Král Richard: Zrození šampiónek

76%

Komentáře a recenze 14

47 088 bodů
8
Jsem fanda tenisu a příběh sester Williamsových samozřejmě znám. Na film jsem se tak docela těšil a jsem rád, že mne ve finále vůbec nezklamal. Jedná se o klasický životopisný snímek, kterých v posledních letech vzniká mraky. Kral Richard nad nimi však trochu ční díky velmi dobré režii a hlavně Willu Smithovi, který si svým výkonem říká o Oscara. Osobně si myslím, že ho nakonec nezíská, ale i nominace se počítá.
29 761 bodů
7.5
Pěkná sonda do života nejvýraznějšího sesterského tenisového dua všech dob. Trošku více se film věnoval Venus, ale je prostě z období, z jakého je. Skvělý Will Smith a velmi dobré zpracování příběhu až neuvěřitelně cílevědomých lidí. Richard Williams působí jako dokonale naprogramovaný stroj s lidskou tváří.
6
Kdyby došlo na diskuze o nejlepším herci, který ještě nemá Oscara, pravděpodobně by spousta lidí jmenovala Willa Smitha. Ten již sice získal nominace za své výkony ve filmech Ali a Štěstí na dosah, na svého zlatého plešouna ovšem nadále jedna z největších hvězd Hollywoodu čeká. A krom rolí v těch největších blockbusterech se občas ujme i komornější role, kde by to s těmi Oscary mohlo vyjít. Je tohle případ Krále Richarda, biopicu Richarda Williamse, otce Sereny a Venus Williamsových? Už nyní se najde spousta proroků, kteří Smithovi tipují minimálně nominaci na nadcházejících Oscarech. Na druhou stranu se ovšem musí nechat, že při vzpomínce právě na výkony Smitha v Alim či Štěstí na dosah bude potencionální výhra u Krále Richarda spíše působit jako Oscar za zásluhy. Problém by nebyl v tom, že by Smith ve své roli nebyl velmi dobrý (i přesto, že se ještě před realizací filmu spustila kontroverze ohledně toho, že má na ztvárnění Williamse Smith až příliš světlou kůži). Spíše v tom, že má za sebou mnohem pamětihodnější výkony. A především mnoho pamětihodnějších filmů než Král Richard. Režie se chopil Reinaldo Marcus Green, režisér dramatu Good Joe Bell s Markem Wahlbergem v hlavní roli. Na tvorbě filmu se jako producenti podíleli sám Richard Williams i jeho dcery Serena a Venus. Výsledek poté připomíná přesně ty naleštěná životopisná dramata pro celou rodinu, které mají především dojmout a být inspirativní. Je škoda, že přesně takovým filmem je Král Richard. V průběhu filmu se totiž Richard Williams jako komplexní postava, kterou jde popsat různými slovy v kladné či záporné rovině. Na jeho netradiční tréninkové metody se dá dívat různými způsoby, stejně tak i na jeho chování. Král Richard ovšem kolem komplikovanosti Williamsova charakteru vlastně celou dobu klouže po povrchu. Jakoby někdo realizoval biopic Joea Jacksona, snažil se ho vyobrazit jako vzorného otce, který dělal pro rodinu vše a pak přeci jen částečně naznačil, že své děti bičoval, aby ve skupině Jackson Five lépe zpívali. Takhle daleko sice Williams nikdy nezašel, zarážející je ovšem právě skutečnost, že se film vyloženě nesnaží Williamse vyobrazit jako 100% dobráka od kosti. A přesto se ty načrtnuté postavy až příliš podezřele snaží zamést pod koberec. Je to celé pochopitelně velmi pěkně natočené, kdy se tomu po řemeslné stránce vlastně nedá nic vytknout. Filmařsky to sice kreativně dvakrát nepůsobí a třeba tenisové zápasy šlo rozhodně zpracovat intenzivněji, přesto to ovšem celé neurazí. Je to pořád přeci jen to naleštěné oscarové drama, které hlavního hrdinu prezentuje spíše jako mimoně, který má ovšem srdce ze zlata a ve finále se ukáže, že má vždy pravdu. Král Richard se přitom všem snaží nějak též vyjádřit k rasizmu, obtížích spočívajících v ghettu či fyzickému a psychickému vyčerpávání dětí, právě v tomto ohledu ovšem pořád příliš klouže po povrchu. Dá se sice snadno argumentovat, že tohle je film o Richardu Williamsovi, především právě linka s rasismem ovšem skutečně