Richard Jewell

78%

Komentáře a recenze 20

29 697 bodů
8
Pěkně zpracovaný příběh podivína a puntíčkáře v uniformě ostrahy. Paul Walter Hauser ho zahrál naprosto dokonale a absolutně jsem mu věřil jeho naivitu a prvotní víru a oddanost policii, potažmo FBI. Poté co utvořili sourodou dvojici se Samem Rockwellem to začalo být opravdu skvělé. Příběh o moci médií o čistotě lidské duše i a stinné stránce spravedlnosti. Prostě opravdu pěkná podívaná..
6
Film devadesátiletého republikána, který má samozřejmě mnoho technických kvalit, ale náhodou zrovna jeho vztah k médiím a jeho potenciál být využit v proti-mediální kampani konzervativců je jak vecpaný z jiného žánru. Najednou se nekouká na iluzi autenticity, ale co nejefektnější vytvoření nepřítele - bez ohledu na historické skutečnosti. Z novinářky, která v realitě podlehla už před lety rakovině, je tu udělána kariéristka, co vyměňuje sex za informace, pro což není žádné podložení, ale ona už se bránit nemůže, že jo. Vyšetřovatelé to schytali jen o kousek míň. Rozhodně zajímavý kus politické propagandy pro 21. století - kvalitní víceméně realistické oscarové drama prodávající potřebný narativ o zlých médiích a neschopných vyšetřovatelích honících nevinné muže. Film o němž nejde říct, že je příšerný a že na něm hodně lidí neodvedlo dobrou práci. Stejně tak nejde říct, že naprosto lže, protože některá média se vůči Jewellovi očividně zachovala špatně - na druhou stranu jde o unikátní anekdotu a ten film ani zcela nezastírá, jak moc dávalo smysl myslet si, že Jewell je vinný. Nepochybovala o tom řada lidí, co se s ním a jeho policejní fetiší v minulosti osobně setkala - šlo zkrátka o souhru nešťastných náhod, která musela vést k momentálnímu selhání systému. Upřímně řečeno tenhle případ není ani moc ilustrativní a nefunguje příliš dobře jako metafora nějakého zásadního systémového problému, naopak od nich implicitně odvádí pozornost.
6
Další bizarní americká true story, která dala na frak všem těm profilům pachatelů. Vlastně to bylo dost fain, jen mi tady asi chyběla nějaká "ta" scéna, která by z RJ udělala další nezapomenutelnou Eastwoodovku. 7/10
8.5
Richard Jewell je film, který tepe nešvary. Je to film o předsudcích, nesnášenlivosti, emancipovanosti a o tom, jak strašně málo stačí, aby se nic z pokročilejšího děje tohoto filmu nestalo. Richard Jewell má v prvé řadě fantastický scénář! Takhle dokonale strukturované vyprávění by se mělo v tomto žánru tesat a zde je krásně vidět, jak je naprosto jedno, kdo je ten rok nominovaný na Oskara. Všichni herci v tomto filmu jsou obsazeni podle svého typu. To u hvězd samozřejmě nemusí být na škodu. Ze zaběhlých herců je třeba určitě vyzdvihnout výkon Kathy Bates, která byla za tuto roli nominovaná na Oskara, ale skvělí jsou všichni tři známí herci – Sam Rockwell, Olivia Wilde a Jon Hamm. Absolutorium si ale musí zasloužit Paul Walter Hauser, který zde předvádí fantastický herecký výkon a jsem zvědav, zda se mu do budoucna podaří naplnit očekávání do něj vložená.
