62%
Asi to ukončím

Poklidný výlet jednoho páru nabere nečekaný obrat a promění se ve strašlivou cestu.(Netflix)

Recenze: Asi to ukončím

Kinobox.cz
75%

Asi to ukončím apeluje na vaše nejniternější cinefilní i smyslové buňky, a přestože se vždy nesleduje úplně pohodlně a divákovi se spíše škodolibě posmívá, tak klíče k vlastnímu pochopení jsou rozesety doslova ve všech koutech a určitě není vyloučené, aby zcela obyčejný divák nemohl tenhle intimní zážitek o ztrátě identity, stárnutí a vnitřním psychickém souboji plně a zúčastněně procítit.

22 268 bodů
10
Zábavné, úmorné, nesnesitelně sžíravé. Je neštěstí, že Kaufman nezvládá zafinancovávat svoje filmy, protože každý jeden z nich je maximálně vtahující. Dospělý film pro dospělé lidi, což není samozřejmé ani u filmů, co se tak profilují. Při sledování jsem si uvědomil, jak moc je škoda, že dnes nevznikají filmy, jaké dělával Buňuel - dnešní doba jako by si o ně říkala, ale vlastně dost chybí. Není to tak tíživě pohlcující jako Synekdocha, ale je to film, který mě každým okamžikem strhával dál do sebe.
6
Charlie Kaufman jako scenárista stojí za filmem Věčný svit neposkvrněné mysli, který pro mně představuje film s jedním z nejlepších scénářů všech dob a na další tvorbu Charlieho Kaufmana jsem se proto začal poté velmi pochopitelně těšit. Bohužel to ale na mně začalo působit jako by moje milostné vzplanutí k jeho psaní bylo u Věčného svitu jenom náhoda, protože veškeré další Kaufmanovy filmy za kterými je podepsaný jako scenárista mě míjeli a dost možná i proto, že jsem krom Věčného svitu viděl filmy Anomalisa a Syneckdoche, New York což jsou také filmy u kterých Kaufman psal nejen scénář ale také si je režíroval. Stojím si tak za tím, že Kaufman napsal u Věčného svitu výtečný scénář, kterého se následně skvěle ujal režisér Michel Gondry. Kaufmanův režijní debut Syneckdoche, New York pro mně poté představuje určitě známky řemeslné kvality, přesto je to ale pro mně film účelový a především do jisté míry sází na to, že máte něco odžitého a budete tak s hlavním hrdinou soucítit, za mně by ale měl dobrý film jednoduše fungovat sám o sobě. A Anomalisa? To je za mně zase film, který má možná originální zpracování, kdyby ho ale Kaufman natočil v hrané podobě tak by šlo o vlastně tuctovou záležitost a srovnávání s takovým Birdmanem jsem skutečně nepochopil. Poté co Kaufmanovy režijní filmy finančně propadli se nicméně jeho novinka bohužel ocitla na Netflixu a sám Kaufman nedávno prohlásil, že je možné, že Asi to ukončím bude zároveň jeho posledním režijním filmem. Co se týče zvolení názvu asi neexistuje ideálnější čas pro odchod a tahle adaptace románu Iaina Reida si určitě jak je u Kaufmana zvykem opět najde strašně širokou základnu nadšených diváků. Jenže já mezi nimi ani u třetího Kaufmanova režijního filmu nebudu. Kaufman se za mně prostě bohužel zasekl v kruhu. Asi to ukončím je film s dobrým scénářem, očividnými řemeslnými kvalitami a především velmi dobrým hereckým obsazením, jeho tempo je ale ještě vražednější než u předchozích Kaufmanových filmů (tento film také se svými 134 minutami trvá nejdéle) a především je už tentokráte u Kaufmanovy novinky opravdu nemožné k postávám něco cítit. U Synekdoche, New York to nebyl vůbec těžký úkol, u Anomalisy už to haprovalo ale pořád si přece jenom šlo k postavám něco najít, tady už ale není nic. Jesse Plemons tu sice opět předvádí, že je dost možná jedním z nejméně doceněných herců své generace, Jessie Buckley tu chvílemi vyloženě herecky řádí, David Thewlis je zase jednou super a dokonce i o Toni Collette se tentokrát nedá říct nic špatného, já mám ale prostě pořád problém trávit čas s postava bez duše a o to víc mě to bolí když si uvědomím, že i když jsem z Kaufmanových posledních filmů do střechy neskákal tak jsem o nich aspoň nemohl říct, že nemá postavy bez duše. Film je natočen ve formátu 1:33:1 a jde o obrazové rozhodnutí, které filmu dost celkem sluší. Ze samotného vizuálu ale na větvi kdovíjak nejsem. Potěší tak alespoň fakt, že alespoň co se týče dialogů si Kaufman svou slabší chvilku nevybral a dlouhé diskuze na různá témata