Jak Bůh hledal Karla

61%

Komentáře a recenze 2

4
Parta českých balíků dělá ostudu v Polsku. Nevypovídá to vůbec o ničem, protože střet jakéhokoliv balíka s kýmkoliv vždy říká totéž bez ohledu na to, jaké názory zastávají. Kdyby parta katolických balíků vyrazila do Čech, vypadalo by to stejně. (Nemyslím si vůbec, že Karel Žalud je balík v reálném životě, to je věc střihu.) Trapnost je zachycena přesvědčivě, ale nic neodkrývá a neodhaluje - v Boratovi podobný střet stereotypního balíka s cizí kulturou odhaluje nějaké podvědomé a skryté vlastnosti společnosti, zde tahle vrstva není, o Polácích se nedozvíme nic krom toho, že jsou hodně věřící národ, a o Češích se dozvíme, že takoví nejsou. To bylo už v úvodním titulku. Nejdeme pod kůži, pouze sledujeme demonstrace toho, s čím jsme do filmu přišli. Jde o film stvrzující stereotypy, což je ostatně trademark tohohle týmu. Ve (velmi řídkých) velkodušnějších chvílích najednou dokument řekne, že stereotypy, které většinu stopáže buduje, jsou o kus složitější. Tak proč je teda budoval? Jediné, co si z toho jde odnést, je vzdání se tohohle problému, protože mimo jsou katolíci i nevěřící - každý ten, který se svůj názor snaží nějak formulovat. Čpí to takovou tou centristickou arogancí. Přesto jistě nejlepší Klusákův film za roky jako komplexní dokument - formálně je lepší V síti, které je ale jen komerční aplikace formátu, co se okoukal ve světě někdy před patnácti lety. Tady má člověk pocit, že se to aspoň snaží dělat něco jiného než prodávat trička, tak to je plus. I když teda i tenhle cynický ironický edge pohled na svět přestal být zajímavý někdy v půlce první dekády století, na to by se bylo dobré vykašlat a přestat natáčet s pohrdáním. Klusák s Remundou se vyžívají v hledání ironických "mnohovýznamových" obrazů, ale dnešní meme culture je na míle před nimi. Chce to aktualizovat Netflix subsctiption, aby člověk viděl, jak vypadá dokumentaristika aspoň minulé dekády. Optika Českého snu (který jsem minulý rok na Cenách kritiky za sebe zařadil do top 10 nejdůležitějších porevolučních českých filmů) je mindset, který na západě vyšuměl koncem devadesátek a u nás o dekádu později. Move on! 2 a 1/2 U jiného týmu bych zaokrouhlil nahoru a chytil se pár veselých scének, ale Klusák s Remundou by měli být tuzemská špička, četl jsem to na Wikipedii.
ob_ver
ob_ver
617 bodů
7
Jsem možná vypočítavý, když jsem návštěvu kina po výluce odkládal do chvíle, kdy Bohu nezbude, než mi prodlení odpustit. Jsem svého druhu věřící, a to má tedy po čertech smůlu. Z ukázek se jevilo, že dílo bude v tunelu provokovat a má potenciál mě nakrknout. Nakonec je to ale docela obyčejná lidská sonda. Jelikož také bydlím v polském pohraničí, takřka nic mě neudivilo, nelze ovšem filmu upírat právě lidskou snahu o přiblížení situace publiku z více vytržených oblastí. Hlavně část dotýkající se nevkusných monumentů, by ale měla oslovit i každého skutečného křesťana. Část věnující se exorcismu sice nevede do hloubky, ale dovedně ji rámuje prolnutí s předchozím motivem a divácky vděčná atmosféra. Pomyslnou třešničkou je samozřejmě návštěva rodiny bigotních katolíků a neutěšený pohled na slepě indoktrinované ratolesti. Při vyvrcholení této návštěvy se nelze ubránit jedovatému smíchu. Někdo snad pochybuje, že ve třetím tisíciletí budou plát hranice? Samozřejmě, že má film nedostatky, hlavně v první půli, kdy řeší motivace štábu a některé scény spíše drhnou na pohled strojenou upřímností. Celkový výsledek není pamětihodný, ale dokreslit obraz se mu daří.