych neřekl, jakože drama je to famózní, kdy i ta gradace je jako z učebnice. Mně to hrozně tou filmařinou, i tak nějak tím příběhem, prostě připomíná Vetřelce. Co se týká scén okolo žraloka, tak to funguje perfektně, ale ta úvodní výstavba mě vůbec nesedí, fakt nuda ve stylu romantických komedií ze 30. let. Ale jakmile do toho vletí ta magická paryba... Snad jen nepochopím tu lehkovážnost obyvatel městečka, a to dokonce i potom, co žralok zabil toho kluka. Jakože všichni to byli chamtivci, tak leda na facku! Hrozně mě bavila na filmu jeho realističnost a taková přirozenost, bože jak jednoduchý nápad to byl! A jak já tvrdím v tom je ta síla, to kouzlo. Není třeba složitě to zamotávat.. Jakmile se skupinka "lovců" vypravila na moře, tak prakticky začal nový film! Který zase úvodem není úplně napěchovaný akcí, ale pořád je ve vzduchu nějaké napětí. Když tu je napadne použít tu klec. Zase perfektní atmosféra a navíc k tomu fakt, že ani ta klec nepomůže. Nevím, mě v závěru přišel i ten žralok snad i roztomilý. Mám tyhle paryby rád už od dětství a fascinují mě. Samozřejmě je potřeba trošku brát film s nadsázkou, přeci jen to není dokument a chybičky se tu v tomhle ohledu najdou. Ale bože, fenomenální záběry ze žraločího pohledu, fakt dokonalost! Na závěr si dovolím ještě opěvovat tu totálně boží hudbu od pana Williamse. "Usměj se ty bestie!" 90%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8
Nač omílat pořád to samé, když už ten film stejně všichni viděli. Spielberg zkrátka už tenkrát věděl, co dělá a film je i po letech plný skvělých momentů. Jen z dnešního pohledu asi už nepřekvapí (je to už dávno a za tu dobu ho stihl zparodovat nejeden film), ale v některých pasážích dokáže stále překvapit i bavit. A co je jisté, od teď mě k moři nikdo nedostane :D.