nebyla tak zdlouhavá a prázdná jak jsem se obával. Pořád jsem se ale u toho všeho prostě nezbavil problémů, které s Kaufmanem mám už od začátku éry po Věčném svitu neposkvrněné mysli a opravdu jsem si řekl, že se vlastně koukám na něco co se jen tak nevidí a vlastně jsem rád, že aspoň nějaká možnost jak dosáhnout tvůrčí vize tu díky Netflixu je (minimálně do tý doby než Netflixu skutečně dojde, že se mu tohle jen tak nevyplatí). Zároveň ale skutečně platí, že nějaký dohled je někdy dobrá věc a Kaufmanovi tady prostě nikdo nemusel říkat o ústupcích, které by možná prospěli. Nerad filmům vyčítám jejich délku, tady bych ale jako střihač opravdu nechal zhruba 30 minut na podlaze a myslím, že by se vlastně skutečně nic nezměnilo, akorát by fanoušci Kaufmanových metafor neměli tak dost silných podkladů. Jenže mě tyhle Kaufmanovy metafory, kterých jsem měl navíc už po hodině a půl možná přece jen trochu odst netankují už od Synekdochy a ve finále mě tak jen ještě zamrzel fakt, že se vlastně celé dění Asi to ukončím vydalo směrem, který jsem nějak čekal. Ne, nečekal jsem, že se reálně až polovina filmu stráví v autě, protože by mě to prostě nenapadlo. Kaufmanův fanoušek začne hned vykřikovat a řekne, že vůbec nevadí, že strávíme tak výraznou dobu v autě. Kaufmanovci prostě budou tak nějak automaticky nadšený, zvláště když jde skutečně dost možná o poslední režijní projekt jejich miláčka. Já ale budu na Kaufmana pořád vzpomínat především jako na scenáristu jednoho úžasného filmu, který má skutečně vše.... a až teprve si vzpomenu, že se u svých dalších projektům krom scénářů ujal i režie a po Věčném svinu se pro mně vydal dosti bolestivým směrem. I přesto, že by mi vlastně bylo po těch 2 hodinách už jedno jak se to celé vyvine tak jsem byl překvapen jak moc nadšený jsem ze samotného závěru byl a jak jsem si najednou řekl, že jsem si to vlastně dost možná i užil více než bych uznal. Jenomže pak přijde závěr a..... spousta Kaufmanovců opět začne říkat, že si můžu konec domyslet dle sebe a není jednoznačný. Jenomže on bohužel jednoznačný je a jeho jednoznačný konec je tou nejlepší ukázkou konců, které tak nenávidím a po kterých si připadám tolik ponížen, že jsem vůbec předtím sledováním všeho předtím strávil tolik času. Opět platí, že Kaufmanovy fanoušci budou dost pravděpodobně nadšený a bude jim ve finále nějak jedno, že jim vlastně jejich miláček nasadil parohy. Já už jsem si po konci jenom řekl, že jsem to viděl a že jsem sice viděl dost možná jednu z nejzajímavějších věcí tohoto roku... jenomže termín zajímavý si na druhou stranu může každý vyložit po svém. Oukey neurážející řemeslo, které má bohužel pár výrazných neduhů a především je furt spíše pro věrné Kaufmanovy fandy. Na to, že se Kaufman ještě před premiérou dušoval, že nebude v Asi to ukončím sázet na mindfucky si ale ve finále tak trochu protiřečí a stojím si pořád za tím, že pokud najde své ztracené já po Věčném svitu neposkvrněné mysli tak je pořád šance, že si k němu najdu cestu. Pokud se ale bude spíše tohoto stylu tak už mě asi ani vyloženě další Kaufman opravdu nezajímá i přesto, že by zase byla škoda kdyby definitivně skončil, protože i Asi to ukončím ukazuje, že on skutečný talent má. Kaufman si asi aktuálně říká ´´ asi to ukončím´´, o filmu Asi to ukončím ale rozhodně platí, že by nešlo o tu nejlepší možnou rozlučku. Tak snad si na ní Kaufman ještě nějakou dobu zkusí počkat.......
Gweitt
Gweitt
44 bodů
8
Když jsem poprvé koukal na tento film hrozně mě bolela hlava a byl jsem nemocný. Nejspíš jen z důvodu nedostatku sil ho ukončit a nemožnosti usnout jsem ho dokoukal. Když skončil, řekl jsem si:"eh?" a pustil jsem si ho znovu. Napodruhé jsem se do filmu zamiloval a koupil si knihu, která byla předlohou. A to je problém tohoto filmu. Může se zdát zprvu vážně nudný, ale napodruhé, když si člověk uvědomí, o co tam jde a jaký význam může mít každá vyřčená věta, to, co se zdálo původně nudné, začne být strašně zajímavé. Mrzí mě, že film působí trochu nedoceněně, ale je to bohužel i celkem pochopitelný.

Dodatečné informace

Původní název:
I'm Thinking of Ending Things (více)