xxmartinxx
22 280 bodů •
8
Výhodou tohohle filmu je, že jeho dětský protagonista působí opravdu jako průměrný sedmnáctiletý kluk, na kterého padá celý svět - ve filmech se postavy jako on píšou většinou jako nerealisticky dospělé. Clovehitch je dost dospělý film na to, aby se nebál zobrazit svého hrdinu jako sotva odrostlé dítě. Chová se proto občas hloupě a naivně, ale naprosto smysluplně v kontextu své situace. Zpětně se mi líbí třeba že hned první důkaz. který se hrdinovi dostane do ruky, tedy fotka, kterou najde u otce v kůlně, je v podstatě konečný a usvědčující, ale jeho syn se chová, jako by měl jen vágní podezření a potřeboval dál vyšetřovat a pátrat. Setkal jsem se s výtkou, že to filmu bere napětí, že odkrytí karet mělo být pomalejší, ale to považuju za tlačená toho filmu do škatulky, jakou očividně sám nevolí. Není to o odhalování pravdy, ale o reakci na tu pravdu, o snaze přesvědčit sám sebe o opaku, o neschopnosti čelit realitě. To je na tom to zajímavé. Ten film se taky nebojí zajímavých zlomů - věcí, co vypadávají z dosavadní kontinuity a film nějak mění. Jednak vypravěčsky, když protagonista najednou zmizí z děje na poměrně dlouhou dobu, jednak žánrově, když se ke konci film přelévá do skoro detektivního dobrodružství, v němž musí děti zvítězit nad dospělým padouchem. Tyhle zlomy většinou vědou k odcizení publika, protože pokud publikum něco nemá rádo, tak když se v průběhu filmu stane něco, co silně mění status quo filmu. Pokud se to děje, musí se to dít jako gimmick, musí to být vykřikováno a divák musí chápat, že jde o záměr - tady to je o hodně subtilnější. Ale právě proto zajímavé. A ten konec je perfektní.