Doktor Spánek od Stephena Kinga

77%

Komentáře a recenze 42

8.5
Osvícení miluji a ve svém žebříčku nejoblíbenějších filmů ho řadím velmi vysoko. Snad i proto jsem se tohoto pokračování trochu obával. Přece jen Kubrick je jen jeden. Teď,když už mám projekci za sebou mohu s čistým svědomím říct,že se Doktor Spánek povedl. Srovnávat ho s kultovním Osvícením je naprostá hloupost a je to vlastně jakoby jste porovnávaly jablka a hrušky. Jakkoliv filmy vypráví jeden příběh,tak jsou rozdílné jak to jen jde. Ruku na srdce kolik z Vás by na první dobrou řeklo o čem vlastně Osvícení je. Vsadil bych se,že odpověď by byla o fotříkovi,kterému hrábne v osamělém hotelu a pak se rozhodne zavraždit rodinu. Právě ono osvícení zde hraje vedlejší,ale stále podstatnou roli. To Doktor Spánek už celou tu řekněme mytologii kolem osvícení vysvětluje a vlastně se točí jen kolem ní. Zároveň však dobře doplňuje a dovysvětlí události z Osvícení. Flanagan se v poslední době vypracoval na mistra ve svém oboru a dokazuje,že práce s Kingem mu svědčí. Od začátku je nastolené pomalé tempo vyprávění a pozvolné budování napětí. Filmu v tomto případě 152 minut jenom prospívá. Vše se jasně vysvětluje a pomalu se ponořujeme do příběhu,který by s jistotou fungoval i bez napojení na Osvícení. Nečekejte žádné laciné lekačky,tohle není snímek pro Teenagery. Tohle je film pro milovníky napětí,hutné atmosféry a kvalitního příběhu. Po technické stránce není takřka co vytknout. Jednu věc bych však vypíchl a to hudební doprovod,který je geniální. Podle i odvedl půlku práce. Na co laciné lekačky,když dokážete nepříjemný pocit navodit i pomoci obyčejných zvuků. Herci vesměs všichni na výbornou,těžko bych hledal někoho kdo by mi do své role nějak nesedl. Finále je jen pomyslnou třešničkou na dortu,kterou si vychutnají hlavně fandové Osvícení. Tolik odkazů a vlastně i návrat na staré známe místo kde to kdysi všechno začalo. Ve scéně kdy se Danny dívá skrz rozbité dveře mě až zamrazilo. Nakonec do sebe vše zapadlo a skončilo to tak jak jsme si určitě všichni přáli. Suma sumárum: Je pro mne Doktor Spánek jako shledání se starým známým,který mi dovyprávěl historku,kterou začal před léty.
29 851 bodů
8
Horor, který vstřebám i já, nejsem přímo "hltač hororů" , bojím se zejména těch o nadpřirozených jevech či démonech. Např. V zajetí démonů jsem nezvládl dokoukat.. jsem srab, přiznávám :) Toto je vstřebatelné, plné napětí a hlavně ta úžasná retro třešnička na konci v podání hotelu z Osvícení. Tento snímek mi krásně dokreslil to, co se stalo v předchozím snímku a Osvícení si příště užiju snad ještě více. Pěkné.
22 283 bodů
6
Není to emancipované od Kinga dost na to, aby se to mohlo Kubrickovu Osvícení jen přiblížit a oscilace mezi těmi dvěma póly je u tohohle filmu značná. Nicméně je chvályhodné, že se tvůrci rozhodli pojmout to jako víc než spotřební horor - jak napovídá dvou a půl hodinová stopáž, kterou by určitě nezvolil někdo, kdo chce jen rychle podojit značku. Škoda, že Doctor Sleep jednoduše není dost zajímavý na to, aby se to odhodlání nějak zúročilo. Rozvíjený děj i režie jsou prostě strašně samozřejmé a nemají čím upoutat pozornost. Takže jsou to dvě a půl hodiny, které jsou sice v pořádku, ale vlastně nevím, proč jsem je sledoval ani co si tvůrci představovali, že na tom bude zajímavé ke sledování.
