V bezvýchodné šedi se sní o Londýně, vyprávějí rasistické vtipy, zapíjejí se Vánoce, zabijačky i církevní slavnosti. Nebýt mobilů, které točí i zásah exorcisty, člověk by si připadal jako v jiném století, případně ve skanzenu zaostalé sobecké sekty – jen aby autorka doložila tezi, že tělesně postižený muž stojí nad duševně pokřivenou společností. Přitom jeho deformace není tak přehnaná jako okolní reakce na ni...
Komentáře a recenze 9
To nejlepší na Tváři jsou drobné vesnické mezilidské momenty jako z Hoří, má panenko (vtip s vesnickou kapelou, hrající moderní song, je z Formanova filmu zkopírovaný) a vizuální kouzlo některých scén. Jakmile se film pokouší o něco komplexnějšího, je výsledek poněkud... prázdný a přitom nabubřelý....
Škoda jen, že tvůrci v postprodukci film uměle rozostřovali. Je to zajímavé, ale naprosto samoúčelné. Navíc je škoda, že spoluscénarista a kameraman vytvořil řadu krásně komponovaných záběrů, které si kvůli rozostření neužijeme.
Tahle kousavá freska polské venkovské malosti je sice živená někdy až přehnanou netolerancí stereotypního chování, ale je vtipná, živá a černým humorem umí zacházet. Tvář je pro mě ukázkou toho, že Poláci prostě umí točit a dávají o sobě filmovému světu vědět několikrát do roka.
Hľadá vnútornú povahu ľudí a vecí, pravdu a krásu, čo je za ich funkciou, stavom, kostýmom. Možno preto „špatí“, deformuje povrch filmového obrazu, podobne ako deformuje tvár svojho protagonistu.
Namísto toho sledujeme množství témat vyjádřené poměrně tradičními cestami, které dostatečně neosvěží ani povedený soundtrack a místy podmanivý vizuál. Netroufl bych si říci, že Tvář je špatná, ovšem všechny zásadní teze modeluje z příliš jednoduchých a prvoplánových materiálů. Skutečně sžíravá společenská kritika by dnes ale měla přidat něco navíc.
Napriek viacerým výhradám ide ale o vizuálne interesantné dielo a veľkú chválu si zaslúži predstaviteľ Jaceka, Mateusz Kosciukiewicz. Tvár funguje viac v jednotlivostiach ako v celku, a to najmä v prípadoch, kedy sa scenár pokúša situáciu odľahčiť humorom.