8
Kauza kolem Richarda Jewella tehdy v roce 1996 hýbala celou Amerikou, dalo se proto čekat, že jednou na adaptaci tohohle slavného amerického případu dojde. Kolem zpracování příběhu podivína Richarda Jewella, který byl v nesprávný čas na nesprávném místě, zachránil spousty lidí a po svých ´´15 minutách slávy´´ se dočkal následného trýznění ze stran FBI, novin, televizních stanic a vlastně téměř veškerého okolí se už roky motal Clint Eastwood a dávalo to smysl, protože Eastwood jako režisér má zkušenosti se silnými lidskými příběhy a už i Sullyho o Chesley Sullenbergerovy pracoval s hrdinou, který byl po chvilce vznášení do nebes označen za pachatele. Původně si přitom roli Jewella a jeho právníka Watsona Bryanta měli zahrát Jonah Hill a Leonardo DiCaprio, ty se ale nakonec kvůli zaneprázdněnosti vrhli jen pozic produkčních a Eastwood si nakonec do hlavních rolí zlákal Paula Waltera Hausera a Sama Rockwella. A právě na těchto dvou hercích celý Richard Jewell staví společně s představitelkou Jewellovy matky Kathy Bates a Clint Eastwood opět zvládá dodat dostatečně silný lidský příběh, který vám ale možná zážitek o to zintenzivní v případě, že o celé kauze s Jewellem náhodou nevíte vůbec nic nebo nevíte zas tak moc tolik. Celý příběh Richarda Jewella těží z toho, že je Jewell svým způsobem prošťáček/ňouma/dost možná duševně vedle. Jewell se od svého mládí potýká s poznámky na svou postavu, své chování nebo příliš podivné sociální komunikování. Jewell chtěl vždy ve svém životě něco dokázat a právě proto FBI napadlo, že mohl být celý nález a záchrana mnoha lidí jen jeho chytrou hrou aby se Jewell dostatečně mediálně zviditelnil. Eastwood ale od začátku pracuje s tím, že je Jewell prostý člověk a na tak složitý plán rozhodně nemá mozkovnu. Eastwoodův Jewell se nesnaží hrát s divákem hru na to jestli divák Jewellovy věří nebo ne. Proč také, vždyť přece dávno (minimálně obyvatelé USA) vědí jak celá kauza kolem Jewella dopadla. Eastwood ve svém zpracování této kauzy bere větší důraz na mediální tlak, nepříliš dobré taktiky FBI a důraz na to jak se dá v takovém případě obhajovat. Richarda Jewella bude divákům hodně snadno líto, protože on to byl v jádru srdce fakt prosťáček a dobrák. Možná extravagantní, příliš zapálený a podivný, rozhodně ale nešlo o špatného člověka a rozhodně ne o člověka, který by se snažil o to zviditelnit se za každou cenu. Jewell nadosmrti miluje svou matku a chce aby se jí žilo líp a právě pro ní by byl schopen všeho. Eastwood si do role Jewella vybral Paula Waltera Hausera, který se v Já, Tonya nebo BlacKkKlansmanovi už objevil jako postavy typově odpovídajícím buranským američanům a i Jewell je v podstatě buran, na rozdíl od Já, Tonya nebo BlacKkKlansmana má ale Hauser i přes komediální vtípky hned v první půlhodině předvést se i ve vážné, dramaticky vyhrocené poloze a jde mu to. Sam Rockwell je jako vždycky Sam Rockwell a to znamená, že si svou roli užívá. Jeho Watson Bryant je neskutečně zajímavá postava, která za svého přítele drží co to jde a je přesvědčen o jeho nevině a je ochoten pro dokázání oné neviny udělat opravdu vše. Rockwell má i tady šanci se herecky vyřádit a tuto polohu si užívá neskutečně. Prodává veškeré hlášky, moudra prostšímu Jewellovi podává velmi náramně a chvílemi jde z něj při jeho právnickém konání cítit vyložený respekt. Rockwell je prostě boží. Kathy Bates je tu poté totálně skvělá. Bates má po dlouhé době šanci předvést se v rámci celovečerního filmu a Eastwood jí díkybohu nadělil roli ve které má toho skutečně hodně co předvést. Bates si pro oscarovou nominaci došla naprosto právem, protože skvěle funguje jako milující matka, která se s následky hrdinského činu svého syna vyrovnává po svém a i přesto vše co slyší nikdy nezačne obviněním mířícím na jeho syna věřit. Je to skutečná milující matka, která by měla sloužit jako ukázka ideální matky. Krom této hlavní trojice Eastwood poté ještě pracuje s dvojkou Jon Hamm a Olivia Wilde- On agent FBI, ona novinářka díky, které vyjde najevo podezření FBI, že je Jewell dost možná samotným viníkem. Hamm polohu podlého agenta FBI, který při vyšetřování Jewella nejede úplně podle práv a fér dává velmi solidně, především Olivia Wilde má ale po dlouhé době šanci se herecky vyřádit a tuto polohu kariéristické mrchy si užívá. Zároveň se i u ní ale ukáže, že není vše jak se zdá a Eastwood si jako klasicky u svých filmů vyhrává s různými vedlejšími charaktery a v případě Jewella to může platit o kamarádovi Jewella nebo Bryantově přítelkyni. Minimálně druhá zmiňovaná v podání Niny Ariandy si krade svým roztomilým ukrajinským přízvukem téměř každou svou scénu. Eastwood tu funkčně používá archivní záběry, po střihové