10
Knihu Doktor Spánek vydal Stephen King v roce 2013, ale vymýšlel jí od roku 1998, a já jí četl zhruba o dva roky později. Kniha se mi velmi líbila a na rozdíl od novějších Kingových knih, které jsou samozřejmě skvěle napsané, měla ještě něco víc. Byla opravdu děsivá, měla perfektně rozepsané nové charaktery a přitom se vracela k událostem knihy Osvícení i k jejím charakterům, které jsem si oblíbil. Doktor Spánek je film, o kterém se bude mluvit, a hodně dlouho. Bude mít své věrné odpůrce, ale zcela jistě i zastánce, mezi které se řadím. Film není ilustrovaná kniha, ale tento snímek má opravdu skvěle adaptovaný scénář. Je tam všechno, co je v knize, tedy vše podstatné a zároveň obsahuje momenty odkazující k románu Osvícení i filmu a zejména drží myšlenku předlohy. Masterpiece.
9
Dlouho mě žádný sequel takhle nepotěšil. Doktoru Spánkovi sice schází ta absolutní autorská vize a nepředvídatelnost Kubrickova Shining, ale Mike Flanagan naštěstí buduje smysluplně návazný příběh, který možnosti Kubrickem upozaděného tématu štědře rozvíjí a promyšleně prolíná s událostmi minulého filmu. Šikovný režisér přejímá od legendárního filmaře také přístup k hlavní postavě a styl vyprávění - dospělý Dan Torrance je v průběhu filmu až překvapivě pasivní figurkou, jehož ovládá silně osvícená dívka (podobně jako ovládal jeho otce hotel), zatímco vyprávění se postupně časově i prostorově smršťuje a Flanagan užívá podobně jako Kubrick ke znázornění menších časových prodlev prolínačky. Celkově se daří napodobit stylistické dominanty předešlého filmu - totožné hudební motivy, spoléhání na detaily herců ve vypjatých chvílích, absence prvoplánových lekaček nahrazených strategicky organizovaným pohybem postav po mizanscéně a shodně inscenované scény, které jednak skládají poctu, jednak upevňují narativní propojení s předchůdcem (rozhovor McGregora s Brucem Greenwoodem v kanceláři vypadá úplně stejně jako interview Jacka s Ullmanem v úvodu Osvícení; Rebecca Ferguson používá na schodišti podobná gesta jako Nicholson; rozhovor s barmanem atd.). Dlouhá stopáž vůbec nevadí, neboť film pracuje hned se třemi silně motivovanými tábory protagonistů (respektive antagonistů), které postupně svádí dohromady, a navrch přihazuje suprově vystavěný comeback ikonického hotelu, v němž se všechny natočené sekvence rovnají pro pravověrné fandy originálu naprostému zlatu. Osvícení naznačovalo divákovi, že jediným zlým a nebezpečným místem pro ozářené lidi je právě Overlook, Doktor Spánek rozšiřuje toto stanovisko do rozsáhlého fikčního světa, v němž Danny postupně přejímá úlohu jeho rádce Hallorena a jeho dětské já nahrazuje osvícená dívenka, která prochází obdobným vývojem (což podtrhuje úplně poslední záběr filmu). Jednoznačně pozitivní dojmy pak dotváří i tuna dalších vítaných odkazů, charakter vyústění a výborní herci, mezi nimiž je vedle tradičně sympatického a uvěřitelně rozervaného McGregora třeba vypíchnout božskou Rebeccu Ferguson, která opět přesvědčuje, že je zdaleka nejcharizmatičtější herečkou současnosti (a pro mě možná i minulosti). Kéž by každé pokračování slavné značky dopadlo alespoň z poloviny tak dobře.