nikam nevede. Téměř dvě hodiny a půl filmu se vlastně odvíjí ve smyčce. Williams chce svým dcerám zařídit profesionálního trenéra, pořád se mu to nějak nedaří, pak dojde k zázraku, které ovšem nakonec povede k dalším překážkám a v průběhu tak Williams pouze pořád dokola předvádí nové techniky, Smith se díky Williamsově výstřednosti dokáže herecky předvést a pak to vede k celkem funkčnímu emocionálnímu vyvrcholení, které ovšem ve finále též zavání až patetickou snahou o to, aby to celé bylo skutečně dojemné i milé zároveň. Will Smith je sice v roli Richarda Williamse fajn, má za sebou ovšem již mnoho lepších rolí a na rozdíl od takového Benedicta Cumberbatche v Síle psa se zdá, že Smith roli vlastně až tak moc neobětoval. Silnější výkon tu předvádí Aunjanue Ellis jako manželka Williamse Oracene, což předvádí především právě v jedné silné scéně, která naznačí, že Williams není žádný svatoušek. Jenomže na tenhle konflikt tu skutečně není čas, protože Král Richard má být především tou vděčnou záležitostí, která nikoho dvakrát nepohorší a bude především diváky dojímat nad srdceryvným reálným příběhem. V uplynulých letech vzniklo tolik zajímavých a vtahujících sportovních filmů, že Král Richard vedle nich vlastně působí jako chudý bratranec. Klíčovou roli v tom hraje i Greenova rutinní režie, která není ničím zajímavá a místo snahy o skutečně působivý film se tu sází především právě na to, že se lidé rozbrečí z toho, jak to měla rodina Williamsových těžká. Dostatečně silné herecké výkony i pořád slušná řemeslná stránka (a slušný soundtrack Krise Bowerse) dělají dost, v součtu ovšem z Krále Richarda zásadní film, který by měl posbírat co nejvíce zlatých sošek nedělají. Je to fajn. Smith hrát umí, i kromě něj je herecké obsazení solidní (krom Ellis především Jon Bernthal jako Rick Macci) a celé to je pořád prostě řemeslně velmi slušná záležitost, která se jen očividně snaží být příliš divácky vděčná a naleštěná bez přítomnosti kontroverznějších témat. Smith má za sebou nejen lepší filmy, ale i silnější a působivější herecké výkony. Pro spousty lidí, které sestry Williamsovy představují ikony nejspíš bude Král Richard zajímavým zážitkem, tenisoví analfabeti ovšem u sledování filmu dvakrát vzrušeni nebudou. Přitom by skutečně dobré sportovní drama mělo diváka vtáhnout i přes fakt, že pojednává o sportu, který dotyčného nezajímá. Král Richard ovšem tak jednoduše vtahujícím snímkem není.....
9 284 bodů
7
Jak to, že jsem o tomhle filmu slyšel až tak pozdě?! Vždyť je to o největších ženách v historii tenisu - "Siréna a Venuše". Nezastírám, že jméno filmu kolem mě někde proletělo, ale fakt jsem si myslel, jak je to nějaká historická fraška z středověké Anglie. Teprve až když jsem uviděl, že tam má hlavní roli Will Smith, tak mi došlo, že je někde chyba. Ze sportovního hlediska není co vytknout... Kde ale opravdu tvrdě narážím, je ta propagace černošského lidu v USA, jak to měli těžký, jak to vlastně nebyl "americký sen". V tomhle ohledu bych tady ubral.. Jinak vcelku poctivé sportovní drama s naprosto excelentním Willem, letos naprosto nemá na poli mužského hereckého výkonu konkurenci a v podstatě by to měly být hotové žně filmových ocenění. Mile mě překvapily vedlejší herecké výkony, tedy hlavně trenéři, v čele s Jonem Bernthalem, který z toho mála, co měl, předvedl bravurní práci! Otázka, zda se už Will možná nepřeklopí od těch akčních kusů, k něčemu vážnějšímu a přece jen i méně náročnějšímu, jelikož tady mu to sedlo.. Co ale ještě neujde mojí výtce, je finální zápas, kdy tomu překvapivě chybělo napětí. Opravdu ta gradace tu nebyla téměř žádná a neměl jsem pocit, že bych měl té holce za něco fandit... Chci ještě druhý díl! Ale jsem si jistý, že tohle nějaké pokračování v budoucnu dostane, leč to možná bude za 30 let a už to bude jen dokument se sestrami, kde mimo jiné dojde i na dojemné vzpomínání na tatínka. To si ale nejprve musíme počkat, až ta plnoštíhlá ďáblice Serena přestane na kurtech kosit svoje soupeřky. 70%