stránce je film fakt solidní a krásně se na to kouká. Richardu Jewellovi se ve finále dá vyčíst fakt, že Eastwood jede u svých filmů už tak trochu na jistotu a servíruje po audiovizuální stránce to na čem jsme u něho zvyklí. A i po dramaturgické stránce je pravdou, že se film možná přece jen příliš drhne (mluvím tu ale jen zhruba o prvních 30 minutách než dojde na ´´boom´´ v Atlantě, pak už bych si vlastně na tohle nestěžoval). I v 89 letech ale Clint pořád točí jako bůh a je to fakt emočně funkční filmařský dílo, které na vás ale dost možná bude opravdu fungovat ještě výrazně silněji pokud o Jewellovi a vlastně celých Olympijských hrách v Atlantě v roce 1996 skutečně víte co nejméně. Je to ale pořád hodně silný film, který navíc i když vypraví o událostech starých 24 let prostřednictvím hrozeb terorizmu, mediálních fake news a omezování lidských práv komentuje současnost lépe než kdejaké poslední filmy, které o tomto přímo pojednávají/chtěli by pojednávat. A to je na jednu stranu sice smutné, na druhou stranu je to ale co se týče Richarda Jewella dobrá zpráva. Emoční biják, který Eastwood zase bravurně odvyprávěl a dokázal, že mu podobná silná lidská témata jdou. Film, který chytře komentuje současnost, zároveň vypráví o jednom z největších omylů dějin USA a především dokazuje, že někdy bychom měli nechat minulost za námi a doufat spíše, že se něco nebude opakovat. Jewellův proslov v kanceláři FBI je přesně to o co by mělo jít: Proč vlastně máme nahlásit bombu a zachránit tak životy? Má se z nás stát další Richard Jewell? Máme být stíháni za to, že jsme se pokusili zachránit lidské životy? A za to následně máme být psychicky ničeni všemi okolo? A má nám kvůli tomu doslova hrozit trest smrti? Případ Richarda Jewella je v tomhle ohledu jednou z nejdůležitějších událostí USA posledních let a státní orgány by se z této nešťastné události měli poučit. Eastwood to vše velmi smysluplně popsal tady a i když se nerozloučil v nejvyšší formě, v případě, že by na Eastwoodův další režijní film už nedošlo se dá říct, že Richard Jewell je rozhodně případně tečkou důstojnou.....
9 025 bodů
8.5
Skoro dokumentární pohled a ukázka nepřístojného zvěrstva novinářských médií, které Eastwood servíruje chladně, nezúčastněně, ale přitom přesně a precizně. Clint totiž opět trefil hřebíček na hlavičku a opět dokázal, že jako režisér nepatří do starého železa. V tom počtu filmů, co neustále točí, je skoro nemožné pokaždé vyrazit dech, ale to by nesměl Clint každých pět let vytasit nějaký trumf, který ho vrátí zpátky, ne-li výš. A Richard Jewell to splňuje ve všech ohledech, protože po takovém filmu zkrátka věříte, že Clint umí, i kdyby natočil 7 dalších Cry Macho.
Milandob
Milandob
8 900 bodů
8
je az udivujuce ze clint na prahu 90tky dokaze kazdy rok nakrutit film ktory ma hlavu a patu. richard jewell stavia hlavne na hercoch (hauser a rockwell su vynikajuci) a skvelom pribehu v ktorom si clint kope do "fake news".
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
8.5
Je vidět, že Clint Eastwood umí nejen hrát, ale i režírovat. Je to napínavé až do konce a takové přirozené. Člověk ani nemá pocit, že jde o herce. Nicméně ukazuje to Ameriku takovou, jaká je (rozhodně bych sem nechtěla emigrovat!) a rovněž novináře. Jak se kvůli nějakému článku dokážou chovat jak divá zvěř. Hnus! Richard v podání Paula Waltera Hausera a jeho maminka Bobi v podání Kathe Batesové jako by ani nebyli herci, ale opravdoví lidé. Není to až zas tak běžné, aby americký film byl tak přirozený a nebombastický. Mile mě to překvapilo, i to, co jsem se potom dočetla, totiž že natočení scén s bombou probíhalo na témže místě a v tomtéž čase jako skutečná událost.
VasaFlasa
VasaFlasa
2 827 bodů
6
U filmu Richard Jewell z dílny Clinta Eastwooda jsem se nenudil, ale asi jsem očekával něco trochu jiného. Hodně mile mě překvapil Sam Rockwell, který si film svým výkonem urval pro sebe. Celkově mírně nadprůměrný životopisný film, který stojí za shlédnutí.
Blackhand47XD
Blackhand47XD
2 502 bodů
8
Jedna z největších amerických kauz devadesátých let se konečně dočkala filmového zpracování a výsledek je na jedničku. Richardův představitel, Paul Walther Hausser, podává opravdu skvělý výkon a já mu toho obtloustlého prosťáčka skutečně věřil. Obsazení Rockwella již pomalu vždycky značí nominaci na minimálně jednoho Oscara, což se filmu i povedlo, tentokrát tedy pro vedlejší ženskou roli. Jo, americký policejní i soudní systém je opravdu hnus. Zatímco u nás policie prokazuje vaší vinu, v Americe musíte vy prokazovat vlastní nevinu, jelikož to nikdo jiný neudělá. Na konci mi sice chyběla zmínka, že Jewell zemřel na infarkt kvůli soudní tahanici, ale to je už jen detail. 80%