8
Vidle ready? Jo? No tak tím pádem můžeme začít.... 3,2,1..... Nejsem kdovíjaký hardcore fanda Osvícení od Stanleyho Kubricka! Stanley Kubrick je pravděpodobně jedním z nejlepších filmových vypravěčů v dějinách kinematografie a 2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč nebo Olověná vesta (krom Osvícení jsem od něj zatím nic jiného neviděl) jsou mistrovská díla za plnou palbu, Osvícení jsem ale nikdy tak nebral a už vůbec ne jako kmotra hororového žánru. Jakmile se někde veřejně začne řešit, že je Osvícení nejlepší horor všech dob, připitomněle se usmívám a mlčím. A vzhledem k kultovnímu statusu Osvícení chápu jak lidi reagovali na oznámení adaptace Doktora Spánka, což je knižní pokračování Osvícení, zvláště když si režii vzal na starost Mike Flanagan, tvůrce další, brutálně nevýrazné adaptace Kingova příběhu Geraldova hra. Já ale Osvícení neberu jako modlu a tudíž mi jakékoliv plány na pokračování nevadili. Zvláště když později hlavní roli dospělého Dannyho Torrence získal Ewan McGregor, jeden z mých nejoblíbenějších herců. Na Doktora Spánka jsem se tak částečně těšil aspoň kvůli němu a ukázky mi brutálně sedli. A proto jsem rád, že můžu oznámit, že je Doktor Spánek super filmem a důstojným sequelem/doplňkem k Osvícení .Ve finále ale nejde o sequel v tom pravém slova smyslu. Doktor Spánek od Stephena Kinga (furt lepší český název než Osvícení: Doktor Spánek) se odehrává ve stejném světě jako Kubrickovo Osvícení.A ono celé pozadí je zajímavé: Kauza o tom jak Stephen King nesnáší Kubrickovo Osvícení, protože si Kubrick Kingovu novelu vzal a přeložil si jí k obrazu svému a Kinga to dohnalo k tomu, že o pár let později vyrobil televizní a více věrnou verzi je jedním z nejznámějších příběhů v Hollywoodu a bylo potěšující slyšet, že se filmový Doktor Spánek Kingovi líbil a vykoupil chyby, které Kubrick dle Kinga napáchal. Což je hodně zajímavé vzhledem k tomu, že se filmový Doktor Spánek odehrává ve stejném světě jako Kubrickovo osvícení a hraje si s věcmi, které Kubrick ve své adaptaci změnil. Knižní Osvícení jsem sice nečetl, podařilo se mi ale alespoň zjistit jaké změny přesně Kingovi hnuli žlučí. A ve finále jsem nejvíc rád, že se Mike Flanagan ve svém Doktoru Spánkovi nepokouší hrát na Kubricka. Kopírovat styl Kubricka je totiž tvůrčí sebevražda a Flanagan naštěstí pochopil, že tohle není cesta. Proto si Doktora Spánka udělal hodně po svém a jen pouhým vizuálem nebo pojetím byste fakt, že jde o sequel Osvícení nepoznali. ,, Nejvíc Osvícení´´ je Doktor Spánek ve chvílích kdy Flanagan použije pár archivních záběrů z původního filmu. Je ale nutno zmínit, že Doktor Spánek tolik netkví na dědictví Osvícení a na samotný hotel Overlook v rámci děje a nostalgie tolik nesází. Většinu času je jediným stěžejním pojítkem mezi původním Osvícením a Doktorem Spánem postava Dannyho Torrence a jeho speciální dar ,, osvícení´´. Danny se musí potýkat s traumatickým zážitkem z dětství a faktem, že má něco navíc. Na začátku příběhu je Danny reálnou troskou. Alkoholistickou troskou, která v sobě cítí, že se více a více propadá do duše svého otce Jacka. Jenomže Danny není Jack. Má k reálnému Jackovi velmi daleko a nechce skončit jako on. Rozhodne se svým životem něco udělat, začít nový život, očistit se od alkoholu a následně se i pokouší svůj dar využívat k dobru. Jenomže když máte ,, osvícení´´ bohužel to znamená, že nikdy nebudete mít klidný život. Především když si uvědomíte, že nejste na tomhle světě jediný kdo má dar. Celý příběhový arch Dannyho Torrance a jeho vývoj z původního Osvícení je skutečně parádní a beru ho jako jednu z nejlepších věcí na filmu. Především díky zase jednou