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 321 bodů
8
Povedené sportovní drama, které o to více ocení fanoušci tenisu. Pozoruhodný příběh dvou sester, které se vypracovali až na vrchol a to z velké části díky muži, který za nimi stál, cepoval je a podporoval je. Solidně zahraná záležitost, která vkusně zpracovává tento příběh i rasové problémy s ním spjaté. Will Smith toho oscara chce, ale občas až moc tlačí na pilu. Přesto jsem se do příběhu sester a rodiny krále RIcharda zažral a ke konci. jsme byl velmi napjatý. Jen to mohla být trochu větší emocionální horská dráha, místo velkých obratů emocí, jsem dostal jen takové lehké vlnění. Zároveň mi přijde trochu škoda, neukázat věci trochu více z perspektivy Sereny, aby i ten finalní moment a proslov k ní, lépe fungoval. Příjemná podívná o rodině a o tom, že cílem každého rodiče by mělo být, aby se jeho děti měli lépe než on! 7/10
2 481 bodů
8
8/10
Kuca25
2 132 bodů
8
Na začátek je dobré říct, že já jako otec tří dcer, ze kterých chci mít tenistky, jsem se na tenhle snímek těšil snad nejvíc za celý svůj život. Po shlédnutí musím konstatovat, že jsem asi čekal moc, jelikož se nejedná o nejlepší film co jsem kdy viděl, ale je fakt dobrej. Will Smith je zkrátka skvělej herec, příběh je fenomenální a způsob jak je to natočený mě neustále nutí na ten film myslet i když už je to přes dva týdny co jsem ho viděl. Jasně není to bůhvíjak dokonalé, chybí mi tu Serena a spoustu dalších věcí, ale jako velmi příjemný film, který mi dokáže opět dodat nějakou tu energii, obstál. Upřímně nejradši bych viděl, ještě další díl, ale je mi jasné, že se to nestane. Doufám aspoň, že Smith už konečně dostane Oscara a dvě mladé herečky budou ve filmové branži úspěšné, stejně jako byli Williamsovi na kurtech.
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
7
Sportovní film od něhož divák dostane přesně to, co očekává a možná i něco navíc. Jen škoda, že tvůrci nešli více do hloubky charakteru hlavního hrdiny, kterého výborně ztvárnil Will Smith. Pro milovníky tenisu povinnost, pro všechny ostatní příjemný, mnohdy naivní, film o zrodu mistryň tohoto sportu. P. S. Bernthal je super a svou přítomností potěšil.
Jaroslaw 23
1 448 bodů
8
7/10 Poctivé sportovní drama,které nejvíce ocení fanoušci sester Wiliamsových a fanoušci tenisu jako takového.Will Smith jako rodič sester tu je skvělý a ono celkově příběh plný emocí také funguje,jen škoda,že se tu dalo více dřenit a mohl tu být více vidět vztah Richarda a jeho nadaných dcer,to jsou však menší problémy.
Vidly10
Vidly10
996 bodů
8
Jakožto sportovní fanoušek jsem rád za každý takový film, který vznikne. Jenomže tenhle mi přišel jiný. Tenis je trefa do černého na tvorbu filmu, a to hlavně proto, že je to sport, kde na kurt míří kamera z každého úhlu. To dodává dostatek dobrých záběrů a můžeme to vidět na každém tenisovém turnaji v dnešní době. Příběh se však zaměřuje, jak už název napovídá, spíše na otce slavných sportovkyň než přímo na ně. Navíc z většiny sledujeme starší ze sester Williamsových, a to ani její kariéru jako takovou, ale jen její začátek a za mě je to osvěžující změna. Je skvělé vidět, jak velkou roli ve sportovních kariérách těch nejlepší hrají jejich nejbližší osoby. Jde o dobře natočený příběh, který ocení sportovní fanoušek a přitáhne i člověka, který tenis nesleduje. A ačkoliv v dnešní době můžeme takové příběhy vidět často (například u nás u sester Fruhvirtových) jsem rád, že vznikl film o zrodu šampionek, které jsou považovány za jedny z nejlepších sportovkyň vůbec. Kariéra těchto dvou žen je a bude výjimečná a pokud jejich příběh neznáte, doporučuji tento film vidět. 8/10