Zelený rytíř

70%

Články 18

Opičí muž je spíš sympatický než dobrý film. Talentovaný herec si v něm přesvědčivě vybíjí agresi
Recenze4. 4. 2024

Opičí muž (Monkey Man) je jedním z těch filmů, které žijí ze svých příběhů. Ne těch vyprávěných uvnitř snímku, ale vně. Britský herec Dev Patel byl vždycky v první řadě sympaťák. Vsázel na to ve své debutové roli v kultovním seriálu Skins (v původní britské verzi, nikoliv v americkém remaku) a jeho průlomovém zářezu v oscarovém Milionáři z chatrče (Slumdog Millionaire). Následné roky si pomalu budoval pozici, i když mu vždy překážel ten smutný fakt, že pro herce s indickými kořeny jsou v anglo-americkém prostoru k dispozici v drtivé většině jen vedlejší role. Přesto se mu občas podařilo vynořit, naposledy v Zeleném rytíři (The Green Knight), kde hrál mírně provokativně proti typu protagonistu ve variaci na artušovskou legendu. Nyní přichází jeho troufalý pokus stát se akční hvězdou.

Opičí muž je John Wick na steroidech. Hvězdu s indickými kořeny lidé chtějí za příštího Bonda
Filmy14. 3. 2024

Je libo drsná akční pomsta dle indické mytologie? Britský rodák s indickými kořeny Dev Patel má celkem etablovanou hereckou pozici díky Milionáři z chatrče (Slumdog Millionaire), Hotelu Mumbai či Zelenému rytíři (The Green Knight), přičemž v nadcházejícím nářezu Opičí muž (Monkey Man) poprvé usedl do režisérského křesla. Snímek od producenta Jordana Peela (Uteč) distribuovaný studiem Universal Pictures zamíří do tuzemských kin od 4. dubna a světovou premiéru si čerstvě odbyl na texaském festivalu South by Southwest. Internet tudíž zaplavily první reakce od věhlasných i fanouškovských webů, které zatím provolávají slávu a vinšují budoucnost minimálně na úrovni Johna Wicka. Nebo i Jamese Bonda, který by podle mnohých Patelovi slušel.

Indický John Wick přichází. Opičí muž slibuje v traileru neskutečnou akční nálož
Filmy29. 1. 2024

Před pár dny o něm skoro nikdo neslyšel, po zveřejnění první upoutávky je nekompromisní Opičí muž (Monkey Man) rázem nejočekávanějším akčňákem první poloviny roku. Režijní debut vyhledávaného herce Deva Patela (Železný rytíř, Hotel Mumbai) měl putovat na Netflix, ale po zásahu nadšeného producenta Jordana Peela (Uteč) jej studio Universal Pictures pošle 5. dubna do amerických kin. Spojení tvůrčích a inscenačních poetik Johna Wicka, Zátahu (The Raid), Podfu(c)ku (Snatch) a indického megahitu RRR nezačne nudit ani během víc než tří minut. Zatím máme všechny důvody pro to napjatě vyhlížet možná kultovní žánrovku.

Studio A24, domov nejvelebenějších autorských filmů, expanduje ke komerci
Téma14. 10. 2023

Produkční a distribuční společnost A24 je ve filmových kruzích pojmem, který s každým rokem a každou novou premiérou nabývá na významu. Nezávislé studio založené před jedenácti lety má na svém kontě dva Oscary za nejlepší film (Moonlight; Všechno, všude, najednou) a především sérii autorských hororů, které diktují směr expandujícího žánru a mají kultovní fanouškovskou základnu. Podle reportáže magazínu The Wrap ale společnost s hodnotou 2,5 miliardy dolarů na nízkonákladových projektech finančně strádá a potřebuje svou působnost rozšířit do mainstreamu. Pomoci jí k tomu má například série Pátek třináctého.