fenomenálnímu Ewanu McGregorovi! Flanaganova předchozí adaptace Kinga mi sice nesedla, u Doktora Spánka mě ale jeho přístup k řemeslu chytl.Neříkám, že by byl najednou Flanagan jeden z nejlepších horrových režisérů současnosti, líbí se mi ale, že nedělá ,,Osvícení 2´´. Jiný vizuál, jiný přístup a trošku jiná sázka na děsy. Doktor Spánek je ale trochu odlišný horror a sází především na znepokojující pocity a reálné pocity toho, že divák vidí něco strašného a nelidského. Ve filmu se vyskytuje hodně očividné násilí na dětech, které nemusí sednout každému. Flanagan tyhle pocity zvládá vyvolávat a zároveň nesází na lekačky. Flanagan přistoupil k Doktoru Spánkovi v rámci hororového žánru velmi svěže a já mu za to děkuji. Na odkazování na Osvícení ale přece jen dojde. A rozhodně to nepůsobí jako přílišná snaha o nostalgii a snaha o to vydolovat další emoce. Návrat do Overlooku naopak dává v rámci příběhu smysl a funguje. Uběhlo sice téměř 40 let a Overlook je ještě zchátralejší než dřív, jinak se ale vůbec nezměnil. Tvůrcům se především povedlo i dobře pracovat s odkazem postavy Jacka Torrance a to aniž by potřebovali zajít za Jackem Nicholsonem s velkým tučným šekem na cameo. A funguje to! Celé to ale opět stojí především na McGregorovi, který se s odkazem ,, svého otce´´ v sobě samém musí vypořádat. A doufat, že prostě neskončí jako on. Opakují se tu sice ikonické momenty (Here's Johnny!), navštěvují se známé lokace (bar nebo bludiště) a vrací se známé postavy (Come play with us Danny!), rozhodně ale nejde o dolování nostalgie od diváka v tom pravém slova smyslu. A to taky není lehký úkol. Flanagan si jinak vzal na starost i střih a i když používá velmi prolínačky, které ve finále často vyrušují, ve finále si na ně divák snadno zvykne. si zároveň dokázal zahrát se všemi ostatními postavami a potěší návrat Halloranna (Carl Lumbly jako náhrada Scathmana Crotherse ve finále funguje víc než by se dalo čekat), malá ale šikovná Kyliegh Curran nebo sexy záporačka Rebecca Ferguson. Právě hlavní záporačka a její družina žroutů ,, osvícenců´´ je ale jednou z nejpodivnějších věcí na filmu. Vzhledem k tomu, že jsem četl Kingovy knihy To nebo Dallas 63 si dokážu představit jak tlusté knihy King píše. A dokážu si představit, že i Doktor Spánek je velmi tlustá kniha kde je vše důkladně rozepsáno. Odkud ty záporáci vlastně pochází, jak dlouho tu byli, kolik ,,osvícenců´´ už spapalo...... Jak ale právě dokázalo právě třeba To tak v rámci adaptace Kingových knih musí jít hodně pryč. A obávám se, že tohle je i případ Doktora Spánka. A ve finále bych chtěl o těch záporácích fakt vědět víc. Zároveň bych rád zdůraznil, že Doktor Spánek trvá 152 minut a jeho dramaturgické tempo občas zpomalí až brutální rychlostí. Zároveň je především v první polovině pár minut vyplněno materiály bez kterých bych se vlastně obešel a zase je spoustu scén, kterými bych vyplnil délku radši. Je to ale jen detail. Doktor Spánek od Stephena Kinga (ne, Osvícení uvádí: Doktor Spánek je horší název) dokázal, že člověk nepotřebuje Stanleyho Kubricka ani Jacka Nicholsona aby z toho vyšel dost dobrý horror, který pravděpodobně aktuální ,,náročnou´´ hororovou cílovku dvakrát nepotěší jednoduše proto, že nesází na lekačky, více si hraje s postavami a především u ní musí člověk chvílemi zapnout mozek. Zároveň je o ale opravdu důstojné pokračování/důstojný doplněk k Osvícení, který by neměl urazit ani fanoušky Osvícení ani všechny ostatní. Ve finále mě mrzí, že se tomu filmu nedaří v kinech tak jak by si zasloužil, na druhou stranu je ale možná i lepší, že všichni aktuálně nechají (minimálně na nějakou dobu) hotel Overlook spát......
9 335 bodů
6
I přes absenci atmosféry, kterou horory nutně potřebují, to vcelku nějak obstojí. Obzvláště díky výborné ústřední dvojici - McGregor a super potenciál Ferguson. Samostatně se mi to jeví poměrně slabě, ale právě skrze ty neustálé odkazy na legendární Osvícení si to nějak sedá. Ano, ta závěrečná čtvrtina už je hodně for fans. 65%
8 590 bodů
0
Celá linka s požírači osvícených dětí byla trapná tak jako se zdálu už z traileru. Kostými záporáků jsou trapný (film bez stylu se vždy odráží na tom, co nosí postavy). Jednotlivý scény se sotva dotýkají kvalitativního průměru a to jen v momentech, kdy se nejvíc evokují Kubricka. Po většinu času je to ryzí podprůměr, který neurazí - respektivě uráží tím, jak nikdo nevyložil ani ždibec snahy o vytvoření něčeho solidního. Dialogy v sobě nemají ani ždibec spisovatelského šmrncu, takže podprůměrný příběh se posouvá dopředu naprosto unylými konverzacemi postav, jejichž břidký osobnostní rozpor/životní rozpoložení je poutavé asi jako chcaní. S hororem to nemá nic společnýho. Aby tomu bylo jinak, tak by to chtělo lepší scénář, který by diváka více zainteresoval do dění, takže by na něj film mohl doléhat. Dále by to muselo stát na atmosféričnosti, kteoru vytváří jednak vizuál a druhak herectví. zde však herci nemají co hrát. Zbytečnej film. Lidi opět hodnotí 2x lépe než je hodno, kvůli tomu, že film neurazí a klasicky kvůli nostalgii.
Matli
Matli
8 300 bodů
10
Horor to není, ale tolikrát jsem husinu u filmu snad ještě nikdy neměl. Kurevsky dobře natočený, ale je fakt nutné se předtím čerstvě podívat na Osvícení, jinak je to poloviční zážitek. Ta hudba, to tlukoucí srdce v pozadí celého filmu, ten scénář, kamera, hudba (Kubrickovská hudba), střih, no prostě paráda. Totální napětí tři čtvrtě filmu (což jsou cca 2 hodiny). Za mě luxus! 95%
Toren
Toren
5 165 bodů
8
7,5/10. Úctyhodné pokračování, které nenásilně rozpracovává mytologii kolem "shining" a které (navzdory nevelkému očekávání) příjemně překvapilo. Osud hlavního protagonisty uvěřitelně podchycený a McŘehořem i parádně zahraný. Jde vidět, že Mike Flanagan je s hororovým žánrem trošičku jinde a sází především na dlouhé expozice, hmatatelně vystavěné postavy, ponurou atmosféru a solidně vypointované "strašidelné" výjevy. Má to šťávu a sem tam i silné momenty, jen ta závěrečná třetina působí spíše jako fanservis, než-li něco, co (i přes uzavření jednoho příběhového arcu) tam nutně muselo být. Hodně príma! Více: https://www.youtube.com/watch?v=Occw5lKVNNc