Kontroverzní snímek Peter Pan a Wendy dokázal napravit původní adaptaci
Recenze1. 5. 2023

Streamovací platforma Disney+ uvedla nové převyprávění příběhu Petra Pana a Wendy, kterým se snaží napravit problémy spojené s animovanou verzí. V záplavě hraných předělávek kreslených snímků tento revizionistický příspěvek i přes dílčí problémy funguje a pro vyrůstající generaci může sloužit jako pevný základ pro další dobrodružství a diskuzi o těch předchozích.

Nový Peter Pan mění historii. V milionové disneyovce má poprvé větší roli herec s Downovým syndromem
Téma23. 4. 2023

Narodit se s genetickou zvláštností, která se projevuje zpomaleným tělesným růstem, specifickými obličejovými rysy a odlišnou mentální kapacitou i emočními projevy, nemusí vyústit v neplnohodnotný život. Patnáctiletý Noah Matthews Matofsky má Downův syndrom, přesto se v následujícím týdnu představí na Disney+ v očekávané hrané adaptaci Peter Pan a Wendy po boku Juda Lawa. Je to vůbec poprvé, co takto diferencovaný člověk ztvárňuje velkou roli ve filmovém blockbusteru.

Aktuality a recenze z Karlových Varů: Podezřelá je korejskou odpovědí na Základní instinkt
Festivaly a ceny10. 7. 2022

Padesátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary je tady. Po roce zase lázeňský ráj ve znamení kolonád pulzuje mezinárodním ruchem a fanoušci i fanynky kinematografie se srocují v očekávání výjimečných filmových zážitků. V následujících řádcích se s vámi budeme dělit o dojmy z jednotlivých projekcí či doprovodných událostí, které vám mohou pomoci vybrat si ten správný film či investovat svůj čas do toho nejvhodnějšího festivalového termínu.

Děsivé svědectví o Ukrajině, jež stálo tvůrce život, či portrét úpadku USA. Škála karlovarských filmových novinek bude i letos pestrá
Téma30. 6. 2022

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary startuje už zítra a na návštěvníky čeká takřka dvě stě titulů. Světové klasiky, české novinky i půlnoční perličky jsme vám již v průběhu týdne představili (pokud jste tyto tipy nezaznamenali, odkazy najdete pod článkem) a nyní zbývá uvést ještě deset doporučení na zahraniční festivalové snímky, o nichž se možná tolik nemluví, ale pozorní diváci a divačky by je neměli minout.

Disney dál moří kinematografii hranými předělávkami. Některé klasiky v čele s Julesem Vernem ale zázračně odolávají
Téma22. 6. 2022

Společnost Walt Disney má v kinematografii obrovskou tradici a na poli animované tvorby jí náleží výsadní postavení minimálně od roku 1937, kdy uvedla první celovečerní animák Sněhurka a sedm trpaslíků. V poslední dekádě ale Myší dům vytváří miliardové impérium jednak z Marvelu a Star Wars, jednak z hraných předělávek svých kreslených klasik. Těch existuje zatím osmnáct, ale stále se najdou takové tituly, které modernímu kabátu odolávají. A minimálně v jednom případě je odpor vůči nové verzi vskutku dlouhodobý a všeříkající.

Tvůrce kultovních snímků zfilmoval Macbetha s černošským hercem a bude se ucházet o Oscary
Recenze18. 1. 2022

Nová filmová adaptace jedné z nejslavnějších her Williama Shakespeara na sebe přitahuje hodně pozornosti. Ať už formálními kvalitami nebo obsazením černošských herců do rolí, které z pohledu předlohy i historie náleží bělochům. The Tragedy of Macbeth v prvé řadě nabízí hutné prolnutí divadelní a filmové řeči, a ačkoli v nekonečné sérii shakespearovských adaptací nenabídne revoluční dramatický impuls, tento skvěle obsazený a nasnímaný film skýtá dost pozoruhodných aspektů.